تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816740109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نياز به پليس آب داريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ شهريور ۱۳۹۴ (۱۷:۲۳ب.ظ)
وزير نيرو در پاسخ به خبرنگار موج: نياز به پليس آب داريم موج - وزير نيرو با اشاره به راه اندازي گشت هاي بازرسي آب در برخي نقاط کشور، گفت: پيش بيني من اينست در آينده به پليس آب نياز خواهيم داشت.
وزير نيرو در نشست خبري امروز (يکشنبه) خود در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري موج درباره سرانجام طرح تشکيل پليس آب، گفت: در حال حاضر در مناطقي از کشور گشت هاي بازرسي آب داريم و تلاش مي کنيم تا اين گشت ها افزايش يابند هرچند فعلا عنوان پليس آب ندارند. با اين حال پيش بيني من اينست که در آينده به ايجاد چنين نهادي نياز خواهيم داشت.
وي در پاسخ به سوالي پيرامون نحوه تعامل وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و نيرو، به مساله اصلاح الگوي مصرف اشاره کرد و گفت: اگر آموزش نحوه درست مصرف آب و برق از کودکي شروع شود، تاثير بسيار بيشتري خواهد داشت. در اين خصوص وزارت نيرو، «طرح دانا» را در پيش گرفته است و با اعزام کارشناسان آب به مدارس، سعي در ارايه آموزش هاي لازم به دانش آموزان دارد. در عين حال قرار است درس هايي درباره الگوي صحيح مصرف در کتاب هاي مدارس گنجانده شود. به علاوه سميمنارهاي زيادي در سطح ملي و محلي تشکيل شد تا پاسخ هاي دانش آموزان به پرسش مهر رييس جمهوري که با محوريت آب بود را مورد بررسي قرار دهند.
از چيت چيان درباره برنامه هاي اين وزارتخانه در هفته دولت پرسيده شد که جواب داد: طرح هاي مختلفي به بهره برداري خواهد رسيد که از شاخص ترين آنها مي توان به افتتاح نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه و انتقال پساب فاضلاب شهرهمدان براي مصارف صنعتي است که اين کار با احداث خط لوله اي به طول 40 کيلومتر به نيروگاه شهيد مفتح براي استفاده از فاضلاب صورت گرفت.
وزير نيرو درباره علل خاموشي ها در سه استان عليرغم کافي بودن ظرفيت توليد برق در کشور گفت: در سال جاري ظرفيت توليد برق با 6.3 درصد افزايش به 50177 مگاوات رسيد اما به موازات اين اتفاق، شاهد رشد 3 درصدي پيک مصرف هم بوديم. با اين حال علت خاموشي نه در بخش توليد که ناشي از گرماي بيش از حد هوا و پرباري ظرفيت خطوط انتقال و ترانسفورماتور بود و اين امر به عدم ظرفيت سازي کافي در شبکه انتقال برق کشور بازمي گردد.
چيت چيان به بودجه وزارت نيرو نيز اشاره کرد و افزود: در سال جاري از يک سو اعتبارات طرح هاي عمراني در حوزه آب 30 درصد افزايش و از طرف ديگر با هماهنگي مجلس شوراي اسلامي و سازمان مديريت و برنامه ريزي، بيش از طرح هاي سدسازي به طرح هاي تعادل بخشي منابع آبي تخصيص يافت واعتبارات اين حوزه 17 برابر رشد کرد که خود نشان دهنده اهميت محوري اين مساله در برنامه هاي وزارت نيروست.
وزير نيرو با اشاره به پيش بيني ها مبني بر افزايش مصرف آب و برق در دوره پساتحريم، تاکيد کرد: اين دوره بايد زمينه اي براي انتقال فناوري هاي پيشرفته به کشور شود و مقرر کرده ايم هر نوع قرارداد با طرف خارجي مشروط به انتقال دانش و تکنولوژي باشد. در عين حال در دوره پسا تحريم امکان استفاده از سرمايه هاي خارجي در قالب فاينانس و سرمايه گذاري مستقيم فراهم خواهد شد. بنابراين ارتقاي سطح فناوري و نيز افزايش ظرفيت هاي توليد، انتقال و توزيع 2 محور مهم برنامه هاي در دوره جديد است.
وي با بيان اينکه در ابتداي دولت يازدهم، وزارت نيرو 20 هزار ميليارد تومان به بخش خصوصي و بانک ها در حوزه بود، از کاهش اين رقم به 15.5 ميليارد تومان خبر داد و افزود: تلاش مي کنيم با اقداماتي که در قانون رفع موانع توليد پيش بيني شده است مانند انتشاراوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامي و غيره بر اين مشکل فائق آييم.
چيت چيان در خصوص اين موضوع که جدا از دعوت مردم به صرفه جويي، در حوزه مديريتي، وزارت نيرو چه برنامه اي براي کنترل مصرف برق در کشور دارد، گفت: براي کاهش اتلاف برق در شبکه انتقال در حال طراحي يک برنامه ملي هستيم که بر اساس آن از يک سو شبکه فشار ضعيف برچيده مي شود و فاصله پست هاي 20 کيلوواتي با مصرف کننده کاهش مي يابد که خود، عامل مهمي در کم شدن اتلاف برق است. از طرف ديگر به دنبال هوشمند سازي شبکه و اصلاح سيستم هاي ميترينگ کشور هستيم که نتايج چشمگيري به ارمغان مي آورد.
وي با اشاره به تدابير به کار رفته براي مديريت مصرف برق در سال جاري، افزود: از يک سو با کشاورزان قراردادي منعقد شد که در ازاي خاموش بودن پمپ هاي آنان در 4 ساعت از نيمروز، در بقيه ساعات شبانه روز از برق رايگان بهره مند شوند. مشابه اين تفاهم در حوزه صنعت هم حاصل شد. در عين حال آمادگي نيروگاه ها ارتقا يافت تا قدرت پاسخگويي به نيازها را بيشتر کسب کنند. به علاوه تلاش شد تا جايي که ممکن است تلفات برق در شبکه توزيع کاهش يابد. مجموعه اين اقدامات کمک کرد تا بهتر بتوانيم پيک فصل گرما را پشت سر بگذاريم.
وزير نيرو گريزي هم به اختلاف آمارها بر سر سهم بخش کشاورزي از منابع آبي کشور زد و گفت: جدا از اينکه وزارت نيرو مرجع رسمي ارايه آمار در اين خصوص است، اين مساله که بخش کشاورزي ما در قياس با کشورهاي ديگر حجم آب زيادي را مصرف مي کند، غيرقابل چون و چراست هرچند وزارت جهاد کشاورزي برنامه هاي خوبي در زمينه تبديل کشت بهاره به پاييزه، اصلاح سيستم هاي آبياري و غيره را در پيش گرفته است که اميدواريم نتايج خوبي به بار بياورد.
وي با تاييد اين موضوع که انرژي هاي فسيلي در قياس با انرژي هاي تجديدپذير، يارانه زيادي مي گيرند و در اين ميان نوعي تبعيض وجود دارد، خاطرنشان کرد: تا سال قبل، خريد برق تضميني از انرژي هاي تجديدپذير با رقمي يکسان صورت مي گرفت اما با تجديدنظري که صورت پذيرفت، از سال جاري قيمت هاي خريد برق تضميني از منابع مختلف تجديدپذير متعادل شد و در برخي حوزه ها مانند برق خورشيدي اين رقم تا 15 برابر افزايش يافت که مشوق خوبي براي گسترش سرمايه گذاري در اين حوزه است.
چيت چيان درباره راهکارهاي وزارت نيرو براي مقابله با تبخير آب پشت سدها گفت: در حال حاضر برنامه اي براي اين موضوع در دستور کار قرار ندارد هرچند به تازگي 2 محقق در دانشگاه تبريز موفق به اختراع ماده اي شدند که لايه اي بر روي آب ذخيره شده پشت سدها ايجاد مي کند و به اين صورت از تبخير جلوگيري مي شود. با اين حال نسبت به نتايج اين کار از جنبه سلامت آب دغدغه داريم لذا از کارشناسان مختلف از جمله سازمان حفاظت محيط زيست در اين خصوص استعلام کرده ايم و منتظر پاسخ آنها هستيم.
وي با اشاره به آبرساني با تانکر به 6687 روستا در تيرماه سال جاري، تاکيد کرد: برخي از روستاها به طور فصلي برخي منابع آبي خود مانند چشمه ها را از دست مي دهند و با بارش مجدد، منابع احيا مي شوند. با اين حال با تصويب مجلس، مبلغ 500 ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملي به آبرساني روستايي اختصاص يافته و بر اساس گفته رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي، قرار است در روزهاي آينده اين اعتبار به وزارت نيرو تحويل داده شود.
چيت چيان افزود: سال گذشته براي اين کار اعتباري به ميزان 200 ميليارد تومان تصويب شد که البته فقط 60 درصد آن تخصيص يافت و امسال به رقمي حدود 400 ميليارد تومان براي اين طرح نياز است.
وزير نيرو با بيان اينکه هيچ برنامه اي براي جيره بندي آب در شهرها نداريم، تاکيد کرد: در حال حاضر برخي نقاط کشور داراي محدوديت هاي آبي هستند که در راس آنها بوشهر، بندرعباس و کرمان قرار دارند. خوشبختانه با اقدامات به موقع موفق به خارج کردن سنندج از بحران شديم و تلاش مي کنيم بتوانيم وضعيت نقاط دچار مشکل را نيز حل کنيم.
وي با اشاره به لزوم اصلاح قيمت ها در حوزه آب و برق، تصريح کرد: تداوم توسعه پايدار آب و برق در گروي تناسب درآمد و هزينه است و اين امر با اصلاح قيمت ها ميسر مي شود. طبق قانون هدفمندي يارانه ها قرار بود تا پايان برنامه پنجم، قيمت آب و برق واقعي شود. در عين حال پيش بيني شده بود افزايش قيمت، مرحله به مرحله باشد اما دولت گذشته فقط يک بار در سال 89 اين افزايش را اعمال کرد و لذا دولت يازدهم ناچار از تغيير قيمت برق در 2 گام و قيمت آب در يک مرحله شد.
چيت چيان در پاسخ به اين پرسش که وزارت نيرو چه اقداماتي براي کاهش مصرف برق در نيروگاه ها صورت داده است، گفت: در گام اول به دنبال استفاده از پساب فاضلاب ها در مصارف صنعتي هستيم. به علاوه در نظر داريم از قابليت احداث نيروگاه ها در مناطق ساحلي و استفاده از آب دريا نيز استفاده کنيم. در کنار اين موارد طرح تبديل برج هاي خنک کننده تر به برج هاي خنک کننده خشک و به دنبال آن کاهش مصرف در دستور کار قرار گرفته است.
وي در خصوص استفاده از گاز طبيعي براي توليد برق گفت: اگر گاز طبيعي با همان قيمت که در اختيار مجتمع هاي پتروشيمي قرار مي گيرد، به نيروگاه ها هم داده شود، امکان توليد برق و صادرات آن و در نتيجه ايجاد ارزش افزوده وجود دارد.
وزير نيرو با بيان اينکه در حال حاضر برنامه اي براي اتصال شبکه برق ايران به اروپا نداريم، خاطرنشان کرد: هم اکنون با هفت کشور همسايه شبکه هاي بهم پيوسته و تبادل برق داريم و در اين زمينه، آماده گسترش همکاري ها هستيم.
اقدمات ستاد احياي درياچه اروميه، پايان بخش نشست خبري چيت چيان بود.
وي با اشاره به استفاده از دانشگاه شريف به عنوان پشتوانه مطالعاتي احياي درياچه اروميه، گفت: ستاد احيا، 27 اقدام را تصويب کرد که البته فقط بخشي از آنها در حوزه وظايف وزارت نيروست و سازمان ها و نهادهاي ديگري نيز در اين زمينه مسئول هستند.
چيت چيان افزود: آب درياچه در مدت 20 سال کاهش يافت لذا انتظار اينکه در مدت 2-3 سال درياچه به حال اول بازگردد غيرمنطقي است. لذا طرح احيا به 2 مرحله تقسيم شد؛ در 2 سال اول يعني 93 و 94، دوره تثبيت را پشت سر مي گذاريم و اميدواريم از سال آينده، در مدت هشت سال، ميزان آب درياچه افزايش يابد.
وزير نيرو انتقال آب از حوضه هاي آبريز ديگر، لايروبي رودخانه هاي منتهي به درياچه و انتقال پساب شهرهاي اطراف را از مهمترين اقدامات براي افزايش سطح آب درياچه اروميه دانست و خاطرنشان کرد: اين طرح ها، زمان بندي هاي مختلفي دارند؛ برخي 3 و بعضي 5 سال طول مي کشند و البته به فضل خداوند چشم داريم تا درياچه احيا شود.
وي ادامه داد: اصولا در همه حوضه هاي آبريز، يکي از راهبردهاي ما احياي تالاب ها و درياچه هاست؛ کمااينکه به تازگي بعد از چند سال خشکسالي، آب وارد تالاب گاوخوني شد که اميدواري ها را افزايش داد.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن