تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804562234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تضعيف چين، تنها دليل آمريکا براي آغاز جنگ در شبه جزيره کره خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ شهريور ۱۳۹۴ (۱۲:۰ب.ظ)
سفير سابق ايران در چين در گفتگو با موج: تضعيف چين، تنها دليل آمريکا براي آغاز جنگ در شبه جزيره کره خواهد بود گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج
کره شمالي در نگاه افکار عمومي جهان کشوري مرموز است که درهاي خود را به روي جهانيان بسته و به نوعي مردم اين کشور در زنداني به بزرگي يک کشور محبوس هستند. اما اين نگرش با آنچه رهبران پيونگ‌يانگ به ملت خود عرضه مي‌کنند تفاوت بسياري دارد.
علاوه بر اين برخي کشورهاي نظامي بين‌الملل مانند چين و روسيه آن‌گونه که رسانه‌هاي بين المللي تصوير خطرناکي از کره شمالي نشان مي‌دهند، به ماهيت و جهت گيري هاي آن بدبين نيستند.
اما آنچه بر سوءظن و بدگماني کشورهاي شرق آسيا و نيز افکار عمومي جهان نسبت به اين کشور دامن مي‌زند، فرافکني هاي ايالات متحده است که بر اساس آن حضور نظامي و سياسي خود در اين منطقه تقويت مي‌کند.
کره شمالي امروز بهانه خوبي براي باقي ماندن 28 هزار سرباز آمريکايي در ژاپن به رغم مخالفت مردم اين کشور و فروش تسليحات عظيم به کره جنوبي شده است. همچنين واشنگتن با مستمسک قرار دادن افزايش توان رزمي کشورهاي شرق آسيا در مقابله با قدرت اتمي رو به افزايش کره شمالي، هر سال در آب‌هاي درياي چين دست به رزمايش هاي نظامي گسترده مشترک مي‌زند.
اين در حالي است که چين نيز يکي از مخالفان حضور تجهيزات نظامي ايالات متحده در اين آب‌هاست. از اين رو به نظر مي رسد، موضع گيري هاي کاخ سفيد در مورد رفتارها و اقدامات کره شمالي بيش از آنکه واقعيت وجودي داشته باشد، ابزار عملياتي شدن استراتژي «کوچ شرقي» اين کشور است.
بر مبناي اين استراتژي، ايالات متحده به دنبال آن است تا تمرکز خود را از خاورميانه به شرق آسيا انتقال دهد، زيرا چين طبق پيش بيني کارشناسان حوزه سياسي و اقتصادي، در نيمه قرن بيست و يک، ابرقدرت اول جهان خواهد شد.
در اين راستا، پيونگ‌يانگ نيز با اقداماتي همچون آزمايش هاي موشکي دوربرد، بر سوءظن رهبران کشورهاي منطقه عليه خود مي‌افزايد. اما گمان نمي‌رود با توجه به وضعيت اقتصادي نه‌چندان مناسب کره شمالي و انزواي اين کشور در ميان متحدين آمريکا، با تهاجمي نظامي عليه يکي از کشورهاي منطقه، دست به خودکشي سياسي بزند.
با اين همه، شاهد بوديم که در آستانه برگزاري مانور نظامي سالانه سئول-واشنگتن، کره جنوبي شروع به تبليغات عليه کره شمالي از طريق بلندگوهاي مرزي کرد که با واکنش آتش بار پيونگ‌يانگ روبرو شد. در اين ميان، رزمايش براي چند روز به تعويق افتاد اما بعد از برگزاري سه دور مذاکرات براي توقف آتش، مجددا مانور از سر گرفته شد.
بر اين اساس، با محمد حسين ملائک، سفير سابق ايران در چين و تحليلگر مسائل سياست خارجي، در رابطه با ماهيت نظامي سياسي کره شمالي و نقش چين در معادلات بين المللي شرق آسيا به گفتگو نشستيم که در ادامه مي‌خوانيد:

واقعيت نظام سياسي کره شمالي با آنچه در مورد تهديد آميز بودن آن مطرح مي‌شود، چقدر تطابق دارد و سپس توضيحاتي در رابطه با نقش کشورهاي منطقه و فرا منطقه اي و رسانه هاي آن ها در ترسيم چهره خطرناک از رژيم کره شمالي ارائه دهيد؟
کره شمالي قطعا يکي از چند کشور معدود، در جهان است که با بيشتر نرم ها و هنجارهاي رفتار بين المللي مرسوم فاصله دارد. اين کشور، از نظر داخلي، رژيم بسيار بسته اي است که در آن آزادي اجتماعي اصلا تعريف نشده است. مناسبات دروني حاکميت سياسي اين کشور نيز نه با هيچ قرائتي از مارکسيسم همخواني دارد و نه با هيچ سانتراليزم دموکراتيک مصطلح در نظام هاي سوسياليستي. از اين رو کره شمالي به دليل تفاوتي که ذکر شد و همچنين عدم آگاهي جهان از وقايع دروني اين کشور به خاطرعدم ارتباطات با دنياي خارج و مبهم بودن شيوه تصميم گيري و روندها در آن، رژيمي غير قابل محاسبه اي محسوب مي شود. اين در حالي است که غير قابل محاسبه بودن در سياست به معني داشتن ريسک بالا و تهديد آميز بودن است. به همين دليل از اين بابت کره شمالي توانسته است طرف مقابل خود را همواره در حالت آماده باش نگه دارد.
همچنين به واسطه آنکه ارتباط بسيار اندکي بين مردم کره شمالي با ساير ملل وجود دارد، تمام اطلاعاتي که در مورد اين کشور منتشر مي‌شود از منشاء دستگاه‌هاي اطلاعاتي غربي و کره جنوبي است. در اين کشور مطبوعات و رسانه اصلا مفهوم رايج خود را ندارد و مطالبي که رسانه هاي خارجي عليه کره شمالي مي نويسند فقط مسئولين رسمي پيونگ‌يانگ آن را مطالعه مي‌کنند. به همين دليل هم دولت تلاش زيادي دارد ارتباط مردم اين کشور با خارج حتي با مردم چين نيز در کمترين حالت ممکن باشد.
از 1950 با آغاز جنگ کره تا 1953 که اين جنگ پايان گرفت و عملا اين شبه جزيره به دو اردوي سرمايه داري و کمونيسم تقسيم شد، تا کنون نقش قدرت هاي خارجي در تحولات آن بسيار بارز بود. در حال حاضر کره شمالي به عنوان يک دولت مستقل اما بسيار نزديک با اهداف استراتژيک چين در منطقه عمل مي‌کند. در مقابل نيز کره جنوبي متحد استراتژيک آمريکا محسوب مي‌شود. بر اين اساس رقابت‌هاي استراتژيک و امنيتي آمريکا و ژاپن با چين در عملکرد کره شمالي و يا واکنش‌هاي دو کره نسبت به يکديگر اثر مستقيم دارد.
از نظر آمريکا اگر کره شمالي فاقد قدرت اتمي و موشکي دوربرد باشد، ديگر خطرناک محسوب نشده و ارزش استراتژيک ندارد. در مقابل کره شمالي نيز همين پتانسيل و يا تمايل داشتن به اين نوع از قدرت را مورد معامله سياسي براي بقاء قرار مي‌داند. در اين راستا چين تلاش دارد خود را داور بي طرف منازعه دو کره معرفي کرده و در قبال آن امنيت جمعي منطقه را با شرايط خود تعريف کند و در مقابل آمريکا درصدد است با هر وسيله ممکن کره شمالي را از داشتن تسليحات استراتژيک محروم و در نهايت بي ارزش کند که البته در اين بين مردم کره شمالي قطعا قرباني روزمره اين رقابت هستند.

نقش چين در شرايط سياسي و تنش هاي موجود در منطقه شرق آسيا چيست؟
آمريکا امکان حمله به کره شمالي را به دليل حمايت‌هاي چين از آن کشور ندارد. حتي در زمان جرج بوش که اين کشور محور شرارت تعريف شد، نيز کاخ سفيد چنين موقعيتي پيدا نکرد. اما اگر واشنگتن راه کاري داشته باشد تا بتواند با فشار بر مردم به فروپاشي نظام اجتماعي، شکنندگي نظام سياسي و يا ريزش نيروهاي نظامي و سياسي کره شمالي دامن بزند، بدون شک دريغ نخواهد کرد.
چين نيز به خاطر موقعيت بين المللي اي که براي خود تعريف کرده است، در واکنش‌هاي حمايتي از پيونگ‌يانگ محدوديت هايي دارد اما قطعا از اين کشور حمايت مي‌کند. به طور مثال در مورد مسئله کمپاني سوني پيکچرز، چين به کره شمالي اجازه داد تا از سيستم اينترنت اين کشور عليه آمريکا استفاده شود. از اين رو چين اجازه نخواهد داد که نظام کره شمالي سقوط کند. اگرچه نظام سياسي کره شمالي براي بقاء و جلوگيري از دخالت ديگران در امور داخلي خود، الزاما بايد به طرف افزايش قدرت دفاعي و امنيتي حرکت کرده و بر اساس تحليل هاي افراطي، رابطه خود با طرف هاي مقابل را تعريف کند.
البته در منطقه شرق آسيا، کره شمالي در مقايسه با ايالات متحده و متحدانش يعني کره جنوبي و ژاپن، در موقعيت تدافعي قرار دارد. به همين دليل است که حتي به‌کارگيري بلندگوها و پخش شعار عليه آن‌ها از طرف کره جنوبي براي اين کشور خطر نظامي توصيف مي‌شود و درصدد واکنش نظامي بر مي‌آيند.

آيا با توجه به شرايط سياسي شرق آسيا، درگيري لفظي و بعضا تبادل آتش مرزي ميان دو کره و نيز حضور رو به افزايش امريکا، احتمال درگيري نظامي در آينده نزديک در اين حوزه جغرافيايي نزديک وجود خواهد داشت؟
به طور حتم در منطقه شرق آسيا جنگي صورت نخواهد گرفت مگر آنکه آمريکا براي تضعيف چين چنين استراتژي را اتخاذ کند که قطعا تنش در شبه جزيره کره نيز جزئي از اين سناريو خواهد بود. ضمن آنکه روساي شرکت‌هاي معتبر کره جنوبي مي‌گويند آن‌ها پيش بيني هيچ برخورد اساسي بين دو کره و يا آمريکا با کره شمالي را ندارند و لذا اين حوادث را تاکتيکي و سياسي مي‌دانند. حال اگر سوالي مطرح شود که اما اين روند تا کجا ادامه خواهد داشت، بايد گفت، به نظر مي‌رسد تا تنظيم يک معادله قابل قبول بين چين و آمريکا در منطقه مذکور، و با احتساب اينکه روسيه وارد اين تحولات نشود، نبايد منتظر تغييري در نظام اجتماعي و سياسي کره شمالي بود. زيرا حکومت کره شمالي در شرايط کنوني مي‌تواند در خدمت استراتژي رفتاري چين باشد.

مصاحبه از: حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن