تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804904133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار داغ اجاره دکل در ايران/اجاره يک دکل روزانه حدود ۱۵۰ هزار دلار است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۴۰ق.ظ)
بازار داغ اجاره دکل در ايران/اجاره يک دکل روزانه حدود ۱۵۰ هزار دلار است موج - ساير رسانه ها؛ بازار اجاره دکل در ايران بازاري داغ است. متوسط هزينه اجاره يک دکل روزانه چيزي حدود ۱۵۰ هزار دلار است. از ۲۷ دکلي که در گزارش‌هاي بين‌المللي در حال کار براي ايران اعلام شده‌اند، بخش مهمي اجاره‌اي است.
اعتماد نوشت:
بازار اجاره دکل در ايران بازاري داغ است. متوسط هزينه اجاره يک دکل روزانه چيزي حدود ۱۵۰ هزار دلار است. از ۲۷ دکلي که در گزارش‌هاي بين‌المللي در حال کار براي ايران اعلام شده‌اند، بخش مهمي اجاره‌اي است. آمارها نشان مي‌دهد ۳۵ درصد از کل دکل‌هاي دريايي ايران ملکي است و مابقي نياز از بازار اجاره تأمين شده است، اما؛ چه کساني به ايران دکل اجاره دادند؟ هند، چين و نروژ.
مروري بر آمار اجاره دکل در ايران نشان مي‌دهد هندي‌ها در سال‌هاي گذشته تنها درصدد فروش برنج دانه بلند و چاي به ايران نبوده‌اند. حتي داستان به لباس‌هاي بي‌کيفيتي که به «يک‌بار بپوش» در بازار ايران مشهور شده است باز نمي‌گردد. هندي‌ها کارهاي مهم‌تري از فروش اين اجناس انجام داده‌اند. آن‌ها سهمي بزرگ از بازار اجاره دکل در ايران را از آن خود کرده‌اند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد سابقه حضور هندي‌ها در بازار ايران به بيش از ۱۰ سال برمي‌گردد. شرکت فراساحل آبان هفت دکل به ايران اجاره داده است. هر چند هندي‌ها روي خوشي براي خريد گاز از ايران نشان ندادند و با پروژه خط لوله صلح چندان کاربردي برخورد نکردند، اما؛ در همه سال‌هاي تحريم خريدار نفت ايران بودند و حالا بدهي‌اي به بزرگي ۵.۶ ميليون دلار به ايران دارند؛ بدهي‌اي که قرار است ظرف دو ماه آينده به دلار و روپيه، نه برنج و چاي و پوشاک تحويل ايران شود.
اين تنها نگاه به شرق ايران نيست که حضور چين را در کشور برجسته کرده است. تمام دکل‌داران و دکل‌خواهان، چين را نام مهمي در صنعت دکل ايران مي‌دانند.
مدير عامل شرکت حفاري شمال مي‌گويد: اغلب دکل‌هاي جهان چيني است و کيفيت دکل بستگي به نوع ساخت دارد. به اين ترتيب اين تنها ايران نيست که از چين دکل مي‌خرد ديگراني هم در اين پروسه حضور دارند، آن‌ها که در اين صنعت فعاليت مي‌کنند. شرکت «فراساحل چين» که چيني بودنش از نامش هويداست چهار دکل به ايران اجاره داده است.
شرکت فورسايت گروپ هر چند شرکتي بين‌المللي است اما مي‌تواند شرکتي نزديک به هندي‌ها نيز تلقي شود، چراکه؛ سهام عمده آن به هندي‌ها تعلق دارد. اين شرکت بين‌المللي ۳ دکل حفاري دريايي به ايران اجاره داده است.
ايران از شرکت ملي نفت چين نيز دو دکل اجاره کرده است. هر دو دکل براي شرکت نفت و گاز پارس کار مي‌کند. شرکتي نروژي نيز چهار دکل و شرکت چيني شنگلي نيز يک دکل به ايران اجاره داده است.
هزينه يک روز اجاره يک دکل حفاري بين ۱۱۰ تا ۱۸۰ هزار دلار است. اگر متوسط قيمت اجاره يک دکل حفاري ۱۵۰ هزار دلار در نظر گرفته شود، با احتساب ۶۵ روز تعميرات و... ۳۰۰ روز کار يک دکل حفاري ميليون‌ها دلار براي ايران هزينه برمي‌دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد راندمان کاري دکل‌ها در ايران پايين است. به طور متوسط هر دکل سالانه در حدود دو حلقه چاه حفر مي‌کند اين در حالي است که راندمان کاري در بسياري از کشورها بالاتر از اين حرف‌هاست. پيش از اين هشدارهايي درباره مانور دلالان در بازار اجاره دکل داده شده بود.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد در حالي نرخ اجاره دکل در ايران بالاست که اين نرخ در آمريکا و اروپا بنا به گزارش‌هاي دريافتي، کاهش يافته است، مثلا شرکت‌هايي که ۵۰ دستگاه حفاري داشته‌اند، در حال حاضر ۳۰ دکل بيکار دارند و اين روال موجب شده تا قيمت حفاري را پايين آورده‌اند و در نهايت قيمت فروش دکل هم پايين آمده است. ايران به لحاظ تحريم مجبور است هزينه بيشتري براي اجاره و خريد دکل‌هايش پرداخت کند، اما؛ به نظر مي‌رسد آن‌ها که در اين ميان سود مي‌برند همان کساني باشند که رئيس‌جمهور يک‌بار غيرمستقيم آدرسشان را به مردم داد؛ کاسبان تحريم. کاسبان تحريم در بازار دکل ايران قدرت‌نمايي فراواني داشته‌اند، اما؛ به نظر مي‌رسد دوران حکومت بر اين بازار رو به پايان است؛ چراکه يکي از درهاي رانت‌خواري در حوزه دکل بسته شده است.
سازمان توسعه تجارت با ابلاغ بخشنامه‌اي تأکيد کرد: از اين پس واردات دکل‌هاي حفاري مستعمل نفت و گاز به داخل کشور ممنوع است. به اين ترتيب کاسبان تحريم بايد کاري ديگر براي خود دست و پا کنند خصوصا که حساسيت‌هاي دکلي مي‌تواند دلالي در بازار اجاره را نيز با خطراتي جدي روبه‌رو کند.
براساس آماري که بدان اشاره شد هزينه اجاره هر دکل روزانه ۵۰۰ ميليون تومان است، محاسبه براساس دلار ۳۳۴۰ تومان به طور متوسط انجام شده است. با احتساب ۲۱ دکل اجاره‌اي وسعت بازار اجاره دکل ايران روزانه به بيش از ۱۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان مي‌رسد. چشم‌پوشي از منافع اين بازار براي دلالاني که عادت کرده‌اند ميان متقاضي و ارائه‌دهنده تقاضا بايستند، کار ساده‌اي نيست. برخي گزارش‌ها حکايت از آن دارد که برخي از شرکت‌هاي واسطه نفتي روزانه نزديک به ۷۰ هزار دلار حق دلالي (واسطه‌گري) در اجاره دکل را از شرکت‌هاي حفاري نفتي دريافت مي‌کنند؛ رقمي که بايد به زودي براي چشم‌پوشي از آن آماده شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن