واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سهيلا درويشي در حاشيه عمليات باستانشناسي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: نتايج حاصل از کاوش هاي مستمر در اين تپه نشان مي دهد که پس از اتمام دوره سنگ، بيش از هفت هزار سال پيش سرزمين فارس وارد مرحله ديگري از تاريخ، فرهنگ و تمدن خود شده به طوريکه دامنه نفوذ آن تا تل بندو واقع در شهرستان رستم گسترش يافته است. وي اظهار داشت: قديمي ترين آثارفرهنگي بدست آمده از تل بندو هم زمان با دوره فرهنگي باکون الف است وپس از آن در حدود 5500 سال پيش اين تپه جهت استقرار دائم ساکنان انتخاب شده است. درويشي بيان کرد: اين دوره هم زمان با فرهنگ لپويي در جلگه مرودشت است و تا اين زمان کمتر نشاني از تأثير فرهنگ هاي پيش از تاريخ دشت خوزستان را در اين تپه شناسايي نکرديم. وي اضافه کرد: نتايج بدست آمده حاصل از اين کاوش ها نشان مي دهد که در آن زمان ساکنان تل بندو خانه هاي خود را با استفاده از چينه مي ساختند و اموات خود را نيز در کنار خانه هايشان دفن مي کردند که با کشف دو نوع تدفين متفاوت متعلق به دوره هاي بانش(در حدود پنج هزار سال پيش) و لپويي (پنج هزار و پانصد سال پيش) اکنون روش تدفين در اين دوره ها را کشف کرديم. درويشي ادامه داد: در آن زمان روش به اين صورت بوده که به هنگام تدفين در دوره بانش ابتدا کف قبر را با لايه اي از قطعات متراکم شده گل به شکل چينه مي پوشاندند، سپس جسد را به شکل جنين خوابانده و دستهاي اورا در زير چانه اش مي گذاشتند و بر روي اين کف قرار مي دادند، در زير پايش قطعه سنگ بزرگي نهاده و کف پاهاي اورا بر روي اين قطعه سنگ مي گذاشتند و در کنار سر او نيز ظرف پر از مواد غذايي مي گذاشتند تا بنابرعقايد مردمان آن زمان خاکسپرده بتواند پس از زنده شدن در جهان ديگر از آن استفاده کندو در دوره لپويي نيز همين سنت ادامه داشته اما دست ها را در يکديگر قفل مي کرده اند. وي ازکشف دو قطعه مُهر و تعدادي اثر مُهر کالا در کاوش هاي فصول قبل خبرداد و گفت: اين کشف ها مالکيت خصوصي و مديريت در فن تجارت را در در فرهنگ بانش کفتري (چهار هزار سال پيش) و در اين مکان نشان مي دهد که در اين زمان تل بندو وارد مرحله آغاز تاريخي شده است. درويشي افزود: اگرچه تاکنون کتيبه و يا نوشته مکتوبي از اين تپه بدست نيامده اما وجود اين آثار نشان دهنده آشنايي ساکنان با فن نگارش است که در آن زمان آنها با فن تجارت نيزآشنايي داشته اند. وي بيان کرد: مواد اوليه ساخت اشياء و دست ساخته ها در اين دوره تاريخي قير طبيعي بوده که احتمالاً از گچساران (نزديک ترين معدن قير به تل بندو) وارد مي کردند و به وسيله آن اشياء و ابزار سنگي مي ساختند و به مناطق ديگر صادر مي کردند. درويشي اضافه کرد: کشف تعداد زيادي سردوک نخ ريسي و ابزار ريسندگي، در کنار بيش از بيست عدد اجاق و دوقطعه سفال که بر روي آنها آثار بافت پارچه ديده شده که نشان مي دهد که آنان با صنعت پارچه بافي نيز آشنا بوده اند و در کنار صادرات انواع تيغه هاي سنگي به بافت و تهيه انواع منسوجات نيز اشتغال داشته اند. وي ادامه داد: براساس تحقيق هاي انجام شده جريان زندگي در روستاي باستاني تل بندو تا سه هزار و500 سال پيش همچنان ادامه داشته است وسرانجام وقوع آتش سوزي گسترده اي در سطح تل بندو موجب مهاجرت ساکنين روستا شده و پس از آن تل بندو مأواي کوچ نشيناني شد که تا چندين دهه پيش نيز در سطح آن اطراق مي نمودند. وي اظهار داشت: قديمي ترين کوچ نشينان در حدود سه هزار و اندي سال پيش از اين مکان به عنوان قبرستان استفاده نموده اندوکشف بيش از 10 قبر در قسمتهاي مختلف لايه هاي متعلق به آغاز هزاره دوم و اول پيش از ميلاد مهمترين دلايل ما در اثبات اين ادعا است. درويشي گفت: تحقيقات نشان مي دهد ساکنان تل بندو در اين زمان افراد ثروتمندي نبودند، آنان به شدت تحت تأثير فرهنگ شغا و تيموران در جلگه مرودشت قرار داشتند، ويليام سامنر فرهنگ شغا و تيموران را مرتبط با ورود اقوام جديدي مي داند، مردم تل بندو در اين زمان اموات خود را در قبرستان دفن مي نموده و به همراه وي اشياء زينتي شان را نيز مدفون مي ساختند، اين مهاجران جديد در نقاط مختلف سرزمين فارس پراکنده بودند، اين زمان مقارن با ورود اقوام آريايي به سرزمين فارس و تشکيل نخستين حکومت محلي پارسيان است که با حمله ويرانگرانه آشوربانيپال به سرزمين عيلام و اضمحلال حکومت آنها، اقوام مهاجر پارسي جايگزين عيلاميان شده و تحت تأثير فرهنگ آنان حکومت محلي خود را آغاز کردند. تپه تل بندو يکي از دهها تپه باستاني است که در شمال غرب استان فارس و در شهرستان رستم واقع شده است. کاوش هاي باستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد کازرون با اخذ مجوز از سازمان ميراث فرهنگي کشور به مدت دو ماه در اين تپه باستاني انجام خواهد شد.ک/3 7382/ 675
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]