تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 31 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799934971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلايل ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در اطراف رودخانه‌ها /تخلفات ساخت‌وساز در تهران کمتر از شهرهاي شمالي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۳۵ق.ظ)
دلايل ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در اطراف رودخانه‌ها /تخلفات ساخت‌وساز در تهران کمتر از شهرهاي شمالي نيست موج - معاون شهرسازي و معماري وزير راه و شهرسازي معتقد است: عقل حکم مي‌کند که حريم ساخت‌وساز در اطراف رودخانه رعايت شود، اما؛ وقتي رعايت نشود بايد منتظر اتفاقاتي نظير ريزش ساختمان در حوادث بود.
به گزارش خبرگزاري موج، پيروز حناچي، معاون شهرسازي و معماري وزير راه و شهرسازي، با اشاره به ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در شهرها و حاشيه رودخانه‌ها و اين که در سيل اخير يکي از دلايل اصلي ريزش اين ساختمان‌ها در حريم رودخانه ذکر شده است، افزود: مسيل‌ها، رودخانه‌ها و دره‌ها بي‌دليل به وجود نيامده‌اند. ممکن است ۱۰۰ سال اتفاقي نيفتاده باشد، اما؛ در صدمين سال سيلي رخ دهد که اساسا همه‌چيز را تخريب کند، از اين‌رو بايد ساخت‌وسازها در حريم‌هاي مشخص‌شده صورت گيرند تا حوادثي از قبيل درگيري مردم با حوادث طبيعي کمتر رخ دهد.
وي با اشاره به سيل اخير در مناطقي از کشور که منجر به ريزش برخي ساختمان‌ها در اطراف رودخانه‌ها شد، اظهار کرد: به‌ طور کلي در قوانين مدني کشور عنواني به نام حريم وجود دارد. حريم با هدف کمال انتفاع از مکاني که براي آن در نظر گرفته شده است، تعريف مي‌شود. حريم‌هايي همچون حريم دکل برق فشار قوي، حريم جاده، حريم روستا، حريم چاه آب و غيره که براي کمال انتفاع از موضوع تعيين شده است. پس اگر به هر دليلي حريم انتخاب شود و به اين حريم تجاوز شود، در حقيقت کمال انتفاع از آن موضوع خدشه‌دار شده است.
حناچي گفت: از اين‌رو وقتي اين حوادث وجود دارد، عقل حکم مي‌کند که حريم ساخت‌وساز در اطراف رودخانه رعايت شود و مواقعي که اين حريم‌ها رعايت نشود مي‌تواند چنين مشکلاتي را به وجود آورد. به‌طور مثال در شهري همچون تهران که شهري زلزله‌خيز و گسل‌هايش هم شناخته‌شده است نبايد روي گسل ساخت‌وساز شود و اگر ساخت‌وساز در حريم گسل صورت گيرد،‌ عقل نيز حکم مي‌کند که بپذيريم چه عواقبي در پي دارد.
وي افزود: حالا اين بار در کن - سولقان سيل آمده و ممکن است بار ديگر در دربندسر و فشم اين اتفاق رخ دهد. بنابراين بايد پيش از ايجاد حادثه ساخت‌وساز روي اصول و در حريم آن منطقه صورت گيرد.
حناچي درباره دليل اصلي اين ريزش‌ها اظهار داشت: برخي از ساخت‌وسازها در مناطق سيل‌زده،‌ تخلف کرده‌اند. به دليل اين که هزينه تخلف از مسير قانوني و تخريب آن سازه کمتر است، بيشتر اتفاق مي‌افتد و در حال حاضر تلاش زيادي مي‌شود تا از افزايش اين موضوع جلوگيري شود. بالاخره وقتي دستگاه حاکميت اولين وظيفه‌اش رعايت همين موارد است، اگر شهر و غير شهر و حريم و غير حريم تفاوت نکند پس ساخت‌وساز بايد در همه‌جا انجام شود، اما؛ اين حريم‌ها مشخص شده است، يعني يکي از وظايف حاکميت اين است که اين موارد را بررسي و رسيدگي کند که البته ممکن است در کوتاه‌مدت مردم به آن توجه نکنند، اما؛ در بلندمدت براي صيانت از سلامت مردم و فراهم کردن آسايش آن‌ها اثر دارد.
به گفته وي، ممکن است در اطراف کلان‌شهرها و شهرهاي بزرگ دهياري‌ها، روستاها، شوراهاي روستايي و بخش‌هاي مديريتي خرد اين مصلحت را به خوبي انجام ندهند و باعث ايجاد مشکلاتي شوند که عمده تخلفات در اين بخش انجام مي‌شود، اما؛ نمي‌توان گفت همه تخلفات مربوط به اين بخش‌هاست، چراکه در همه بخش‌ها تخلف رخ مي‌دهد، اما؛ ممکن است به دليل نظارت کمتر بر اين بخش‌ها و به دليل اين که اين بخش‌ها مديريت خردتر هستند و افراد با اعداد و ارقام کمتري راضي مي‌شوند حجم اين تخلفات بيشتر باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به اين که پيش‌تر نيز بر جلوگيري از ساخت‌وسازهاي غيرمجاز تأکيد کرده بود، افزود: در برخي موارد، فعاليت آن بخشي که به شکل قانوني يا شايد بهتر باشد بگوييم به صورت غلط اين ساخت‌وسازهاي غيرمجاز را انجام مي‌داد جلوگيري شده است. به‌طور مثال از مجوزها و تصميماتي که در کميسيون‌هاي ماده ۵ به اشتباه گرفته مي‌شد، جلوگيري شده است.
وي گفت: اما؛ بايد گفت بخش جلوگيري مستقيم از تخلفات بر عهده وزارتخانه نيست. در حقيقت در محدوده قانوني و جايي که پروانه صادر مي‌شود مربوط به کميسيون‌هاي ماده ۱۰۰ است که در همه کشور وجود دارند و در تخلفات مربوط به حريم هم کميسيون ماده ۹۹ است که زير نظر استانداري‌ها فعاليت مي‌کند. به‌طور مثال کن و سولقان در حريم تهران است و استانداري تهران بايد تخلفات واقع در حريم تهران را رصد کند و تا جايي که اطلاع دارم در دوره جديد نسبت به اين موضوع حساسيت نشان داده شده است.
حناچي درباره اين که در حادثه اخير ريزش ساختمان‌ها بر اثر سيل در سوادکوه چه کسي مقصر است؟ اظهار کرد: به نظر من همه مقصرند. ممکن است در حريم‌هاي مشخص‌شده طرح جامع ديده نشده باشد که بعيد به نظر مي‌رسد، حتي ممکن است طرحي تهيه شده باشد، اما؛ رعايت نشده باشد، همچنين در برخي موارد ممکن است هم طرح وجود داشته و هم تهيه شده باشد، اما؛ در اجرا تخلف صورت گرفته باشد يا هزاران مشکل ديگر، همگي به صورت يک زنجير متصل‌اند و هر يک به اندازه‌اي متخلف محسوب مي‌شوند. البته بايد علاوه بر اين حادثه به صورت جداگانه بررسي شود، چراکه اين ساخت‌وسازها يک پروسه است و بايد از ابتدا تا انتها مدام در معرض کنترل باشد.
وي با اشاره به اين که ميزان تخلفات ساخت‌وساز در تهران هم دست کمي از شهرهاي شمالي کشور ندارد، گفت: به‌طور مثال چندي پيش اعلام شد که در منطقه‌اي از لواسان حدود شش هکتار از زمين‌هاي کشاورزي از بين رفته است و حال در اين منطقه با متخلفان برخورد مي‌شود و وزارت راه و شهرسازي به دنبال قلع‌وقمع اين واحدهاي مسکوني است تا در برنامه‌اي همه ساخت‌وسازهاي غيرمجاز منطقه قلع‌وقمع شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن