تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819756223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمبود روي يکي از شايع ترين بيماري هاي ناشي از سوء تغذيه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ شهريور ۱۳۹۴ (۱:۳۱ق.ظ)
کمبود روي يکي از شايع ترين بيماري هاي ناشي از سوء تغذيه موج - کمبود روي باعث کاهش توليد و يا ناقص شدن اين آنزيم‌ها مي‌شود، لذا اختلالات مربوط به عدم کارايي آن‌ها ايجاد مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، نقابي، کارشناس تغذيه، در اين خصوص اظهار داشت: عنصر روي يکي از عناصر بسيار مهم بدن هست که در ساختمان بيش از 300 آنزيم حياتي مانند آنزيم‌هاي کبدي، آنزيم‌هاي سيستم ايمني، سيستم تقسيم سلولي و آنزيم‌هاي شرکت کننده در توليد هورمون‌هاي تيروئيد، استخواني، جنسي و... دخالت دارد.
کمبود روي باعث کاهش توليد و يا ناقص شدن اين آنزيم‌ها مي‌شود، لذا اختلالات مربوط به عدم کارايي آن‌ها ايجاد مي‌شود.
نقابي در ادامه بيان کرد: کوتاهي قد، عدم سلامت پوست، اختلالات سيستم عصبي، عدم مقاومت بدن در مقابل بيماري‌ها، اختلالات جنسي (تأخير در بلوغ جنسي)، اختلالات استخواني، ديابت، ريزش مو، تأخير در بهبود زخم‌ها و بعضي بيماري‌هاي ديگر از موارد کمبود روي هست.
مواد غذايي پر پروتئين مانند انواع گوشت، حبوبات، لبنيات و همچنين نان سبوس دار و مغز دانه‌ها بهترين منابع غذايي روي هست.
معمولاً جذب روي از منابع غذايي حيواني بسيار بيشتر از منابع غذايي گياهي هست. نياز روزانه يک فرد بالغ به روي در مردان 15 ميلي گرم و در زنان 12 ميلي گرم هست. مواد غذايي سرشار از روي (در 100 گرم ماده غذايي) عبارت‌اند از جگر گوساله (9 ميلي گرم)، گوشت گاو (6 ميلي گرم)، عدس (5/5 ميلي گرم)، نان کامل (5 ميلي گرم)، زرده تخم مرغ (4 ميلي گرم)
وي در پايان گفت: کمبود روي يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي ناشي از سوء تغذيه هست که با توجه به جدول فوق مي‌توان با استفاده از منابع ارزان و در دسترس کمبود آن را جبران کرد.
فيتات موجود در سبوس گندم مي‌تواند باعث کاهش جذب روي در دستگاه گوارش گردد که استفاده از مواد غذايي پر پروتئين و سويا و همچنين عمل آوري خمير نانوايي توسط خمير ترش قبل از پخت نان باعث تخريب فيتات مي‌شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن