تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804537371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش براي ورود کارجويان ايراني به بازارهاي کار بين‌المللي/ثبت‌نام ۱۸۰ هزار جوينده شغل در کاريابي‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۳۱ق.ظ)
تلاش براي ورود کارجويان ايراني به بازارهاي کار بين‌المللي/ثبت‌نام ۱۸۰ هزار جوينده شغل در کاريابي‌ها موج - ساير رسانه ها؛ يک مقام مسوول در وزارت کار با اشاره به تلاش براي ورود کارجويان ايراني به بازارهاي کار بين‌المللي، از مذاکره با برخي کشورها مانند؛ قطر، عراق، ترکيه، کويت، آلمان، استراليا، کانادا و دانمارک در اين باره خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد اکبرنيا، يک مقام مسوول در وزارت کار، با اعلام اين که بر اساس اطلاعات سامانه شبکه ملي بازار کار که از طريق دفاتر کاريابي اطلاعات دريافت مي‌کند، در ۴ ماهه نخست امسال حدود ۱۸۰ هزار نفر جوينده کار در دفاتر مشاوره شغلي کشور ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: ليست ثبت‌نام شده‌ها به تفکيک سن و جنس و همچنين ميزان تحصيلات وجود دارد.
مدير کل دفتر هدايت نيروي کار و کاريابي‌هاي وزارت کار اظهار داشت: از آمار يادشده حدود ۵۷ هزار نفر توانسته‌اند با معرفي به بنگاه‌ها و شرکت‌هاي مختلف، مشغول به کار شوند، همچنين بررسي وضعيت بيمه‌اي تازه واردهاي به بازار کار نشان مي‌دهد براساس آخرين گزارش تأمين اجتماعي، ۷۸ درصد اين افراد با کد ملي مشخص، بيمه شده و در آمارها نيز وارد شده‌اند.
اکبرنيا در خصوص عدم ارتباط بين آموزش‌هاي دانشگاهي با نياز روز بازار کار و وجود خلأ عدم آمادگي کارجويان براي پذيرش تصدي‌هاي شغلي، ادامه داد: هم اکنون در بازار کار کشور دچار اين معضل هستيم و فني و حرفه‌اي بايد براي ارتقاي سطح مهارت کارجوييان، نقش‌آفريني کند
اين مقام مسوول در وزارت کار افزود: متناسب با نياز بازار کار بايد به کارجويان آموزش فني و حرفه‌اي و مهارتي ارائه شود. در حال حاضر حتي امکان جذب نيروهاي تئوري خوانده دانشگاه‌ها در مراکز دولتي نيز وجود ندارد و در اين بخش جذب نيرو اشباع شده است.
وي با بيان اين که افراد بايد خواسته‌ها و ايده آل‌هاي شغلي خود را تغيير دهند تا بتوانند وارد بازار کار شوند، گفت: جوانان به دنبال رشته‌هايي در دانشگاه‌ها بروند که براي آن‌ها جذب در بازار کار وجود داشته باشد، در غير اين صورت ممکن است بيکار بمانند.
مدير کل دفتر هدايت نيروي کار و کاريابي‌هاي وزارت کار تصريح کرد: يک کار مهم براي جبران عدم مهارت و تخصص کارجويان براي ورود به بازار کار در شرايط فعلي اين است که پاي فني و حرفه‌اي به آموزش‌هاي شغلي بيشتر باز شود. همچنين از مباحث ديگر اين است که بتوان موضوعات کارآفريني را به دانشگاه‌ها وارد و تقويت کرد.
به گفته اکبرنيا، اين که افراد بتوانند کارآفرين شوند و اين مساله ترويج شود، بايد مورد توجه دانشگاه‌هاي کشور قرار گيرد. در کنار اين مساله، ايجاد صندوق‌هاي مردم نهاد کارآفريني حائز اهميت است و تاکنون کارهايي صورت پذيرفته است.
اين مقام مسوول در وزارت کار بيان داشت: علاوه بر موارد ذکر شده، در بخش ايجاد ارتباط و تعامل بين صنعت و دانشگاه نيز بايد کار شود. برآوردها نشان مي‌دهد در حال حاضر ۲۰ درصد جذب نيروي کار در بنگاه‌ها و واحدهاي اقتصادي کشور از طريق کاريابي‌ها صورت مي‌گيرد.
وي درباره دلايل پايين بودن فعاليت دفاتر مشاوره شغلي در کشور خاطرنشان کرد: کاريابي‌هاي داخلي هنوز استانداردهاي لازم براي فعاليت در سطح گسترده را ندارند، در حالي که در خارج از کشور تمامي امور مربوط به شغل يابي از طريق کاريابي‌ها براي متقاضيان انجام مي‌شود.
مدير کل دفتر هدايت نيروي کار و کاريابي‌هاي وزارت کار تصريح کرد: در ايران شکل فعاليت کاريابي‌ها و دفاتر مشاوره شغلي ناقص است. لازم است کاريابي‌ها به کارجويان و کارفرمايان شناسانده شوند و در حال حاضر بسياري از دفاتر کاريابي با کارفرمايان ارتباطات نزديکي دارند و نيروهاي مورد نياز بنگاه‌ها از طريق دفاتر مشاوره شغلي جذب مي‌شوند.
اکبرنيا تصريح کرد: وقتي بازار کار رونق ندارد، دفاتر کاريابي نيز منفعل مي‌شوند، البته دليل ديگري که باعث شده برخي دفاتر مشاوره شغلي نتوانند فعاليت خوبي داشته باشند، ضعف در ارائه مشاوره شغلي و نحوه برقراري ارتباط با کارفرمايان است.
اين مقام مسوول در وزارت کار درباره وضعيت فعاليت دفاتر مشاوره شغلي خارجي و کاريابي‌هاي بين‌المللي تأکيد کرد: خارجي‌ها يکسري نيروهايي را مي‌خواهند که متخصص هستند و اشتغال در هر کشوري شرايط خاص خودش را دارد.
وي افزود: يکي از مشکلات کارجويان ايراني علاقه‌مند به کار در ساير کشورها، زبان است که حل اين مساله به معناي رفع ۵۰ درصد مشکل اشتغال در بازارهاي کار خارجي خواهد بود. در حال حاضر، با برخي کشورها مذاکرات و توافقاتي درباره اعزام نيروي کار داريم که بايد از سوي فني و حرفه‌اي، آموزش‌هاي مهارتي متناسب با نياز بازار کار هر کشور ارائه شود.
مدير کل دفتر هدايت نيروي کار و کاريابي‌هاي وزارت کار اظهار داشت: هم اکنون نيروهاي کار ايراني از بهترين و برترين شاغلان در بازارهاي کار بين‌المللي هستند و به عنوان نمونه يکي از بهترين گروه‌هاي کاري ايراني در کشور استراليا هستند.
اکبرنيا خاطرنشان کرد: در برخي کشورها مانند قطر نيز که نيروهاي ساده ساير کشورها فعاليت دارند، امکان اعزام نيروي کار ساده ايراني وجود ندارد چون اين گروه از کارجويان امکان اشتغال در داخل کشور را دارا هستند و ديگر نيازي به اعزام آن‌ها به خارج نيست و در اين بخش تنها اعزام نيروهاي جوان تحصيل کرده و صاحب دانش و مهارت مطرح است.
اين مقام مسوول در وزارت کار گفت: در مذاکراتي که با کشورهاي خارجي صورت مي‌گيرد، آن‌ها متمايل و متقاضي استفاده از نيروهاي متخصص ايراني هستند، ولي؛ تاکنون به دلايل سياسي، اين امکان فراهم نشده است. بايد به سمت اعزام نيروي کار ماهر، متخصص و تحصيل کرده به صورت انبوه حرکت کنيم.
وي تصريح کرد: امروز ديگر دهه ۶۰ نيست که بتوانيم نيروي کار ساده به خارج کشور اعزام کنيم؛ بنابراين در بخش فارغ‌التحصيلان دانشگاهي کار شود. البته براي استفاده از نيروهاي اعزام شده در داخل کشور نيز فکر کرديم به نحوي که با صدور گواهينامه‌هاي شغلي براي شاغلان ايراني خارج از کشور، به دنبال بهره‌مندي کشور از دانش و تخصص ايرانيان خارج از کشور هستيم.
مدير کل دفتر هدايت نيروي کار و کاريابي‌هاي وزارت کار تصريح کرد: گواهينامه‌هاي شغلي باعث مي‌شود تا شاغلان ايراني خارج از کشور با داخل ارتباط داشته باشند و دانش از بازارهاي کار بين‌المللي به داخل کشور وارد شود.
اکبرنيا با اشاره به اين که متأسفانه در سال‌هاي اخير دستاورد خاصي در زمينه اعزام نيروي کار به خارج از کشور حاصل نشده است، تأکيد کرد: با وجود اين که مدت زمان عدم بهره‌مندي کارجويان ايراني از بازارهاي کار بين‌المللي طولاني شده است، اما؛ کاريابي‌ها مي‌دانند در خارج از کشور چه چيزي از نيروي کار ايراني مي‌خواهند.
اين مقام مسوول در وزارت کار با تأکيد بر اين که به کارجويان در بخش داخلي و خارجي توصيه مي‌شود حتما از طريق دفاتر مشاوره شغلي مجاز جستجوي شغلشان را انجام دهند، تصريح کرد: در حال حاضر تنها وزارت کار است که مي‌تواند به دفاتر مشاوره شغلي مجوز فعاليت بدهد؛ بنابراين کارجويان به اين مسائل توجه داشته باشند تا مشکلي براي آن‌ها در زمينه اشتغال ايجاد نشود.
به گفته وي، هم اکنون تفاهم‌نامه‌هايي با کشورهاي قطر و کويت در زمينه اعزام نيروي کار وجود دارد و با اين کشورها حتي تا مرحله تشکيل کميته مشترک نيز کار پيشرفت داشته و از سويي توافقات بياني خودبي نيز صورت گرفته است، اما؛ در عمل کار هنوز به جايي نرسيده است.
مدير کل دفتر هدايت نيروي کار و کاريابي‌هاي وزارت کار اظهار داشت: متأسفانه به دليل تحريم‌ها در اين بخش‌ها توفيقات خوبي حاصل نشده و مشکل انتقال پول نيز وجود دارد. با اين وجود، دفاتر کاريابي و مشاوره شغلي بين‌المللي با برخي کشورها مانند؛ آلمان، کانادا، استراليا، ترکيه، عراق، دانمارک و از طريق بلوکارت اتحاديه اروپا ارتباطاتي را دارند.
اکبرنيا ادامه داد: در کشور عراق شرکت‌هاي پيمانکاري ايراني هستند و اين فعاليت‌ها در کشورهاي حوزه خليج‌فارس نيز وجود دارد. از طريق بلوکارت اتحاديه اروپا مي‌توان با تمامي کشورهاي واقع در اين منطقه فعاليت انجام داد. البته با وجود مسائل و مشکلات ذکر شده، بسياري از نيروهاي کار ايراني در اين کشورها مشغول به فعاليت هستند.
اين مقام مسوول در وزارت کار با اشاره به تحولات سياسي و اين که در صورت نهايي شدن توافقات، مي‌توان انتظار تأثيرگذاري مثبت در بازار کار کشور را داشت، گفت: از طريق صدور گواهينامه‌هاي شغلي نيز به دنبال دستيابي به آمار ايرانيان شاغل در خارج از کشور هستيم.
وي تشکيل بانک اطلاعاتي را در اين زمينه مهم خواند و افزود: رسيدگي به اين موضوع مصوبه شوراي عالي اشتغال است که در قالب راه‌اندازي سامانه ثبت‌نام از ايرانيان شاغل در خارج از کشور، تاکنون ۵ هزار نفر ثبت‌نام کرده و بيشتر اين افراد توانسته‌اند گواهينامه شغلي دريافت کنند.
اکبرنيا، شرط صدور گواهينامه شغلي براي ايرانيان شاغل در خارج از کشور را تأييديه کنسولگري‌هاي ايران در خارج و يا تأييديه انجمن صادرکنندگان خدمات فني و مهندسي دانست و بيان داشت: در قالب برنامه ششم توسعه به دنبال ارائه تخفيفات بيمه‌اي به کارفرماياني که از طريق کاريابي‌ها اقدام به جذب نيروي کار مي‌کنند، هستيم که احتمالا به صورت پلکاني اعمال مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن