تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804065124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه ها و عملکرد دو ساله وزارت جهاد کشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ شهريور ۱۳۹۴ (۱۴:۵۰ب.ظ)
طي گزارشي منتشر شد: برنامه ها و عملکرد دو ساله وزارت جهاد کشاورزي موج - همزمان با آغاز هفته دولت، مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت جهاد کشاورزي مهم‌ترين سياست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات وزارت جهاد کشاورزي در دو سال استقرار دولت تدبير و اميد را تشريح کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، متن اين گزارش به شرح زير است:
در راستاي اجراي اسناد بالادستي نظير حمايت از توليد، کار و سرمايه ايراني، تأمين امنيت غذايي و تنظيم بازار محصولات اساسي و راهبردي از محل توليدات داخلي، اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، رفع موانع توليد، جايگزيني واردات و توسعه صادرات غيرنفتي، وزارت جهاد کشاورزي پنج برنامه محوري را در چارچوب ظرفيت‌هاي ملي طراحي کرد و با حمايت‌هاي دولت يازدهم در دو سال گذشته در مسير تحقق اهداف اين برنامه‌ها گام برداشت.

برنامه‌هاي محوري وزارت جهاد کشاورزي در دولت تدبير و اميد
وزارت جهاد کشاورزي براي حفظ، بهينه سازي و پايداري توليدات بخش کشاورزي و دستيابي به اهداف نظام و دولت تدبير و اميد، پنج برنامه محوري "افزايش کمي و کيفي توليد به ويژه در محصولات راهبردي و ارتقاي ضريب خوداتکايي"، "افزايش توليد و ارتقاي بهره‌وري منابع و عوامل توليد"، "تأمين ذخاير راهبردي و تنظيم بازار داخلي"، "توسعه صادرات محصولات کشاورزي و گياهان دارويي، صنعتي، خوراکي و فرآورده‌ها" و "حفاظت و بهره‌برداري بهينه از منابع طبيعي و پايه" را طراحي و مراحل اجراي آن را آغاز کرد.
در اين زمينه، طي دو سال گذشته، برنامه‌هاي افزايش توليد داخلي براي هشت محصول اساسي و راهبردي کشور از جمله گندم، ذرت، دانه‌هاي روغني، جو، چغندرقند، برنج، پنبه و حبوبات نيز تهيه و اجراي آن‌ها آغاز شده است.
همچنين، توسعه تحقيقات کاربردي کشاورزي، حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان،، اصلاح نظام آموزش و ترويج کشاورزي، گسترش تعاملات با مراکز تحقيقاتي بين المللي، توسعه مکانيزاسيون و بهره گيري و انتقال فناوري‌هاي نوين کشاورزي، توسعه کشت‌هاي متراکم و گلخانه اي، گسترش سامانه‌هاي آبياري نوين و توسعه عمليات آبخيزداري با هدف افزايش بهره وري منابع آبي کشور به طور ويژه مورد توجه بوده است.
علاوه بر اين، توسعه صيد ماهيان دريايي و آبزي پروري، تجهيز، نوسازي و يکپارچه سازي اراضي کشاورزي، تقويت و توسعه تشکل‌ها و تعاوني‌هاي توليد و واگذاري امور تصدي گري به آن‌ها، تأمين به موقع و با کيفيت نهاده‌هاي توليد، افزايش و اعلام به موقع قيمت خريد تضميني محصولات کشاورزي، توسعه ذخاير راهبردي در راستاي تأمين امنيت غذايي، توسعه بازارهاي صادراتي و ارتقاي سلامت محصولات غذايي نيز در اولويت برنامه‌هاي وزارت جهاد کشاورزي قرار داشته است.
در ادامه به مهم‌ترين اقدامات و دستاوردهاي وزارت جهاد کشاورزي در دولت يازدهم اشاره مي‌شود:
مهم‌ترين اقدامات وزارت جهاد کشاورزي در دولت يازدهم

* تجهيز اراضي کشاورزي به سامانه‌هاي نوين آبياري و توسعه شبکه‌ها
با هدف بهره برداري بهينه از منابع آب کشور، طرح تجهيز اراضي کشاورزي به سامانه‌هاي نوين آبياري به ويژه آبياري تحت فشار، توسعه شبکه‌هاي آبياري و زهکشي، تجهيز و نوسازي اراضي زير سدهاي مخزني و بندهاي انحرافي و همچنين توسعه اجراي طرح‌هاي آبخيزداري در اولويت برنامه‌هاي وزارت جهاد کشاورزي قرار دارد. بر اين اساس، در سال 92 طرح تجهيز اراضي به سامانه‌هاي نوين آبياري در سطح 46 هزار هکتار از اراضي کشاورزي کشور اجرا شد و با بهبود تخصيص منابع در سال 93، سطح اجراي اين طرح به 170 هزار هکتار رسيد.
در اين زمينه، طرح احياي 550 هزار هکتار از دشت‌هاي خوزستان و ايلام «مصوب سفر مقام معظم رهبري» با اختصاص منابع از محل صندوق توسعه ملي در سال 1393 در سطح 44 هزار هکتار اجرا شد و در سطح 175 هزار هکتار نيز در دست انجام است که تا پايان سال 1394 نيز 82 هزار هکتار آن اتمام و تحويل خواهد شد.
علاوه بر اين، در سال 92 طرح توسعه شبکه‌هاي آبياري و زهکشي در سطح 35 هزار هکتار از اراضي اجرا شد که اين طرح با رشدي 171 درصدي در سال 93 در سطح 95 هزار هکتار از اراضي کشاورزي به اجرا درآمد.
همچنين، طرح تجهيز و نوسازي اراضي زير سدهاي مخزني و بندهاي انحرافي نيز که در سال 92 در سطح 14 هزار هکتار اجرا شده بود با رشدي 492 درصدي به 83 هزار هکتار در سال 93 افزايش يافت.

*نوسازي ناوگان و توسعه مکانيزاسيون کشاورزي
از ابتداي استقرار دولت يازدهم تاکنون سه خط اعتباري به پرداخت تسهيلات توسعه مکانيزاسيون کشاورزي اختصاص يافته است که دو خط اعتباري آن به مبلغ هزار و550 ميليارد تومان جذب و يک هزار ميليارد تومان اعتبار سال جاري مراحل اجرايي خود را مي‌گذراند. با تخصيص اين اعتبارات در مجموع بيش از 27 هزار دستگاه انواع تراکتور و کمباين و بيش از 26 هزار دستگاه انواع ادوات عمده مورد نياز بخش کشاورزي در دو سال گذشته تأمين شده است.

*افزايش توليدات زراعي و باغي
افزايش عملکرد توليدات زراعي و باغي در واحد سطح، به‌کارگيري بذور مقاوم به خشکي و کم آبي، اجراي طرح الگوي کشت متناسب با وضعيت خاک و آب، توسعه باغ‌ها در اراضي شيبدار، توسعه کشت‌هاي متراکم و گلخانه اي و انتقال کشت سبزي و صيفي به گلخانه‌ها از جمله اولويت‌هاي وزارت جهاد کشاورزي در دولت يازدهم بوده است. با تأمين به موقع و با کيفيت نهاده‌هاي طرح، توليد (کود، بذر، تسهيلات، مکانيزاسيون و...) در دو سال گذشته توليدات زراعي از 68 ميليون تن در سال 92 با رشد 8 درصدي به بيش از 73 ميليون تن در سال 93 افزايش يافته است. همچنين، توليدات باغي نيز از 15 ميليون و 950 هزار تن با افزايش 2 درصدي به 16 ميليون و 300 هزار تن رسيده است.
در مجموع، توليدات کشاورزي از 96.8 ميليون تن در سال 1392 با 6/6 درصد رشد به بيش از 103 ميليون تن درسال 1393 رسيده است.
در اين زمينه، افزايش 2 ميليون تني خريد تضميني گندم از 4.8 ميليون تن در سال 92 به 6.7 ميليون تن در سال 93 و همچنين پيش بيني خريد تضميني 8 ميليون تن گندم براي سال زراعي جاري با وجود کاهش 18 درصدي بارندگي و از بين رفتن 500 هزار هکتار از مزارع گندم در اثر کم آبي، موفقيت برنامه‌هاي وزارت جهاد کشاورزي در بهينه سازي روش‌ها، ابزار و نهاده‌هاي توليد را نشان مي‌دهد. در همين زمينه، توليد شکر نيز با انتقال کشت بهاره به پاييز، استفاده از بذور مرغوب، توسعه مکانيزاسيون و...با رکوردي بي سابقه در سال 93 به يک ميليون و 335 هزار تن افزايش يافته است. علاوه بر اين، ذخاير گندم کشور از 540 هزار تن در پايان سال 1392 به بيش از 5/6 ميليون تن در پايان سال 1393 افزايش يافته است.
احداث و توسعه توليدات گلخانه‌اي در سطح حدود هزار هکتار از اراضي در راستاي افزايش بهره‌وري از منابع آبي و پايداري توليد در دستور کار اين وزارتخانه قرار دارد و وزارت جهاد کشاورزي در صورت تخصيص منابع و تأمين اعتبار تسهيلات مورد نياز با نرخ ترجيحي آمادگي ايجاد بيش از سه هزار هکتار گلخانه در سال را دارد.

*توسعه توليدات دامي
در دولت تدبير و اميد، تأمين پروتئين مورد نياز مردم از طريق توليدات داخلي و افزايش سرانه مصرف شير و لبنيات و تخم مرغ و همچنين، تنظيم بازار اين محصولات با خريد مازاد توليد و توسعه بازارهاي صادراتي در دو سال گذشته همواره مورد توجه وزارت جهاد کشاورزي بوده است. در اين راستا، اصلاح نژاد دام‌هاي سبک، سنگين و طيور و ايجاد زنجيره‌هاي توليد محصولات از جمله رويکردهاي اساسي وزارت جهاد کشاورزي به حساب مي‌آيد. بر اين اساس، توليدات پروتئيني (دام و طيور) از 11 ميليون و 957 هزار تن در سال 92 با رشد 4.9 درصدي به 12 ميليون و 500 هزار تن افزايش يافته است.

*توسعه توليدات شيلاتي
افزايش توليد و سرانه مصرف آبزيان و همچنين بهره گيري از فناوري‌هاي نوين به منظور توسعه روش‌هاي صيد و آبزي پروري از جمله پرورش ماهيان به شيوه ماهي در قفس در آب‌هاي شمال و جنوب کشور از جمله اولويت‌هاي وزارت جهاد کشاورزي محسوب مي‌شود. بر اين اساس، پيش بيني مي‌شود در طول برنامه ششم 200 هزار تن ماهي با استفاده از فناوري پرورش ماهي در قفس توليد شود. هم اکنون براي توليد 50 هزار تن ماهي به اين روش موافقت اصولي صادر شده که خريد تجهيزات و عمليات اجرايي آن آغاز شده است. در مجموع، توليد محصولات شيلاتي از 885 هزارتن در سال 92 با 7.7 رشد به 953 هزار تن رسيده است.

*بهبود تراز تجاري و ارزش صادرات محصولات کشاورزي
با بهبود وضعيت توليد و رايزني‌هاي گسترده براي بازاريابي و افزايش صادرات محصولات کشاورزي در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و کاهش اتکاي کشور به درآمدهاي نفتي در سال 1393 بيش از 8/6 ميليارد دلار انواع محصولات کشاورزي و غذايي به خارج از کشور صادر شد و ارزش صادرات محصولات کشاورزي بيش از 26 درصد رشد داشت. در اين زمينه، تراز تجاري غذايي کشور از منفي 8 ميليارد دلار در سال 92 با منفي 32.5 درصد کاهش و حرکت در جهت مثبت به منفي 5.4 ميليارد دلار بهبود يافت.

*صيانت از منابع طبيعي و حفظ کاربري اراضي کشاورزي
دولت يازدهم به حفظ و توسعه جنگل‌ها و مراتع، بيابانزدايي و مقابله با آثار سوء گرد و غبار و همچنين جلوگيري از تغيير کاربري اراضي زراعي و باغي با هدف حفظ توليد ملي توجه ويژه اي دارد. در اين راستا، سفر و بازديد رئيس جمهوري از جنگل‌هاي بلوط زاگرس و مشارکت مردم و سازمان‌ها و نهادهاي ذي‌ربط در احياي اين جنگل‌ها، اجراي عمليات آبخيزداري در سطح 437 هزار هکتار، حفاظت از خاک و توسعه جنگل کاري در سطح 43 هزار هکتار، اجراي عمليات بيابان-زدايي و کنترل کانون‌هاي بحراني در سطح 17 هزار هکتار، رفع تجاوز و خلع يد از متصرفان اراضي کشاورزي و ايجاد سامانه‌هاي 1504 و 131 براي دريافت گزارش‌ها و مشارکت‌هاي مردمي از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزي به حساب مي‌آيد.

*توسعه صنايع تبديلي کشاورزي
توسعه صنايع تبديلي و تکميلي کشاورزي با هدف بهره مندي کشاورزان از ارزش افزوده محصولات توليدي خود، افزايش ماندگاري و کاهش ضايعات در دولت تدبير و اميد جزو اولويت‌هاي وزارت جهاد کشاورزي بوده است. در اين راستا با حمايت از توسعه سرمايه‌گذاري در صنايع کشاورزي و مرتبط با بخش کشاورزي در واحدهاي صنايع تبديلي و تکميلي و تاکيد و توسعه ايجاد زنجبره هاي توليد در سال 1393 تعداد 663 واحد جديد صنايع تبديلي در زيربخش هاي زراعي، باغي، دام و طيور با ظرفيت جذب 4.5 ميليون تن مواد خام کشاورزي و با اشتغال زايي 9411 نفر به بهره‌برداري رسيده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن