محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846363187
رقص آفر | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: رقص آفر ، رقص خاصی بوده است كه توسط قبیلهای كه در جنوب و شرق خراسان فعلی سكونت داشتهاند اجرا میشده است. «تحقق مرز با توجه به مدارک تاریخی میتوان اینطور توجیه كرد، كه رقص آفَر یا به اصطلاح عامه مردم تربت جام «رقص آپر» پارت در محل اتصال آن با هوركاینه به سوی جنوب با دشواریهای گوناگون مواجه میشود. در كتیبه شاپور یكم ساسانی كه حدود260 میلادی نوشته شده، میان ولایات پارت و ابرشهر فرق گذاشته میشود، ابرشهر نام پیشین شهری است كه بعدها به نیشابور شهرت یافت. اماپارهای از منابع كوشیدهاند تا ثابت كنند، كه نام ابرشهر برگرفته از «اپرنی»، یعنی نام قبیلهای است. «هرتسفلد» با استناد به قول «یاقوت حموی» جغرافیانویس مسلمان، میگوید كه ولایت پارت در دوره اشكانیان در جنوب خراسان تا گناباد و بیرجند پیش میرفت، گروه پرنی و نیز معروف به اپرنی دودمان اشكانی از میان آنان برخاسته بودند. به قبیله پرنی میتوان شكلی از گویش نسبت داد كه مایههای زیادی از لهجه ایرانی مشرق داشت.» از نظر قدمت اگرچه در هیچ منبعی مكتوب، ذكری از رقصهای آیینی تربت جام به میان نیامده است اما از روی شواهد و قراین میتوان قدمت رقص آیینی را در این منطقه اثبات كرد. علت اینكه رقصهای تربت جام انواع گوناگون و متعدد دارند و هر یک به اسامی مختلفی نامیده میشوند، حاکی از قدمت و اهمیت رقص در این ناحیه از كشور، از دیرباز دارد. «استرابون» در كتاب جغرافی خود مینویسد: «… سیتها قبایلی بودند كه در شمال شرقی آسیا و مغرب اروپا مسكن داشتند و ساكنین نواحی غربی ایران این جشن را «ساک» مینامیدند، یعنی جشنی كه از مشرق ایران الهام گرفته باشد. چون رقاصان به لباس سیتهای آسیای مركزی و رقاصهها به لباس جنگی بلخیان ملبس میشدند». بنابر این میتوان گفت كه شرق ایران، بهخصوص شرق خراسان، خاستگاه بسیاری از رقصهای آیینی بودهاست. مسعودی نیز در «مروج الذهب» از رقصهای مردم خراسان در دوران عباسی صحبت میكند. «معتمد حاضران، روز پیش را بخواست و چون در مجلس جابه جا نشستند به یکی از ندیمان خویش گفت: رقص و انواع آن را با صفت مطلوب رقاص برای من وصف كن و اوصاف رقاص را بگو، طرف سوال گفت: ای امیر مومنان، مردم اقالیم و شهرها از خراسان و غیره در كار رقص گونه گونند همه آهنگهای رقص هشت گونهاند. آفَر: که در اصطلاح محلی به آن «آفَر»، «اَپَر»، « لَپَر»، «هَپَر» نیز میگویند، بنابر نظر فاروق کیانی از مصدر آفریدن و بهوجود آوردن است. عدهای به آن «هزاره بازی» نیز میگویند، آفر رقصی دسته جمعی است که فقط مخصوص مردان است و به دو طریق اجرا میشود، یک نوع آن که به «آفر کشاورزی» مشهور است و کشت گندم از ابتدا تا جمعآوری محصول و پختن نان، شکر گذاری و شادی برای برداشت یک محصول خوب را نشان میدهد و نوع دیگر که به «آفر قالیبافی» مشهور است،از پرورش گوسفند و پشم چینی، نخ ریسی، رنگ کردن نخ، قالی بافی و فروش آن به نمایش گذاشته میشود. ضمنا اگر ریتم یا آهنگ سریع اجرا شود به آن «آفر بالا پرده» و اگر ریتم آن کُند باشد به آن «آفر پایین پرده» میگویند. مدت زمان لازم برای اجرای آفر 15 الی 20 دقیقه است. آفر کشاورزی: دارای هجده حرکت اصلی و سمبلیک و 8 حرکت جنبی میباشد. ابتدا سالار کشتمندان، کسی که از دیگر کشاورزان مرتبه و تجربه بیشتری دارد وسرپرست چند دهقان است، به همراه 6 تا 12 دهقان که هر یک وظیفهای خاص در امر کاشت، داشت و برداشت محصول برعهده دارند، به انتخاب بهترین زمین میپردازد، سالار در شبی مهتابی یکه و تنها به قله کوهی رفته، پس از آنکه سرو تن را در آب چشمهای صاف و زلال میشوید، و با تمنای سالی پر بار و زمستان و بهاری پر آب، آن هنگام که خورشید هنوز انوار طلایی خود را به دشتها سرازیر نساخته است به انتخاب بهترین زمین میپردازد و حرکت اول آفر شروع میشود. -حرکت اول بدین ترتیب است، افرادی که به صورت دایرهوار ایستادهاند، دست راست خود را در امتداد آسمان بدون خمیدگی دراز کرده و سر متمایل به شانه چپ خم شده است و دست چپ را بر کمر به طوری که کف دست به طرف زمین است با حرکت پای راست که بالا آمده و با زانو زاویه 90 درجه میسازد، به سمت جلو بر خلاف عقربههای ساعت حول دایرهای فرضی حرکت میکنند و دست را نیز در همین جهت بر بالای سر از شانه حرکت میدهند.- حرکت دوم حمل سمبلیک بذر و انتقال آن به زمین و مزرعه است. دامن پیراهن چهل تریزه با هر دو دست به سمت جلو فرد گرفته میشود و از سمت راست به سمت چپ به طرف داخل دایره فرضی حرکت داده میشود و پای راست نیز که با زانو زاویه 90 درجه میسازد به زمین کوبیده میشود.-حرکت سوم بذر پاشی را به صورت سمبلیک نمایش میدهد. در این حرکت دو کنار دامن چهل تریزه به دست چپ گرفته میشود، توسط دست راست از داخل دامن بذر برداشته میشود و با حرکت آن به سمت عقب، بذر به سمت داخل دایره فرضی پاشیده میشود.4-حرکت چهارم، نمایش سمبلیک شخم زدن است. دست چپ در داخل دست راست از پهلو به سمت بالا رفته و به سمت زمین پایین میآید سپس به سمت چپ بالا میرود.-حرکت پنجم، مسطح کردن زمین جهت رسیدن آب به تمامی قسمتهای کاشته شده و پوشش روی دانه که بذررا در زیر خاک پنهان میکند تا از دسترس پرندگان و حشرات دور بماند که اصطلاحا این عمل را «ماله کشیدن» میگویند. نمایش آن بدین ترتیب است، که دو دست در حالی که کف آنها به سمت زمین است و جلو فرد نگه داشته شدهاند، مستقیم از سمت راست به سمت چپ میآید و از سمت چپ از جلو سینه، دستها حالت خمیده به خود میگیرند و کف دستها مشت میشود و حرکت از ابتدا انجام میگردد. پای راست نیز در این حرکت طوری از زمین بلند میشود که با زانو زاویه 90 درجه بسازد و بعد از آن به زمین گذاشته میشود.-حرکت ششم، رویش بذر و گندم را نشان میدهد، که گندم رشد نموده از زمین بلند میشود و وقتی که خوشه کرد و بارور شد، سَرِخوشه به سمت زمین متمایل میشود. نمایش سمبلیک این حرکت بدین صورت است، که دستها از دو طرف پای راست و پای چپ به سمت آسمان بالا میرود، طوری که کف دستها به سمت آسمان قرار میگیرد، وقتی دستها تا آخرین حد ممکن به طرف آسمان بالا رفت از آرنج خمیده شده و به سمت پایین به عقب بر میگردد، بهطوری که نوک انگشتان به سمت زمین متمایل میشود.-حرکت هفتم ،حراست و نگهبانی از گندم است. نمایش این مرحله به این صورت است، که فرد دستهایش را از دو طرف به کمرش زده و پاها به فاصله 30 سانتیمتر از هم قرار میگیرند، فرد از سمت راست و سمت چپ حدود 180 درجه بدون اینکه پاهای خود را حرکت بدهد بدن خود را از کمر حرکت میدهد. ستون مهرهها در این حالت کاملا راست است و خمیده نمیشود.-حرکت هشتم، گندم آماده درو را نشان میدهد. ابتدا فرد دست چپ را از پهلو به کمر میزند و در حالی که پای راست خود را کمی جلوتر میگذارد، دست راست در حالی که از آرنج خم شدهاست و با بازو زاویهای حدود 40 درجه ساخته است، تا نزدیکی سر بالا میآورد، سپس با هر دو دست این عمل را همزمان نمایش میدهد. -حرکت نهم درو کردن را به صورت سمبلیک نمایش میدهد. دست چپ در حالی که به جلو آمده و انگشتان بر وی هم مشت میشوند، گرفتن بوتههای گندم را نشان میدهد. دست راست که حالت داس را نشان میدهد، از سمت راست بالا بهطور مورب به سمت دست چپ پایین میآید، کمر نیز اندکی خم میشود. در حالی که پای راست جلوتر گذاشته شدهاست، با یک جهش به جلو دو پا از هم دور میشود.-حرکت دهم که به آن گردش چرخ و فلک میگویند، نمایش سمبلیک جمع آوری وحمل محصول است. در حالی که دو دست به سمت بالا آمده و از آرنج خمیده شده و با بازو زاویه 90 درجه میسازند، دست راست در همین حال به سمت جلو و دست چپ به عقب حرکت میکند.-حرکت یازدهم کوبیدن محصول و جدا کردن کاه از دانه را اینطور نشان میدهد، در حالی که هر دو دست به کمر زده شدهاست و پای راست به سمت جلو برداشته میشود، بدن از کمر حدود 90 درجه برخلاف عقربههای ساعت میچرخد.-حرکت دوازدهم جدا کردن کاه و دانه از همدیگر به یاری باد است، که این عمل را اصطلاحا «چَک زدن» میگویند. دست راست در حالی که از پهلو فاصله گرفته است، از بالا به سمت پایین و به طرف داخل دایره حرکت میکند و دست چپ در حالی که جلوی زانوی چپ قرار گرفته به بالای سر میرسد، در این حرکت انگشتان هر دو دست بهصورت مشت شده اند.-غربال کردن نیز مرحله سیزدهم است. پشت دست چپ در حالی که در کف دست راست و جلوی فرد قرار گرفته است، شکلی به صورت دایره كه همانند غربال است، میسازد كه از سمت راست به چپ از بیرون به سمت داخل تا جلو سینه به عقب میآید و مجدد این عمل تکرار میشود.-حرکت بعدی این است که افراد گروه، دستها را بر روی شانههای یكدیگر قرار میدهند و در حالی که پای راست خود را اندکی بالا آورده به زمین میگذارند، همگی حول دایرهای فرضی از سمت راست به عقب حرکت میکنند. -حرکت پانزدهم با پایین آوردن دستها از روی شانههای همدیگر شروع میشود. در حالی كه صورت همگی به سمت مرکز دایره فرضی است، مینشینند و خمیر کردن آرد را نمایش میدهند. این درحالی است كه فرد، نشسته و دستهای خود را که به سمت جلو نگه داشتهاست، با هم به عقب میکشد. در این حالت دستها از آرنج خم میشود گویی فرد چیزی را به سمت خود میکشد.-حرکت شانزدهم پختن نان را نمایش میدهد، در حالی که فرد هر دو دست خود را جلوی صورتش نگه داشتهاست، کف دست چپ را بر کف دست راست و سپس کف دست راست را بر کف دست چپ قرار میدهد و در آخر دست راست خود را به عقب میبرد و مجددا بر کف دست چپ قرار میدهد.-حرکت هفدهم بهدین صورت است، که هر دو دست را مقابل صورت خود نگه داشته به طوری که کف هر دو دست روبروی او قرار گیرد و در همان حال از راست به چپ حرکت میدهد. -آخرین حرکت این است، در حالی که هر دو دست کاملا راست و کشیده است، پای چپ حرکت کرده جلو پای راست قرار میگیرد، فرد به سمت جلو خم میشود و دست راست رو به زمین مقابل پای راست زمین را نشانه میرود. سپس دست چپ رو به زمین مقابل پای چپ زمین را نشانه میرود.مكانهای برگزاری رقص آفَر، مزارع گندم، كنار خرمن گندم، حیاط منازل هنگام جشن عروسی و ختنهسوری و نیز میدانگاهی كه محل تلاقی كوچههای متعدد باشد. لباس محلی مردم تربت جام كه در رقص نیز استفاده میشود، ارتباط تنگاتنگی به نحوه معشیت، دین و جغرافیای طبیعی این منطقه دارد. در حقیقت این لباس، لباس كار افراد نیز میباشد. این لباس در رقصهای آیینی و بهخصوص رقص آفَر مورد استفاده اجراكنندگان رقص میباشد و عبارتند از: -لُنگُته؛ كه به آن مِندیل نیز میگویند. به طول5 تا7 متر و عرض40 تا50 سانتیمتر كه به دور سر میپیچند. -كلاه قرص؛ از سیم، تار و پود محكم بهصورت دایرهای از جنس پنبه و ابریشم درست میشود و روی سر قرار میگیرد. -پیراهن چهل تریزه؛ از پارچه سفید و در گذشته از پارچههای كرباسی دوخته میشده. این پیرهن دارای دامنی گشاد و بلند است كه تا بالای زانو میآید. به علت اینكه از چهل تكه تهیه و دوخته میشود به آن چهل تریزه گویند. -شلوار؛ از پارچه سفید رنگ به طول تقریبی4 متر دوخته میشود و بسیار گشاد است. -پیتاوه؛ كه به آن پَتِک نیز گویند، پارچهای است كه از مو یا پشم گوسفندان بافته میشود. آن را به دور ساق پا میپیچند. -چارق؛ كفشی است كه تخت و بدنه آن از چرم گاو یا شتر ساخته میشود. -واسكَت؛ جلیقهای سیاه رنگ كه بر روی پیراهن چهل تریزه میپوشند. -شال ابریشمی؛ شالی است، سیاه رنگ كه آن را بر روی پیراهن چهل تریزه و گرد كمر محكم گره میزنند. سایر ابزار و اشیا وابسته به رقص آیینی آفَر عبارتند از: سُرنا، دُهل و تعدادی چوب به ازای هر نفر دو عدد، كه طول آن حدوداً50 سانتیمتر میباشد. گاهی حركات نمایشی، با حركات دستان صورت میگیرد و احتیاج به داشتن چوب نمیباشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
رقص بومی محلی در نیم ور | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
اجرای رقص های بومی محلی در آیین باستانی بیل گردانی شهر نیم ور محلات جشن بیل گردانی به عنوان نمادی از تلاش و همدلی همه ساله در بهار و در آستانه فصل آبیاری مزارع با حضور خود جوش گروههای مختلف مردم در شهر نیم ور محلات استان مرکزی برگزار می شود این جشن با قدمت حدود دوهزار ساله بهکوچ عشایر کرمان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
عشایر تقریباً نیروهای اصلی جنگی ایران را تشکیل میدادهاند شیوه زیست عشایری اصطلاحات و ادبیات خاص خود را باز تعریف کرده و به عنوان جامعه سوم در ایران مطرح است بعضی ازاصطلاحاتی که مشتق از واژه عشایری است عبارتند از عشایر اسکان یافته خانوارهای عشایری که تمامی اعضای آن در یک مکارستوران سرآشپز تهران | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
اینجا یه رستوران ایرانی خوبه که همه نوع غذای ایرانی به خصوص متنوع ترین کباب ها رو عرضه می کنه کیفیت بالای مواد غذایی و استفاده از برنج ۱۰۰ درصد ایرانی باعث شده که طرفدارای زیادی داشته باشه در کنار تمامی غذاهای این رستوران ژله و برای تمامی غذاها ته چین استفاده میشه درضمن “روستای قالینی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
قالینی Qalini در قسمت جنوب شرق و به فصله 40 کیلو متری از مرکز بخش واقع گردیده است از نظر قومی و نژادی احتمالاً در حدود بیشتر از 200سال قبل بر حسب اظهار اهالی محل گروهی از مردم اطراف بهبان که به جهتی متواری شده اند به این محل پناه می آورند و در همین جا اسکان می یابند و ماندگاررستوران جم نشین اصفهان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
اینجا تا حالا رفتین خیلی فضای جالب و باحالی داره واقعا می توانید متفاوت ترین رستوران زندگیتونو اینجا ببینید غذا خوب و عالی برخورد پرسنل بی نظیر و خونگرم دکوراسیون و فضا شیک و آروم دیگه چی بهتر از این آدرس اصفهان – اصفهان اتوبان دستجردی نرسیده به بهارستان قبل ازراه اندازی نخستین کتابخانه تخصصی گردشگری در یزد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 5 31 – به گزارش ایرنا مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد جمعه شب در حاشیه افتتاح این کتابخانه در جمع خبرنگاران استان گفت برای مشارکت مردم در فعالیت های گردشگری طرحی تحت عنوان بوم گردی در استان یزد اجرا شده که منازلی در داخل بافت تاریخیروستای کمال الملک ( کله ) | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
دهکده ییلاقی و سردسیر کمال الملک کلّه از توابع شهرستان کاشان می باشد که در 40 کیلومتری شمال غربی این شهرستان واقع شده است این دهکده زیبا در نزدیکی مشهد اردهال و در جوارحرم مطهر حضرت سلطانعلی ابن محمد باقر ع 15 کیلومتری آن قرار دارد در طول قرنهای گذشته همواره شخصیت های علروستای همنده | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
این روستادربخش سیمکان ازتوابع شهرستان جهرم استان فارس کشورعزیز ودوست داشتنی ایران است غار شفق غار شفق روستای همنده یکی از زیباترین وبزرگترین غارهای ایران است که در 75 کیلومتری جهرم در بخش سیمکان دقیقا رو به روی روستا ی کوشکسار قرار گرفته است این غاردارای استلا گمیت واستلاکتیتور گردشگری ادبی در یزد برگزار میشود | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 5 31 – برای اولین بار و به منظور شناخت و معرفی مفاخر و رخدادهای ادبی استان یزد به عنوان زمینهساز ایجاد جاذبه جدید برای گردشگران تور گردشگری ادبی در یزد برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه یزد به دنبال برگزاری کارگاه زبانهای ایرستوران آراخوان اصفهان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
رستوران” آراخون” یک رستوران سنتی با انواع غذاهای ایرانیه که طعم و بوی غذای خونگی رو میدن فضای داخلی این رستوران تزئینات آینه کاری و گچبری داره که حال و هوای اینجا رو سنتیتر کرده سطح قیمت غذاهای این رستوران بالاست اما به خوردن یه وعده غذایی لذیذ و با کیفیت می ارزد-
گوناگون
پربازدیدترینها