تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820210380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصالحه ضدسعودي انصارالله


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مصالحه ضدسعودي انصارالله
با آنكه نيروهاي ارتش و انصارالله بر اساس توافق با گروه‌هاي جنوب يمن از اين مناطق خارج شده‌اند تا راه براي ازسرگيري مذاكرات يمني – يمني فراهم شود اما عربستان كه از نتايج اين توافق ناراضي است حملات خود را تشديد كرده تا بتواند با ايجاد شرايط مناسب راه را براي بازگشت‌دولت مستعفي يمن باز كند.
نویسنده : روح‌الله صالحي 


با آنكه نيروهاي ارتش و انصارالله بر اساس توافق با گروه‌هاي جنوب يمن از اين مناطق خارج شده‌اند تا راه براي ازسرگيري مذاكرات يمني – يمني فراهم شود اما عربستان كه از نتايج اين توافق ناراضي است حملات خود را تشديد كرده تا بتواند با ايجاد شرايط مناسب راه را براي بازگشت‌دولت مستعفي يمن باز كند.
نزديك به پنج ماه از حملات هوايي عربستان و متحدان عرب به يمن مي‌گذرد و به رغم برخي توافقات بين انصارالله با گروه‌هاي درگير در جنوب يمن، عربستان همچنان به حملات خود عليه مردم بي‌دفاع يمن ادامه مي‌دهد. نيروهاي انصارالله و ارتش يمن هفته گذشته در چارچوب توافق با جنبش جنوب موسوم به «الحراك»، از استان‌هاي جنوبي يمن به طور كامل خارج شدند. اين نيروها با خروج از استان «شبوه»، در حال ترك مناطق جنوبي هستند تا زمينه براي ازسرگيري مذاكرات يمني– يمني با ميانجيگري نماينده سازمان ملل در امور يمن فراهم شود، ولي اين توافقات نه تنها مانع توقف حملات سعودي‌ها به يمن نشد بلكه حملات سعودي‌ها به مردم بي‌دفاع يمن تشديد شد. براساس توافق گروه‌هاي يمني، انصارالله و ارتش اداره امور جنوب يمن را به جنبش حراك كه شناخت و نفوذ بيشتري در اين مناطق دارد واگذار مي‌كنند تا از شدت درگيري‌ها در جنوب بكاهند.
اين توافق كه بدون حضور عربستان انجام شده به مذاق سعودي‌ها خوش نيامده و به همين خاطر كارشكني‌ها براي به شكست كشاندن مذاكرات آتي در يمن در دستور كار قرار گرفته است. عربستان براي اينكه ارتش و انصارالله را از جنوب يمن خارج كند از همه گروه‌هاي مخالف انصارالله در جنوب حمايت به عمل آورد ولي الآن هر كدام از اين گروه‌ها در سوداي كنترل بر بخش‌هايي از يمن هستند و اين تضاد منافعي را بين اين گروه‌ها با رياض به وجود آورده است و احتمال رويارويي با رژيم آل‌سعود را افزايش مي‌دهد. زيرا جنوبي‌ها با رياست عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور فراري يمن كه سعودي‌ها قصد بازگرداندن او به شهر عدن را دارند، مخالف هستند و اين مسئله كار عربستان را براي رسيدن به اهدافش در يمن دشوار مي‌كند. بر اساس گزارش‌هاي اعلام شده سعودي‌ها براي اينكه بتوانند نظر مردم جنوب يمن را براي بازگرداندن دولت مستعفي جلب كنند سعي دارند تا خالد بحاح، معاون منصور هادي را جايگزين وي كنند تا زمينه براي بازگشت دولت فراهم شود زيرا بازگشت هادي به جنوب نه تنها به بهبود اوضاع كمكي نمي‌كند بلكه درگيري‌ها را در اين منطقه تشديد مي‌كند.  هرچند برخي قبايل جنوبي يمن خواستار جدايي اين منطقه از شمال هستند، ولي عربستان مخالف تجزيه يمن به شمالي و جنوبي است و در سوداي اين است تا كل يمن را تحت نفوذ خود داشته باشد و از اين‌رو سعي مي‌كند ابتدا كنترل عدن را به دست بگيرد و با استقرار دولت مستعفي در اين استان با كمك نيروهاي القاعده و منصور هادي به سمت صنعا حركت كرده و شمال يمن را از كنترل انصارالله خارج كند. اما مقاومت كميته‌هاي مردمي و ارتش در پنج ماه حملات سعودي‌ها نشان داده كه سوداي تسلط عربستان بر كل يمن توهمي بيش نيست.

   خلأ قدرت در جنوب
به رغم خروج انصارالله از جنوب، گروه‌هاي حاضر در اين منطقه با يكديگر اختلافات اساسي دارند كه درگيري‌ها را دامن مي‌زند. در جنوب يمن چهار گروه اصلي وجود دارند كه به دنبال كنترل بر اين مناطق هستند. نخست، گروه جنبش اعتراضي جنوب معروف به حراك كه بيشترين قدرت را دارد. دوم، گروه القاعده تحت حمايت عربستان است، گروه سوم كه نسبت به دو گروه ديگر قدرت كمتري دارد افراد تندرو وابسته به داعش و اخوان‌المسلمين و حزب‌الاصلاح هستند. گروه چهارم طرفداران منصور هادي هستند كه هنوز اطلاعات دقيقي از شمار نيروهاي آنها وجود ندارد و عربستان بيشتر بر روي اين گروه حساب باز كرده است تا با تقويت آنها دولت مستعفي را به جنوب بازگرداند. اگرچه اين گروه‌ها در دو مورد يعني حمايت مالي از سوي عربستان و مخالفت با انصارالله اشتراك دارند اما براي تسلط و حكمراني بر جنوب دچار اختلاف نظر هستند. باتوجه به اختلافات ايدئولوژيكي بين اين گروه‌ها احتمال درگيري‌هاي گسترده پس از خروج انصارالله وجود دارد. روزنامه واشنگتن پست چهارشنبه گذشته در گزارشي درباره تحولات يمن نوشت كه پس از درگيري‌هاي اخير در جنوب يمن تلاش‌هايي براي جدايي اين منطقه و كودتا عليه منصور هادي آغاز شده است. به نوشته اين روزنامه، به علت اقدامات القاعده در جنوب با استفاده از خلأ قدرت در استان‌ها پس از عقب‌‌نشيني حوثي‌ها، هرج و مرج و ناآرامي اين مناطق را فراگرفت.  توافق انصارالله با جنبش اعتراضي جنوب نشان داد كه گروه‌هاي يمني به رغم برخي اختلافات همچنان بر حفظ تماميت ارضي و امنيت در كشور تأكيد دارند اما حضور نيروهاي خارجي تحت حمايت عربستان و تشديد درگيري‌ها بين گروه‌هاي تندرو با قبايل جنوبي پس از خروج انصارالله نشان مي‌دهد كه عربستان نه تنها در طول پنج ماه نتوانسته گروه‌هاي حامي خود را باهم متحد كند بلكه جنبش اعتراضي جنوب يمن، عربستان را به عنوان متجاوز مي‌شناسد و اين مسئله رؤياي سعودي‌ها براي بازگردادن هادي به عدن و پس از آن كنترل صنعا را با چالش مواجه مي‌كند.

   تمركز انصارالله بر جبهه شمال
خروج انصارالله از جنوب يمن را شايد بتوان نقطه قوت اين جنبش به شمار آورد. زيرا براساس برآوردها، انصارالله نفوذ چنداني در بين قبايل و گروه‌هاي يمني در جنوب نداشت و خروج از اين مناطق به نوعي هزينه‌ها و تلفات انصارالله را كاهش مي‌دهد و نيروهاي ارتش و انصارالله مي‌توانند با تمركز بيشتر در جبهه‌هاي شمالي و در داخل مرزهاي عربستان اهداف خود را به پيش ببرند. همچنانكه پس از خروج انصارالله از جنوب، عبدالملك الحوثي، رهبر انصارالله دستور اجراي گزينه‌هاي استراتژيك عليه عربستان را صادر كرد. هرچند مفاد اين گزينه‌هاي استراتژيك محرمانه است اما اين احتمال وجود دارد كه ارتش و انصارالله سعي دارند تا در جبهه شمال و در مرزهاي جنوبي عربستان عمليات گسترده‌اي انجام دهند. بلافاصله فرماندهان ارتش در استان‌هاي شمالي صعده و حجه وضعيت فوق‌العاده اعلام كردند و نيروهاي انصارالله و ارتش يمن روز چهارشنبه با موشك‌باران گسترده مناطق «جيزان» و «نجران» در جنوب عربستان ده‌ها تن از سربازان سعودي را كشته و زخمي كردند تا جايي كه ارتش عربستان از مردم خواست براي اهداي خون به بيمارستان‌ بروند.  خروج انصارالله از جنوب يك نقطه قوت ديگري نيز دارد و آن اين است كه مقامات سعودي به ويژه محمد بن سلمان، وزيردفاع عربستان در ماه‌هاي گذشته بارها مدعي شده‌اند كه انصارالله به دنبال كنترل كل يمن است و اعلام كردند درصورتي حملات به يمن را متوقف مي‌كنند كه نيروهاي انصارالله از جنوب اين كشور خارج شوند. از اين‌رو، خروج انصارالله از جنوب يمن بهانه ادامه حملات عربستان را از بين مي‌برد. اين مي‌تواند وجهه انصارالله را در منطقه بهبود ‌بخشد.

    موضع كارشكنانه عربستان
سكوت عربستان در قبال توافق گروه‌هاي يمني و تشديد حملات بيانگر اين است كه برخلاف گفته مقامات سعودي، عربستان تمايلي به توقف درگيري‌ها در يمن ندارد و از اين توافق ناراضي است. جعفر قنادباشي، كارشناس خاورميانه مي‌گويد: «عربستان مخالف تشكيل دولت ملي در يمن است و به همين خاطر توافق گروه‌هاي يمني– يمني بدون حضور رياض را برنمي‌تابد و به رغم هشدار سازمان‌هاي حقوق بشري درباره نسل‌كشي در يمن به حملات خود ادامه مي‌دهد و به همين دليل تاكنون هيچ يك از بندهاي قطعنامه سازمان ملل در خصوص يمن اجرا نشده است». به گفته وي، عربستان به دنبال اين است تا به جنگ يمن در صورتي كه دستاوردي براي سعودي‌ها داشته باشد پايان دهد، درغير اين صورت پايان جنگ نوعي شكست براي رژيم آل‌سعود به حساب مي‌آيد و پيش‌بيني مي‌شود حملات همچنان ادامه داشته باشد تا زماني كه با ميانجيگري نماينده سازمان ملل توافقي بر سر يمن به وجود آيد.
توافق ميان انصارالله و جنوبي‌ها، بيانگر سطحي عالي از هماهنگي ميان يمني‌ها است كه به طور مستقيم بر وضعيت نيروهاي خارجي حاضر در جنوب يمن و وضعيت منصور هادي كه قصد بازگشت به عدن را دارد، تأثير مي‌گذارد. به ويژه پس از آنكه عدن، اخيراً شاهد درگيري‌هاي خشونت‌بار ميان حراك و افراد مسلح وابسته به حزب ‌الاصلاح و هادي بوده است. خلأ قدرت در جنوب و بالا گرفتن درگيري‌ها، به رؤياي عربستان براي بازگرداندن دولت مستعفي به عدن پايان خواهد داد و رژيم آل‌سعود را با چالش جديدي مواجه خواهد كرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن