تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818968719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفاده مسئولين دولت قانون مدار از فيلترشکن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ شهريور ۱۳۹۴ (۱۴:۲۵ب.ظ)
استفاده مسئولين دولت قانون مدار از فيلترشکن موج - همان‌طور که مشخص است سايت توييتر و فيس‌بوک براي بسياري از ايراني‌ها فيلتر است؛ اين در حالي است که مسئولان ايران به ميزان روبه افزايشي از اين شبکه‌هاي اجتماعي براي انتشار پيام‌هاي خود استفاده مي‌کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج؛ در ارتباط با اينکه استفاده از فيس‌بوک قانوني يا غيرقانوني است بايد گفت که در هيچ قانوني به‌صراحت عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي نظير فيس‌بوک يک جرم مستقل قابل مجازات عنوان نشده است؛ اما با توجه به اين‌که اين سايت‌ها فيلتر شده‌اند، استفاده از فيلترشکن براي دسترسي به اين نوع سايت‌ها براي عضويت در آن‌ها مي‌تواند خلاف قانون باشد.
البته در مواردي عنوان‌شده است که تعداد انگشت‌شماري از خبرگزاري‌هاي خاص و عده‌اي اشخاص حقيقي و حقوقي مجوز قانوني استفاده از اين سايت‌ها بدون وجود فيلتر رادارند، بنابراين بازهم بايد دايره جرم را محدودتر کرد و گفت تنها کساني که «بدون مجوز قانوني» از فيلترشکن استفاده مي‌کنند مرتکب جرم شده‌اند.
بنابراين خبرگزاري‌ها، نهادهاي دولتي و غيردولتي و اشخاصي که مجوز استفاده مستقيم و بدون فيلتر از اينترنت رادارند قاعدتاً در صورت ورود به فيس‌بوک مرتکب جرمي نشده‌اند مگر اينکه بعد از ورود به اين سايت ساير مقررات عمومي و اختصاصي کشور را نقض کنند که در اين صورت به ارتکاب همان جرم تحت تعقيب قرار خواهند گرفت.
در حال حاضر بسياري از نهادهاي دولتي مي‌توانند با ارائه درخواست به کميته 12 نفره فيلترينگ از اين قانون مستثنا شوند به‌اين‌ترتيب دسترسي به فيس‌بوک و ديگر شبکه‌هاي اجتماعي در اين مکان‌هاي بدون فيلتر ازنظر ظاهري يک جرم مستقل به‌حساب نمي‌آيد.
موضوع ديگري که در رابطه با فعاليت اين شبکه اجتماعي ايجاد چالش مي‌کند اين است که چرا در استفاده از ظرفيت‌هاي فضاي مجازي تساوي ميان مقامات و شهروندان وجود ندارد. آنچه روشن است اينکه کارگروه تعيين مصاديق محتواي محرمانه فيس‌بوک را داراي محتواي مجرمانه تشخيص داده و ورود به آن را ممنوع کرده است. در چنين شرايطي که مرجع صالح چنين تصميمي اتخاذ کرده است رعايت آن براي همه اتباع و ساکنان ايران تکليف محسوب مي‌شود بنابراين مقامات دولتي در فيس‌بوک و استفاده از آن محل چالش است.
بي‌ترديد مقامات نيز مانند ساير شهروندان در برابر قانون مساوي هستند و ملزم تبعيت از آن مي‌باشند تا زماني که کارگروه مذکور که در قانون جرائم رايانه‌اي پيش‌بيني‌شده و مرجع رسمي تصميم‌گيري در اين خصوص است از آن رفع فيلتر کند.
با توجه به قانون، اصل بر آزادي است و شهروندان از تمامي امکانات اينترنت مي‌توانند استفاده کنند اما اين اصل استثناهايي دارد که عمدتاً در قانون جرائم رايانه‌اي آمده است ارتکاب اين ممنوعيت‌ها جرم و قابل مجازات است.
حال که دولت و مردان دولتي دولت يازدهم که خود را تابع قانون و قانون‌مدار مي‌دانند بايد در اين خصوص نيز از قانون تبعيت کنند.اما متأسفانه هرکدام از مسئولين دولتي به‌گونه‌اي خود را درزمينهٔ حضور در فضاي مجازي غيرمجاز محق مي‌دانند. دراين‌بين حتي وزير ارتباطات نيز در پاسخ به مجوز مقامات مسئول در خصوص ورود به فضاي مجازي جواب قانوني ندارد.
وزير ارتباطات در ارتباط با همين موضوع مي‌گويد: بحث فيلترينگ فيس‌بوک و توييتر درگذشته تصويب‌شده و قبل از اين دولت رخ‌داده است؛ حال ممکن است با اجراي طرح فيلترينگ هوشمند ما تلاش کنيم اين شبکه‌ها نيز بار ديگر فعاليت کنند، اما در اين زمينه کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه رايانه‌اي تصميم‌گيرنده است و فعاليت مجدد اين شبکه‌ها بستگي به تجديدنظر اين کارگروه دارد و تنها به وزارت ارتباطات مربوط نمي‌شود چراکه ما تنها يک عضو در اين کميته داريم.
وي ادامه داد: وقتي يک شبکه مسدود است، مسدود بودن آن براي همگان است. حال اگرچند تن از مسئولان به دليل مسئوليت‌هايي که در حوزه بين‌الملل دارند از چنين شبکه‌اي استفاده مي‌کنند به‌احتمال‌زياد از مقامي اذن و مجوز گرفته‌اند و اين‌گونه نبوده که ما براي آن‌ها شبکه‌اي باز بگذاريم. احتمالاً آن‌ها نيز با همان روش‌هايي که ساير مردم از اين شبکه‌ها استفاده مي‌کنند، در فيس‌بوک و توييتر فعاليت مي‌کنند.
واعظي افزود: اما حتي خود من به‌شخصه چه در منزل و چه محل کار تمام آي پي هايي که دارم مانند مردم است و تاکنون هم از اين شبکه‌ها نه استفاده کرده‌ام و نه مي‌کنم. درصورتي‌که اکثر شبکه‌هاي اجتماعي داخلي را مورداستفاده قرار مي‌دهم اما درنهايت براي گفتن اينکه اقداماتي که تاکنون از سوي برخي دولتمردان درزمينهٔ فعاليت در اين شبکه‌ها صورت گرفته قانوني است يا خير در جايگاهي نيستم که بتوانم چنين موضوعي را اعلام کنم.
محمدعلي اسفناني يکي از اعضاي کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه فضاي مجازي در ارتباط با رفع فيلتر صفحات پرطرفدار فيس‌بوک و توييتر گفت: در صورت برطرف شدن ايرادات گذشته فيس‌بوک که منجر به فيلتر شدن اين شبکه مجازي شده بود، مي‌توان آن را رفع فيلتر کرد.
عضو کميسيون قضايي مجلس همچنين افزود: اگر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات يا کساني که ازاين‌دست فضاهاي فيلتر شده استفاده مي‌کنند درخواست دهند، احتمالاً موضوع رفع فيلتر فيس‌بوک نيز بررسي مي‌شود.
وي در پايان تأکيد کرد: درصورتي‌که ايرادات گذشته فيس‌بوک که منجر به فيلتر شدن آن شده بود برطرف شده باشد، مي‌تواند نسبت به رفع فيلتر آن نيز اقدام کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن