تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820532932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقدينگي ، مسكن و مقصد بعدي اين بهمن اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقدينگي ، مسكن و مقصد بعدي اين بهمن اقتصادي
خبرگزاري فارس:هر چند رشد فزاينده‌ نقدينگي طي سال‌هاي اخيربه يك معضل بزرگ اقتصادي تبديل شده و تورم را به دنبال داشته اما مهمتر و مشكل حادتر از رشد فزاينده پول در جامعه ، هدف قرار گرفتن و متاثر شدن بخشهاي مختلف ازاين بهمن اقتصادي يعني پولهاي سرگردان است كه بايد براي هدايت آن فكر عاجلي صورت گيرد.


رشد و سيلان نقدينگي طي سال گذشته و سالهاي پيش بگونه اي شد كه علي رغم بكار گيري سياستهاي معقول و قابل توجهي همچون چند قفله كردن خزانه ، برنامه ريزي دقيق به منظور ممانعت از تخطي موسسات مالي در تزريق نقدينگي ، محدود شدن پرداخت تسهيلات توسط بانكها به بنگاههاي زود بازده و جمع آوري ايران چكها توسط بانك مركزي رشد نقدينگي به بيش از 33 درصد رسيد و نرخ تورم را در پايان سال 86 به بيش از 19 درصد رساند.
اين نقدينگي سرگردان كه به چيزي جز سودهاي كلان و كوتاه مدت فكر نمي‌كند هر از گاهي يكي از بخش‌هاي اقتصادي كشور را نشانه مي رود. يك زمان تلفن همراه، زماني ديگر خودرو،‌ يك زمان طلا ، زماني ديگر بازار ارز .
طي دو سال گذشته اين نقدينگي بخش مسكن را نشانه گرفته و با توجه به ويژگي‌هاي اين بخش فعلا در آن ماندگار شده اما قطعا اين بخش هم به زودي اشباء شده و به دليل انكه توان تامين سودهاي يك شبه و چند ده درصدي را براي صاحبان اين پولهاي سرگردان نخواهد داشت همچون ساير بخشها خالي ازاين وجوه خواهد شد .
نكته مهم مقصد بعدي اين نقدينگي است كه همچون بهمن بر سر بخشهاي مختلف اقتصادي فرود مي آيد. بايد ديد نقدينگي بسيارزيادي كه طي اين دو سال در بخش مسكن متراكم شده كدام يك از بخش‌‌هاي ديگر اقتصادي را هدف قرار خواهدداد.
حداقل نكته مثبت وجود سرمايه ها در بخش مسكن به واسطه ماهيت ان تقويت و رونق صنايع وابسته اي همچون فولاد، مصالح ساختماني، سيمان و ده‌ها و صدها بخش ديگري بود كه خود باعث ايجاد اشتغال و توليدشد اما آيا بخش ديگري كه مورد هدف اين نقدينگي قرار خواهد گرفت باز هم اين ويژگي را خواهد داشت وباعث رونق توليد و اشتغال خواهد شد؟ يا برعكس خود مانعي در اين جهت خواهد بود.
همانگونه كه در سطور پيشين نيز بيان شد آنچه در شرايط كنوني مهم و حياتي به نظر مي‌رسد پيش‌بيني ماواي بعدي اين پولها است است.
فراهم كردن بسترهاي لازم آن هم بصورت ضربتي براي بخشهاي مولد يكي از راههايي است كه مي تواند جاذبه هاي مورد نياز را براي هدايت اين وجوه سرگردان فراهم نمايد.
از سوي ديگر مي توان با بالا بردن ريسك و هزينه بخش‌هاي غير مولد و پائين آوردن سودهاي خيال و باد‌آورده آن جلوي سرازير شدن نقدينگي به آن بخشها را تا حدودي گرفت. مهم پيش بيني هدف بعدي اين بهمن اقتصادي است. اگر از هم اكنون به فكر نباشيم مطمئناً در آينده نزديك دچار مشكل خواهيم شد.

محمود نكونام

انتهاي پيام/
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 394]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن