واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عضو پژوهشگاه میراث فرهنگی: آیین فتوت ایرانی است تهران - ایرنا - عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: دلایلی محکم مبنی بر ایرانی بودن آیین فتوت وجود دارد که ثابت می کند این آیین از دیرباز در بین ایرانیان به اشکال گوناگون اجرا و به آن عمل می شده است.
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، مریم نعمت طاووسی در نشستی با عنوان "پهلوانی و جوانمردی در ایران" افزود: پهلوانی و جوانمردی دو ویژگی است که در بسیار از مواقع در کنار هم آورده می شوند اما نسبت این دو واژه از نظر اصطلاح و کاربرد چندان روشن نیست.وی عنوان کرد: زمانی که از نزدیک و با دقت بیشتر این دو اصطلاح را بررسی می کنیم با برخورد به واژگانی چون عیاری و فتوت دریافت نسبت و رابطه پهلوانی و جوانمردی اندکی دشوارتر هم می شود .نعمت طاووسی اضافه کرد: باور بر این است آن چنان که از اساطیر و قصه های کهن و تاریخ ایران برمی آید در فرهنگ و تمدن ایرانی همواره نسبتی میان پهلوان با شجاعت ، سخاوت و پشتیبانی از مظلومان وجود داشته است.به گفته وی، یکی از ویژگی های بنیادین که در اندیشه و منش ایرانی ، پهلوان را از قهرمان جدا می کند این است که پهلوان جوانمرد نیز هست اما برای قهرمان چنین الزامی وجود ندارد.وی با اشاره به نمودهای پهلوانی در ایران باستان تبیین کرد: ایزد مهر که پیش از زرتشت در اندیشه و باورهای اقوام آریایی حضور داشت پس از رواج آیین زرتشت بار دیگر در دوران هخامنشی به عنوان ایزدی نیرومند در کنار اهورامزدا قرار گرفت که دارای صفاتی روحانی، جنگاوری و شهریاری بود و باور به وی در دوران اشکانیان چندان قدرت گرفت که باور به اهورا مزدا و پرستش وی را در سایه قرار داد .وی با تاکید بر اینکه تشکیلات یا سازمان پهلوانی که شاید بتوان آن را اولین سازمان به اصطلاح جوانمردی خواند در دوران اشکانیان شکل گرفت ، اظهارکرد: اعضای این گروه مهر را الگوی خود قرار داده بودند و با رشادت و تدبیر در مسائل اجتماعی دخالت می کردند و گاه با زورگویان درمی افتادند و شهری را از دست زورگویان بیرون می آوردند یا با تردستی اموال به غارت رفته مظلومان را از ظالمان بازپس می آوردند.این کارشناس از گرشاسپ به عنوان نخستین پهلوان ایرانی نام برد و گفت: آیین جوانمردی پس از اسلام بیشتر با آیین فتوت شناخته می شود .به گفته وی ، در خصوص آیین فتوت دو دیدگاه وجود دارد اولین دیدگاه ریشه آن در اسلام است و دومین دیدگاه که ریشه آن را در ایران می داند .به گفته او واژه فتوت در جهان عرب پیش از اسلام گاه برای اشاره به ارزش هایی چون سخاوت، مهمان نوازی ، شجاعت و همبستگی دارد در همین ارتباط اهمیت ذکر نام و بعد ها لقب امام علی (ع)به عنوان سیدالفتیان کاملا مشهور است .نعمت طاووسی اضافه کرد: به نظر می آید استفاده از واژه فتوت با مفاهیم سازمانی و اجتماعی در بیرون از شبه جزیره عربستان، در ایران و عراق پدیدار شد و احتمالا تحت تأثیر نهادهای ریشه دار کهن مانند آیین جوانمردی بوده است.وی با اشاره به اینکه پس از اسلام و استیلای آن، این آیین با برخی دستورهای اسلام مانند سفارش به زهد، پاکی ، تسلیم و رضا در برابر وجودی یگانه ، مهربان ، رحیم و رحمان آشنا و هم سو شد، خاطر نشان ساخت: اشتراک در مقاصد اخلاقی و اجتماعی این مرام با مفهوم ساده و ابتدایی جوانمردی در میان اعراب که در دوره اسلامی نیز به آن توصیه شده بود سبب شد تا این اندیشه و تشکیلات آن اعتلا و گسترش یابد .عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در تأیید منشا ایرانی فتوت به آیین تشرف اشاره کرد و افزود: برای ورود اعضا جدید به این آیین مراسمی اجرا می شود که شامل بستن یک کمربنداست که سه بار به دور کمر عضو جدید برای نشان دادن سه مرحله عمل و معرفت دینی است که با عنوان شریعت، طریقت و حقیقت می پیچند.وی تاکید کرد: این آیین، شباهت روشنی با کشتی (کمربندی که امروزه زرتشتیان هنگام پانزده سالگی به نشانه بلوغ و کمال بر کمر می بندند) دارد بطوری که این کمربند هم سه بار دور کمر پیچیده می شود تا نشانی از سه اصل گفتار نیک، کردار نیک، و اندیشه نیک باشد .به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی دلیل دیگر ایرانی بودن آیین فتوت را این دانست که در مراسم زورخانه ای شلواری مخصوص با عنوان سروال پوشیده می شود که مخصوص سلحشوران و جنگجویان آسیایی و خاصه ایرانیان بوده و در میان اعراب رواج نداشته است .نعمت طاووسی در خاتمه یادآور شد: شباهت و پیوند آیین های جوانمردی با ورزش های زورخانه ای از آن جاست که نماد، پهلوانان مردمی هستند و نه پهلوانانی که د رجهان اسطوره شناخته شده اند.فراهنگ**3079**1601**
28/05/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]