تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820932060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد از قانوني‌ کردن تخلفات شهري با پرداخت جريمه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۹ب.ظ)
انتقاد از قانوني‌ کردن تخلفات شهري با پرداخت جريمه موج - مشاور رئيس سازمان نظام‌مهندسي ساختمان کشور از قانوني‌کردن تخلفات شهري با پرداخت جريمه در کميسيون ماده ۱۰۰ و تغيير کارکرد سازمان‌هاي نظام‌مهندسي از رسيدگي به امور ساختمان به امور صنفي انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، تورج نائيج‌پور، مشاور رئيس سازمان نظام‌مهندسي ساختمان کشور، گفت: مشکل عمده سازمان‌هاي نظام‌مهندسي نبودن قانوني جامع و واحد که دربرگيرنده نظرات تمامي نخبگان باشد است.
تورج نائيج‌پور درباره چالش‌ها و مشکلاتي که سازمان‌هاي نظام‌مهندسي ساختمان در سراسر کشور با آن روبه‌رو هستند، گفت: مشکلات اصلي سازمان نظام‌مهندسي عدم رويکرد واحد در اداره سازمان‌ها و بخش امور مهندسي و کنترل ساختمان در کشور بود که با پيگيري‌هايي که مسوولان ارشد و وزراي مختلف در اين‌باره داشتند تغييراتي در دستورالعمل‌هاي فعلي در حال تغيير است.
مشاور سازمان نظام‌مهندسي ساختمان کشور در امور هماهنگي با وزارت راه و شهرسازي با اشاره به تعداد زياد فارغ‌التحصيلان مهندسي افزود: سازمان‌هاي نظام‌مهندسي ساختمان در تمامي استان‌ها از اهداف اصلي خود فاصله گرفته و تبديل به سازمان‌هاي نظام‌هاي مهندسين شده‌اند. بدين‌معنا که سازمان‌هاي نظام‌مهندسي استان‌ها به امور مهندسان و مباحث صنفي خود رسيدگي مي‌کنند و تنها بخش کوچکي از وظايفي که در قانون دارند را انجام مي‌دهند و بيشتر به مسائل صنفي خود توجه دارند.
استقلال سازمان‌هاي نظام‌مهندسي ساختمان حفظ شود
نائيج‌پور ادامه داد: عدم استقلال سيستم‌هاي سازمان‌هاي نظام‌مهندسي استان‌ها که همواره دستخوش تغيير و تحولات شده‌اند يکي از مشکلاتي است که عموما عملکرد سازمان‌هاي نظام‌مهندسي را دچار نوسان مي‌کند. مشکلاتي که وجود دارد هم از جنبه مباحث قانوني و هم از جنبه مباحث اجرايي قابل‌بيان است. شاهد هستيم که در سيستم‌ها، واگرايي وجود دارد مثلا در شهرداري‌ها، راه و شهرسازي و نظام‌مهندسي‌ها مسيرهاي واحدي براي دنبال کردن وجود ندارد که هر کدام مسيري براي خود دارند و از همان نيز پيروي مي‌کنند. نداشتن يک مسير کلي که تمامي سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي متولي از آن تبعيت کنند موجب مشکلاتي شده که هم اکنون شهرهاي ما با آن دست به گريبان هستند.
وي همچنين با اشاره به وضعيت نابساماني که کارگران ماهر با وجود گذشت ۲۰ سال از تصويب قوانين دارند، گفت: هنوز هم کارگران ماهر وضعيت نابساماني دارند و دليل عمده‌اي که در اين رابطه وجود دارد واگرايي دستگاه‌ها و سازمان‌هاي متولي است و نبود همگرايي بزرگ‌ترين مشکلات را در اين رابطه ايجاد کرده است. اگرچه انتظار مي‌رود تا شهرداري‌ها به عنوان سازمان مجري از قوانيني که در شوراي‌عالي معماري و شهرسازي به تصويب مي‌رسد، تبعيت کنند.
نائيج‌پور درباره اين که تدوين قانون جامع و واحد که از سوي وزارت راه و شهرسازي در دست اقدام است مي‌تواند به بهبود وضعيتي که هم اکنون وجود دارد کمکي کند يا خير؟ گفت: تدوين و تصويب قانون جامعي که سازمان‌هاي متولي را ملزم به رعايت از آن بکند ابتدا به ساکن اتفاق مبارکي است، مشروط بر آن که تحقيقات ميداني وسيعي در اين رابطه انجام شود و با مدنظر قرار دادن آراي منطقي به نتايجي که درنهايت به نفع همگان است بينجامد. اگر در اين مورد تحقيقات کامل نباشد ممکن است اين‌گونه تلقي شود مسيري که با صرف وقت و هزينه طي شده بي‌نتيجه بوده است.
مشاور رئيس سازمان نظام‌مهندسي ساختمان کشور در امور هماهنگي با وزارت راه و شهرسازي با اعلام نگراني از شتاب‌زدگي و عدم آسيب‌شناسي جدي از مبحث دوم مقررات ملي ساختمان و قوانين نظام‌مهندسي گفت: در تغييراتي که قرار است در قانون اعمال شود تجربيات استاني مدنظر قرار نگرفته است. در حال حاضر تمامي موارد قانوني با شرايط تهران سنجيده مي‌شود و در واقع اين مساله مي‌تواند مشکلاتي را ايجاد کند.
وي در تعارض بودن برخي از قوانين را دليل عمده مشکلات امروز مهندسي کشور عنوان کرد و افزود: کميسيون ماده ۱۰۰ و تخلفاتي که با پرداخت جريمه و عموما توسط شهرداري‌ها انجام مي‌شود عمده مشکلاتي است که در شهرها و به‌ويژه کلان‌شهرها با آن مواجهيم و اين مساله است که عموما توليد اشکال کرده است. در حال حاضر بسياري از تخلفات نيز توسط خود مهندسان گزارش مي‌شود و اين نشان مي‌دهد که مهندسان نسبت به موضوعات شهر و ساختمان‌هاي آن و وظايفي که بر عهده دارند بي‌تفاوت نيستند.
سازمان‌هاي نظام‌مهندسي فرصت هستند
نائيج‌پور گفت: سازمان نظام‌مهندسي توانست در مقاطعي بدون حمايت دولتي خود را اداره کند و سرپا شود. اگرچه نگاه‌هاي بسياري روي آن وجود دارد، اما؛ نبايد اين مساله را دور از ذهن داشت که اعضاي سازمان نظام‌مهندسي کشور و حتي استان‌ها منتخب هستند. در حل مسائل، نگرش کل‌گرايانه اعمال شود تا تمامي نظرات و آرا در حل مسائل دخيل شوند. سازمان‌هاي نظام‌مهندسي يک فرصت هستند و بايد از اين ظرفيت نهايت استفاده را کرد و بسترها را براي فعاليت گسترده‌تر آن نيز فراهم کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن