تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820544867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلگرام شارژ ريالي مي‌دهد، تخليه اطلاعاتي مي‌كند!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تلگرام شارژ ريالي مي‌دهد، تخليه اطلاعاتي مي‌كند!
نه دوستي‌مان به دوستي مي‌ماند و نه دشمني‌هايمان. حب و بغض‌مان از قاعده خارج است و بنده افراط و تفريط هستيم و غليان احساس، دمار از روزگارمان درآورده...
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


نه دوستي‌مان به دوستي مي‌ماند و نه دشمني‌هايمان. حب و بغض‌مان از قاعده خارج است و بنده افراط و تفريط هستيم و غليان احساس، دمار از روزگارمان درآورده. نمونه اين مدعا، برخورد با خادم وفادار( ! ) و همه‌چيز تمامي است كه اين روزها مردم مدام از حسنات وي مي‌گويند؛ خادمي با عنوان‌ شبكه پيام رسان «تلگرام». چراكه در هر گوشه و كناري از طراحان و مخترعان اين شبكه سخن در ميان است. بي‌آنكه يك لحظه فكر كنيم كه چه لزومي دارد كه دو برادر روسي‌تبار مقيم آلمان شبكه‌اي را بدون چشمداشت مالي و كاملاً رايگان طراحي و راه‌اندازي كرده‌اند كه در اين رهگذر خدمتي به مردم دنيا به ويژه مردم كشور ما كرده باشند‌؟! آيا احتمال سرقت اطلاعات در بين نيست‌؟ ‌حالا كساني چون بنده نوعي، از اين لطف سرشار، شاد و شادمان و مثال كبكي سر مبارك را زير برف كرده‌ايم، با اين استدلال كه كسي ما را نمي‌بيند و كسان ديگر (‌از جمله طراحان و دست‌اندركاران تلگرام) هم بنده و همفكران من را مشاهده نمي‌كنند و اين همان اصل آزادي و نفس تفكر دموكرات و همان مدينه فاضله‌اي است كه ما انسان‌هاي سرگشته در پي آنيم‌! در حالي كه واقعيت چيز ديگري است !
آنچه كه در ميان انبوه تصورات برحق و ناحق ما، فراموش شده اين است كه كشور ما در كوران جنگ نرم قرار دارد و مبناي اين جنگ، بر پايه دوستي ظاهري و مهر و مودت ساختگي قرار دارد. اين رويه تداوم مي‌يابد تا همين دوستان بيگانه كه پول عزيز‌شان را صرف خدمتي ساختگي به ما كرده‌اند، در لحظه‌اي كه به ريز و درشت رازهاي كشورمان واقف شدند، ضربه آخر و تير خلاص را به گيجگاه مردمي بزنند كه در مناسبات و روابط خود با بيگانگان گيج زده‌اند‌! اما تير خلاص آنها ديگر به مغز من و يك عده معدود شليك نمي‌شود، بلكه اين شليك، قلب يك سرزمين را نشانه مي‌رود؛ سرزميني با 7 هزار سال تاريخ شگفت‌انگيز!
با اين اوصاف در ادامه اين نوشتار روند راه‌اندازي و خدمات تلگرام، براي تبيين بهتر موضوع مورد بازخواني قرار مي‌گيرد.
برنامه پيام‌رسان تلگرام براي اولين بار در 14 آگوست 2013 براي آيفون راه‌اندازي شد و بعد نسخه آلفا براي اندرويد در 20 اكتبر 2013 بيرون آمد. مؤسسان تلگرام برنامه خود را ايمن‌تر از واتس‌اپ و لاين مي‌دانند. آنان مي‌گويند اگر از گفت‌وگوي خصوصي استفاده كنيد، پيام شما در مبدأ و مقصد رمزگذاري مي‌شود و به هيچ عنوان پيام‌ها در فضاهاي ابري ذخيره نمي‌شوند و تنها در مبدأ و مقصد در دسترس خواهند بود. آنها به امنيت برنامه پيام‌رسان خود اطمينان بالايي دارند و به كسي كه بتواند پيام‌هاي رمزگذاري ‌شده را رمزگشايي كند 300 هزار دلار جايزه مي‌دهند. آنها مي‌گويند سرويس‌دهنده اينترنت شما هر شركتي كه باشد نمي‌تواند به محتواي پيام شما دسترسي داشته باشد اما مسئله اين است كه خود مؤسسان اين برنامه به تمام اطلاعات دسترسي دارند و موردي كه سبب نگراني و احتمال سرقت اطلاعات و به بيان ديگر امر جاسوسي مي‌شود، دسترسي مؤسسان اين شبكه است كه هويت آنها بر ما پوشيده است و تنها پيشينه روشني كه ما از آنها داريم اين است كه تلگرام توسط پاول و نيكلاي دوروف دو برادر روس پشتيباني مي‌شود. پاول پشتيباني مالي و ايدئولوژيك و نيكلاي مسئوليت بخش تكنولوژي در تلگرام را بر عهده دارد. نيكلاي روي پروتكل‌هاي باز، ايمن و بهينه روي چندين مركز داده كار مي‌كند و در نتيجه تلگرام بسيار سريع و ايمن است. در عين حال كه مؤسسان اين برنامه روسي هستند اما مقر اصلي آنان شهر برلين در آلمان است ! آنچه كه اين نگراني را تشديد مي‌كند، رويه‌اي است كه چندصباحي است از سوي مؤسسان تلگرام پي گرفته مي‌شود و هدف آنان ارتباط با گروه‌ها و كاربران ايراني است كه براي روشن شدن موضوع ناگزير بايد نقبي به گذشته و چند و چون فعاليت تلگرام در كشورمان زد!
 
كارت شارژ هديه براي وارد شدن به گروه‌هاي تلگرام
آنچه كه در گام‌هاي بعدي  مؤسسان تلگرام به شكل عريان‌تر و وقيحانه‌تري رخ نمود، راه‌اندازي كارگروهي به نام «ربات» بود كه به كاربران كارت شارژ20هزار توماني هديد مي‌داد‌! اين اقدام بيش از پيش باعث تشكيك شد و اين گمانه را قوت بخشيد كه در پس پرده فعاليت خيرخواهانه تلگرام، رازي نهفته است. رازي كه به احتمال قريب به يقين بر جاسوسي و جمع‌آوري اطلاعات صحه مي‌گذارد!‌  روشي كه در چند وقت اخير بسياري از كاربران برنامه پيام‌رسان «تلگرام» با آن برخورد كرده‌اند. به اين صورت كه پيامي با عنوان «كارت شارژ رايگان» از دوستان خود دريافت كرده‌اند. در محتواي اين پيام آمده: «كاربر عزيز شما تا 48ساعت ديگر زمان داريد تا يك كارت شارژ 200 هزار ريالي (20 هزار توماني) را به صورت رايگان دريافت كنيد. جهت دريافت لطفاً ابتدا سيم‌كارت خود را از بين كليدهاي موجود در پايين صفحه انتخاب كنيد و در صورتي كه كليد‌ها را مشاهده نمي‌كنيد يكي از عبارات زير را تايپ كنيد و بفرستيد: ايرانسل/ همراه اول/ رايتل». لازم به ذكر است كه در پايين صفحه گزينه ديگري با عنوان اينترنت رايگان نيز مشاهده مي‌شود.
پس از تعيين سيم‌كارت توسط كاربر پيام‌هاي ديگري از تلگرام به وي مي‌رسد كه بايد پيام بالا را براي 20 نفر از دوستان خود ارسال كنيد و با عضو كردن تلگرام در گروه‌هاي خود 10هزار تومان شارژ اينترنت دريافت خواهيد كرد.
در نهايت پس از مصاحبه‌ با جمعي از كاربراني كه به اين شيوه لبيك گفته‌اند، معلوم شد كه هيچ‌كدام از آنها شارژ 20هزار توماني وعده داده شده را دريافت نكرده‌اند. در عوض مؤسسان تلگرام بدون هيچ هزينه‌اي و با فريب دادن كاربران در گرو‌هاي ايراني عضو شده‌اند!
با اين وجود آنچه كه سبب نگراني است كسب اطلاعاتي است كه شايد در نگاه برخي كاربران اطلاعات مهمي قلمداد نشود، اما براي كسي كه با هدف جاسوسي به هر گوشه سرك مي‌كشد، انبوهي از اطلاعات ناقص و پازل‌وار، مي‌تواند به اطلاعاتي كامل و مهم تبديل شود. جالب اينجاست كه بسياري از گروه‌هاي سياسي در اين شبكه وجود دارد كه به بحث و بررسي چالش‌ها و بحران‌هاي موجود مي‌پردازند كه دشمن به راحتي مي‌تواند بارخنه‌اي كه در گروه‌ها كرده، به هدف خود نائل شود!


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن