واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم: چیزی به انتشار رسمی عنوان بزرگ Metal Gear Solid V: The Phantom Pain باقی نمانده است و شما را به خواندن قسمت دوم پیش نمایش پایانی این اثر دعوت می کنیم . همچنین قسمت اول پیش نمایش را نیز در اینجا می توانید مطالعه کنید .
تکرار؟ به هیچ وجه! گیم پلی بازی به مواردی که گفتهشد خلاصه نمیشود و میدانیم که به هر حال اندکی تنوع لازم است. همانطور که گفته شد اسنیک بعد از بازگشت به زندگیاش گروهی به نام Diamon Dogs و پایگاه مادر را داراست. چه چیزی از این بهتر؟ در TPP شاهد شخصی سازی فوق العاده ای خواهیم بود. از سلاح ها گرفته تا حتی ویرایش وسایل نقلیه! MGS جدید بدون شخصی سازی محال است. میتوانید با نیروهایتان تمرین کنید، آن ها را مصممتر کنید و در نهایت نیروهای ویژهی خود را برای عملیات آماده کنید. در این بین با اعمالی دیگر برجک نیروهایتان را بزنید و غرورشان را به چیزی زیر خط فقر برسانید. علاوه بر این موارد باید بتوانید ساختار پایگاه مادر را آنگونه که میخواهید شکل دهید و در این بین تجهیزات لازم را آپگرید کنید. در این کار دو عامل استاندارد بودن و تدافعی باید رعایت شود. چرا که اسنیک تنها کسی نیست که حمله میکند و دشمنانش به همان اندازه خطرناک هستند و به طبع باید استراتژیهای دفاعی خاص خود را بچیند. دشمنانی سمج که حتی گاهاً به خون اسنیک نیز راضی نمیشوند. خب شاید الان از خود بپرسید تجهیزات لازم از کجا میآید؟ Fulton نام ابزاریست که برای این کار شکل گرفته است. در ابتدا معرفی این قابلیت به سیم آخر زدم و آن را دریچهای جدید به سوی دنیای بالیوود انگاشتم با این حال با دیدن تاثیراتش 180 درجه تغییر عقیده پیدا کردم. میتوانید تجهیزات و حتی دشمنان را توسط این وسیله به پایگاه مادر برسانید و البته دروغ نیز نگفتهایم که این کار، باز هم رنگ و بوی تخیلی نیز به بازی داده است. تا جایی که بخاطر میآورم اسنیک بی تجهیزات، روزهی بی نماز است. وی از ابزار به خصوصی بهره میبرد؛ جایی نیز نمیرود که آبرویش برود. چشممان شور نیست که این سخنان را میگویم ولی در این بین دوربین وی بیشترین بار را بدوش میکشد. شما را نمیدانم ولی بدون آن بازی کردن برای من آن لذت باید را ندارد و شاید به احتمال زیاد به کاهدان نیز بزنیم. شاید اگر این دوربین نمیبود به اتمام رساندن همان GZ تیز چندین ساعت بیشتر زمان میبرد. چرا که توسط آن گیمر میتواند دشمنان را مارک کند و بدین وسیله راحتتر حرکت کند و از اعمال دشمنانش نیز آگاه باشد. تمامی این موارد یک طرف و جعبهی دوست داشتنی اسنیک نیز یک طرف! این جعبه حکم استتار اسنیک را دارد و به هنگام نزدیکی به دشمنان در حالت مخفیکاری بهترین گزینه برای پیروزی است. شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما از صدها المان نیز ممکن است پیچیده تر باشد. اگر چیزی غیر از این شنیدید دست کمی از خزعبلات ندارد.
مارها! آنها با هم بازمیگردند امروزه جز جدا ناپذیر گیم بخش آنلاین است. چیزی که حکم برگ برنده یک بازی را داراست. آنقدر پتانسیل بالایی دارد که میتواند به تنهایی بار یک بازی را به دوش بکشد و حتی بخش آفلاین را نیز به تعظیم وادار کند. در امروزه سازندگان بعضاً این ور و آنور می روند که از بین آفلاین و آنلاین چه راهی را انتخاب کنند. کوجیما بازهم تعادل برقرار کرده است. MGSV:TPP نیز از این قاعده مستثنی نیست و شاهد یک رقابت چند نفره در این بازی و تحت یک نام کلی به اسم Metal Gear Online خواهیم بود. از اسم آن نیز پیداست که هر دو مسلک خاص خود را دارند. رقابتی که توسط حداکثر 16 نفر و در محیطهای باز و وسیع انجام میشود. مهم ترین رمز موفقیت آن نیز همکاری تیمی است. در طول پیش نمایش به وضعیت های محیطی و یک سری المان های ویژه بازی در بخش تک نفره اشاره کردیم؛ اکثر این موارد در بخش چندنفره نیز خودنمایی میکنند و البته این دلیلی نمیشود شاهد خلاقیت در قسمت آنلاین بازی نباشیم. تاکتیکهای تیمی همیشه گزینه روی میز هستند. میتوانید تیمتان را هدایت کنید، عده را برای کسب اطلاعات بفرستید و عدهای نیز را برای خونریزی و آشوب مهیا کنید. در این بین پس از هر پیروزی علاوه بر ارتقای تیمتان، با یک سلفی پیروزی خود را جشن بگیرید. انقلابی آکنده از تعظیم واقعیت نمیگویم جلوه های بصری در کل سری MGS انقلابی است، اما چیزی شاید فراتر از آن باشد. کوجیما فکر همه جا را کرده بود، میدانست اگر بخواهد نسل بعد را در آغوش بگیرد باید با یک موتور نسل جدید به استقبال آن برود. این گونه شد که Fox Engine خلق شد و به عنوان یار و یاور کوجیما، کم و کسری را برای این عناوین این سری باقی نگذاشت. اگر نمایش های بازی را نظاره کنیم شاهد پیاده سازی انواع و اقسام تکنیک های بصری خواهیم بود که تنها کلمه توصیف کننده آن، شاهکار است. از نورپردازیفوق العاده و انیمیشنهای نرم و روان گرفته تا تخریب پذیری فوق العاده همراه با بافت هایی طبیعی. مگر بهتر از این نیز هست؟ شاید تنها نکتهای که امروزه حرف و حدیث های زیادی نیز در مورد آن وجود دارد، بحث الهامگیری از سینما باشد. اکثراً مطبوعاتی که موفق به تجربه بازی شدهاند به واقع گرایانهتر شدن روایت داستان اشاره داشته اند و از آن سو نیز کاهش صحنههای سینماتیک بازی نیز، هوش و حواس برایمان نگذاشتهاست. تیم توسعه دهنده بازی صحنههای سینماتیک را به حداقل رساندهاند و سعی کردهاند در پرداخت به داستان بازی کمتر بر روی آن اتکا کنند. جالب است بدانید باز بازی آن حالت سینمایی و فوق العاده خود را داراست و در نمایش های ابتدایی بازی، به بهترین شکل ممکن همراه با موسیقی های فوق العاده، TPP ابهت خود را به همه و به ویژه بزرگان سینما نشان داد. نمیخواهم نتیجهگیری کنم از آن سو نیز نمیشود خصوصیات جلوههای بصری بازی را نیز بازگو کرد.
جنجال اسنیک خواهان جنجال اصلی MGSV:TPP نه بر سر گیم پلی آن و نه بر سر چیزهای دیگرش است. جنجال اصلی کنارگذاشتن دیوید هایتر و به روی کار آمدن کیفر ساترلند به عنوان صداپیشه اسنیک است. اگر چه در GZ، ساترلند به خوبی ایفای نقش کرد اما مدام با خود میگفتم که این همان اسنیک قدیمی نیست. هنوز که هنوز است شایعاتی در این خصوص وجود دارد. عدهای می گویند پتانسیل بدنی ساترلند بیشتر است و عدهای دیگر نیز میگویند تغییر خلق و خوی اسنیک در شماره جدید باعث این کار شدهاست. اگر چه برای نتیجه گیری زود است اما این انتظار میرود که تکلیف بسیاری از ین موارد و حتی جدایی کوجیما به واسطه مشکلاتش با کونامی پس از عرضه بازی مشخص شوند. سخن آخر به عنوان سخن آخر، باید بدانید در طوفانی که در سال 2015 به پا شده است و کاندیدهای بهترین بازی سال نیز به فلک رسیدهاند، MGSV:TPP با شانس زیاد قصد تصاحب این جایگاه را داراست. عنوانی که وداع کوجیما با این سری خواهد بود. خداحافظی که بی شک شکوهی وصف ناپذیری را دارست. خیلی ها منتظریم تا دست پخت جدید کویجما را بچشیم و غرق در دنیای جدید اسنیک شویم. نه به عنوان یک هوادار این سری بلکه در جایگاه یک منتقد، MGSV دریچه جدیدی در سبک و حالت خود باشد. دریچهای که تاثیراتش در آیندگان، در هر مخیلهای نمیگنجد. عنوانی که به نظر میرسد وداع ما با MGS کوجیما باشد. خودتان را که هیچ! پلتفرمتان را آمادهکنید که شب و روز نخواهد داشت نویسنده: حسین رضایی
6 شهريور 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]