تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813043657




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا اقتصاد چين از تحولات بازار سهام تاثير نمي پذيرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۴۶ق.ظ)
چرا اقتصاد چين از تحولات بازار سهام تاثير نمي پذيرد؟ گروه بين الملل خبرگزاري موج
آيا تحولات بازار سهام چين به طور مستقيم بر بخش هاي ديگر اقتصادي اين کشور تاثير مي گذارد؟
استيون مک کورد، محقق شرکت املاک و مستغلات جي ال ال در شمال چين، مي گويد: پاسخ به اين سوال بسيار دور از ذهن است. وي مي گويد عواقب مستقيم تحولات سهام چين، چيزي فراتر از نگراني سهامداردان بزرگ و تيتر جنجالي روزنامه هاست.
با وجود تمام سر و صداهاي رسانه هاي بين المللي در مورد بحران سهام چين، بازتاب نوسانات سهام در اين کشور زياد محسوس نيست. سهام شانگهاي تنها در يک روز 8 درصد از ارزش خود را از دست داد، اما؛ شهر شانگهاي آرام باقي ماند. فروشگاه ها باز بودند، مردم خريد مي کردند و خدمات عمومي هنوز ادامه داشت، هيچ کس غوغايي به پا نکرد و مردم هنوز سر کار مي رفتند؛ چرا که در کشورشان نشانه اي از بروز بحران اقتصادي بروز نکرد.
توماس دانلوپ، مدير اعتبارات منطقه اي چين مرکزي در نويتاس، که يک موسسه مديريتي ثروتمند است، در اين باره مي گويد: اگر بخواهم صادق باشم، آنچه من درباره سقوط آزاد سهام مي خوانم با آنچه که در شانگهاي و سراسر چين مي بينم متفاوت است.
آنچه در بازار سهام چين اتفاق مي افتد مستقيما بخش هاي ديگر اقتصادي چين را تحت تاثير قرار نمي دهد. مارک تان، بنيانگذار و مدير يکي از موسسات بازاريابي شانگهاي، مي گويد: با اوج گرفتن سهام طي ساليان متوالي، ميزان خرده فروشي به پايين ترين سطح خود در 5 سال رسيد. اين نشان مي دهد که ميان صرف هزينه براي خره فروشي و سهام، ارتباط معناداري وجود ندارد. در مقابل، با رکود بازار سهام ضريب اطمينان مصرف کنندگان همچنان در حال افزايش است. به اين ترتيب، از ماه مارس که ارزش سهام چين رشد کرد، صادرات چين نيز به ميزان 15 درصد کاهش يافت. همچنين زماني که بخش بانکي چين از حمايت قوي برخوردار بود، توليد ناخالص داخلي در حد 7 درصد باقي ماند و بازار املاک و مستغلات نسبتا بدون تغيير باقي ماند. حداقل در کوتاه مدت، سهام چين از بخش هاي ديگر اقتصاد اين کشور يا به عبارتي اقتصاد واقعي آن جداست.
اولين و عمده ترين علت اين است که بازار سهام چين بخش کوچکي از حجم اقتصادي کشور را به خود اختصاص داده است. در واقع شرکت هاي چيني نسبت به رقباي خود در کشورهايي مانند آمريکا و انگليس کمتر به سهام وابسته شده اند. همان طور که بلومبرگ پيش از اين گزارش داده بود، بازار سهام چين تنها 11 درصد عرضه پول M2 (اين رويکرد كاركرد پول به‌عنوان وسيله‌اي براي ذخيره ارزش را در خود دارد) را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است که اين ميزان در ژاپن به 45 و در آمريکا به 250 درصد مي رسد. همچنين سهم دارايي مالي توسط سهام در چين تنها 10 الي 15 درصد است و اين در حالي است که بازار سهام در آمريکا 61 درصد و در ژاپن 29 درصد از تخصيص دارايي ها را به خود اختصاص داده است.
يکي ديگر از دلايلي که سقوط بازار سهام چين کمترين تاثير را در ساير بخش هاي اقتصادي دارد، اين است که آن بخش از جمعيتي که مستقيما از سقوط سهام متاثر مي شود، بسيار کوچک است. ممکن است که 50 تا 90 ميليون نفر دارنده سهام در چين رقم بالايي به نظر برسد، اما؛ بايد در نظر گرفت که اين رقم در مقايسه با جمعيت 1.37 ميليارد نفري چين رقم کمي محسوب مي شود. با توجه به بررسي هاي به عمل آمده، تنها 6 تا 8 درصد مردم چين به طور مستقيم در بازار سهام اين کشور سرمايه گذاري کرده اند در حالي که اين رقم در آمريکا به 55 درصد مي رسد.
از ديگر دلايل تاثير محدود بازار سهام چين بر اقتصاد اين کشور اين است که در اين کشور تنوع سرمايه گذاري وجود دارد. در واقع سرمايه گذاران چيني از اوراق بهادار متنوعي برخوردار هستند. در حالي که 39 درصد از ثروت هاي فردي در بخش املاک و مستغلات سرمايه گذاري مي شود، 46 درصد از آن به عنوان سپرده هاي بانکي ذخيره مي شود.
بنابراين بازار سهام چين جايي براي غيرحرفه اي ها باقي نمي گذارد. بسياري از کساني که در نوسانات سهام متضرر مي شوند، همان ده ها ميليون نفر تازه کاري هستند که تجربه کافي در بازار سهام ندارند. مک کورد در اين باره چنين نتيجه مي گيرد که آن بخش از کشاورزاني که بيشتر دارايي هاي خود را در بازار سهام از دست مي دهند، نماينده طبقه سهامدار اصلي بازار نيستند.
در نهايت محققان چنين نتيجه مي گيرند که هر رونق اقتصادي در پي تحولات مثبت بازار سهام رخ مي دهد و چين قادر به تغيير اين قاعده نيست.
منبع: رويترز
مترجم: سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن