واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نماینده ولیفقیه در فارس عنوان کرد
لزوم بهرهگیری از تجارب دانشگاه قرآن و حدیث در دانشگاه احمدی حرم شاهچراغ (ع)
نماینده ولیفقیه در فارس گفت: با توجه به پیشبینی تأسیس دانشگاه احمدی در شاهچراغ مناسب است از تجارب دانشگاه قرآن و حدیث جوار حضرت عبدالعظیم برای تأسیس این مرکز علمی بهره برده شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیتالله اسدالله ایمانی بعدازظهر امروز در نخستین همایش علمی و پژوهشی سومین حرم اهلبیت اظهار داشت: با اشرافی که آیتالله محمدی ریشهری رئیس دانشگاه قرآن و حدیث بر متون روایی دارند و کتابهایی که در عرصه حدیث و علوم قرآن به رشته تحریر آوردهاند و دانشگاه معتبری که با هدایت ایشان در کنار حرم عبدالعظیم فعالیت میکند، مناسب است فضای تبادل علمی بین حرم احمد بن موسی (ع) و آن حرم مقدس مهیا است و بهویژه اینکه با پیشبینی دانشگاه احمدی که بناست در شاهچراغ شود این هماهنگی، تعامل و همراهی برای برنامههای آینده در زمینه امور علمی بین این دو حرم برقرار شود. وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سفری که در کسوت رئیسجمهور به استان فارس داشتند یک تغییر در نگاه و نگرش به حافظ ایجاد کردند و جامعه را به ست و سوی صحیح شناخت حافظ دعوت کردند. امامجمعه شیراز ادامه داد: در آن روز شعرایی دگراندیش برای معرفی چهره حافظ بهعنوان یک درویش عزلتگزین و انسان مخمور در می ظاهری مصمم بودند و آنچه قبل از پیروزی انقلاب از سوی دگراندیشان نسبت به این شاعر بلندپایه گفته میشد چنین بود اما سخنرانی جامع رهبر معظم انقلاب در آن عصر که در کسوت ریاستجمهور بودند آب پاکی بر روی دست همه ریخت و نگرش جدیدی نسبت به حافظ و حافظپژوهی ایجاد کرد. وی اضافه کرد: بار دیگر در سفری که در سال 87 در کسوت رهبری داشتند تغییر در نگاه نسبت به امر دیگری را ایجاد کردند که دشمن تلاش کرده بود در طی 50 سال با دو تیغه الحاد فکری و انحراف عملی شیراز را به سمتوسوی دیگر سوق داده و چهره متفاوتی از این شهر به دنیا نشان دهد رهبر معظم انقلاب با انگشت گذاشتن بر مسائل ریز، این نگرش را دگرگون کردند و حتی در نکتهای باریکبینانه تعبیر شیراز اهلحال است و اهل قال نیست را تبیین و بهاینترتیب تغییر نگرش شیراز را بهعنوان سومین حرم موردتوجه مؤمنین و علاقهمندان به اهلبیت مطرح کردند. امامجمعه شیراز بیان کرد: حرم سوم یک عنوان نیست بلکه یک نگاه جامع و کامل به استان فارس و شهر شیراز است و الزاماتی دارد که باید به آن توجه داشت اگرچه در همان سال 87 دگراندیشانی بودند که با مطرح کردن عناوین دیگری میخواستند عنوان سومین حرم تحتالشعاع قرار گیرد و عناوینی که از سوی نظام طاغوت عنوانشده بود پررنگ شود اما با عنایات الهی و تفضل پروردگار عالم و دعای خیر حضرت بقیهالله آنچه دنبال آن بودند میسر نشد و اثری از آن باقی نماند. وی سپس ابراز داشت: امروز شیراز بهعنوان حرم سوم در ایران مطرح است و رسیدن به نقطهای که این حرم کانون موردتوجه باشد نیاز به توسعه و تغییر فضای فیزیکی و تحقق پیشبینیها دارد و باید هر سه حرم بهعنوان یکقطب زیارتی یکجا مطرح و فضاهای جانبی بهطور صحیح اجرا و پیاده شود اما بعد مهمتر این است که جامعه احمد بن موسی (ع)، محمد بن موسی (ع)، سید علاءالدین حسین و علی ابن حمزه (ع) و سایر امامزادگان را آنچنانکه هستند بشناسند و آثار وجودی آنان در اجتماع را درک کنند و اینجاست که ضرورت چنین همایشهایی احساس میشود و حضور دانشمندانی در این عرصه بهعنوان امر ضرور به میان میآید. نماینده ولیفقیه در فارس در ادامه گفت: بنالعباس در تفرقهافکنی و فرقهسازی در عصر و زمان خود تخصص داشتند و آنچه دولت بریتانیا و انگلیس از این خلفای عباسی یاد گرفت این بود که برای تثبیت پایههای حکومت بهترین راه فرقه سازی و ایجاد تفرقه است که فرقهها در دورههای مختلف با اهداف سیاسی شکل گرفت و در هر زمان سعی در پنهان کردن چهره حقیقت و به انزوا کشاندن اهلبیت داشتند. آیتالله ایمانی تصریح کرد: در این برهه نقادان باید به مطالعه بپردازند و شرایط را تحلیل کنند که چگونه حتی بعد از شهادت حضرت احمد بن موسی (ع) برخی مدعی امامت وی شدند. مورخان قلم به مزد عصر بنالعباس آنقدر در مخفی نگاهداشتن چهره اهلبیت تلاش کردند که اگر نبود برخی روایات از ائمه و بهویژه امام هشتم چهره ائمه در زیر نقابهایی از ابهام باقی میماند و ازاینرو میبینیم در مورد امامزادگان فردی مانند احمد بن موسی که دو امام از وی تمجید کرده و رجال ما وی را محدث دانستهاند در کتابهای روایی کمتر نام و جایی دارد و در اینجاست که باید مجتهدان تاریخ و نقادان مسائل را کنار هم گذاشته و استنباطهای صحیح و دقیق را به جامعه ارائه دهند تا مردم بدانند در عصر بنالعباس خاندان اهلبیت در چه شرایطی بودند. وی در پایان اظهار داشت: تحلیل تاریخ زندگی اهلبیت ضرورت است و ازاینرو همایشهایی اینچنین مهم بوده و از اکنون فراخوان مقالات برای همایش دوم که دو سال بعد برگزار میشود مطابق با محورهای اعلامشده باید به اطلاع استادان و علما رسانده شود تا نقاط مبهم تاریخ اهلبیت و فرزندان آنها به بهترین شکل برطرف شود. انتهای پیام/2448/گ40/
94/05/28 - 16:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]