واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس: امام رضا(ع) با گفتمانسازی به اثبات وحدانیت پرداخت خبرگزاری پانا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آیین گشایش دوازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجمسی حضرت امام رضا(ع)، گفت: پیشتازی هنرهای تجسمی را به واسطه نشانه و ارتباط موثرش دانست.
۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد ساعت 13:54
به گزارش خبرگزاری پانا، فضای نگارخانه وصال شیراز با نوای روح انگیز صلوات خاصه و حضور دو خادم حرم مطهرحضرت شاهچراغ(ع) و تلاوت یکی از قاریان برجسته کشوری، آغازگر آیین گشایش دوازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجمسی حضرت امام رضا(ع) در روزهای شروع دهه کرامت شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در مراسم یادشده با ابراز خرسندی از برگزاری این آیین در سومین حرم اهل البیت"علیهم السلام"با بیان سیرتحولات دین و برسی آن در دوران تاریخ بشر از مانا پرستی به عنوان ابتدایی ترین نوع پرستش و در ادامه ستاره،آتش و به دیگرپرستش ها را نام برد که ازدیرباز درتاریخ تمدنی بشر بوده است و افزود: الهه پرستی و پرستش خدایگان گوتاگونی نیز همیشه در اساطیرحضورداشته اند که توسط انسان ساخته شد. بهزادمریدی با اشاره به اینکه در زمان شکل گرفتن اساطیر، آنقدر این شیوه گسترش یافت که آدمی دیگر نتوانست تمامی این الهه ها و خدایان را پرستش کند، اظهارداشت: این حرکت باعث شدتا نمادهای یادشده کاهش پیداکند و دوره سه گانه پرستی آغازشد و در ادامه جای خود را به دو گانه پرستی سپرد و به سمت زرتشت و یگانه پرستی حرکت کرد و آرام آرام وحدانیت، جای آن راگرفت. دبیر شورای فرهنگ عمومی با پرسش این سوال که درکجای تمامی اینگونه ادیان گفتمان، مناظره،حرف و جدل حاکم بود، ادامه دد: اگر هم چنین بوده، فقط برای اثبات دین،مکتب و نگاه خویش استفاده می شد و به ناگاه دین مبین اسلام پس از ادیان ابراهیمی، موسی کلیم الله، مسیح روح الله و حضرت محمد مصطفی رسول الله پا به عرصه گذاشت و راهنمای واقعی بشر شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تاکید کرد: درتمامی تحولاتی خلفای اولیه بویژه بنی امیه و بالاخره بنی عباس شکل گرفت، بازهم گفتمانی اگربود، صرفا برای اثبات و تثبیت خویش بود؛ تا اینکه امام هشتم ثامن الحجج(ع) با ارئه علمی جدی در مسیر گفتمان سازی به میدان آمد و در زمان مامون و ماوراء النهر جایی که همه بزرگان و اندیشمندان حضورداشتند، سعی کرد به جای تثبیت به اثبات وحدانیت بپردازد. مریدی ابراز داشت: در آن دوران مذکور، حادث و یا قدیم بودن قرآن مطرح شد و مامون به حادث بودن قرآن قائل بود و خیال می کرد کلام الله توسط پیامبرنوشته شده و حادث است نه وحی و همچنین تصورداشت که قرآن نگارش شده و ممکن است ازجانب پروردگار باشد، اما توسط پیامبر نوشته شده و در قالب فرد و یا تاریخی، به نگارش درآمده است. این مقام فرهنگی استان گفت: ولی افرادی حضور داشتند که به قدیم بودن قرآن اعتقاد داشته و به ازلی بودن وحی آسمانی باور عمیق حاصل کرده بودند و هیچ وقت حضرت امام رضا(ع) نخواست که صرفا برمبنای یک تفکرمشخص و دگم اندیشانه حرکت کند و تمام بزرگان کلیمیان، عاشوریان و زرتشتیان آمدند و نشستند و مناظره و گفتمان شکل گرفت و آنزمان متکلمین و فلاسفه و پس از آن عرفا ازقرن سوم به آرامی مباحث بسیار جدی را در این زمینه شکل دادند. امروز علم کلام پاسخگو نیست؛نشانه شناسی است که سخن می گوید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بیان کرد: ازقرن سوم علم کلام آغاز شد و به سمت ادبیات،نثر و شعر حرکت کرد و مردم نیز از آن لذت می بردند؛ اما امروزه این علم کلام نمی تواند پاسخگو باشد، بلکه تصاویر، نگاه، تجسدهایی که درمجسمه وجود دارد، گفتمان را می سازد و نشانه شناسی است که سخن می گوید و علم کلام دیگر نمی تواند ارتباط بین اقوام و ادیان گوناگون را برقرار کند، چون نشانه در دل عمل گرایی است. دکتر مریدی افزود: تصویرگری و نشانه شناسی است که از حوزه معنی فراتر رفته و توانایی دارد تا حقانیت،اثبات و تثبیت را نمایان سازد و اگردر حوزه زبان شناسی بخواهیم کلام و کلمه ای را بیان کنیم و قائل به ساختار باشیم و صرف و نحو را پس از آن قرار دهیم، خواهیم دید که امروزه فقط با نشانه حرف می زنیم و صحبت می کنیم و پیش ازاینکه این رویکرد در ادبیات و سینما حاکم شود، توسط نقش و نگار و دستان هنرمندان تجسمی، شکل گرفته و به ظهو خواهد رسید. هنرهای تجسمی به واسطه نشانه و ارتباط پیش تاز است بهزاد مریدی هنر را صرفا ابزار ندانست و با بیان اینکه هنر یعنی ارتباطات، ادامه داد: اگر با تصاویر نتوان ارتباط برقرار کرد و زبان نباشد، هنر به چه کار می آید، زیرا هر آنچه را بوجود می آوریم، برای ارتباط بخشی است و اگر کلام، نگاه و رنگهایی که برتن داریم و حتی درحرکتی که می کنیم نشانه ای و ارتباطی نباشد، فرد و ارتباطش مرده است، زنده نیست و هنرهای تجسمی به این و اسطه است که پیش تاز می باشد. این استاد زبان شناس در پایان سخنان خود با ابراز خرسندی از اینکه یکی از والاترین هنرهای ارزشمند در قالب جشنواره هنرهای تجسمی رضوی را میزبانیم، بیان داشت: این هنر ازجمله حوزه های معنی، عالم معرفت،شناخت و دین است که دراین جشنواره نیز بصورت شایسته و تخصصی به آن پرداخته می شود. گفتنی است،،آئین گشایش دوازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجمسی حضرت امام رضا(ع) 25 مرداد ماه 94 در نگارخانه وصال شیراز ساعت 20 برگزار شد تا هنرمندان سراسر کشور در چهار رشته هنرهای تجسمی برای حضوردر اختتامیه به رقابت بپردازند و قابل توجه اینکه آثار رشته نقاشی در نگارخانه وصال، رشته پوستر در نگارخانه افدستا، بخش نشانه نگارخانه بیدبن و در بخش حجم نگارخانه ژرف پذیرای آثار می باشند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]