تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821160744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشكيل سمن‌هاي اقليت‌هاي ديني گفت‌وگوي اديان يا بهره‌برداري سياسي؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تشكيل سمن‌هاي اقليت‌هاي ديني گفت‌وگوي اديان يا بهره‌برداري سياسي؟!
معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در حالي از حمايت ويژه اين وزارتخانه از تشكيل سمن‌هاي اقليت‌هاي ديني خبر داد كه هنوز تعريف مناسبي از سمن‌ها يا سازمان‌هاي مردم‌نهاد و فعاليت‌ها آنها در كشور وجود ندارد و همين امر موجب شده سازمان‌هاي مردم‌نهاد موجود نتوانند به اهداف پيش‌بيني شده خود دست پيدا كنند و گاهي مورد سوء‌استفاده‌هاي سياسي قرار بگيرند؛ سرنوشتي كه از نگاه اعضاي خانه ملت در صورت فقدان نظارت و برنامه‌ريزي مناسب مي‌تواند اين سمن‌هاي نوپا را هم گرفتار كند.
نویسنده : زهرا چيذري 


معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در حالي از حمايت ويژه اين وزارتخانه از تشكيل سمن‌هاي اقليت‌هاي ديني خبر داد كه هنوز تعريف مناسبي از سمن‌ها يا سازمان‌هاي مردم‌نهاد و فعاليت‌ها آنها در كشور وجود ندارد و همين امر موجب شده سازمان‌هاي مردم‌نهاد موجود نتوانند به اهداف پيش‌بيني شده خود دست پيدا كنند و گاهي مورد سوء‌استفاده‌هاي سياسي قرار بگيرند؛ سرنوشتي كه از نگاه اعضاي خانه ملت در صورت فقدان نظارت و برنامه‌ريزي مناسب مي‌تواند اين سمن‌هاي نوپا را هم گرفتار كند.
محمدرضا رستمي در همايش «جوان ايراني، صلح جهاني» كه روز گذشته با حضور نمايندگان اقليت‌هاي ديني جوانان در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: ما در وزارت ورزش و جوانان قصد داريم براي ايجاد امكان گفت‌وگوي مستمر با جوانان ايراني ۲۳ ميليون جوان كشور را در مجموعه سمن‌ها متشكل كنيم. وي تصريح كرد: بايد در جهت پايان دادن به سوءاستفاده از جوانان در عرصه بين‌المللي به ويژه خشونت‌هاي فرقه‌اي در خاورميانه عمل كنيم. راه پايان دادن به اين خشونت‌ها و سوءاستفاده از جوانان «گفت‌وگو» است و بايد حرف‌هاي جوانان و اديان الهي را در اين زمينه بشنويم.
معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: اقليت‌هاي ديني جوان مي‌توانند در قالب سمن مجموعه‌هاي خود را تشكيل دهند و ما در جهت توانمندسازي از آنها حمايت مي‌كنيم.
  هدفي مشترك با تكيه بر اشتراكات ديني
اگر به سراغ قوانين تشكيل سمن‌ها برويد مي‌بينيد كه سازمان غيردولتي تشكل‌هايي هستند كه گروهي از اشخاص حقيقي يا حقوقي غيرحكومتي به صورت داوطلبانه با رعايت مقررات مربوط تأسيس شده و داراي اهداف غيرانتفاعي و غيرسياسي است. موضوع فعاليت سازمان هم مشتمل بر يكي از موارد علمي، فرهنگي، اجتماعي، ورزشي، هنري، نيكوكاري و امور خيريه، بشردوستانه، امور زنان، آسيب‌ديدگان اجتماعي، حمايتي، بهداشت و درمان، توانبخشي، محيط زيست، عمران و آباداني و نظاير آن يا مجموعه‌اي از آنهاست. بر اين اساس كم نيستند سمن‌هايي كه جواناني از اديان مختلف الهي در كنار هم براي تحقق اهداف ياد شده تلاش مي‌كنند و از اين رهگذر محملي براي تعامل بهتر و گفت‌وگوي ميان اديان هم به نوعي فراهم مي‌آيد زيرا جواناني با مذاهب مختلف بر پايه اشتراكات اديان الهي براي هدفي مشترك در كنار هم قرار مي‌گيرند.  با وجود اين اما تفكيك جوانان اقليت‌هاي مذهبي در قالب سازمان‌هاي مردم‌نهاد از ساير جوانان، موضوعي است كه از نگاه نمايندگان مجلس اهداف آن چندان مشخص نيست و لازم است بررسي‌هاي دقيق‌تري روي آن صورت گيرد.

سمن‌هاي اقليت‌هاي مذهبي فرصت است؟
هرچند اكثريت مردم كشورمان را مسلمانان تشكيل مي‌دهند اما از ديرباز روابط تنگاتنگي ميان مسلمانان و اقليت‌هاي ديني در زير پرچم واحد جمهوري اسلامي ايران برقرار بوده است. به همين خاطر هم در تمامي مقاطع حساس تاريخي و جايي كه پاي منافع وطن در ميان بوده است، تمامي اقليت‌هاي ديني در كنار مسلمانان حضوري حماسه‌آفرين داشته‌اند. گواه اين ادعا هم شهداي اقليتي است كه در دوران هشت سال دفاع مقدس براي دفاع از كيان وطن در خطوط مقدم جبهه‌ها حاضر شدند و جان خود را پاي دفاع از سرزمينشان فدا كردند. اين تعامل و زندگي مسالمت‌آميز همچنان هم در جامعه ما وجود دارد.  شهروز افخمي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در اين‌باره با اشاره به اينكه در كشور ما اديان الهي از آزادي كامل برخوردار بوده و با احترام متقابل در كنار هم زندگي مي‌كنند، ‌به «‌جوان» ‌مي‌گويد: بايد اهداف و مرامنامه اين سمن‌ها مشخص باشد. سمن‌ها نبايد دولتي باشند زيرا در اين صورت فقط اسم‌شان باقي مي‌ماند و مورد بهره‌برداري‌هاي سياسي قرار مي‌گيرند.
به باور وي اگر سمني هدف روشن، ‌مرامنامه و تحرك داشته باشد مي‌تواند در زمينه برداشتن مشكلات و اداره كشور هم مشاركت داشته و كمك كند اما اين كاملاً به رفتار و سياست‌هايي بستگي دارد كه در قبال اين سمن‌ها اتخاذ مي‌شود در غير اين صورت فعاليت سمن‌ها مي‌تواند حتي نگراني‌هايي را نيز ايجاد كند.

  سمن اقليت‌هاي ديني ‌محل تأمل است
محمد‌اسماعيل سعيدي، ديگر عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌وگو با «جوان» در اين باره مي‌گويد: ما هميشه در طول تاريخ كشورمان بحث گفت‌وگو و تعامل اديان الهي را داشته‌ايم اما اينكه سمن‌ها چه نفعي در اين ارتباط مي‌توانند داشته باشند نكته‌اي است كه بايد روي آن تأمل كرد. از نگاه اين عضو خانه ملت بايد ديد ايجاد سمن‌هاي اقليت‌هاي ديني چقدر مي‌تواند در تعامل سازنده بين اديان الهي اثرگذار باشد و آيا اين كار ظرفيت حركت اثربخشي در جهت رسيدن به نقاط مشترك به شمار مي‌رود يا نه‌؟
بنا به تأكيد سعيدي به هر حال هر اقليتي به دنبال اثبات خويش است و هم اكنون نيز ما با جريان‌هايي از درون اقليت‌ها مواجهيم.
اين عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به فقدان استراتژي و چارچوب مشخص در رابطه با سمن‌ها در كشور مي‌افزايد: ابتدا بايد چارچوب‌هاي كلي سمن‌ها در كشور مشخص شود بعد از آن وزارتخانه‌اي مانند وزارت ورزش و جوانان در اين باره نظر بدهد، چراكه هم اكنون مباحث متعددي در ارتباط با سمن‌ها وجود دارد و بايد تجديد‌نظرهايي در اين حوزه صورت گيرد، به خصوص در‌باره اين مورد خاص تشكيل سمن‌هاي اقليت‌هاي ديني لازم است تا در مجلس مطرح و مورد بررسي قرار گيرد و سپس اجرايي شود.

  مرگ سمن‌ها با بهره‌برداري سياسي
سعيدي در ارتباط با چالش‌هاي سمن‌ها در كشور مي‌گويد: ما در حال حاضر با عدم نظارت حاكميتي در حوزه سمن‌ها مواجهيم. بايد شيوه نظارت روي سمن‌ها يك تعريف شفاف و مشخص داشته باشد. همچنين نبايد فضايي براي بهره‌برداري سياسي از سمن‌ها وجود داشته باشد. سمن‌ها سازمان‌هاي مردم‌نهادي هستند كه در جهت موضوعات خاص فرهنگي، ‌اجتماعي يا عام‌المنفعه فعاليت مي‌كنند، بنابراين اگر مورد بهره‌برداري سياسي قرار بگيرند، نمي‌توانند به اهداف خودشان دست يابند و موضوع بهره‌برداري سياسي از سمن‌ها در گذشته هم اتفاق افتاده بود. بنا به تأكيد وي يكي ديگر از چالش‌هايي كه در حوزه سمن‌ها وجود دارد، اين است كه اگرچه مطابق قانون بايد از وزارت كشور مجوز بگيرند اما هم اكنون از مجاري مختلفي امكان صدور اين مجوز وجود دارد، به طور مثال اصناف براي خودشان مجوز مي‌دهند، ‌سازمان‌هايي نظير محيط زيست براي خودش مجوز مي‌دهد در حالي كه براي نظارت و عملكرد بهتر سمن‌ها لازم است مجراي مشخصي براي صدور اين مجوز وجود داشته باشد، در غير اين صورت همچنان سمن‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد بدون كارايي خاصي مدتي حضور دارند و بعد غير‌فعال مي‌شوند بدون آنكه به هدف خود دست يابند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن