تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819249359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از قلعه‌گنج گزارش می‌دهد سود بالای دلالان در بازار نامناسب فروش خرما


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از قلعه‌گنج گزارش می‌دهد
سود بالای دلالان در بازار نامناسب فروش خرما
بازار نامناسب فروش خرما در شهرستان قلعه‌گنج سبب شده فضا برای دلالان باز شود و خرما را با قیمت پایینی بخرند و با قیمت بالایی فروخته و بیشترین سود را ببرند.

خبرگزاری فارس: سود بالای دلالان در بازار نامناسب فروش خرما



به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، یکی از مهم‌ترین مشکلات نخلداران این شهرستان مربوط به فروش محصول می‌شود که طی سال‌های اخیر دلالان بخش عمده بازار را در اختیار گرفته و بیشترین سود را دریافت می‌کنند و کمترین سود نیز نصیب کشاورزان می‌شود. خرما به این دلیل که سرشار از فیبرهای طبیعی و بسیار غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد این محصول حاوی روغن، کلسیم، سولفور، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم است که برای سلامتی بسیار مفید است. آل‌مهتری، نگار، مضافتی، خنیزی، شاهانی، هلیلی ، کریته، مردا سنگ و... از ارقام خرما در شهرستان قلعه‌گنج است.

سود حاصل از خرید و فروش خرما به جیب دلال‌ها رفت تعدادی از کشاورزان شهرستان قلعه‌گنج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشتند: انتظار می‌رفت امسال خرمای قلعه‌گنج با قیمت خوب و راضی کننده‌ای به فروش برسد، اما پایین بودن قیمت این محصول، آب پاکی را روی دست کشاورزان منطقه ریخت و سود حاصل از خرید و فروش آن به جیب دلال‌ها رفت. یکی از نخل‌داران قلعه‌گنجی با تاکید بر اینکه پایین بودن قیمت محصول خرما، کشاورزان منطقه را با مشکلات متعددی روبه‌رو و آنان را متضرر ساخته است، بیان کرد: کشاورزان هزینه‌های قابل توجهی برای تولید محصول از جمله خرید و تامین کود و سم، آبیاری و مخارج نیروی انسانی در بخش‌های کاشت، داشت و برداشت صرف کرده‌اند، اما با وضعیت کنونی قیمت خرما جز ضرر و زیان، چیز دیگری عاید تولیدکنندگان نشده است. محمدی ادامه داد: نرخ خرید تضمینی از سوی تعاون روستایی همواره پایین‌تر از قیمت پیشنهادی از سوی واسطه‌ها است، از این رو کشاورزان راغب به فروش محصولات کشاورزی خود به واسطه‌ها می‌شوند. این باغدار اضافه کرد: واسطه‌ها با قیمت پیشنهادی بالاتر نسبت به نرخ تضمینی تعاون روستایی اقدام به جذب مشتری می‌کنند و پس از آنکه مشتری خود را جذب کردند، قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند و در این میان کشاورزانی که زیر قرض رفته‌اند، دو راه بیشتر ندارند یا اینکه به خواسته دلال‌ها تن دهند و یا اینکه از فروش و عرضه محصول تولیدی خود خودداری کنند.

فروش خرما به صورت فله‌ای و کاهش کیفیت و ارزش آن وی گفت: خرمای تولید شده در نخلستان‌های این شهرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی به صورت فله‌ای و سنتی در بازار به فروش می‌رسد که این امر سبب می‌شود کیفیت و قیمت خرماها پایین بیاید و از ارزش آن کاسته شود. محمدی ادامه داد: اگر کارخانه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در این منطقه راه‌اندازی شود، هم زمینه اشتغالزایی جوانان در این شهرستان فراهم شده و هم درآمد نخلکاران افزایش می‌یابد و قسمتی از مشکلات آنها نیز رفع خواهد شد. بخرد دیگر باغدار قلعه‌گنجی نیز با اشاره به پایین بودن نرخ انواع خرما از سوی تعاون روستایی اظهار کرد: هر کیلوگرم خرمای مرغوب تولید امسال و دارای بسته‌بندی با قیمت پایینی از سوی تعاون روستایی خریداری می‌شد که این نرخ با توجه به هزینه‌های کاشت، برداشت و بسته‌بندی برای کشاورزان هرگز مقرون به‌صرفه نیست.

کشاورزان تمایلی برای فروش محصول خود به تعاون روستایی ندارند این کشاورز با بیان اینکه افت شدید قیمت محصول، امید کشاورزان را ناامید کرده است، خاطرنشان کرد: به دلیل پایین بودن قیمت و مقرون به‌صرفه نبودن قیمت‌ها، عده زیادی از کشاورزان موفق به فروش محصول تولیدی خود نشده‌اند. حاتم‌پور یک نخلدار قلعه‌گنجی با اشاره به قیمت تضمینی خریداری محصول خرما از سوی تعاون روستایی خاطرنشان کرد: نرخ کنونی در مقایسه با هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت و بسته‌بندی بسیار ناچیز است از این رو کشاورزان تمایلی برای فروش محصولات خود به تعاون روستایی با این قیمت را ندارند. وی خاطرنشان کرد: گاهی مشاهده می‌شود حضور پررنگ واسطه‌ها و دلال‌ها در بازار، قیمت پایین محصولات، نابه‌سامانی بازار عرضه و تقاضا دست به دست هم می‌دهد تا کشاورزان حتی رغبتی برای برداشت محصول تولیدی خود نداشته باشند.

وجود بیش از 11 هزار و 400 اصله نخل در قلعه‌گنج مدیر جهاد کشاورزی قلعه‌گنج در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از مشکلات کشاورزان و به‌ویژه نخلداران شهرستان قلعه‌گنج مربوط به فروش خرمای آنها است که اقدامات اساسی در این زمینه باید انجام شود. غلام‌عباس پولادخوای با اشاره به وجود بیش از 11 هزار و 400 اصله نخل در شهرستان قلعه‌گنج اضافه کرد: حدود 50 هزار تن خرما در شهرستان قلعه‌گنج هر ساله تولید می‌شود که باید بازار مناسبی برای فروش این محصولات فراهم شود. وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های کشاورزی خوبی در این شهرستان وجود دارد، گفت: اغلب کشاورزان قلعه‌گنجی از پایین بودن قیمت فروش محصول خود گلایه دارند و عنوان می‌کنند، هزینه‌های تولید و برداشت خرما از قیمت فروش آن پیشی گرفته و آنان را متضرر کرده است. مدیر جهاد کشاورزی قلعه‌گنج بیان کرد: مقدار 5 هزار تن از محصول خرمای امسال کشاورزان قلعه‌گنجی بر اثر توفان از بین رفته و  میزان برداشت این محصول نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به مرز 45 هزار تن رسیده است. پولادخوای با بیان اینکه سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی همواره به جیب واسطه‌ها می‌رود، اظهار کرد: دلال‌ها تنها کسانی هستند که همیشه بیشترین سود حاصل از تولید و فروش محصولات کشاورزی را به جیب زده و در بیشتر موارد آنان نه‌تنها سودی از تولید محصولات نمی‌برند، بلکه حتی آن را زیر قیمت تمام‌شده می‌فروشند. انتهای پیام/2655/ر20

94/06/01 - 10:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن