تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820813172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بوي فساد 14 مارس از زباله‌هاي لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بوي فساد 14 مارس از زباله‌هاي لبنان
اعتراضات خياباني جوانان لبناني به بحران زباله با گذشت زمان ابعاد تازه‌اي پيدا كرده و مطالبه كنار گذاشتن سياستمداراني را پيش كشيده كه ريشه اصلي فساد و ناكارآمدي دولت لبنان محسوب مي‌شوند؛ مسئله‌اي كه خشم رسانه‌هاي نزديك به عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي را برانگيخته است.
نویسنده : محمد بابایی 


اعتراضات خياباني جوانان لبناني به بحران زباله با گذشت زمان ابعاد تازه‌اي پيدا كرده و مطالبه كنار گذاشتن سياستمداراني را پيش كشيده كه ريشه اصلي فساد و ناكارآمدي دولت لبنان محسوب مي‌شوند؛ مسئله‌اي كه خشم رسانه‌هاي نزديك به عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي را برانگيخته است.
ساكنان بيروت چندين هفته است كه شاهد تلنبار زباله‌ها در سطح خيابان‌ها هستند كه به «كوه زباله‌ها» معروف شده تا جايي كه اين موضوع وزير بهداشت لبنان را مجبور كرد در خصوص «فاجعه سلامتي» در بيروت هشدار بدهد. در واكنش به انباشته شدن زباله‌ها جريان اعتراضي «شما بو مي‌دهيد» از اوايل هفته شكل گرفت. تظاهرات جوانان لبناني در روز‌هاي شنبه و يك‌شنبه بر اثر برخورد نيروهاي امنيتي به خشونت كشيد و دهها نفر بر اثر اين خشونت‌ها زخمي شدند به همين دليل رهبران اين معترضان اعلام كردند كه در روز دوشنبه تظاهرات برگزار نخواهد شد اما از روز سه شنبه تظاهرات از سر گرفته خواهد شد. رسانه‌ها گزارش دادند كه روز گذشته گروهي از معترضان با تجمع در مقابل ساختمان دادگستري در بيروت، پايتخت لبنان تظاهرات كردند و شعارهايي عليه دولت فعلي اين كشور سر دادند و خواستار اصلاحات شدند.
  
گسترش دامنه خواسته‌ها
دامنه‌خواسته‌ها صرفاً به بحران زباله محدود نشده و معترضان ليستي از خواسته‌هاي جديد خود را از جمله استعفاي دولت و برگزاري انتخابات پارلماني مطرح كرده‌اند. معترضان اصرار دارند تا زماني كه به خواسته‌هاي خود نرسند، ساكت نخواهند نشست. مروان معروف نماينده معترضان گفت: اين جنبش در بيدار كردن مردم لبنان موفق بوده است و اجازه نخواهد داد آنها دوباره ما را به خواب ببرند. معروف در كنفرانسي خبري خواستار برگزاري راهپيمايي گسترده‌اي در روز شنبه شد و گفت هدف همچنان سرنگوني كل طبقه سياسي فاسد است.
 
14 مارس متهم رديف اول
بيش از 450 روز است كه لبنان رئيس‌جمهور ندارد و طبق قانون، مصوبات هيئت دولت بايد پس از تأييد رئيس‌جمهور به سازمان‌ها و اداره‌ها بخشنامه شود اما در نبود رئيس‌جمهور بخشنامه مؤثري نيز صادر نمي‌شود. در حالي كه «ميشل عون» رئيس «جريان ملي آزاد» و «حزب‌الله» بر انتخاب سريع رئيس‌جمهور اصرار دارند اما با كارشكني‌هاي متعدد جريان «14 مارس» مواجه هستند كه اكثريت كابينه را در اختيار دارند و همين مسئله باعث پيچيده شدن اوضاع سياسي لبنان و تعطيلي كامل خدمات دولتي شده كه خود را در بحران زباله نشان داده است.
كارشناسان معتقدند مردم لبنان جريان 14 مارس را مقصر بحران‌هاي سياسي و غيرسياسي كشورشان مي‌دانند. «حمزه الحاج حسن» كارشناس لبناني مسائل سياسي با اشاره به اينكه نقش عربستان سعودي در توافق طائف و نفوذ خاندان حريري در عرصه سياسي لبنان، طائفي‌گري و سهميه بندي مناصب سياسي بر اساس اصل مذهبي- طايفه‌اي يكي از بلاهاي ساختار سياسي لبنان است، به خبرگزاري فارس گفت: «در سايه چنين ساختار سياسي، امروزه لبنان دچار مشكلات بسياري در زمينه معيشتي از جمله در عرصه خدمات آبرساني، برق ‌‌رساني و تأمين فرصت‌هاي شغلي است.»
 
خشم رسانه‌هاي سعودي و صهيونيستي
در چنين شرايطي بعضي رسانه‌هاي صهيونيستي و طرفدار عربستان سعودي سعي كرده‌اند اين تظاهرات را فرقه‌اي نشان دهند كه توسط حزب‌الله سازماندهي مي‌شود. روزنامه جروزالم پست در گزارشي به قلم ياسر اوكبي با اشاره به اينكه « منابع مطلع اعلام كرده‌اند مداخله نيروهاي حزب الله به تغيير جهت اعتراض‌ها منجر شده است»، نوشت: «اين نگراني در لبنان افزايش يافته است كه حزب الله درصدد برآيد با استفاده از اعتراض‌هاي اجتماعي دولت اين كشور را سرنگون سازد.» روزنامه العرب چاپ لندن هم نوشت: «حزب الله مي‌خواهد با استفاده از بحران زباله دولت تمام سلام، نخست وزير لبنان را سرنگون و در ميان شكست پارلمان براي انتخاب رئيس‌جمهور جديدي كه براي همه قابل قبول باشد، يك خلأ قدرت ايجاد كند.»
  
همه هستند الا نصرالله
در حالي تمامي رهبران طوائف، فرق و مذاهب لبنان به واسطه ناكارآمدي دولت بدون استثنا مورد هجمه عمومي قرار گرفته‌اند كه سيد حسن نصرالله از هرگونه اتهام و حمله‌اي مصون مانده است. بن بست سياسي حاكم در لبنان به دليل عدم انتخاب رئيس‌جمهور و فقدان پارلمان زمينه بحران فراگيري را در روزهاي اخير در شهرهاي مختلف اين كشوربه ويژه بيروت در پي داشته است؛ بحراني كه به دليل موقعيت ويژه اين كشور در سطح منطقه و همسايگي همزمان با رژيم اشغالگر قدس و تكفيري‌هاي مستقر در سوريه مي‌تواند موجب تشديد اوضاع شده و زمينه تنش‌هاي فزاينده را در پي داشته باشد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن