تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805193507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسعه گردشگري به برانگيختن بخش خصوصي و بين‌المللي نياز دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ مرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۹ب.ظ)
توسعه گردشگري به برانگيختن بخش خصوصي و بين‌المللي نياز دارد موج - در حال حاضر تقاضايي که براي حضور گردشگري در کشور ما وجود دارد بيشتر از عرضه است و ما اين فرصت را داريم که سطح عرضه و تقاضا را يکسان کنيم، فرايند توسعه گردشگري نياز به برانگيختن بخش خصوصي و تعريف پروژه‌هاي مشترک با شرکت‌هاي بين المللي است.
به گزارش خبرگزاري موج، غلام حيدر ابراهيم‌باي سلامي، استاد دانشگاه و عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، در رابطه با سطح زيرساخت‌هاي گردشگري کشورمان گفت: ايران از نظر زيرساخت‌هاي گردشگري، متوسط رو به پايين است اين در حالي است که وجود زيرساخت‌هاي مناسب يکي از مهم‌ترين مؤلفه‌ها در اين صنعت است.
وي گردشگري را داراي 6 مؤلفه اصلي و اساسي دانست و يادآور شد: ۱-جاذبه‌ها، ۲-حمل و نقل، ۳- اقامت و هتل، ۴-پذيرايي و رستوران، ۵-بازار خريد، سوغات و صنايع دستي و ۶-خدمات اختصاصي گردشگري مثل بانک، بيمه، آموزش، بازاياريابي، تورگرداني و فناوري اطلاعات ارکان اين صنعت هستند
اولين شاخصه در حوزه گردشگري، وجود جاذبه‌هاي فرهنگي، طبيعي، تاريخي و خدماتي است، اما براي اين که اين جاذبه‌هاي متنوع، کشوري را به مقصد گردشگري تبديل کند بايد حمل و نقل خوبي داشته باشد، ما در حال حاضر راه آهن، خطوط هوايي، کشتيراني و جاده‌هاي مناسبي نداريم.
اين استاد دانشگاه از حمل و نقل به عنوان دومين مؤلفه در گردشگري ياد کرد و افزود: ما امروز به هزار و 500 واگن نياز داريم و ميانگين عمر واگن‌ها 37 سال است، ناوگان مسافري کشور ما کهنه است و از 8 سال پيش تاکنون هيچ واگني خريداري نشده است، همچنين در بحث خطوط هوايي به 400 هواپيما نياز داريم و در شرايط پس از تحريم و رشد و رونق گردشگري بايد اين ظرفيت را به 800 هواپيما افزايش دهيم.
عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تصريح کرد: سطح فرودگاه‌هاي کشور در حال حاضر مناسب نيست و فقط فرودگاه امام خميني (ره) با 5 ميليون نفر، ظرفيت شرايط نسبي خوبي دارد، هر چند ما براي دستيابي به 20 ميليون گردشگر بايد شرايط فرودگاه‌هاي را ارتقا دهيم.
ابراهيم باي سلامي با بيان اين که گردشگري دريايي در کشور تعطيل است، اضافه کرد: کشورهاي ترکيه و ايالات متحده عربي درآمدهاي هنگفتي از گردشگري دريايي دارند اما اين ظرفيت در کشور ما مغفول مانده است.
وي همچنين به حوزه گردشگري سلامت اشاره کرد و گفت: در اين حوزه 4 شاخه اصلي وجود دارد، گردشگري پزشکي، تندرستي، پيش گيرانه و درماني، کشور ما در اين بخش‌ها توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي بسياري دارد اما موضوع اينجاست که تورگرداني و هتلينگ در اين حوزه به درستي شکل نگرفته و شايد به هيمن دليل گردشگري سلامت جايگاه خود را در کشور ما به دست نياورده است.
اين استاد دانشگاه در ادامه، اقامت و هتل را يکي ديگر از شاخصه‌هاي گردشگري دانست و افزود: ايران به 500 هتل 4 و 5 ستاره نياز دارد اما در حال حاضر فقط 130 هتل با اين درجه در کشور فعاليت مي‌کنند که آن‌ها هم گريد تاپ ندارند.
عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي اضافه کرد: صنعت هتل همانند صنعت خودرو متفاوت است همان‌طور که در صنعت خودرو، خودروهاي مخصوص کشاورزي و تشريفات وجود دارد، در گردشگري، هتل‌هايي با درجات مختلف و براساس محيط و آمايش سرزميني طراحي مي‌شود، گردشگري صنعت پيچيده اي است که 157 صنعت ديگر را فعال مي‌کند و استفاده از اين صنعت براي رهايي از دوران رکود پس از تحريم بسياري مؤثر خواهد بود.
ابراهيم باي سلامي با بيان اين که صنعت گردشگري در ايجاد فرصت براي سرمايه گذاران و تمامي طبقات جامعه مؤثر است، يادآور شد: از ديگر مباحث مهم در حوزه گردشگري آموزش نيروي انساني است، افراد فعال در اين بخش بايد ساماندهي و جهت دهي شوند تا در توسعه گردشگري نقش آفريني مناسبي داشته باشند.
وي اضافه کرد: ما در کشورمان نيروهاي تحصيل‌ کرده فراواني داريم که مي‌توان از اين ظرفيت در حوزه گردشگري بهره برداري کرد، گردشگري صنعتي است که مي‌تواند مشارکت جامعه محلي را برانگيزد و ما بايد با استفاده از تجربيات کشورهاي موفق در اين حوزه، فرهنگ عمومي را در رابطه با فرايند ميهماني و ميزباني ارتقاء دهيم.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: رسانه‌ها، تشکل‌هاي مردم نهاد، سازمان‌هاي آموزشي رسمي و غيررسمي مي‌توانند در خدمت صنعت گردشگري قرار گيرند.
ابراهيم باي سلامي در پاسخ به اين سؤال که ارزش‌هاي فرهنگي و ديني در کشورمان چه تاثيري در فرايند توسعه صنعت گردشگري دارد؟ گفت: اين درست است که در کشور ما با توجه به ارزش‌هاي فرهنگي و ديني، محدوديت‌هايي براي گردشگران وجود دارد، اما امروز تقاضا براي مقاصد فرهنگي و تاريخي، زيارتي و گردشگري سلامت به شدت افزايش يافته و محدوديت‌هاي فرهنگي و اجتماعي در تقاضاي کنوني تأثير معناداري در کاهش اين اشتياق ندارد.
وي در ادامه يادآور شد: در حال حاضر تقاضايي که براي حضور گردشگري در کشور ما وجود دارد بيشتر از عرضه است و ما اين فرصت را داريم که سطح عرضه و تقاضا را يکسان کنيم، فرايند گردشگري در توسعه نياز به برانگيختن بخش خصوصي و تعريف پروژه‌هاي مشترک با شرکت‌هاي بين المللي است و سازمان ميراث فرهنگي مي‌تواند در اين مسير نقش مهمي را ايفا کند.
ابراهيم باي سلامي اضافه کرد: سازمان ميراث فرهنگي نمي‌تواند و نبايد نقش متصدي داشته باشند، بلکه بايد به ايفاي نقش حاکميتي خود بپردازد و تشويق، تسهيل و تسريع در بر انگيختن مشارکت بخش خصوصي وسرمايه گذاري خارجي را در دستور کار خود قرار دهد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن