تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804374869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پايان بزرگ‌ترين طرح پژوهشي کشور تا هشت ماه آينده


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۳ب.ظ)
پايان بزرگ‌ترين طرح پژوهشي کشور تا هشت ماه آينده موج - مسوول طرح مرواريد خليج‌فارس از پايان بزرگ‌ترين طرح پژوهشي کشور تا هشت ماه آينده خبر داد و گفت: اهداف اکتشافي از مهم‌ترين دستاوردهاي اين طرح خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري موج، بيژن بيرانوند، مسوول طرح مرواريد خليج‌فارس، با اشاره به مشخص شدن مسير مطالعات پژوهشي در صنعت نفت با انجام طرح‌هايي مشابه طرح مرواريد خليج‌فارس مانند مطالعه ميدان‌هاي اهواز، مارون و بي‌بي حکيمه نخستين بار از سوي پژوهشگاه صنعت نفت در سال ۱۳۷۹ اظهار کرد: طرح مرواريد خليج‌فارس از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است و تا ۸ ماه آينده به پايان مي‌رسد.
وي با اشاره به اين که طرح مرواريد که با هدف شبيه‌سازي سه‌بعدي حوضه رسوبي و سيستم‌هاي هيدروکربوري در محدوده خليج‌فارس و درياي عمان در حال انجام است، افزود: اين طرح، نخستين بار در اين مقياس در کشور اجرا شده و کسب دانش مدل‌سازي سيستم‌هاي هيدروکربوري در داخل کشور از مهم‌ترين اهداف پژوهشگاه صنعت نفت در اجراي اين طرح است.
بيرانوند با اشاره به پيچيدگي همه‌جانبه طرح مرواريد، اين طرح را يکي از پيچيده‌ترين طرح‌هاي پژوهشي صنعت نفت در ابعاد جغرافيايي و زمين‌شناسي، به کارگيري نرم‌افزارهاي متفاوت و تخصصي و تعدد فعاليت‌ها معرفي کرد و گفت: اين طرح در وسعت ۱۸۳ هزار کيلومترمربع در عمقي حدود ۹ تا ۱۹ کيلومتر در يکي از پيچيده‌ترين نواحي زمين‌شناسي دنيا با ۹۹ ساختمان زمين‌شناسي، حدود ۸۹۰ چاه نفت و تنها ۲۳ ميدان توسعه يافته در حال انجام است که اميد مي‌رود با انجام اين طرح، بقيه ميدان‌ها به مرحله توسعه رسيده و اهداف اکتشافي جديدي نيز شناسايي شود.
مسوول طرح مرواريد خليج‌فارس با اشاره به اهميت ميدان‌هاي مشترک در مطالعات هيدروکربوري يادآور شد: ايران ۱۶ ميدان مشترک در مرزهاي آبي خود با کشورهاي حاشيه خليج‌فارس دارد که اهميت ملي اين طرح را بسيار بالا مي‌برد.
بيرانوند با بيان اين که طرح مرواريد خليج‌فارس براي پژوهشگاه صنعت نفت به لحاظ کسب دانش فني بسيار اهميت دارد، گفت: ۱۵ نرم‌افزار تخصصي روزآمد در اين طرح استفاده مي‌شود که هفت نرم‌افزار به مدل‌سازي (مدل‌سازي ساختماني، چينه‌شناسي و سيستم‌هاي هيدروکربني) اختصاص دارد و بقيه نرم‌افزارها تغذيه‌ کننده نرم‌افزارهاي مدل‌سازي هستند.
مسوول طرح مرواريد خليج‌فارس با اشاره به اين که اين طرح در زمان تحريم‌ها آغاز شد، افزود: پژوهشگاه صنعت نفت اين طرح را براي تسريع در انجام طرح با همکاري ۴ شرکت داخلي، دانشگاه تهران و دانشگاه AGH لهستان آغاز کرد.
به گفته وي، پژوهشگاه صنعت نفت اجراي طرح مرواريد خليج‌فارس را با کارفرمايي شرکت نفت فلات قاره ايران و همکاري شرکت ژئوفيزيک دانا که مطالعات ژئوفيزيکي طرح را بر عهده داشته و با شرکت DGB (از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي نرم‌افزاري دنيا در زمينه ژئوفيزيک) همکاري تنگاتنگ دارد، شرکت ولسرويسز ايران که با شرکت Schlumberger همکاري مستقيم داشته و نرم‌افزارهاي پترومد، داينل و پترل را به کار مي‌گيرد و شرکت پتروسار که نماينده شرکت Beicip فرانسه بوده و نرم‌افزارهاي تميس فلو، کوگار، داينوسوس، گوکد و موو را در بخش مدل‌سازي ساختماني و سيستم‌هاي هيدروکربني استفاده مي‌کند و همچنين شرکت‌هاي رگا زمين‌ساخت در بخش مدل‌سازي ساختماني، دانشگاه تهران با همکاري شرکت سولجئو فرانسه در بخشي از فعاليت‌هاي ژئوفيزيک، دانشگاه AGH لهستان در بخش آناليزهاي ژئوشيميايي پيشرفته انجام مي‌دهد.
مسوول طرح مرواريد خليج‌فارس ادامه داد: ديگر فعاليت‌ها از جمله زمين‌شناسي و پتروفيزيک به‌طور صد درصد، ژئوشيمي بيش از ۷۰ درصد و بخشي از فعاليت‌هاي ژئوفيزيکي در داخل پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است.
بيرانوند با اشاره به اين که طرح مرواريد خليج‌فارس همزمان با دو نرم‌افزار مدل‌سازي پترومد و تميس انجام مي‌شود که تاکنون به اين صورت در دنيا انجام نشده است، يادآور شد: اين طرح در خاورميانه وسيع‌ترين و گسترده‌ترين پروژه پژوهشي سيستم‌هاي هيدروکربوري بوده و جزو چند پروژه برتر مدل‌سازي سه‌بعدي سيستم‌هاي هيدروکربوري از لحاظ وسعت و گستردگي در دنيا است.
وي با بيان اين که يک پروژه مدل‌سازي سه‌بعدي هنگامي مي‌تواند آخرين دستاوردش را ارائه دهد که بخش آناليز ريسک آن به پايان رسيده باشد، افزود: باتوجه به اين که ماه‌هاي پاياني طرح مرواريد خليج‌فارس است و بخشي از نتايج نهايي اين طرح هنوز به دست نيامده است نمي‌توان با قطعيت از تعداد اهداف اکتشافي جديد يادکرد، اما؛ به يقين اهداف اکتشافي جديدي پس از پايان طرح به شرکت نفت فلات قاره براي حفاري اکتشافي معرفي شده و اولويت‌هاي توسعه‌اي مشخص مي‌شود.
به گفته مسوول طرح مرواريد خليج‌فارس، از دستاوردهاي جانبي اين طرح مي‌توان به ايجاد بانک اطلاعاتي جامع براي شرکت نفت فلات قاره ايران، روزآمد کردن تمام سر سازنده‌هاي موجود در ستون چينه‌شناسي خليج‌فارس براي نخستين بار، ايجاد نقشه‌هاي ژئوشيمي با در نظر گرفتن ضخامت مؤثر لايه‌هاي سنگ منشأ براي نخستين بار در مدل‌سازي سه‌بعدي سيستم‌هاي هيدروکربوري و تعيين خانواده‌هاي نفتي و شناسايي ترکيبات هيدروکربوري اشاره کرد.
بيرانوند با اشاره به اين که در طرح مرواريد خليج‌فارس فقط با دانشگاه AGH لهستان قرارداد مستقيم منعقد شد، اظهار کرد: سرمايه کل اين طرح حدود ۱۸ ميليون يورو است و با توجه به اين که همه شرکت‌هاي همکار ما در اين طرح به‌طور غيرمستقيم با شرکت‌هاي خارجي ارتباط داشته‌اند و بيشتر از مشاوره آن‌ها استفاده شده است، بنابراين خروج ارز به خارج از کشور به حداقل (حدود ۲۵ درصد) خود رسيده است.
وي با اشاره به اين که متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت در حال حاضر قادر به انجام مدل‌سازي سيستم‌هاي هيدروکربوري تا مرحله دو بعدي هستند، تصريح کرد: برنامه ما در بخش انتقال دانش مدل‌سازي بر اين است که نيروهاي داخلي تا پايان طرح توان مدل‌سازي سه‌بعدي را نيز به دست آورند.
بيرانوند با بيان اين که طرح مرواريد خليج‌فارس براي ۱۳۰۰ روز کاري مؤثر تعريف شده است که حدود ۴ سال و ۵ ماه مي‌شود، گفت: با اين وجود که چنين طرحي با اين گستردگي تاکنون در کشور تجربه نشده بود ولي پيشرفت واقعي اين طرح (۸۰ درصد) تا به امروز نشانگر موفقيت در انجام آن است.
مسوول طرح مرواريد خليج‌فارس افزود: بخش مدل‌سازي سه‌بعدي طرح با ۲ نرم‌افزار تخصصي تا چهار ماه آينده به پايان مي‌رسد و حدود ۲ ماه بعد از آن نيز آناليز ريسک براي معرفي اهداف اکتشافي و تعيين اولويت‌هاي حفاري انجام مي‌شود.
به گفته وي، پژوهشگاه صنعت نفت تا پيش از انجام طرح مرواريد خليج‌فارس، مدل‌سازي آن هم سه‌بعدي به اين وسعت را انجام نداده بود و براي بي‌نياز کردن پژوهشگاه و کسب دانش مدل‌سازي براي اجرا در طرح‌هاي آتي، پروژه‌هايي را براي آموزش اجرا کرد، به‌طوري که جداي از مدل‌هاي تهيه شده از سوي شرکت‌هاي ولسرويسز و پتروسار، مدل‌هاي يک بعدي و دو بعدي با حدود ۲۰ چاه در محل پژوهشگاه به‌طور مستقل انجام شد و اين در حالي است که مدل‌هاي اصلي با تعداد ۴۴ چاه اصلي و ۱۲ چاه مصنوعي ساخته شده‌اند.
بيرانوند به نبود ديد کامل نسبت به شروع، ادامه و پايان طرحي که براي نخستين بار قرار بود انجام شود، اشاره و اظهار کرد: پيشنهاد اوليه انجام طرح از طرف کارفرما سه‌ساله بود، اما؛ پس انجام مطالعات اوليه ما به اين نتيجه رسيديم که چنين طرحي با اين وسعت در دنيا کمتر از ۵ سال انجام نشده است، بنابراين الحاقيه ۵ ماهه تا اسفندماه ۹۳ به اين طرح زده شد که کافي نبود و مدل‌سازي سه‌بعدي آن هنوز شروع نشده بود، بنابراين پايان طرح به مدت يک سال تا اسفندماه ۹۴ تمديد شد.
به گفته وي، در طرح مرواريد خليج‌فارس، گستردگي در بخش مديريتي و پشتيباني نيز با ۳۲ دوره آموزشي تخصصي پيش‌بيني شده که ۲۳ دوره آن برگزار شده است و حدود ۲۵۰ گزارش تخصصي هفتگي، حدود ۵۶ گزارش ماهانه، ۶۰ جلسه فني منظم با همه شرکت‌هاي همکار و کارفرما و بيش از ۸۰ جلسه فني تکنيکي داخلي انجام شده است.
بيرانوند درباره نقش طرح مرواريد خليج‌فارس در صنعت نفت کشور گفت: شرکت پتروناس مالزي با داشتن قدمت ۴۱ ساله در سال ۲۰۰۹، پردرآمدترين شرکت آسيايي شناخته شد و رتبه ۱۳ جهاني را کسب کرد، اما؛ از حفر نخستين چاه نفت در کشور ما حدود ۱۰۷ سال مي‌گذرد که قدمت ديرينه شرکت نفت ايران را نسبت به پتروناس نشان مي‌دهد. بنابراين بايد با سرعت بيشتري به سوي توسعه اين صنعت حرکت کنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن