تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817039562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده: غلامرضا جلالى* نقش بسيج در پدافند غيرعامل


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: غلامرضا جلالى* نقش بسيج در پدافند غيرعامل
خبرگزاري فارس: پدافند غيرعامل به كليه اقداماتي كه بدون استفاده از سلاح در تهديد نظامي باعث كاهش آسيب پذيري و پايداري كشور شود، اطلاق مي شود.


تصوري كه ما از نوع جنگ ها در ذهن داريم مثل دفاع مقدس است. اما اين جنگ براي حدود نوزده سال پيش است و در اين مدت در دنيا تحولات زيادي در زمينه جنگ به وجود آمده كه تاثيرات عميقي را در فضاي بين المللي گذاشته است. در واقع جنگ ها متفاوت شده اند. اكنون جنگ ها را به چهار نسل تقسيم مي كنند. نسل سوم همان هشت سال دفاع مقدس ايران است كه در حوزه نظامي صورت مي گيرد و از سلاح و مهمات معمولي استفاده مي شود، اما بعد از آن تحولاتي را شاهد هستيم، به طوري كه آمريكا در حمله اول به عراق در سال 1992 از 85 درصد مهمات معمولي و 15 درصد مهمات هوشمند استفاده كرد و در جنگ عراق ، در سال 2003 ، به 15 درصد مهمات معمولي و 85 درصد مهمات هوشمند تبديل شد. اما در جنگ جديد و نسل چهارم 100 درصد از مهمات هوشمند و تخصصي استفاده مي شود. براساس هر نوع كار كرد از نوعي بمب مخصوص استفاده مي گردد.

پيش از اين نوع جنگ ها، سه عنصر عمليات رواني، فعاليت هاي اطلاعاتي و تصرف سرزمين ، شاخص پيروزي بود، امادر جنگ هاي جديد، آمريكايي ها از مفهومي باعنوان تعويض نظام سياسي براي هدف جنگ استفاده مي كنند، يعني ديگر تصرف خاك هدف نيست و هدف نهايي تغيير نظام سياسي است. بنابراين ابزار و لوازم جنگي با قديم فرق كرده است.

لذا اول بايد دشمن را كامل بشناسيم و بدانيم كه چگونه مي خواهد با ما برخورد كند و تاكتيك هايش چيست؟ توجه آمريكا در جنگ به حمله از راه دور و به اصطلاح دور ايستاست؛ به مانند جنگ 33 روزه لبنان و اسرائيل . دشمن در اين تاكتيك از فواصل حمله مي كند كه ما نمي توانيم با آن مقابله مستقيم كنيم و بيشتر تهديدات «هوا پايه و دريا پايه» است و جنگ « زمين پايه» وجود نخواهد داشت. با توجه به اينكه آمريكا در اطراف، پايگاه و نيرو دارد امكان دسترسي به كل جغرافيا برايش مقدور است. با اهميت به اين موضوع جمهوري اسلامي ايران كه يك نظام سياسي وابسته به مردم است و اداره آن هم به عهده مردم است، وقتي هدف تغيير نظام باشد دشمن با برهم زدن تعادل اداره مردم ، به هدف خود نزديك مي شود و در اين چارچوب به دنبال اين است كه زيرساخت ها و تاسيسات حياتي و ضرورتي آن را از كار بيندازد و از تاثير آن بر مردم و نارضايتي هاي به وجود آمده استفاده كند.

در اين حالت جغرافيايي جنگ و جغرافيايي اداره مردم بر هم منطبق مي شوند؛ يعني در همان جا كه مردم زندگي مي كنند دشمن در حال نابود كردن زيرساخت ها است و ما، هم بايد دفاع كنيم و هم به مردم خدمت رساني كنيم. برخي ها تحليل مي كنند «جنگ لبنان جنگ پل ها» بود زيرا اسرائيل تمام پل هاي كوچك و بزرگ لبنان را هدف قرار داد تا ارتباطات زميني مختل شود. پس در اين جنگ هدف اول زيرساخت هاي اداره مردم و هدف نهايي ناممكن كردن اداره مردم است.

يك سرهنگ آمريكايي در مصاحبه اي از چگونگي حمله به ايران و تهران چنين گفته بود كه با توجه به تجربيات مختلف در اطراف تهران مستقر مي شوند و از طريق هواپيماها زيرساخت ها را مي زنند و از طريق عناصر وابسته، در درون مردم نارضايتي به وجود مي آورند، يعني از دو طريق انهدام زير ساخت ها و عمليات رواني، مردم را مي شورانند و آن ها را با دولت روبه رو مي كنند. در رويارويي با اين نوع تهديدات بايد از تمام امكانات و ظرفيت هاي دفاعي استفاده كنيم. اين جنگ نامتقارن است، زيرا توان نظامي ما و آمريكا برابر نيست و اگر بخواهيم مقابل آن ها بايستيم بايد از «دفاع غيرعامل» در كنار دفاع عامل، استفاده و مفهوم دفاع يكپارچه را دنبال كنيم.

در دولت جمهوري اسلامي پدافند غيرعامل به كليه اقداماتي كه بدون استفاده از سلاح در تهديد نظامي باعث كاهش آسيب پذيري و پايداري كشور شود، اطلاق مي شود.ما در پدافند غيرعامل در يك مفهوم جدي مي خواهيم با كاهش آسيب پذيري و افزايش پايداري، كشور را از تغيير نظام سياسي به وسيله دشمن حفظ كنيم. در اين جهت چهارعنصر وجود دارد كه بايد آسيب پذيري شان در مقابل دشمن كاهش يابد. حكومت، دولت، مردم و بخش دفاع.

حكومت، يعني اصل رابطه قدرت اداره و پاسخ گويي به نيازهاي مردم و رابطه اي كه بين مسئولان، رهبري دولت و اداره كنندگان جامعه با مردم وجود دارد. دولت، يعني زيرساخت ها مانند بهداشت و درمان، انرژي ، تغذيه اطلاع رساني، امنيت و ... مردم ، يعني هدف دشمن و بخش دفاع هم كه تعريف وظايف خود را دارد و در حيطه ما نيست.

در واقع براي اين اهداف بايد چند كار انجام داد. يكي پدافند غيرعامل است كه آسيب پذيري در مقابل تهديدات را كاهش مي دهد ؛ دوم، مديريت بحران ناشي از جنگ يعني اداره كشور، استان ، شهر ، محله ، دستگاه و سازمان است كه اين موضوع همان انطباق جغرافيايي جنگ و اداره مردم است و كار بسيار سختي محسوب مي شود. به نظر ما راه حل اين قضيه به طور منحصر استفاده از ظرفيت هاي بسيج است. بسيج در واقع مسئول غيرمستقيم اداره كشور در زمان جنگ است و نقش حياتي خود را نشان مي دهد. خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران جزء معدود كشورهايي است كه بسيج سازماندهي شده دارد . براي اداره در سطح ملي با هماهنگي وزارت كشور و تاييد رياست جمهوري يك ساختار استاني به نام شوراي پدافند غيرعامل استان تشكيل شده و مسئوليت اين شورا در هر استان بر عهده استاندار است و در كنار آن سپاه و بسيج به عنوان معاون در امور پدافند غيرعامل قرارمي گيرند. 8 كار گروه نيز براي هر شورا پيش بيني شده است . كه بسيج با توجه به سازمان خود در همه آنها حضور دارد. كار گروه هاي تهديدات ، اطلاعات ، مديريت بحران ، بهداشت ، درمان و ... تاكنون اين شورا در چند استان تشكيل شده و در باقي استان ها در حال پي گيري مي باشد، بنابراين اداره استان برعهده استانداري است و او پاسخ گو خواهد بود، اما بسيج در شهرها و دستگاه ها او را كمك خواهد كرد. كار ديگري كه انجام داده ايم ابلاغ شوراي پدافند غيرعامل در وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولت است كه مسئوليت اين شورا با وزير مربوطه است و بسيج در آن به طور رسمي وظايفي را برعهده دارد. اولين كار اين شورا تهديدشناسي يا دشمن شناسي تخصصي است. تهديدات در هر حوزه اي وجود دارد و بايد به آن توجه كرد. در هر سازماني گروهي بايد آسيب ها و تهديدات احتمالي را مورد شناسايي قراردهد و اين گروه بايد از متخصصان باشد. دومين كار، مشاركت در شوراي پدافند غيرعامل است، يعني بسيج بايد به ميدان بيايد و مشاركت كند. سومين كار، مديريت در شرايط بحران است، يعني دستگاه و سازمان بايد در شرايط جنگ اداره شود. آن چيزي كه مي تواند مردم را آرام كند، ارتباط رهبري با مردم از طريق صدا و سيما است و بايد آسيب پذيري اين سازمان در مسائل فني كاهش يابد. بخش ها و وزارتخانه هاي ديگر نيز بايد اين چنين آمادگي پيدا كنند و متخصصان بسيجي بتوانند جايگزين افرادي شوند و كار را ادامه دهند و اين نياز به دستور ندارد و بسيج خود جوش عمل مي كند.
فرهنگ سازي، آموزش و اطلاع رساني چهارمين كاري است كه بايد انجام شود. البته بخش آموزش آحاد مردم برعهده صدا و سيما، آموزش عالي ، آموزش و پرورش و سازمان هاي مرتبط است. پنجمين كار هم كمك به برقراري امنيت و حفاظت اطلاعات است. اين موضوع در سطح شهرها به طور ذاتي برعهده نيروي انتظامي و دستگاه هاي مربوطه است و اين مسئوليت در وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولت برعهده حراست مي باشد، اما بسيج بايد كمك كند. يكي از مواردي كه دشمن روي آن توجه ويژه اي دارد استفاده از ستون پنجم و افراد نفوذي است و بسيج بايد هوشيار باشد و در صورت تخريب بخشي از ساختمان به سرعت كنترل را دست گرفته و از ورود افراد غير به ساختمان جلو گيري كند.
مفهوم ديگري كه ما در پدافند غيرعامل دنبال مي كنيم« دفاع غير نظامي» است. قبل از انقلاب يك سازمان با همين عنوان وجود داشت كه بعد از انقلاب ، در بسيج مستضعفين ادغام شد و نيروي مقاومت بسيج علاوه برجذب ، سازماندهي و بكارگيري نيروهاي مردمي مسئوليت دفاع غيرنظامي را هم برعهده گرفت.
* رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور
.................................................................................
منبع:سايت بصيرت
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن