تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805376971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اما و اگرهای تصویب برجام در مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در واقع نص صریح قانون تاکید دارد که پس از تصویب مجلس، رئیس‌جمهور اجازه و حق امضا دارد.

به گزارش تراز ، در روزهایی که مذاکره‌کنندگان تیم هسته‌ای کشورمان در حال آماده‌ شدن برای دور آخر مذاکرات بودند، سید عباس عراقچی به تلویزیون رفت و رو‌به روی مجری گفت‌وگوی ویژه خبری نشست و در خصوص برخی ابهامات پاسخ داد. یکی از آن موارد چالش‌برانگیز نقش کنگره امریکا در رد یا تائید متن نهایی برجام بود.

اینکه چرا وقتی ما با 6 کشور دنیا مذاکره می‌کنیم، مجلس یکی از این کشورها باید درخصوص آن نظر بدهد و اساسا چرا یک کشور که خود را کدخدا و ابرقدرت می‌داند باید به جای همه تصمیم بگیرد. اما پاسخ عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان جالب بود. او معتقد بود که تیم هسته‌ای برای این مورد هم فکر کرده و بررسی متن برجام در مجلس شورای اسلامی به نوعی پاسخ به کنگره است و ما در مذاکرات این توازن و حق را گنجانده‌ایم.

عراقچی با این سخنان قصد نشان دادن رعایت رفتار متوازن را داشت و ورود مجلس به بحث برجام را رفتاری تلافی‌جویانه در برابر کنگره امریکا تلقی می‌کرد. اما گویی فراموش شده بود که طبق دو اصل اساسی قانون اساسی کشورمان، این حق قانونی نمایندگان مردم بوده و هست که توافق‌نامه‌های بین‌المللی را پیش از امضا و اجرای آنها باید تصویب کنند.

اما با پایان مذاکرات هسته‌ای، تیم مذاکره‌کننده ما رفتار و گفتار خود را تغییر داد. ابتدا رئیس سازمان انرژی اتمی در اظهار نظری گفت: «این متن هنوز موافقت‌نامه، کنوانسیون یا معاهده بین‌المللی تلقی نمی شود، از این‌رو است که این متن را برنامه جامع اقدام مشترک نام‌گذاری کرده‌اند، حال در هر صورت وزارت خارجه متولی این حوزه بوده و باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.» در واقع منظور آقای صالحی این بود که نیازی به ورود مجلس نیست!

پس از آن هم این اظهارنظرها ادامه داشت. معاون وزیر خارجه معتقد بود: «از نظر سیاسی، وزارت امور خارجه معتقد است که برای حفظ منافع ملی کشور صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد چراکه هیچ‌کدام از کشورهای 1+5 آن را در پارلمان‌های کشورهایشان به تصویب نمی‌رسانند.»

وی حتی اظهارات پیشین خود را هم فراموش کرد و با اشاره به بررسی برجام در کنگره آمریکا گفت: «مباحثی که در کنگره آمریکا مطرح می‌شود برای رد کردن برجام است و نه تصویب آن.»

این موج ادامه داشت و مسئولان دولتی و دستگاه سیاست خارجی تلاش داشتند تا مجلس را از روند تصویب متن برجام کنار بگذارند. آنها معتقد بودند چون پرونده در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است، نیازی به ورود مجلس وجود ندارد.

آخرین نمونه این موضع‌گیری‌ها هم به سخنان رئیس‌جمهور در نشست رسانه‌ای اخیر برمی‌گشت. آقای روحانی معتقد بود. رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «اخیرا همه را دعوت به قانون کردید، آیا انتظار قانونی وجود ندارد که دولت به وظیفه خود عمل کند و بررسی برجام را به مجلس بفرستد»، گفت: «اصل 125 قانون اساسی می‌گوید وقتی معاهده و توافقنامه‌ای را رئیس‌‌جمهور و یا نماینده رئیس‌جمهور امضاء می‌کند باید آن توافق نامه برای تصویب به مجلس فرستاده شود، اما ما چیزی را امضا نکردیم. آنچه امروز دارد، انجام می‌گیرد، در واقع نسبت به اجرای یک معاهده‌ای است که قبلاً ایران آن را پذیرفته است.»نکته عجیب در این سخنان رئیس‌جمهور آنجا بود که دقیقا تفسیر اشتباهی از متن واضح قانون داشتند. اصل 125 قانون اساسی به صراحت عنوان می‌دارد که «امضای‏ عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‏‌ها و قراردادهای‏ دولت‏ ایران‏ با سایر دولت‌ها و همچنین‏ امضای‏ پیمان‌های‏ مربوط به‏ اتحادیه‌های‏ بین‏‌المللی‏ پس‏ از تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ با رئیس‏‌جمهور یا نماینده‏ قانونی‏ او است‏.»

در واقع نص صریح قانون تاکید دارد که پس از تصویب مجلس، رئیس‌جمهور اجازه و حق امضا دارد. اما چرا رئیس‌جمهور به عنوان یک حقوقدان برداشت معکوسی از قانون دارد جای سوال است.

در همان جلسه رئیس‌جمهور توجیه دیگری را هم مطرح کرد: «هیچ کشور دیگری از 1+5 برجام را به پارلمان خودشان نبرده که ما ببریم تصویب کنیم. ضمن اینکه ما اگر پارلمان ببریم چه می‌شود، یک الزامی بر دولت می‌شود، نه بر آنها. یعنی کار را به نفع آنها انجام دادیم. چیزی که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه امضا کند، باید به مجلس رفته و تصویب شود. چرا برای خود الزاماتی ایجاد کنیم در حالیکه هیچ کشوری این کار را نکرده است؟ چرا ما می‌خواهیم یک فشاری را از لحاظ حقوقی بر مردم ایران وارد بکنیم، فشاری که هیچ الزام و نیازی نداریم؟»

این سخنان هم جای اشکال دارد. به عنوان نمونه کشور ما قوانین مربوط به خودش را دارد و عدم بررسی برجام در مجالس 5 کشور دیگر، ارتباطی به اجرای قانون در کشور ما ندارد. نکته دوم هم تکرار همان خطای رئیس‌جمهور است. رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پس از تصویب مجلس اجازه امضا دارند، نه پیش از آن. نکته بعد آنچه رئیس‌جمهور از آن تحت عنوان الزام برای کشور یا فشار بر مردم یاد می‌کند، چندان سخن صوابی نیست. در همان متن برجام برای عدم اجرای آن از سوی طرفین هم راهکاری گنجانده شده است. یعنی اساسا قرار نیست وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی‌کند، ما همچنان مصر به اجرا باشیم. ضمن آنکه دولتمردان معتقدند ما رقابت را با نتیجه 3 بر 2 برده‌ایم، پس نگرانی برای چیست؟ نکته بعد آنکه اگر مجلس یک موضوعی را بررسی کند، قرار است چه اتفاقی بیفتد که ممکن است بر مردم فشار وارد شود؟اما روز پنج‌شنبه رهبر انقلاب به همه این شبهات پاسخ دادند و اتفاقا اشاره کردند که این موارد را پیش از این به رئیس‌جمهور هم گفته بودند: «و امّا یکی دو مسئله‌ی روز و قابل توجّه و مهم هم هست که اجمالاً عرض میکنم: یکی مسئله‌ی برجام است، یکی مسئله‌ی بعد از برجام است که به نظر من مسئله‌ی بعد از برجام، از مسئله‌ی برجام مهم‌تر است. خب، در مسئله‌ی برجام ما آنچه نظرمان بود و باید عرض بکنیم، در خلال این ایّام - چه پیش از اینکه این توافق انجام بگیرد، چه بعد از آنکه این توافق انجام گرفته است - عرض کرده‌ایم. یک بحثی که امروز وجود دارد بحث مجلس است؛ وضع حقوقی و قانونی و مانند اینها را کسانی که اهل این مسائل هستند باید بررسی کنند و ببینند که اقتضائات حقوقی و آنچه الزامات حقوقی این مسئله است چیست و طبق همان بایست عمل بشود؛ ما وارد آن نمیشویم. لکن آنچه از نگاه کلّی من عرض میکنم -که به آقای رئیس‌جمهور هم این را عرض کرده‌ام- [این است که‌] به نظر ما مصلحت نیست که ما مجلس را از این قضیّه برکنار بداریم؛ چون قضیّه‌ای است که بالاخره دو سال است که کشور به‌طور کلّی متوجّه به آن است و حالا هم به یک نتایجی رسیده؛ [پس] باید مجلس وارد بشود. حالا مجلس چه بکند؟ بنده هیچ توصیه‌ای ندارم به مجلس شورای اسلامی که با این چه‌جوری عمل بکند. اوّلاً نوع تصمیم‌گیری چه‌جوری باشد؟ به‌نحو تصویب یا رد باشد، یا به‌نحو دیگری تصمیم‌گیری کنند؟ آیا رد کنند، آیا تصویب کنند؟ بنده هیچ توصیه‌ای ندارم. نظر متَّبَع، نظر نمایندگان ملّت است در مجلس و اینکه [مجلس‌] چه بکند، چه نکند را ما عرض نمیکنیم. ما معتقدیم که بالاخره خوب است مجلس را برکنار نکنیم و نمایندگان ملّت باید تصمیم بگیرند.»

کمیسیون ویژه هفته آینده در مورد ارسال لایحه برجام تصمیم می‌گیرد

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون ویژه برجام در گفت‌و‌گو با خانه ملت، در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، گفت: از ابتدا پیش بینی شده بود برجام که موضوعی تعهدآور برای کشور است و می‌خواهند توافقی کنند که بعداً باید اجرای شود، لذا باید برجام حتما به مجلس فرستاده شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برخی نظرشان این بود که ضرورتی ندارد برجام در مجلس بررسی شود، اما مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین شخصیت سیاسی کشور این مسئله را تشخیص دادندکه مجلس در بررسی برجام نباید کنار گذاشته شود. وی تصریح کرد: رهبر انقلاب با بیان صریح خودشان مشخص کردند که حتما برجام را مجلس رسیدگی کند و مجلس هم از قبل پیش بینی کرده بود، زیرا تفسیر قانون یکی است.

کوثری با اشاره به سخنان رهبری، گفت: در نهایت این پیش بینی دقیق شد که اکنون مقام معظم رهبری مشخص کردند که باید مجلس حتما به موضوع برجام توجه کند، زیرا مجلس نماینده مردم است و باید به این مسئله رسیدگی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد اینکه آیا برجام باید به صورت لایحه به مجلس فرستاده شود، گفت: کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام در این مورد فعلا تصمیم نگرفته است که با صراحت و قطعی درخواست لایحه برجام داده شود. فکر می‌کنم در هفته آینده که از روز یکشنبه بررسی برجام دوباره آغاز خواهد شد آن را بررسی و تصمیم می‌گیریم.
 
فرمایشات رهبری فصل الخطاب است

عباسعلی منصوری‌آرانی نیز گفت: ایشان به درستی موضوع بسیار مهمی را اشاره فرمودند و آن این است که در موضوعات استثنایی و بزرگ مثل توافق هسته‌ای، مجلس منافع ملی را تدوین و تعیین می‌کند.
نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل در مجلس اظهارداشت: مقام معظم رهبری فرمودند بررسی ابعاد حقوقی و کارشناسی آن را به کارشناسان واگذار می‌کنند، اما باید مجلس در این زمینه حضور داشته باشد. وی افزود: فرمایشات رهبری در این خصوص، در حقیقت نقش مجلس را نشان می‌دهد که در یک اقدام بسیار مهمی مانند بحث هسته‌ای، نقشی اساسی است و زیرا اقداماتی مثل توافقنامه هسته‌ای، ممکن است در آینده مثلا 100یا500 سال دیگر یک مبنا شود.

عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس تاکید کرد: نباید مجلس را در موضوعات بسیار مهمی مثل برجام کنار گذاشت، زیرا می‌تواند یک الگو برای آینده باشد و مقام معظم رهبری در این موضوع یک آینده نگری کردند و خواستند موضوعات بسیار مهم را همواره مجلس رقم بزند.

منصوری‌آرانی همچنین بیان کرد: قطعا چنین است و چارچوب‌هایی که مقام معظم رهبری ترسیم می‌کنند، را ببینم، البته ایشان رهبری فرمودند که حتما مجلس در بحث بررسی برجام ورود پیدا کند، اما به نظرم چگونگی این ورود باید بین روسای دو قوه مطرح شود.

مخاطب رهبری دولت بودرئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز گفت: مجلس شورای اسلامی از ابتدای انعقاد توافق هسته‌ای نسبت به بررسی آن ورود کرد و در مقطعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این عرصه با برگزاری جلسات متعدد و دعوت از تیم مذاکره کننده در این زمینه بررسی خود را آغاز کرد اما بعد از این که مجموعه نمایندگان تصمیم گرفتند کمیسیون ویژه بر‌اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شکل بگیرد، کمیسیون امنیت ملی نیز ترجیح داد در یک مجموعه این کار صورت گیرد.

علاءالدین بروجردی، افزود: با توجه به این که شش عضو از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عملا در کمیسیون ویژه حضور دارند بنابراین این بررسی در چهارچوب کمیسیون ویژه و بر‌اساس یک برنامه مدون با جدیت در حال انجام پیگیری است و مجلس در این زمینه به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد. بروجردی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مخاطب فرمایشات اخیر رهبری که منصفانه نیست مجلس از روند بررسی برجام کنار گذاشته شود، دولت باشد. وی افزود: این که معظم‌له تاکید کردند منصفانه نیست مجلس از روند بررسی برجام کنار گذاشته شود به این معنا است که دولت هم باید نقطه نظرات مجلس را در این زمینه پذیرا باشد.


منبع: سیاست روز



زمانبندی انتشار: 14 شهريور 1394 - 11:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن