واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: خوانش˝پدر˝درکافه کتاب شیراز خبرگزاری پانا: نمایش ˝پدر˝اثر اگوست استریندبرگ، به کارگردانی ندا ریاحی میباشند که در کافه کتاب تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس بازخوانی خواهد شد.
۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور ساعت 11:28
به گزارش خبرگزاری پانا، این نوبت ازخوانش نمایشنامه به تئاتر "پدر"اثر اگوست استریندبرگ تعلق دارد که با همراهی موسیقی حسین عیوضی و خوانش محمد بوستانی،مریم (درسا)حکیم الهی ،علی خواجویی ،بهنام محسن زاده،مریم سینایی ،ابراهیم عالمی و ندا ریاحی درساعت 19 چهارشنبه یازدهم شهریور ماه جاری برای عموم علاقه مندان درنظر گرفته شده است. هدایتگر نمایشنامه"پدر" در باره داستان این نمایش می گوید: این روایت زندگی مردی است که بر سر تربیت بچه اش برتا با همسرش لورا دچار اختلاف میشود تا اینکه همسرش او را بدبین میکند تا جایی که به جنون میرسد و بقیه ماجرا... نداریاحی اظهارداشت: متن پدر شاهکار استریندبرگ در قرن نوزده است که یک کار کلاسیک کم تر کار شده و خوانده شده می باشد و دلیل آن سختی و اهمیت فراوانی است که این نمایشنامه در نهضت ناتورالیسم در خود دارد. این بانوی هنرمند افزود: این از آندست نمایشنامه هاییست که در زمان اجرایش در دهه ی هشتاد میلادی جنجال برپا کرد و بسیاری از اجراهایش متوقف شد، که هدف از خوانش نمایشنامه نه تنها باید آشنایی با متن های جدید باشد، بلکه گاهی وجود کار های کلاسیک و کمتر تکرار شده در این میان برای آشنایی و سرک کشیدن به تاریخ تیاتر لازم است. ریاحی با اشاره به اینکه اکثر نویسنده ها در نوشته هایشان خودشان و ماجرا های زندگیشان را مستتر میآورند، گفت: اگوست استریندبرگ در این کار خودش را نوشته و به عنوان نویسنده ای است که فراز و نشییب های داستانی فراوانی را در زندگی واقعی خود تجربه کرده و جنون و مشکلات زندگی اش در این کار مشخص است و نویسنده یادشده از مشکلات زناشویی،بدبینی،خیانت و تردید، سخن می راند که این ثابت میکند"پدر"نمایشنامه ای برای سال های آینده نیز می باشد. کارگردان نمایش مذکور، با تاکید براینکه بین خوانش نمایشنامه و نمایش رادیویی، تفاوت وجود دارد گفت: حضور خوانشگر در نمایشنامه و میان تماشاچیان، دیدن اثر و در فضای روخوانی قرار گرفتن، حتی همان میمیک های کوچک صورت و حرکات کم بدن تاثیر بیشتری در مخاطب و تماشاچی و ترغیب او به گوش دادن به نمایشنامه خوانی، نسبت به کارهای رادیویی پر افکت برای مشخص شدن فضا و مکان و زمان ایجادمی کند و این در حالی است که این و ظیفه در نمایشنامه خوانی میتواند توسط شرحه صحنه خوان ویا رفتار و عکس العمل خوانشگران نشان داده شود . نداریاحی درباره چهار شنبه های تئاتر که هر هفته برگزار می شود بیان داشت: علاوه بر فرصتی برای دیدار بچه های تیاتر فرصتی برای کار کردن است، و شاید شروع کاری جدید و چه خوبه به هم فرصت کار کردن بدهیم آنهم با هر عقیده و سلیقه ای، بهتر هست امکانات کافه کتاب برای این کار بیشتر بشه و توی کافه امکانات نور نداریم و پرژکتور یا نور موضعی که نورپردازی یکی از جذابیت های نمایشنامه خوانی است. او با تاکیدبراینکه هیچ کس نمیتونه ادعا کنه که آموزشش در تیاتر و هنر کافیه، تصریح کرد: هر روز میشه مطالعه کرد نه تنها در حوزه ی هنر و تیاتر در تمام زمینه ها چون دانش و خلاقیت رمز ماندگاری در هنر بوده و هست و میتونیم و باید از گذشته و کار های جدید اتنخاب و مطالعه کنیم و از آموزش آنچه نهضت و مبدا بوده تا آنچه جدید هست و تجربه نترسیم . نداریاحی کارگزدان نمایش"پدر" که دارای کارشناسی مهندس محیط زیست و مثل خیلی ها عاشق تیاتر و هنر است، درپایان گفت: منتظر تجربه و در حسرت رفتن به تهران برای تیاتر و تحصیل در هنر های زیبا و ناکام حتی با رتبه ی سی و چهار بازیگری ارشد هستم و آرزو داردتا کاش اونقدر به هم فرصت بدیم برای کار و اونقدر کار کردن توی تیاتر راحت تر بشه که شیراز خودش یه قطب فعال باشه و اونقدر که خیلی هامون حسرت هنر و بودن در تیاتر شهر و تهران رو نخوریم، به هم فرصت بدیم، چون نمایشنامه خوانی بهترین شروع برای احترام به هم می تواندباشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]