تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820539546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه اندازي شبکه ملي دانش و اطلاعات در بخش کشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ مرداد ۱۳۹۴ (۱۳:۲۲ب.ظ)
رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي خبر داد؛ راه اندازي شبکه ملي دانش و اطلاعات در بخش کشاورزي موج - کبيري گفت: تسهيل انتقال دانش در بخش کشاورزي نقش مهمي در تامين امنيت غذايي کشور را ايفا مي کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، احمد کبيري، رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي در نشست خبري امروز گفت: در حال حاضر مراکز علمي و دانشگاه‌هاي ما سالانه ده‌ها هزار نفر دانشجو در رشته هاي کشاورزي را در مقاطع مختلف تربيت مي کنند ولي عملا کشاورزان و بهره برداران ما توليد را با همان روش‌هاي قديمي و سنتي ادامه مي دهند و استفاده‌اي از اين دانشجويان نمي‌شود.
وي اظهار داشت: نقش اصلي سازمان نظام مهندسي کشاورزي اين است که در فرايند مهندسي کردن توليد کشاورزي نقش موثري داشته باشد و از طريق آموزش و مهارت، اعضاي اين سازمان را تربيت کند و اگر نواقصي در سيستم مراکز عالي وجود داشته باشد، آن را به نوعي حل کند تا بتواند دانش آموختگان را وارد عرصه توليد کند.
وي با تاکيد بر کم کردن فاصله بين بهره بردار و مهندسين کشاورزي افزود: چرخه توليد بايد به گونه اي باشد که اولا توليد کننده بداند چگونه توليد کند، دوما بهره برداران بدانند چگونه اين استانداردها را اجرا و رعايت کنند چون ما نياز به دانش روز کشاورزي داريم و تحصيلکردگان اين رشته‌ها مي‌توانند به ما در اين طرح کمک کنند.
وي افزود: در حال حاضر بيش از 200 هزار نفر عضو در رده‌هاي مختلف داريم که با کمک اين افراد مي‌توانيم بخشي از اين نيروهاي تحصيل کرده را به عرصه توليد وارد کرده که د اين صورت مي‌توانيم حرفي در بخش بهبود بهره‌وري و بهبود کيفيت محصول داشته باشم.
کبيري عنوان کرد: در همين سال جاري در زنجان در مزارعي که محصولات مکانيزه کشت شدند، از طريق شرکت‌هاي فني مهندسي تا 11.5 تن گندم در هکتار برداشت کرديم در حالي که فقط کشت را عوض کرديم.
رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي گفت: قرار است يک شبکه ملي دانش و اطلاعات در بخش کشاورزي راه اندازي شود که اين طرح بزرگ و اساسي مورد نياز کشورمان در حال حاضر است.
کبيري اظهار کرد: با توجه به تدوين ششم طرح توسعه پيشنهاد‌هايي را داشت که دولت براي کم کردن فاصله بين بهره بردار و مهندسين جوان براي پروژه‌هاي بخش‌هاي آب، کشاورزي و محيط زيست؛ پيوست آموزشي و نرم افزاري تهيه و خدمات مورد نياز بهره برداران در زمينه آموزش توليد کنندگان را خريداري کرده و درصدي از بودجه يارانه بخش کشاورزي را تحت عنوان يارانه خريد دانش کشاورزي هزينه کند.
وي گفت: شرکت‌هاي خدمات فني و مهندسي کشاورزي فرصتي است براي افزايش بهره‌وري اين بخش و در حال حاضر بيش از دو هزار شرکت در سراسر کشور خدمات را به بهره برداران و مهندسان کشاورزي ارائه مي‌دهند.
کبيري جايگاه شرکت‌هاي دانش بنيان در بخش کشاورزي را در شرايط پساتحريم ضروري دانست و گفت: با توجه به نيروي انساني متخصص و قابل توجهي که داريم، مي توانيم حتي صدور خدمات فني مهندسي بخش کشاورزي را به کشورهاي ديگر داشته باشيم.
رئيس شوراي مرکزي با بيان اينکه وظيفه صدور پروانه‌ها از محل دريافت تعرفه انجام مي‌شود، تصريح کرد: اين خدمات تا زماني که در حوزه مسووليت دولت بود، براي آن رديف اعتباري تعريف مي شد. در حالي که ما اين امکانات را در اختيار نداريم که راه حل اين موضوع تعيين و دريافت تعرفه دانسته شد که به دليل تنگناهاي مالي بخش ناچاريم تعرفه‌ها را پايين بگيريم در حالي که هزينه‌هاي واقعي بيش از تعرفه پرداختي است.
کبيري همچنين گفت: 85 درصد هزينه‌هاي آبياري تحت فشار توسط دولت تقبل مي‌شود. اين در حالي است که با اختصاص درصد پوششي از اين اعتبار، سازمان نظام مهندسي مي‌تواند زمينه ارتقاي دانش کشاورزان براي به‌کارگيري و نحوه استفاده از دستگاه‌هاي جديد را داخل مزارع ببرد.
رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي کشور در آخر گفت: تفاهم‌نامه‌اي بين سازمان جنگل‌ها و مراتع و همچنين سازمان حفظ نباتات صورت گرفته و همچنين مذاکراتي با موسسه ثبت و گواهي بذر و نهال انجام شده که در صورت به نتيجه رسيدن، مي‌توان نظارت بيشتري بر کود و سم‌هاي عرضه‌شده در داخل کشور صورت داشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن