تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799129097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشف دیوار خشتی پیش از قاجار در محله دولاب تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ایزی تراول:
کشف دیوار خشتی پیش از قاجار در محله دولاب تهران
کشف دیوار خشتی پیش از قاجار در محله دولاب تهران ادامه کاوش های باستان شناسی در مسجد جامع دولاب به عنوان کهن ترین محله تهران به کشف دیوارخشتی و چند اثر دیگر پیش از دوره قاجار از جمله ایلخانی در این محله منجر شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری(richt.ir) قدیرافروند سرپرست گروه باستان شناسی امروز چهارشنبه با اعلام این خبر و با اشاره به ادامه کاوش های باستان شناسی در محله دولاب گفت:با حفر حدود ۱۰ گمانه اهداف مطالعاتی هیات پیگیری شد که گمانه ۱ با توسعه به ۳ بخش بدلیل برخورد به بقایای یک کف یا سازه خشتی در حداقل عمق ممکن به چهارمین بخش توسعه پیدا کرد و یک حلقه چاه شناسایی شد که کار حفاری آن در عمق حدود ۸ متری کف مسجد به اتمام رسید.
وی افزود: در این چاه تعداد زیادی قطعات ظروف سفالی و تعدادی اشیای دیگر نظیر پیه سوز،سکه و قطعات شیشه بدست آمد.با بررسی دقیق تر معلوم شد این چاه یکی از حلقه های قنات محله دولاب بوده است.
به گفته افروند گروه باستان شناسی در گمانه ۲ به بقایای دوران ایلخانی شامل یک قطعه سفال زرین فام و قطعاتی از سفال لعاب یکرنگ فیروزه ای درست بر روی یک آبراه شرقی- غربی قرار گرفته بود،دست یافت.
به گفته وی در گمانه ۳ داخل مسجد و در بخش تاریخی متاخر و زیر پوشش تاق و تویزه ای حفر شد که بعد از نمایان شدن بقایای تنوری درست زیر کف پوش موزائیک و لایه قطوری از شن و ماسه تا سطح خاک بکر ادامه پیدا کرد، اما در نیمه عمیق آن هیچگونه مواد فرهنگی بدست نیامد.
افروند با اشاره به تمدید برنامه کاوش توسط پژوهشگاه افزود:در این مدت با توسعه شرقی ترانشه ۲ در عمق حدود ۴۰ سانتی متری ۳ کف تاریخی و اولیه مسجد شناسایی شد و در روزهای پایانی ادامه کار با توسعه این ترانشه به شناسایی دقیق تر سازه خشتی مورداشاره اختصاص خواهد داشت.
این باستان شناس گفت: در روزهای اخیر با بررسی دقیقتر پیرامون تنور مورد اشاره به بقایای یک تنور دیگر و ۳ اجاق مواجه شدیم که همچنان این کار ادامه دارد. در این بخش و نیز از داخل و پیرامون تنور و اجاق ها تنها قطعات سفال و مواد فرهنگی پیش از صفویه بدست آمده است. بر این اساس کار به برداشتن کف موزائیکی حدود بخش کهن مسجد با بخش الحاقی قاجاری توسعه پیدا کرد و همچنان این بررسی و مطالعه ادامه دارد.
وی با اشاره به یاری و مساعدت شهرداری منطقه ۱۴ افزود:در مجاور مسجد و میانه خیابان کوچک شهید برادران هدایتی آب انباری متاخر نیز در کارگاه شماره ۴ از زیر خاک سربرآورد و اکنون مختصات کلی این آب انبار با عمق حدود ۴ متری و پاشیر آجری اش بر ما روشن شده است.
افروند ادامه داد: با توجه به اهمیت تاریخی دولاب در قرون اولیه اسلامی دامنه این کاوش ها به حیاط خانه تاریخی فخاری نیز کشیده شد و دوگمانه ۵ و ۶ در عمق کمتر از نیم متر علاوه بر برخورد به سیستم فاضلاب دوره قاجاری (تنبوشه های سفالی) به مواجهه با چند چاه کار متوقف و ناچار به حفر گمانه شماره ۷ شدیم که در زیر لایه قاجاری به یک دیوار خشتی پیش از قاجار ی و در زیر آن به موادفرهنگی پیش از صفویه تا عصر ایلخانی دست یافتیم.
این مسجد که امروزه بنام “بقیه الله” نام گذاری شده در گذشته به ” مسجد حصیری” ، ” مسجد شیخ علی”، ” مسجد زیربازارچه” و … هم شهرت داشته است.
به گفته این باستان شناس هیچکدام از آثار تاریخی محله دولاب تاکنون در فهرست آثار ملی قرار نگرفته اند و میراث فرهنگی استان در نظر دارد با تهیه گزارش ثبتی ” مسجد تاریخی دولاب و تکیه چال ” و نیز ” گرمابه تاریخی دولاب ” در اولین جلسه شورای ثبت استان به ثبت ملی آنها اقدام کند.
همین گزارش حاکیست که گروه پژوهشی اعزامی میراث فرهنگی در نخستین روزهای حضور در محله دولاب با برخی ویژگی های متمایز و ویژه گویش پارسی دولابی ها مواجه شد. حدس و گمان بر این است که این گویش جالب احتمالا” نزدیکترین به گویش تاریخی ده طهران – و قبل از رایج شدن گویش باصطلاح “لفظ قلمی در تهران در اواخر عصر قاجاری است.
” دولاب ” در کهن ترین متون تاریخی دوران اسلامی روستایی معروف است که به همراه ” ده طهران ” و برخی نقاط دیگر در دشت و محل کنونی تهران قرارداشته اند. قدیم ترین یاد از ” ده دولاب ” در آثار طبری مورخ معروف است. منبع: خبرگزاری میراث آریا




۹۴/۶/۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ایزی تراول]
[مشاهده در: www.iraneasytravel.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن