تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819429782




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم «براي آنها كه دوستشان داريم» به بهانه پخش از شبكه دويك فيلم جنگي متأثر از حضور زنانه


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: نگاهي به فيلم «براي آنها كه دوستشان داريم» به بهانه پخش از شبكه دويك فيلم جنگي متأثر از حضور زنانه
فيلم ژاپني براي آنها كه دوستشان داريم ساخته شينجو تاكو يك فيلم انتقادي درباره سياست هاي دولت ژاپن در جنگ جهاني دوم است كه تلخي و خشونت شرايط موجود را به واسطه ثبت حضور تأثيرگذار زنان ثبت مي كند.فيلم شينجو تاكو بيشتر از اين وجه مي تواند مورد توجه مخاطب تلويزيون ايران قرار بگيرد كه به واسطه فيلم و مجموعه هاي پخش شده به جنسي خاص از آثار ژاپني پرداخته شده و اين بار پرداختن به خشونت فضاي جنگ و مرگ آن هم با استناد به واقعيت مستند، مي تواند زاويه ديدي جديد را در اختيار مخاطب قرار دهد.فيلم بر اساس فيلمنامه اي از شينتارو ايشيهارا شكل گرفته كه مدت هاست وارد دنياي سياست شده و اكنون فرماندار توكيو است. اين نويسنده . فرماندار 74 ساله بيشتر به خاطر خط مشي هاي ميهن پرستانه از جمله خواندن سرود ملي در مدارس شهرت دارد و بالتبع دغدغه هاي او در قصه هم نمود خاص خود را پيدا كرده است.فيلم، متكي است بر واقعيت هاي مستند حضور ژاپن در جنگ جهاني دوم و پروازهاي انتحاري مشهور به كاميكازه كه راهي براي بازگشت و زنده ماندن خلبانان جوان باقي نمي گذاشت. استراتژي حمله انتحاري خلبانان ژاپني به كشتي هاي آمريكايي را اولين بار درياسالار تاكجيرو اونيشي زماني پياده كرد كه ژاپن در آستانه از دست دادن فيليپين بود.موفقيت اولين حمله كاميكازه در جزيره ليتي در 1944 ارتش ژاپن را بر آن داشت براي چنين حملاتي از جوانان بيشتر استفاده كند و... اين ماجراي مستند بستري مي شود براي روايت داستان فيلم براي آنها كه دوستشان داريم. با چنين پيش درآمدي به نظر مي آيد با فيلمي مردانه، تلخ و خشن مواجهيم كه در آن جايي براي حضور شخصيت هاي زن نيست؛ زناني كه همواره حضوري ملموس و جذاب دارند و به هر كاري وجهه اي آئين وار مي دهند.اين همان نكته اي است كه مي تواند در براي آنها كه ... يك امتياز تلقي شود؛ يعني انتخاب بستري مستند و مردانه كه موقعيتي منحصر به فرد را در مناسبات اين جنگ خاص محور قرار مي دهد و از امتياز حضور زنان و حس مادرانه.زنانه براي شكستن فضا بهره مي برد. زناني كه اين بار با طراحي خاص و البته باورپذير وارد مناسبات خشن جنگ شده و با حضورشان تلخي و سياهي موجود را تلطيف مي كنند.به اين ترتيب در فيلم ضمن پرداختن به فضا و روابط حاكم بر پايگاهي كه خلبانان جوان داوطلب را براي رويارويي با مرگ تعليم مي دهد، حضور يك رستوران به مديريت زني ميانسال در نزديكي پايگاه طراحي شده و به اين ترتيب پل ارتباطي ميان دو فضا با منطق داستاني برقرار مي شود.تومه زني است كه به واسطه اين موقعيت منحصر به فرد فرصت اين را پيدا مي كند كه از جواناني كه روزهاي آخر عمرشان را مي گذرانند، مانند فرزندان خود پذيرايي و در واقع حكم مادران غايب همه آنها را پيدا كند. با اين وجه برتري كه مي داند چه آينده اي در انتظار آنان است و اين دوگانگي در حالي كه آنها را راهي قربانگاه مي كند، از تومه شخصيتي خاص و چندوجهي مي سازد.به نظر مي آيد چيدمان شرايطي مشابه فضاي گرم و صميمي خانه در كنار توجهاتي كه مي تواند تنها برآمده از حس مادرانه يك زن براي جواناني باشد كه به سفر مرگ مي روند، تنها انگيزه تومه براي ماندن و ادامه دادن به تكرار اين كابوس تلخ است. كابوسي كه هر روز با رفتن گروهي به مأموريت پايان و با آمدن سربازان جديد دوباره آغاز مي شود.ثبت اين حضور زنانه هم به واسطه دراماتيك و هم به واسطه اهميت آن در موقعيت واقعي ترسيم شده، نوعي اداي دين به مادراني است كه فرزندان خود را راهي اين سفر بي بازگشت كرده اند و در واقع فيلم تاكو هم قرار است به اين زواياي پنهان بپردازد كه در جريان جنگ ژاپن كمتر به وجوه حسي آن پرداخته شد.در واقع نقد سياست هاي افراطي دولت ژاپن در جنگ جهاني دوم مهمترين دغدغه فيلمساز است كه به عنوان تم اصلي وارد كار شده و بنا به انتخاب وي چنين چيدماني را به همراه داشته است. به علاوه مراودات اين زن رستوراندار با زناني كه براي سر زدن به شوهران جوانشان به رستوران او مي آيند، راهي براي حضور جنسي ديگر از زنان فراهم مي كند كه دردهاي مشترك و در عين حال متفاوت دارند.حضور دختران جوان كه براي فعاليت هاي مددرساني به شهر آمده اند نيز از جمله طيف هايي است كه تلاش شده در فضا و مناسبات خشن موجود وارد شود و نوعي نگاه همه شمول به آسيب ديدگان مستقيم و غيرمستقيم جنگ شكل بگيرد. ضمن تأكيد به همان مورد اشاره شده كه حضور تأثيرگذار كاراكترهاي زن ژاپني به واسطه نوع كنش و واكنش به گونه اي است كه هر كاري كه انجام مي دهند به شكل آئيني مقدس و جزئي نگر ترسيم و اين وجه در كنار كاركرد چند گانه حضور زنان پررنگتر مي شود.براي آنها كه... از وجه ثبت حضوري جديد از زنان در آثار به نمايش درآمده ژاپني در تلويزيون ايران مي تواند اهميتي خاص پيدا كند و به موازات اين وجه يك فيلم انتقادي درباره سياست هاي دولت ژاپن در جنگ جهاني دوم محسوب شود كه تلخي و خشونت شرايط موجود را به واسطه قرينه پردازي اين حضور از آن خود مي كند.اين فيلم به كارگرداني شينجو تاكو محصول سال 2007 ساعت 23:30 پنجشنبه دوم خرداد از شبكه دو پخش شد. فيلمنامه را شينتارو ايشيهارا نوشته و داستان درباره پروازهاي انتحاري خلبانان ژاپني در جنگ جهاني دوم است. در اين ميان صاحب يك رستوران براي بسياري از خلبانان جوان حكم يك مادر را پيدا مي كند.براي آنها كه دوستشان داريم با هزينه اي حدود 8.1 ميليون دلار ساخته شد و در آن تورو اموري، كاتسوتاكا فوروهاتا و كليو گري نقش آ فريني كرده اند. در آخرين ماههاي جنگ جهاني دوم بيش از 2000 هواپيماي ژاپني پرواز انتحاري يا كاميكازه انجام دادند و در جريان اين حملات 34 كشتي آمريكايي غرق شد.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن