واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: ˝تنهای دونده تا مریخ˝درکافه کتاب شیرازمی مانند خبرگزاری پانا: نمایشنامه˝تنهای دونده تا مریخ˝ به کارگردانی پردیس شیروانی ساعت هفت عصر 21 مرداد ماه جاری در کافه کتاب تالارحافظ اداره کل فرهنگ و ارشادفارس،خوانش می شود.
۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۲ مرداد ساعت 18:57
به گزارش خبرگزاری پانا، نمایش"تنهای دونده تا مریخ" نوشته احسان شادمانی، نویسنده جوان وخلاق شیرازی است، که خوانش آن بر عهده خوانشگرانی از جمله کمال کلانتر،اسماعیل مرزبان،لیلا دوکوهکی،المیرا دلطلب وپردیس شیروانی میباشد. مدیریت تولید این اثر را حمید صادقی و طراح پوستر نیز توسط طرلان موثقی و کارگردانیِ آن بوسیله پردیس شیروانی انجام می شودکه این نمایشنامهخوانی در تاریخ 21 مرداد 1394 در کافه کتاب تالار حافظ فرهنگ و ارشاد استان فارس، ساعت هفت عصر برروی صحنه خواهد رفت. شیروانی با اشاره به اینکه داستان این نمایش حکایت از چند جوان با تشکیل یک تیم در یک خانه دارد و شرایطی خاص را برای آمادگی خود به منظور کوچ فراهم میکنند، افزود: هدف تمام این تنها فرار و کوچ از جایی است که در آن گرفتارند و بدنبال ناکجایی برای این فرار هستند که در نهایت این مقصد برای سفر آنها سیاره مریخ میشود و در این میان آمادگی برای این سفر چهارده سال به طول می انجامد و در طی این آمادگی اتفاقاتی عجیب در جریان است. هدایت گرنمایش"تنهای دونده تا مریخ" ابراز اشت: تنهایی این آدمها و آرزوهایشان به آدمهای امروز نزدیک است و شکل این تنهایی در میان تنها در متن، آدمی را به تحسین نویسنده وادار میکند که نمایشنامه یادشده بصورت عجیب و تکان دهنده ای با بازی با زمان در آینده و حال به بیان این رویدادها می پردازد. این بانوی هنرمندشیرازی بیان داشت:"تنهای دونده تا مریخ" آخرین نمایشنامهی احسان شادمانی نویسنده و فیلمسازِ شیرازیست و در حقیقت این نشست نمایشنامهخوانی هدفاش رونمایی از میز کار یک نویسنده بومی در استان فارس است. وی ادامه داد: آثار این نویسنده بارها بر صحنههای سالنهای شیراز و تهران اجرا شده و در جشنواره های مختلف حائز مقام شده است. به عقیدهی من آنچه احسان شادمانی را از دیگران متمایز می کند شیوه خاص نوشتار او در نمایشنامهها و فیلمنامههایش است که در هر متن،به خلاقیتی نو دست میزند و بر خلاف جریان متداول داستان گویی و روایت حرکت میکند. پردیس شیروانی باتاکیدبراینکه درنمایشنامه یادشده، نویسنده با زمان بازیِ عجیبی را به راه انداخته که مخاطب را وارد دنیای متفاوتی در آینده میکند و این نمایشنامه در قالب نمایشهای آوانگارد قرار میگیرد، تصریح کرد: رساله نویس ایتالیایی،رناتوپوجولی در کتاب خود تحت عنوان تئوری آوانگارد،پس از بررسی وجوه تاریخی-اجتماعیِ آوانگاردیسم،گسترهی تعمیم خود را فراتر از نمونهها، منحصر به فرد، هنر، شعر و موسیقی قرار می دهد تا نشان دهد که آوانگاردها می توانند گروهی با آرمانها و ارزشهایی مشترک باشند که تجلی آن سبک زندگی عصیان گرانهای است که انتخاب کردهاند. کردهند او درباره شیوه اجرایی کارش گفت: متن مورداشاره را بر اساس تئوریهای آکادمیک حاکم بر نمایشنامه خوانی انتخاب کرده ایم چون امروز نماشنامه خوانی را یکی از شیوههای مختلف تئاتر می دانیم و همانگونه که دکتر ناظر زاده کرمانی در مورد نمایشنامه خوانی میگوید:"در نمایشنامه خوانی تمام عوامل تئاتری نظیر لباس، دکور، گریم و حرکت حذف میشودو تنها و تنها بازیگری میماند زیر نور و متنی که باید خوانش شود. متنی در دست بازیگران که بدون هر امکان اجرائی فقط و فقط با خوانش متن یک نمایشنامه را مورد خوانش قرار خواهند داد. خوانشی که باید معرف متن و زیر متن باشد". استاد حمید سمندریان نیزدر این باره میگوید"نمایشنامه بدون استفاده از عناصری که حرکت دارند اتفاق میافتد. به عبارت دیگر مهمترین عنصری که در این زمینه وجود دارد "سکوت" و دیده شدن "میمیک بازیگر" است. حس کلام هنرپیشه را چهره منتقل میکند. گاهی کارگردانی حرکتی برای بازیگران خود در نظر میگیرد". ودر نهایت مهرداد ضیائیان بازیگر تتاتر نیز در این باره میگوید"نمایشنامه خوانی را کاملا وابسته به دو عنصر خوانش کاملاً دراماتیک و همچنین وجود نمایشنامه برای خوانش دانسته است. تاکید این بازیگر بر این است که افزودن هر عاملی برای آنکه ذهن و نگاه و گوش تماشگر را معطوف به خود کند تنها کاستن از ارزش نمایشنامه خوانی، بازی و خوانش آن میداند". شیروانی کارگزدان نمایش "تنهای دونده تا مریخ" اظهارداشت: با توجه به تعاریف ارایه شده شیوه اجرایی این اثر تاکید را بر خوانش بازیگران دارد و در این میان از یک سری حرکات مینیمال نیز استفاده میکند. وی با اشاره به برگزاری هفتگی نشستهای نمایشنامه خوانی، اشاره کرد: این حرکت و برنامه خوب و شایسته ایست که هر مستمر به همّت اداره کل فرهنگ و ارشادفارس و انجمن هنرهای نمایشی برگزار میشود و باعث تعامل بین فعالان این عرصه میگردد. اگر به جذب مخاطبان غیر تئاتری دست یابد و باعث جذب تماشگران به تئاتر و اجرای صحنهای گردد، الحق که به رسالت خود جامه عمل پوشانده است. در چند هفته اخیر هم کارهای خوبی اجرا شده است. او درباره وضعیت تئاتر فارس هیچ نظری را رائه نداد و افزود: به قول یکی از دوستان نویسندهام باید بعضیها را به حال آشفته خودشان رها کرد... پردیس شیروانی فوقلیسانس سازههایهیدرولیکی از دانشگاه تبریز. فعالیت هنریش را در شیراز از سال 87 با کلاسهای بازیگری انجمن سینمای جوان شیراز با تدریس استاد احمد آرام آغاز کردهاست و می گوید: ادامه فعالیتم با گروه هنری مهرگان بوده و در حال حاضر با گروه آریا همکاری دارم. تعدادی از نمایشهایی که در آنها حضور داشتهام؛ شامل مضحکه طبخ و طرب/ پل/ آنهنگام که زنان فکر میکنند بانو الهگان مردهاند/ مدهآ/ راحله در این قصه(غصه) غرق می شود/ نجواهای مردد (تبریز) و همچنین دستیار کارگردان استاداحمد سپاسدار در نمایش در فراق فرهاد و طراحی صحنه به همراه مهدی مددی در نمایش میانآبی آبها(تبریز) را بعهده داشتم. در سال 90 مقام اول بازیگری زن در جشنواره بداهه استانی کسب کردهام و در جشنواره استانی سال 92 برای بازی در نمایش راحله در این قصه/ غصه غرق میشود به کارگردانی احسان شادمانیمقام دوم بازیگری زن و در سال 93 برای بازی در فیلم کوتاه سکوت شمعدانیها در چشنواره منطقهای فیلم کوتاه آذربایجان شرقی/ مرند مقام اول بازیگری زن را کسب کرده ام. گفتنی است، نمایشنامه "تنهای دونده تا مریخ" در تاریخ 21 مرداد ساعت 19 به کارگردانی پردیس شیروانی در کافه کتاب تالارحافظ اداره کل فرهنگ و ارشادفارس،خوانش می شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]