تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819188429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نژادپرستی ایالات متحده علیه ملّت آمریکا |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نژادپرستی ایالات متحده علیه ملّت آمریکا
کد خبر: ۵۲۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ - 12 August 2015


اوضاع شهر فرگوسن با حضور نیروهای امنیتی و شبه نظامیان کوکلاکس‌کلان وضعیت جنگی به خود گرفته‌است. در سالگرد قتل‌عمد نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس اعتراضات گسترده‌ای به نژادپرسی نظام ایالات متحده علیه ملت آمریکا به وقوع پیوسته است.

ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین مدعی حقوق بشر و دموکراسی دشمنان خود را همواره متهم به تبعیض نژادی و دیکتاتوری می‌کند اما اعتراضات یک سال گذشته رنگین پوستان جامعه آمریکا نشان می‌دهد که این کشور همچنان گرفتار زنجیرهای دوران برده‌داری است.

سال گذشته در چنین روزهایی «دارن ویلسون» افسرسفید پوست آمریکایی یک شهر سیاه‌پوست به نام «مایکل براون» را در شهر فرگوسن ایالت میسوری به عمد با شلیک گلوله از پای درآورد. اعتراضات به قتل ن‍ژادی خیلی سریع از شهر فرگوسن به شهرهای ایالت میسوری و دیگر ایالت‌های آمریکا سرایت پیدا کرد.

رئیس جمهوری آمریکا که خود رنگین پوستی در کاخ سفید محسوب می‌شود به ریشه‌های ن‍ژادپرستی در نظام ایالات متحده اذعان کرد اما هیچ تغییری در وضعیت جامعه بزرگ سیاه‌پوستان این کشور که همچنان برده محسوب می شود، رخ نداده است.  خشونت علیه سیاه پوستان و دستگیری های خودسرانه آنان در فرگوسن آمریکا نشان می دهد که تغییرات انجام گرفته در یک سال گذشته ظاهری بوده و مشکلات همچنان برجای خود باقی هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت به نقل از فرانس24، مراسم بزرگداشت مرگ مایکل براون در فرگوسن با آرامش برگزار شد ولی ناگهان اوضاع  تغییر کرد.

در روزی که تجمع سکوت برگزار شده بود ، با تنش‌زایی نیروهای پلیس موج جدیدی از اعتراضات آغاز شد. در تظاهرات روز گذشته چندین بار صدای شلیک گلوله شنیده شد و گفته های متناقضی در این خصوص مطرح شده است. یک جوان سیاه پوست در حال حاضر در بیمارستان به سر می برد و وضع او بحرانی گزارش شده است. وی در این تظاهرات هدف اصابت چندین گلوله قرار گرفته است. به گفته شاهدان عینی پلیس از امدادرسانی به این شهروند سیاه‌پوست جلوگیری کرده بودند. نکته جالب اینجاست که پلیس آمریکا مدعی شده است که وی مسلح بوده اما سلاحی در محل دیده نشده است.

مشکل سیاه پوستان ایالات متحده با پلیس نژادی آمریکایی همچنان پابرجاست ،  هرشهروند رنگین پوست 8برابر بیشتر نسبت به دیگر شهروندان در معرض تهدید مرگ قرار دارند. گرچه برخی مدیران ارشد شهر فرگوسن عزل شده‌اند اما مصیبت برای مردم با خشونت همچنان برقرار شده است.

قدرت نمایی نیروهای کلاکس کلان

روز گذشته در شهر فرگوسن وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. نیروهای پلیس با جلیقه های ضد گلوله و با انواع سلاح‌های جنگی در خیابان‌های شهر خودنمایی می‌کنند.نیروهای پلیس علاوه بر تجهیزات معمولی، دوربین‌هایی روی کلاهخودهای خود نصب کرده‌اند تا همه تصاویر درگیری‌ها و اعتراضها را ضبط کنند. مردم شهر نیز با دوربین تلفن‌های همراه خو، درگیری‌ها و اتفاق‌های این شهر را ضبط کنند و تصاویر آن به سرعت منتشر می‌شود. پایگاه‌های اینترنتی اجتماعی به بستری برای تبادل این تصاویر تبدیل شده است و مردم با آدرسها و بسترهای مختلف این کار را انجام می‌دهند.پلیس سه‌شنبه شب اعلام کرد در جریان اعتراضات روزهای گذشته، دستکم 150 نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

  در میان نیروهای تا دندان مسلحی ، بازگشت نیروهای شبه نظامی سفیدپوست ارتش و حتی پلیس بدون یونیفرم رسمی به وضعیت ایالت میسوری حالت جنگ داخلی داده‌است. این گروه که با نام «پاسداران سوگند» فعالیت می‌کنند، پارسال هم در برهه‌ای در خیابان‌های فرگوسن حاضر شده بودند و حتی بر روی بام ساختمان‌ها تیرانداز مستقر کردند. اعضای این گروه ادعا دارند که می‌خواهند از مفاد قانون اساسی آمریکا محافظت کنند و به معترضان اجازه نمی‌دهند «امنیت شهر»را به خطر بیاندازند.

بازگشت این گروه به فرگوسن، هم از سوی معترضان سیاه‌پوست و هم از سوی برخی مسئولان پلیس شهر مورد انتقاد قرار گرفته، اما همچنان اعضای این گروه به گشت‌زنی مسلحانه در شهر ادامه می‌دهند و پلیس نیز تاکنون متعرض آن‌ها نشده است.شبه نظامیان پاسداران سوگند در واقع همان کو کلاکس کلان (Ku Klux Klan)هستند که شهروندان رنگین پوست را در  مراسم های خود زنده زنده در آتش می‌سوزاندند. این که کلاکس کلان‌ها علنی در شهر فرگوسن با اسلحه مردم رنگین‌پوست را مورد تهدید قرار می‌دهند یک رسوایی بزرگ برای جامعه آمریکا است که شکاف نژادی را در ایالات متحده تشدید می کند.

تهدید اطلاع‌رسانی درباره فرگوسن

در گیرو دار قدرت‌نمایی نظام ن‍ژادپرستی آمریکا ، «وسلی لوری» گزارشگر روزنامه واشنگتن پست و «ریان ریلی» گزارشگر روزنامه‌هافینتگون پست توسط دادستان ناحیه سنت لوئیس به تجاوز از حیطه وظایف‌شان و مداخله در کار ماموران پلیس هنگام پوشش دهی اعتراضات سال گذشته متهم شدند.

تیراندازی مرگبار یک پلیس سفید پوست به مایکل براون هجده ساله غیرمسلح در نهم اوت دو هزار و چهارده توجه عمومی‌به آن حادثه را جلب کرد و اعتراضاتی در سراسر آن شهر صورت گرفت که گاهی به خشونت کشیده شد. اما در تحقیقات وزارت دادگستری در مورد اداره پلیس فرگوسن اعلام شد واکنش پلیس منجر به ناآرامی‌های بیشتری در آن شهر شد.

هر دو رسانه خبری در بیانیه‌هایی از گزارشگران‌شان که هنگام تهیه گزارش در فرگوسن در ایالت میسوری بازداشت شدند‌، حمایت کردند. با گذشت یکسال پس از بازداشت اولیه شان، در روز ششم اوت احضاریه‌ای توسط دادگاه مبنی بر حضور گزارشگر واشنگتن پست در جلسه بیست و ششم اوت دادگاه صادر شد.

«مارتین بارون» سردبیر اجرایی واشنگتن پست در بیانیه ای در دفاع از گزارشگر خود گفت: متهم شدن یک گزارشگر حین انجام وظایفش به حریم شکنی و مداخله در کار مامور پلیس بسیار زننده و بازداشت وی به منزله سوء‌استفاده از اختیارات پلیس است. در بیانیه‌هافینگتون پست در دفاع از گزارشگر خود نیز بر حمایت کامل این روزنامه از او به منظور رد اتهامات مطرح شده بر ضد وی تاکید شده است. در این بیانیه تصریح شده است که پلیس محلی در حمله به آن دو گزارشگر طی بازداشتهای خشونت بار معترضان مرتکب جرم شده است.

در یک جمع‌بندی می توان گفت که برای حکومت آمریکا، دموکراسی همانند مرگ موضوعی است که تنها برای همسایه و دشمنان ایالات متحده خوب است. دیکتاتوری نژادپرستی آمریکا که حتی به رئیس جمهوری سیاه‌پوست آمریکا در کاخ سفید رحم نمی کند مردم ایالات متحده رحم نمی کند در جریان حوادثی نظیر فرگوسن تحمل خود را از انتقادات نشان داد. کشوری که به مردم خود رحم نمی‌کند و همچنان گرفتار دوران برده‌داری است چگونه می تواند خود را مدعی حقوق بشر بداند و در باره وضعیت کشورهای دیگر اظهار نظر نماید؟

شکاف ن‍ژادی در جامعه آمریکایی در بستر زلزله های اقتصادی گاه و بی گاه ایالات متحده موضوعی است که برای این کشور دردسرساز خواهد شد. البته رنگین پوستان طبقه بزرگی از جامعه آمریکا هستند که تنها در زمان انتخابات مورد توجه دموکرات‌ها قرار می‌گیرند. در شرایط دردناک این جامعه که با نگاه تحقیر آمیز کاندیداهای جمهوری‌خواه مواجه شده‌است وضعیت بغرنج‌تری ایجاد می‌شود.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن