تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799583449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقابت امارات با عربستان بر سر نفوذ در یمن |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: رقابت امارات با عربستان بر سر نفوذ در یمن
تحلیلگران مسایل بین الملل می گویند نقش فزاینده ابوظبی در یمن نشاندهنده افزایش جاه طلبی های امارات در رقابت با نفوذ عربستان در منطقه است.
کد خبر: ۵۲۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ - 31 August 2015


تحلیلگران مسایل بین الملل می گویند نقش فزاینده ابوظبی در یمن نشاندهنده افزایش جاه طلبی های امارات در رقابت با نفوذ عربستان در منطقه است.


به گزارش «تابناک»، پایگاه خبری عربی 21 با درج این مطلب نوشت: دولت امارات که امروز به یکی از مهمترین بازیگران حوزه سیاست جهان عرب ومنطقه تبدیل شده، برای افزایش نفوذش در یمن تلاش می کند.


تحلیلگران بحران یمن می گویند نقش فزاینده ابوظبی در این بحران نشان ازافزایش سطح خواستها و جاه طلبی رهبران این کشور کوچک خلیج فارس دارد تا جایی که این امیرنشین کوچک سودای رقابت با نفوذ عربستان را در سر می پروراند.


*** ایفای نقشی سیاسی با اهداف اقتصادی


یک استاد روابط بین الملل دانشگاه الحدیده دراین باره می گوید: هیچ یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی تواند نقش یا شیوه سیاسی مغایر با خواستهای عربستان را برعهده بگیرد. این یکی از اصول سیاست خارجی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است و وقتی که عربستان درقبال مساله ای اعلام موضع می کند برمبنای یک تعهد نانوشته دیگران باید از این موضع عربستان تبعیت کرده و آن را بر مواضع اصلی خویش مقدم بدارند.


نبیل الشربجی در گفت وگو با این پایگاه خبری وجود هرگونه رقابت بین امارات وعربستان برسر توسعه نفوذ درمنطقه را ازاین منظر رد کرد.


وی توضیح داد: افزایش نقش آفرینی امارات محصول اختلاف نظربین کشورهای حوزه خلیج فارس در باره بحران جاری دریمن است؛ عربستان دربرابر موضع قطر مبنی بر سهم خواهی درهدایت و فرماندهی این بحران به شدت مقاومت می کند ونمی خواهد نقشی به قطر دراین زمینه بدهد؛ این اختلاف زمینه افزایش نقش امارات را فراهم کرده است.


وی گفت: حکومت امارات می تواند در رفع موانع موجود برای حل بحران یمن به ویژه مساله علی عبدالله صالح ،نقشی بسیار موثر بازی کند ، امارات می تواند از ثروت صالح استفاده کرده واین ثروت را در داخل این کشور به کار گیرد.


وی افزود: نظارت بر منافع و محورهای فعالیت اقتصادی یمن مانند بنادر و اسکله های ماهیگیری و جزیره سطقری این کشور ، می تواند برای امارات منافع اقتصادی سرشاری دربر داشته باشد.


*** تردید در اهداف امارات


از سوی دیگر علی الفقیه معاون سردبیر روزنامه المصدر یمن گفت: امارات عربی متحده در چارچوب تشکیل ائتلاف عربی علیه یمن دارد نقش افرینی می کند، اهداف این ائتلاف و نقش اعضا هم از همان ابتدای تشکیل ائتلاف مشخص واعلام شده بود.


فقیه افزود: ایفای نقش پررنگ در بحران یمن را نمی توان دلیلی برای سوء نیت امارات عنوان کرد زیرا تلاشهای این کشور در راستای اهداف ائتلاف دربازگرداندن دولت هادی به قدرت صورت می گیرد.


فقیه گفت: بعید است بین ریاض و ابوظبی منازعه ای درگیرد زیرا وارد شدن امارات به رقابت با عربستان اساسا با منافع خود امارات نیز سازگار نیست ؛ منافع امارات در گرو همکاری نزدیک با یک یمن امن و با ثبات با توافق همه کشورهای منطقه ، به دور از تضارب منافع یا رقابت برای افزایش دایره نفوذ یک کشور خاص است .


وی گفت: شرایط کنونی حاکم بر منطقه امکان بازگشت به وضع قبل و تشتت و اختلاف دربین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را نمی دهد ، این اختلافت پیش ازاین موجب ضعف این کشورها و کاهش تاثیر گذاری و نقش افرینی آنها و پیروزری رقیبان منطقه ای به ویژه ایران برآنها شده بود .


***رقابت دوکشور برای افزایش نفوذ محتمل است


از سوی دیگر ریاض الاحمدی تحلیلگر سیاسی مرکز مطالعات نشوان الحمیری دراین باره می گوید : ریاض می تواند محاسبات هر کشوری که بخواهد با او به رقابت برخیزد برهم بزند ، ولی بحران یمن درکل می تواند این کشور را عرصه یک جنگ نیابتی طولانی مدت کند.


وی افزود: به نظر می رسد عربستان و امارات در زمینه حدود دخالت دریمن و ادامه عملیات نظامی در یمن با یکدیگر اختلاف دارند ؛ عربستان می خواهد مناطق مرزی در اولویت عملیات نظامی قرار گیرد درحالی که امارات خواهان راه حل سیاسی برای این بحران است .


الاحمدی گفت: این دو کشور رقابتی پنهان دارند ،گرچه در ظاهر اختلافی ندارند ،قراردادن امارات در اولویت دخالت زمینی درعدن و استانهای دیگر درچارچوب توزیع نقشها بین عربستان و سایر کشورهای دخیل دراین بحران صورت می گیرد، از سوی دیگر امارات نمی خواهد در صف اول درگیریها قرارگرفته و با حساسیتهای ناشی از این نقش روبه رو شود ودرصورت پیچیده تر شدن بحران پیامدهای بعدی دامنگیر این کشور شود.


این پژوهشگر مسایل سیاسی پیش بینی کرد: با ورود به مرحله دخالت زمینی گسترده ائتلاف در یمن ، رقابت واقعی وپیامدهای عملی آن با توجه به اولویتهای هر یک از کشور های دخیل و مواضع آن در قبال یمن، خود را نشان می دهد ؛ امارات به شدت تلاش می کند از جریانات سیاسی اسلامگرا پرهیز کند حال انکه به نظر می رسد عربستان ازگروههای مختلف سیاسی استقبال نموده و به شدت به دنبال غلبه بر گروه انصار الله یمن است.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن