واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: جشن تئاتر در کافه کتاب شیراز خبرگزاری پانا: ˝چهارشنبه تئاتر˝،کافه کتاب تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را به جشن دعوت می کند و نمایشنامه ˝جشن˝ هارولد پینتر را به خوانش می گذارد.
۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ شهريور ساعت 12:36
به گزارش خبرگزاری پانا، در ادامه برنامه های نمایشنامه خوانی هنرمندان تئاتر در کافه کتاب تالار حافظ که با عنوان "چهارشنبه تئاتر" برگزار می شود،مانی آبادیان به همراه گروهی از بازیگران مطرح تئاتر شیراز نمایشنامه "جشن" هارولد پینتر را به خوانش می گذارند. در پیوند با این نمایشنامه خوانی، مانی آبادیان، بازیگر و کارگردان این نمایشنامه خوانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به موضوع این نمایشنامه اشاره کرد. داستان این نمایشنامه بر اساس چیست و از کجا اقتباس شده است؟ آبادیان: این نمایشنامه ماجرای رستورانی با دو میز است که میز شماره یک و میز شماره دو نام دارند. سر میز نخست، 2 خانواده برای سالگرد ازدواج یکی از طرفین به جشن می پردازند و در آن سو پشت میز شماره 2 مدیری با منشس شرکت خود به رستوران آمده اند تا درباره نامزدی صحبت کنند. در نهایت پشت این میزها دو کاراکتر متوجه می شوند یکدیگر را می شناسند. این نمایش بر اساس نمایشنامه ای از هارولد پینتر است که با عنوان جشن شناخته می شود. اصولا نمایشنامه های پینتر گزند اجتماعی را هدف قرار می دهد و به تأسی از نویسندگان بزرگی چون کافکا و بکت فضای پوچ گرایی را دنبال می کند نمایشنامه خوانی چه کمکی به هنرهای نمایشی می تواند در پی داشته باشد؟ آبادیان: اصولا اگر کسی می خواهد نمایشنامه بخواند و بداند، بهتر است با تمرکز در خانه خود نمایشنامه مطالعه کند و به دور از هر شیوه اجرا خود نمایشنامه بیندیشد. چرا اینگونه معتقدید کمک به نمایشنامه خوانی می شود؟ آبادیان: معتقدم در شهر و استانی که همه می دانند در حوزه فرهنگ و هنر بودجه های کافی، امکانات یا حمایت های همه جانبه نیست نمایشنامه خوانی بهترین فرصت برای اجتماع، همکاری و ارایه نمایشنامه است. زیرا، با شرایط موجود قابلیت اجرای عموم ندارد و می تواند هنرمندان توانمندی که سالها به واسطه این مشکلات از هنر تئاتر دور هستند را به روی صحنه بیاورد. تاکید می کنم این نمایشنامه خوانی فرصتی است که هنرمندان تئاتر شیراز همچنان تئاتر کار کنند. در این نمایشنامه مگر چند بازیگر مشارکت دارند و تمرین ها چگونه بود؟ آبادیان: در این نمایش که 9 بازیگر دارد، 6 بازیگر از هنرمندانی اند که دست کم یکبار جایزه بازیگری در کارنامه خود ثبت کرده اند. این درحالیست که بیش از سه سال است روی صحنه دیده نشده اند. این گروه گاهی از ساعت 9 تا 11 شب مشغول تمرین برای نمایشنامه خوانی جشن بود. این درحالیست که باید از همکاری آموزشگاه عکاسی و تصویربرداری سرزمین آفتاب که امکانات و آتلیه خود را برای تمرین گروه در اختیار ما گذاشت سپاسگزاری کنم. این چندمین تجربه نمایشنامه خوانی شماست؟ آبادیان: دوبار اجرا در چهارشنبه تئاتر کافه کتاب تالار حافظ اجرا داشتم که یکبار آن به عنوان بازیگر و اینبار در نمایشنامه خوانی "جشن" بازیگر و کارگردان نیز هستم. سبک در این نمایشنامه به چه شیوه ایست؟ آبادیان: نمایشنامه خوانی به عنوان بخشی از هنر نمایش باید لحظه به لحظه برای تماشاچی دلچسب و گیرا باشد. از این رو، با این رویکرد نام کارگردان را در این خوانش به کار گرفتم، زیرا اثر با میزانسن و طراحی متنوع بازیگری ارایه می شود. بدین ترتیب، تنها اتفاقی که در اجرای این نمایشناه خوانی روی می دهد، این است که نمایشنامه در دست بازیگر قرار دارد. این به دلیلی است که تماشاچی باید با لذت سالن را ترک کند. زیرا، نمایشنامه "جشن" از کمدی تلخی بهره می گیرد که ماجرای آن بیرون از مرزهای ایران روی می دهد و کارگردان تلاش کرده در کنار خنده ای که از تماشاچی دریافت می کند تلخی سخن نمایشنامه نویس را هم جامه عل بپوشاند. تفاوت نمایشنامه خوانی و نمایش رادیویی در چیست؟ آبادیان: این دو در در وهله نخست در نمایشنامه ای که نوشته می شود تفاوت دارند، زیرا نمایشنامه ای که به صورت نمایشنامه خوانی اجرا می شود برای صحنه ای طراحی شده که اجراکنندگان آن از عناصر بصری بازی و صحنه اجرا بهره مندند. اما در نمایش های رادیویی نمایشنامه توامان پر از تخیل، تجسم و عناصری است که صرفا محدود به صوت و صدا است. تفاوت دیگری که این ها را از هم متمایز می کند این است که در نمایش های رادیویی بازیگران باید بتوانند زیرلایه های نمایشنامه را با توانمندی بیان، صدا و عوامل صوتی بروز دهند. درحالیکه، در نمایشنامه خوانی بازیگران از امکانات و عوامل بیشتری بهره مندند. از سوی دیگر، در اجرای رادیویی بازیگران به دور از تعامل و انرژی مخاطب نمایش را ضبط و پس از آن پخش می کنند، اما در نمایشنامه خوانی خوانشگران یا بازیگران در واقع ارتباط مستقیمی با تماشاچی دارند و می توانند انرژی تماشاچی را کنترل یا مدیریت کنند. برای بهبود تئاتر و هنرهای نمایشی فارس چه پیشنهادی داری؟ با توجه به اینکه مشکلاتی پیش روی تئاتر قرار دارد و این به واسطه قانع بودن هنرمندان تئاتر نیز می تواند باشد، می توان کاری کرد که هنرمندان ناچار نباشند به شرایط موجود قانع باشند. هنگامی که شرایط به نحوی باشد که امکانات بر اساس عدالت توزیع شود مشکلات نیز حل می شود. اگر می خواهیم تئاتر فارس بهتر شود باید امکانات را عادلانه و نه مساوی توزیع کرد. از سویی "چهارشنبه تئاتر" نیز باید از سوی متولیان فرهنگ و هنر هدفمند دنبال شود و از این عنصر دراماتیک در هفته درام زندگی مان بتوان به تزکیه نفس رسید. عاملی که به نمایش قداست می بخشد را با افکاری که به جوانان و نوجوانان علاقه مند تئاتر تزریق می شود روحیه انسان مداری و اخلاق گرایی را ترویج نماید. در نمایشنامه خوانی "جشن" که چهارشنبه 4 شهریور ساعت 19 در کافه کتاب تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می شود به ترتیب رضا صفری، حسن فلاح، شهره رستمی، مهدیا علیزاده، فیروزه باباملکی، مانی آبادیان، نگین منصور صفاییان، علیرضا پرنیان، شیوا بافهم و همراهی گروه موسیقی کوبیسم متشکل از ایمان اکبرپور، مشکات مهدی زاده و رامین اکبرپور هنرنمایی خواهند داشت. عکس پوستر این نمایشنامه خوانی نیز توسط فرشاد رحیمی گرفته شده است. مانی آبادیان، کارگردان و بازیگر این نمایشنامه خوانی از سال 1378 فعالیت تئاتری خود را آغاز کرده و در هنرستان هنرهای زیبای شهید آوینی شیراز هنرهای نمایشی خوانده و یک مقطع نیز کارگردانی سینما را در بوشهر پشت سرنهاده است. او در بیش از 20 اثر نمایشی به عنوان کارگردان یا بازیگر حضور داشته و در کنار آن مجری رادیو و تلویزیون شبکه فارس نیز هست. آبادیان افزون بر این، مدرس بازیگری و مجری گری آموزشگاه های هنری است که از 19 سالگی برای نخستین بار در تلویزیون فارس اجرا داشته است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]