تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819726704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازخواني مواضع هاشمي رفسنجاني درباره آمريکا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ شهريور ۱۳۹۴ (۱۶:۵۶ب.ظ)
مرکز اسناد انقلاب اسلامي منتشر کرد: بازخواني مواضع هاشمي رفسنجاني درباره آمريکا موج-هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نماز جمعه در سال ۶۱درباره شعار مرگ بر آمريکا مي‌گويد: شعار مرگ بر آمريکا را ضعيف و کم نکنيد، آن شعار بزرگي است که مي‌دهيد و داريد با همين شعار دنيا را تکان مي‌دهيد.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه اطلاع رساني مرکز اسناد انقلاب اسلامي، يکي از اصول انقلاب اسلامي مبارزه با استکبار ستيزي و مقابله با آمريکا به عنوان کشوري مستکبر است که همواره مبارزه با اين کشور از جمله تأکيدات بنيانگذار انقلاب اسلامي بود و امام خميني (ره) همواره مردم را به مبارزه با آمريکا دعوت مي‌کردند و تاکيد داشتند شعار «مرگ بر آمريکا» نه تنها در از کعبه مسلمانان بلکه از کليساهاي جهان نيز شعار «مرگ برآمريکا» را بايد به صدا درآوريم.
امام خميني (ره) در سال 1367 فرمودند:«دست‌نشاندگان آمريکا آتش زدن پرچم آمريکا را به حساب آتش زدن حرم و شعار مرگ بر شوروي و آمريکا و اسرائيل را به حساب دشمني با خدا و قرآن و پيامبر گذاشته‌اند. ان‌شاءالله ما نخواهيم گذاشت از کعبه و حج، اين منبر بزرگي که بر بلنداي بام انسانيت بايد صداي مظلومان را به همه‌ي عالم منعکس سازد و آواي توحيد را طنين اندازد، صداي سازش با آمريکا و شوروي و کفر و شرک نواخته شود و از خدا مي‌خواهيم که اين قدرت را به ما ارزاني دارد که نه تنها از کعبه‌ مسلمين که از کليساهاي جهان نيز ناقوس مرگ آمريکا و شوروي را به صدا درآوريم.»
در بين سياسيون و چهره‌هايي که از ديرباز با امام خميني (ره) همراه بودند و در پيروزي انقلاب اسلامي نقش مؤثر داشتند، اکبر هاشمي رفسنجاني است که وي در طول ساليان گذشته، مواضع متعددي در رابطه با آمريکا، نحوه مقابله با استکبار، دشمن‌شناسي و آمريکا ستيزي بيان کرده و همواره اين مواضع مورد توجه رسانه‌هاي داخلي و به خصوص رسانه‌هاي خارجي قرار داشته است.
آنچه که در زير مي‌خوانيد، گزارشي از مواضع هاشمي رفسنجاني در رابطه با آمريکا در گذار تاريخ است:
هاشمي رفسنجاني در دي‌ماه 59: وحشي‌تر از سردمداران آمريکا کمتر پيدا مي‌کنيم
هاشمي رفسنجاني در جلسه علني 8 دي 1359 با اشاره به يکي از سخنان ريگان رئيس جمهوري آمريکا که ملت ايران را بربر خوانده بود، گفت: بربرتر (وحشي‌تر) از سردمداران آمريکا ما در تاريخ کمتر پيدا مي‌کنيم.
وي ادامه داد: اگر مال مردم را خوردن، زور گفتن و اشغال نظامي کردن، خون ريختن و جنگ به راه انداختن و کشورها را به جان هم انداختن و استثمار کردن و اکثريت دنيا را گرسنه نگاه داشتن که تمام اين‌ها کارهاي آمريکايي‌ها است که اگر اين‌ها تمدن است آمريکا خيلي متمدن است و ما از اين کارها بلد نيستيم.

هاشمي‌رفسنجاني در بهمن‌ 59: نبايد در مقابل آمريکا سازش کرد

هاشمي 11 بهمن 1359 طي سخناني پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه‌ي همدان مي‌گويد: انقلاب هميشه در مسيرش به نواقصي برخورد مي‌کند، در اين موقع انسان دو راه دارد يا سازش کند به طور مثال با آمريکا بسازد يا با ارتجاع منطقه بسازد و با شهوتران ها بسازد براي اينکه مخالف نداشته باشد اين مي‌شود يک آسايشي که زحمت در آن نيست اما اين انقلاب اسلامي نيست [و بايد در مقابل کاستي‌ها مقاومت کرد و تن به سازش نداد]
هاشمي‌رفسنجاني در 61: استراتژي آمريکا اين بود که مثل خوره داخل انقلاب نفوذ کنند
هاشمي‌رفسنجاني همچنين در خطبه‌هاي نمازجمعه سال 1361 در مورد برنامه ويژه آمريکا براي مردم ايران مي‌گويد: ...امريکا و ساير دشمنان ما در استراتژي مبارزه‌شان روي اين حرف و گمان حساب کرده بودند البته اولين اقدامشان اين بود که مثل خوره داخل انقلاب نفوذ کنند و از درون انقلاب را پوک کنند و مايه‌هاي غربي در پوسته اسلامي بريزند و چيزي به عنوان اسلام اما با محتواي ليبراليسم به خورد مردم بدهند. آن طرح شکست خورد، اما آن‌ها هميشه آلترناتيو يعني براي جانشيني براي هر مرحله دارند.
فکر دومشان اين بود که يا رهبران را از ميدان بيرون کنند و يا ملت را، اما اساس بر بيرون کردن مردم بود؛ چون رهبر- که البته اول شخصيت عظيم رهبري است و مسولان در درجه دوم هستند- اگر ملت زاينده، حاضر و فداکاري باشد و از درون آن‌ها باز رهبر مي‌جوشد و بيرون مي‌آيد...
هاشمي‌رفسنجاني در مردادماه 60: تسخير لانه جاسوسي مانع از حرکت جامعه به سوي تباهي شد
هاشمي رفسنجاني همچنين در خطبه‌ مردادماه سال 1360 نمازجمعه مي‌گويد: «... از روزهاي اول پيروزي انقلاب، دشمنان به خيال خودشان چندين بمب ساعتي درون اين جامعه از پيش تعبيه کرده بودند و يا بطور دلخواه خودشان منتظر بودند در هر لحظه معيني از زمان، اين بمب ساعتي منفجر شود يا کانون چرکيني وجود داشته باشد عفونتش جامعه را از پا در بياورد... بعد از حکومتي که روزهاي اول در ايران به وجود آمد اميدوار شدند و آرام گرفتند. قلبشان آرام بود و خيال مي‌کردند که غير اسلام، چيزي عوض نمي‌شود. وقتي که انقلاب دوم پيش آمد و جمهوري از خطر اول نجات پيدا کرد، اين‌ها به جريان ديگري چشم دوخته بودند که با محاسبه يا اشتباه ما، در رأس بسياري از قدرت‌هاي کشور قرار گرفته بودند و فکر کرده بودندکه آن جريان کار خودش را مي‌کند؛ اما جامعه اين خطرها را در مقاطع معيني دفع کرد... اما وقتي جامعه احساس خطر کرد انقلاب دوم به وجود آمد، لانه جاسوسي تسخير شد و حرکتي که انقلاب را به طرف کجي و تباهي مي‌برد، يکباره تصحيح شد؛ در مسير انقلاب افتاديم.»
هاشمي‌رفسنجاني در سال 60: بايد با آمريکا مبارزه کرد
وي همچنين مي‌گويد: «...مساله ديگر ما لبنان و تجاوز جنايت بار اسرائيل است که من در خطبه عربي‌ام کلماتي دارم که مي گويم... من از دنياي اسلام مي‌خواهم به ريشه قضيه توجه کنند. ما اگر درست به ريشه قضيه توجه مي‌کرديم امروز اين‌ها نبودند. ريشه (اين جنايات) امريکاست. بايد با امريکا مبارزه کرد...»

هاشمي رفسنجاني در شهريور 1360: آمريکا مي‌خواهد ايران را بي‌آبرو کند
هاشمي رفسنجاني در خطبه نماز جمعه 6 شهريورماه 1360 در مورد تلاش آمريکا براي بي‌آبرو کردن ايران مي‌گويد: «...آمريکا مي­خواهد ايران را بي آبرو کند. مي‌گويد ايران يک قلم کوچک از فرزند نامشروعش، اسرائيل (آن هم به واسطه دلال ناشناس) اسلحه خريده است. اگر اسلحه خريدن از اسرائيل آبروي يک حکومت را مي‌برد، (پس) امريکا! تو به چه اميدي مي‌خواهي به ايران برگردي؟ بني صدر تو، بختيار تو، حبيب اللهي تو، آرياناي تو و امروز رجوي تو (که ديگر بر همه روشن شده که مال تو هستند) به چه دليل مي‌خواهند بيايند به ايران؟ با چه آبرويي؟ خودت داري با همان بي شعوري که خداوند نصيب آدم‌هاي مادي کرده، خودت را اين طور روشن مي‌کني!...»

هاشمي رفسنجاني در سال 60: مبارزه با آمريکا را از سال 42 آغاز کرديم

وي همچنين در اين خطبه‌هاي نمازجمعه در مور مبارزه با آمريکا هم مي‌گويد: «... ما از سال 42 که مبارزه را آغاز کرديم، امريکا و اسرائيل و شاه ايران را، با هم محکوم مي‌کرديم؛ تا امروز هم همينطور بوده است...»

هاشمي رفسنجاني در آبان‌ 61: ليبرال‌ها عاملي براي بازگشت آمريکا هستند

هاشمي‌رفسنجاني در خطبه‌هاي نماز جمعه 28 آبان‌ 1361 همچنين مي‌گويد:«... ما با آمريکا و استثمار غرب و جنايتکاراني که از طريق خانوانده پهلوي و اعمالش بر سر ما حکومت مي‌کردند، مبارزه مي‌کرديم. شاه در حقيقت خاکريز اول ميدان نبرد ما بود. ما وقتي با آمريکا مواجهه بوديم اولين خاکريز دشمن شاه بود. ما اين خاکريز را به اصطلاح فتح کرديم اما خاکريز هاي متعدد و سنگرهاي فراواني پشت آن بود که بايد فتح مي‌شد...»
اين در حالي است که در تحليل وي دومين خاکريز آمريکا در مقابل انقلاب، ليبراليسم و عناصر وابسته به جريان ليبراليسم است. طوري که معتقدند در اين راستا دشمن از شعارهاي آزاديخوانه و عوام قريبانه بهره مي‌برد. وي فتح اين سنگر را نيز در راستاي انقلاب مي‌داند و ليبرال‌ها و ساختارهاي آن‌ها را عاملي براي بازگشت آمريکا ارزيابي مي‌کند.
... سومين خاکريز که حتي از خاکريز دوم هم خطرناک‌تر بود جناح‌هاي چپ و چپ نما بودند. آن‌ها براي جذب خيلي‌ها شعارهاي آراديخوانه مي‌دادند، شعار عوامفريبانه حمايت از مستضعف و چپ روي مي‌دادند، شعارهاي انقلابي مي‌دادند و قشر عظيمي از جوان‌ها را گول مي‌زدند: تحت عنوان –مثلاً- استقلال کرد، استقلال فلان و... اين خاکريز سومي بود که فتحش هم دشواتر بود و ما اين روزها اين خاکريز را شکستيم اما هنوز تصفيه مي‌کنيم يعني يعني هنوز منطقه را از مين‌ها پاکسازي مي‌کنيم...در کنار اين حملاتي از بيرون به مانند حملات عراق بر ما تحميل مي‌شود...
... اين باور را عميقاً باور کنيد که هنوز دوران انقلاب است و در کنار همه اين‌ها جنگ بزرگ رواني است که خودش ميدان ديگري دارد و تا داخل خانواده‌ها، کوچه‌ها و خيابان‌ها نفوذ مي‌کند. بوق‌هاي امپرياليستي و تبليغات صهيونيستي خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها و راديوها دارند کار مي‌کنند. اين جنگ رواني هم جزء جنگ‌هاي انقلاب است و از مبارزات است...ملتي که در حرکت و جنگ در چند ميدان خودش را ساخته است قهرمان است...
هاشمي رفسنجاني در سال 61: طرف ما در منطقه آمريکاست و صدام تنها نيست
خطبه نماز جمعه 15/11/1361 آقاي هاشمي رفسنجاني:...به شيوخ خليج فارس مي گويم شما ديگر احتياجي به قيم نداريد... حزب بعث عراق، به خيال خودش، به نگهبان منافع آمريکا و چتري روي شيوخ جنوب خليج فارس تبديل شده است... اگر جمهوري اسلامي ايران اينجا باشد، شما هم با خيال راحت مي‌توانيد زندگي بکنيد. آن قيم هم به درد قيموميت نمي‌خورد!... شما هم فرضاً راضي باشيد ما ديگر راضي نيستيم. طرف ما در منطقه آمريکاست. صدام تنها نيست. صدام گول خورد و به مهره آمريکا تبديل شد و وارد عمل گرديد...

هاشمي رفسنجاني در ارديبهشت‌61: آمريکا جنگ عراق با ايران را براي بعد از شاه برنامه‌ريزي کرده بود

يکي از موضوعاتي که هاشمي‌رفسنجاني نقش آمريکا را در وقوع آن مورد تحليل قرار داده بود، نقش آمريکا در تجاوز صدام حسين به ايران است. هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نمازجمعه ارديبهشت‌ماه 1361 تاکيد مي‌کند تجاوز صدام حسين به ايران از جمله موضوعاتي است که آمريکا براي بعد شاه در ايران روي آن برنامه ريزي کرده بود.
... توطعه آمريکا در داخل، با چند رويه شروع شد: تهيه جنگ عراق: قبلاً در طرح بوده و پس از شکست‌هاي نوژه و طبس، از همين مرحله براي آن‌ها جدي شدو زمان آن رسيد که زمينه را فراهم کنند:...
ديدگاه هاشمي‌رفسنجاني در خردادماه 1361 در مورد شعار مرگ بر آمريکا: شعار مرگ بر آمريکا را ضعيف و کم نکنيد
آقاي هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نمازجمعه خردادماه 1361:...به هر حال فکر مي‌کنم مرگ بر آمريکا «را ضعيف و کم نکنيد. آن شعار بزرگي است که مي‌دهيد و داريد با همين شعار دنيا را تکان مي‌دهيد.»

هاشمي‌رفسنجاني در سال 61: هدف آمريکا تخطئه سازمان‌هاي انقلابي بود

آقاي هاشمي رفسنجاني همچنين در مورد برنامه‌ريزي آمريکا براي تخطئه سازمان‌هاي انقلابي نيز مي‌گويد:...هدف آمريکا مبارزه با انقلاب ايران از طريق جريان سازي و تخطئه سازمان‌هاي انقلابي بود. آمريکا در تلاش بود براي حضرت امام و بسياري از مراکز انقلابي با تعريف نقشي نمادين، عملاً آن‌ها را از صحنه جامعه بيرون کند. اين مسئله و اين نقشه با رهبري مقتدر امام خميني و شکل گيري سپاه و ساير ارگان‌ها نقش بر آب شد.
هاشمي‌رفسنجاني در آبان‌ماه سال 1365: تا هنگامي که آمريکا از اسرائيل حمايت مي‌کند، دشمني ما به قوت خود با آمريکا باقي است
هاشمي در 16 آبان ماه سال 1365 در خطبه‌هاي نماز جمعه مي‌گويد: «تا هنگامي که آمريکا از اسرائيل حمايت مي‌کند، دشمني ما به قوت خود با آمريکا باقي است و اصول خود را فداي دريافت اسلحه نمي‌کنيم.»

هاشمي‌رفسنجاني در سال 91: عدم رابطه با آمريکا قابل تداوم نيست

هاشمي رفسنجاني در گفت و گوي خود با فصلنامه مطالعات بين المللي در فروردين سال 91 مي‌گويد: بالاخره سبکي که الان داريم که با آمريکا نه حرف بزنيم و نه رابطه داشته باشيم، قابل تداوم نيست. آمريکا قدرت برتر دنيا است. مگر اروپا با آمريکا، چين با آمريکا و روسيه با آمريکا چه تفاوتي از ديد ما دارند؟ اگر با آن‌ها مذاکره داريم، چرا با آمريکا مذاکره نکنيم؟ معناي مذاکره هم اين نيست که تسليم آن‌ها شويم. مذاکره مي‌کنيم اگر مواضع ما را پذيرفتند و يا ما مواضع آن‌ها را پذيرفتيم، تمام است.
ديدگاه هاشمي‌رفسنجاني در مورد شعار مرگ بر آمريکا در سال 94: من ذاتاً با فحاشي‌ها مخالفم و ان را مفيد نمي‌دانم
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در بخشي از کتاب «صراحت‌نامه» به دو سؤال متفاوت درباره نحوه انتشار خاطرات خود و نظر امام درباره شعار مرگ بر آمريکا پاسخ داده است. وي با يادآوري حذف شعار «مرگ بر آمريکا» و اينکه امام با حذف اين شعار موافق بودند و واکنش‌هاي تند بعدي و جوسازي‌هاي بعمل آمده در اين خصوص تاکيد مي‌کند: «...موافق نبوديم که در مجامع عمومي مرگ کسي را شعار دهيم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بني صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگويند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگويند. «مرگ بر شوروي» بود که گفتم الان با شوروي مشکل آنچناني نداريم. درباره آمريکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌هاي تند و فحاشي‌ها مخالفم و آن‏ ها را مفيد نمي‌دانم.»













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن