تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814733730




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تالاب هامون تنها دليل وقوع گرد و غبار منطقه نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۳۲ق.ظ)
تالاب هامون تنها دليل وقوع گرد و غبار منطقه نيست موج - مدير کل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان اعلام کرد: 60 درصد گرد و غبارهاي منطقه، ذرات سيليکاته شن هستند که توسط بادهاي 120 روزه از نقاط شمالي هامون به منطقه آورده شده‌اند و ارتباطي به تالاب هامون ندارند.
به گزارش خبرگزاري موج، سعيد محمودي، مدير کل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان، در پاسخ به انتقاد برخي رسانه‌ها درباره اقدامات سازمان حفاظت محيط زيست براي نجات تالاب هامون و ارتباط آن با گرد و غبار استان گفت: نبايد همه مسائل مربوط به گرد و غبار منطقه را به تالاب هامون ارتباط داد. آناليز ذرات گرد و غبار سيستان و بلوچستان نشان مي‌دهد که بيشتر از 60 درصد اين گرد و غبارها ذرات سيليکاته شن هستند که از طريق بادهاي 120 روزه و از بيابان‌هاي اطراف، کوير مرکزي ايران و نقاط شمالي تالاب هامون وارد منطقه مي‌شوند و ارتباطي به تالاب هامون ندارند، بنابراين نمي‌توان آن‌ها را ذرات رس ميکرونيزه يا به اصطلاح ريزگرد قلمداد کرد.
محمودي با تاکيد بر اين که 40 درصد از گرد و غبارها در منطقه، ريزگرد است، افزود: 50 درصد از اين 40 درصد ريزگرد مربوط به بخشي از هامون است که در افغانستان قرار دارد و مابقي مربوط به بخش ايراني هامون است.
وي ادامه داد: بخش ايراني هامون داراي چند نقطه حساس براي ريزگردها است که با تلاش‌هايي که از سوي سازمان حفاظت محيط زيست انجام گرفته، سعي شده آب کمي هم که در منطقه وجود دارد به اين نقاط هدايت شود و تلاش‌هاي انجام گرفته در اين زمينه در هامون صابوري با موفقيت همراه بوده است.
محمودي با اشاره به اين که امسال توانستيم تمام کانون‌هاي گرد و غبار تالاب هامون صابوري را کنترل کنيم، گفت: در هامون صابوري وضعيت خوب است و پوشش گياهي داريم که علوفه حاصل از اين شرايط مي‌تواند براي مصرف دامدارها و کشاورزان استفاده شود.
محمودي ادامه داد: در بخش پوزک و هيرمند در تالاب هامون يک سوم آب سال گذشته را داشتنيم و اين مسأله منجر به ايجاد تعدادي کانون گرد و غبار در اين مناطق شده است. همچنين، زمين‌هاي کشاورزي که در اين مناطق به حال خود رها شدند نيز مسأله گرد و غبار را تشديد مي‌کنند که البته سعي شده با هدايت آب به اين مناطق آن را کنترل کنيم.
وي ادامه داد: آب حاصل از سيلابي که اخيراً از افغانستان به سمت هامون هيرمند وارد شده را توانستيم به کانون‌هاي گرد و غبار در مناطق لورگ باغ و کوه خواجه هدايت کنيم. در نتيجه وضعيت اين مناطق از هامون هيرمند از نظر آبي رضايت بخش است.
وي با تاکيد بر اين که ايران براي هامون هيچ حق آبه اي دريافت نکرده است، خاطر نشان کرد: تا کنون هر آبي که به تالاب هامون رسيده از سيلاب افغانستان است اما سازمان حفاظت محيط زيست از طريق ديپلماسي خواهان حق آبه ايران از دولت افغانستان است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن