تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836156667
در گفتوگو با پروفسور احمد خلیلی روشنفکران مشروطه را ناکام کردند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفتوگو با پروفسور احمد خلیلی
روشنفکران مشروطه را ناکام کردند
پروفسور احمد خلیلی، نوه مرحوم آیتالله العظمی حاج میرزا حسین خلیلی از پیشوایان مشروطیت در نجف است. او به لحاظ برخورداری از اطلاعات خانوادگی، تحلیلهای در زمینهها و پیامدهای مشروطیت، دارد که باز گفته است.
خبرگزاری فارس، پروفسور احمد خلیلی، نوه مرحوم آیتالله العظمی حاج میرزا حسین خلیلی از پیشوایان مشروطیت در نجف و دانشمند پرآوازه و 94 ساله ایرانی است. او به لحاظ برخورداری از اطلاعات خانوادگی، در تحلیل زمینهها و پیامدهای مشروطیت، سخنانی شبیه به «مشروعه خواهان » دارد که شمه ای از آنها را در این گفت و شنود باز گفته است. *به نظر شما ویژگیهای دوره مشروطه نسبت به دوره قبل از آن چیست؟ این مقطع با چه مشخصههایی متمایز میشود؟ باید بگویم که قبل از مشروطه، ما ملت یکدستی بودیم و همه فقط یک حرف را میزدند و جریانهای چپ و راست و... نداشتیم. این گونهگونیها، پس از مشروطه درست شد. نکته دیگر این است که روحانیون تا قبل از مشروطه، قصد دخالت در امور حکومت را نداشتند و نهایتاً برای خود شأن نظارتی قائل بودند. آنها با دستگاه حاکمه به عنوان یک دستگاه غاصب و طاغی برخورد میکردند و اسمش را «حکومت طواغیت» گذاشته بودند. اینکه در آن مقطع، عامه مردم میگفتند: ما عدالتخانه میخواهیم، برای این بود که تغییری نسبی در این اوضاع ایجاد کنند. یک عده فرنگیمآبِ تحصیلکرده در خارج کشور هم بودند که در ابتدا به دلیل قدرت و قاطعیت مراجع نجف، چندان امکان مانور پیدا نکردند و در مشروطه اول نتوانستند کاری از پیش ببرند. مجلس اول هم مجلس منطقی و خوبی بود و با واقعیتهای جامعه نسبتا تناسب داشت. این مجلس نوعی مجلس صنفی بود و افراد هر صنفی، یکدیگر را میشناختند. بعدها اینها به بازیهای سیاسی افتادند. قانون اساسی مصوب مجلس اول هم، با اصلاحاتی که توسط شیخ فضلالله در آن شد، نسبتا قانون حسابی و خوبی از آب درآمد. با این وضعیت، این فرنگیمآبها دیدند اگر اوضاع به آن شکل پیش برود، با پایگاه اجتماعی قدرتمندی که روحانیون دارند، کلاه اینها پس معرکه است. برای همین در صف واحد روحانیت تفرقه انداختند و آن انسجام و وحدت اول مشروطه را به تدریج از بین بردند. * در جریان مشروطیت چه عناصر و جریاناتی پیشرو و یا مؤثر بودند؟ به نظر من آذربایجان و بهخصوص تبریزیها، خیلی نقش داشتند. جالب اینجاست که آذربایجان در کمونیسم هم پیشقدم است! * چرا؟ چون لنین میخواست اعلامیههایش از طریق آذربایجان به قفقاز برود و در روسیه منتشر شود. این تنها راهی بود که او میتوانست اعلامیههایش را به روسیه برساند. طبیعتاً آذربایجانیها زودتر از بقیه با کمونیسم آشنا شدند. *چرا در مشروطه مؤثر بودند مخصوصا در تداوم آن؟ چون با تهران ارتباط داشتند و دائماً با سران مشروطه نامههایی را رد و بدل میکردند. موقعی هم که محمدعلیشاه مجلس را به توپ بست، تبریزیها بودند که به طرف تهران حرکت کردند. این برمیگردد به تعصب مذهبی ترکها که از بقیه مناطق ایران بیشتر است، به همین دلیل هم مثلاًعزاداریهایشان برای امام حسین(ع)هم، از دیگران پرشورتر است. * انگیزه مذهبی امثال شیخ فضلالله در تهران که بیشتر و پرشورتر از حرکت ستارخان و باقرخان بود که رنگ دینی کمتری داشت.چرا شیخ با این انگیزه مشروطه را فرو میگذارد و سرنوشت آن را چهرههایی مانند ستارخان و باقرخان رقم می زنند؟ باید اشاره کنم که در تاریخ مشروطه کسروی، مطالب درست زیادی آمده است، اگر چه خودش آدم لجوج و غیرمنطقی ای بود. از جمله مطالب کسروی این است که آذربایجانیها، بیش از دیگران به حوزه نجف تعلق خاطر داشتند. از سوی دیگر آذربایجان همسایه شوروی بود که در آن روزها در آنجا صحبت از یک انقلاب بزرگ بود که در آن از حقوق طبقه کارگر و مردم ضعیف حرف میزدند. خود کسروی هم وانمود می کرد که از یک طرف طرفدار مدرنیسم و از طرف دیگر طرفدار مذهب است! آن روزها در اغلب مردم تبریز چنین حالتی وجود داشت. از یک سو تعصب مذهبی داشتند و از سوی دیگر در حرکتهای انقلابی شرکت میکردند. نمونه این رفتارها را در آن دوره در جاهای دیگر نمیبینید. مثلاً حرکت کردنشان به طرف تهران. بنابراین از یک سو تعصب دینی، از سوی دیگر رابطه با نجف و همینطور تأثیر گرفتن از تبلیغات روسها و تماس با سران مشروطه، ویژگی خاصی به مردم تبریز داده بود. کسروی در کتاب تاریخ مشروطه نوشته است که وقتی پدرش فوت کرد، مردم تبریز یک ماه عزاداری کردند! اگر آنها به روحانیون علاقه نداشتند که این کار را نمیکردند. اما در مورد علت مخالفت شیخ فضل الله، مطلب چیز دیگری است که در ادامه عرض خواهم کرد. * مرحوم جد شما، آیتالله آمیرزا حسینِ آمیرزا خلیل تهرانی، از جمله مراجعی بود که فتوای مشروطیت را صادر کرد. برخی معتقدند روشنفکران از نفوذ روحانیون مشروطهخواه استفاده ابزاری کردند. تحلیل شما چیست؟ مقدمتاً بد نیست برای اطلاع شما و خوانندگانتان عرض کنم که: پدر آیتالله آمیرزا حسین، یعنی آیتالله حاج میرزا خلیل، طبیب معروفی بود که حتی گاهی دربار هم از ایشان میخواست بالای سر بیمار آنها برود. عدهای هم معتقدند اساساً مدرسه «دارالصحه» در قم برای این ساخته شد که ایشان در آنجا درس طب بدهد. همسر ایشان زن نامدار و متدینی بود که جذام داشت و ایشان برای اینکه بتواند او را معالجه کند و داروهایش را خودش بدهد، ایشان را به عقد موقت خود درمی آورد که محرم باشند. پس از اینکه این خانم درمان میشود، با او ازدواج میکند که یکی از فرزندان آنها حاج میرزا حسین بود... * و حاج میرزا علی خلیلی... بله، همه برادران حاج میرزا حسین روحانی بودند و اسامی آنها در کتابها هست... * قطعاً وجود چنین نیاکانی، مایه مباهات شما هستند... غیر از مسئله قوم و خویشی، به نظر من دیگر نظیر چنین افرادی نیامد. اینها واقعاً متدین، مؤمن و با اخلاق بودند و اگر قرار بود در ایران یک پیشرفت عمیق و واقعی صورت بگیرد، فقط چنین افرادی میتوانستند هدایت جامعه را به عهده بگیرند. متأسفانه عدهای از روشنفکران مجال ندادند جامعه سنتی ایران با یک شیب ملایم به طرف مدرن شدن برود. تحولات اجتماعی اگر آرام آرام صورت نگیرند، صدمات جبرانناپذیری میزنند. در هر حال آمیرزا خلیل تحصیلاتش را در حوزه قم و مدرسه فیضیه گذراند و سپس به تهران آمد. ایشان سرانجام به نجف رفت و در آنجا فوت کرد. حاج میرزا حسین در نجف یک مقبره و مسجد و در طویریج، یک مدرسه ساخت. وقتی به نجف رفتیم، پدرم عصرها در مقبره حاج میرزا حسین که جنب مدرسه بود مینشست و روحانیون جمع میشدند و با هم مذاکره میکردند. من هم در آن سن نوجوانی اظهارنظری میکردم که به من میگفتند: بچهجان! ساکت! * آمیرزا حسین چقدر اهل سیاست بود؟ چون عده ای بر «مقدس» بودن و نیز غیر سیاسی بودن ایشان تاکید میکنند؟ او خیلی اهل سیاست نبود. بیشتر به فقاهت، تقوا و علم شناخته میشد، اما به خاطر استبداد قاجار و کارهای خلاف آنها، فتوای مشروطه را صادر کرد. تا وقتی هم که در تهران بود، خودش استبداد قاجاریه را تجربه کرده بود و طبعاً به آنها نظر مثبتی نداشت. در آن دوره مراجع تقلید در نجف بودند و هنوز در قم و مشهد، مرجعی نبود. افرادی که از تهران به نجف میرفتند، مسائل ایران را به مراجع نجف اطلاع میدادند. * تفاوت عمده مرحوم آمیرزا حسین با مرحوم آخوند خراسانی چه بود؟ مرحوم آخوند بیشتر با سیاسیون در تماس بود، ولی مرحوم آمیرزا حسین اینطور نبود. پسران مرحوم آخوند هم سیاسی بودند و حتی آمیرزا احمد در مشهد دم و دستگاه مفصلی داشت. خودم او را دیده بودم. در جوانی آدم کنجکاوی بودم و به همه جا سرک میکشیدم، برای همین وقتی به مشهد رفتم، خواستم آیتالله کفایی را ببینم. فقط نمیدانم چرا فامیلش را کفایی گذاشته بود! انتهای پیام/
94/05/18 - 12:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
سلطانی احمدی در گفتوگو با فارس: سلطنت پهلوی میوه مشروطه سکولار است
سلطانی احمدی در گفتوگو با فارس سلطنت پهلوی میوه مشروطه سکولار استیک پژوهشگر و فعال فرهنگی گفت مشروطه برای ایران دستاوردهای عظیمی داشته که تجسم اصلی آن شکلگیری انقلاب اسلامی است ولی تجسم انحراف مشروطه استبداد رضاشاهی و دوره پهلوی است مجتبی سلطانی احمدی پژوهشگر و فعالدر گفتوگو با فارس عنوان شد «احمد علامه دهر» در قطعه نامآوران آرام میگیرد/تشییع از مقابل تالار وحدت
در گفتوگو با فارس عنوان شد احمد علامه دهر در قطعه نامآوران آرام میگیرد تشییع از مقابل تالار وحدتزنده یاد احمد علامه دهر فردا 13 مردادماه از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه نام آوران آرام میگیرد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس احمد علامه دهر بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلودر صحن امامزاده قاسم (ع) یاسوج انجام میشود گفتوگوی صریح نماینده ولیفقیه با مردم کهگیلویه و بویراحمد در خصو
در صحن امامزاده قاسم ع یاسوج انجام میشودگفتوگوی صریح نماینده ولیفقیه با مردم کهگیلویه و بویراحمد در خصوص حوادث اخیر استانمدیر حوزههای علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد از سخنرانی بسیار مهم آیتالله ملکحسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در صحن امامزاده قاسم یاسوسفیر ایران در لبنان در گفتوگو با فارس: وحدت بهترین راه برای ناکام گذاشتن اهداف شوم رژیم صهیونیستی در منطقه اس
سفیر ایران در لبنان در گفتوگو با فارس وحدت بهترین راه برای ناکام گذاشتن اهداف شوم رژیم صهیونیستی در منطقه استسفیر ایران در لبنان با بیان اینکه وحدت بهترین راه برای ناکام گذاشتن اهداف شوم رژیم صهیونیستی در منطقه است تاکید کرد که اتحادیه جهانی علمای مقاومت به منظور مقابله با تحققعبدالحسین پورفرد در گفتوگو با فارس: فاصله ایدئولوژیک مبانی مشروطه با انقلاب اسلامی زیاد است
عبدالحسین پورفرد در گفتوگو با فارس فاصله ایدئولوژیک مبانی مشروطه با انقلاب اسلامی زیاد استعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت مشروطیت یک تجربه دریافت شده برای انقلاب است و فاصله ایدئولوژیک بین مبانی فکری اجتماعی و سیاسی آن با انقلاب اسلامی زیاد است عبدالحسین پورفپارادوکس مشروطهخواهی ایرانیان/ جنبش مشروطه، جریانی دینی یا روشنفکرانه؟
به بهانهی صدو نهمین سالگرد امضای فرمان مشروطیت پارادوکس مشروطهخواهی ایرانیان جنبش مشروطه جریانی دینی یا روشنفکرانه مجلس حق تحصیل قانون اساسی بهبود وضعیت زنان و چاپ روزنامه از مهمترین دستاوردهای جنبش مشروطه بود و اینکه بالاخره در مملکتی قرونوسطی دولت ملزم به پاسخگویی شگفتوگوی از مرحوم حجتالاسلام منذر(تکرار) شیخ فضلالله نوری به مشروطه حداقلی باور داشت/شیخ فضلالله متفکر دورا
گفتوگوی از مرحوم حجتالاسلام منذر تکرار شیخ فضلالله نوری به مشروطه حداقلی باور داشت شیخ فضلالله متفکر دوران گذار بوداگر مشروطه به معنای حداکثری به معنی این باشد که ولی فقیه ناظر بر امور نباشد شیخ هیچ وقت قائل به چنین مجلسی نبود اگر مقصود مشروطه حداقلی است یعنی تحدید استبداد بحجتالاسلام غلامی در گفتوگوی مشروح با فارس: مبلغان اسلام رحمانی، روشنفکران غربزده هستند/ اسلام رحمانی یعنی د
حجتالاسلام غلامی در گفتوگوی مشروح با فارس مبلغان اسلام رحمانی روشنفکران غربزده هستند اسلام رحمانی یعنی دین منهای شریعترییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا گفت بهترین تعبیر برای اسلام رحمانی همان تعبیر امام راحل یعنی اسلام آمریکایی است که با قواعد باطل غرب اومانیستی کپروانه مرزبان در گفتوگو به فارس خبر داد ضیافت سفیر عراق به مناسبت فیلم سینمایی «تا آمدن احمد»/مصائب
پروانه مرزبان در گفتوگو به فارس خبر دادضیافت سفیر عراق به مناسبت فیلم سینمایی تا آمدن احمد مصائب مردم جزیره خارک در جشنواره بغدادپروانه مرزبان گفت سفارت عراق بعد از دیدن فیلم سینمایی تا آمدن احمد تصمیم گرفتند ضیافتی را طی 10 روز آینده برگزار کنند و از تمام مدیران سینمایی ایراناستاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگو با فارس مطرح کرد نحوه استفاده از اموال دولتی دغدغهای بزرگ در کهگیلویه
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگو با فارس مطرح کردنحوه استفاده از اموال دولتی دغدغهای بزرگ در کهگیلویه و بویراحمداستاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشتر مشکلات این استان از زبان نماینده محترم ولیفقیه مطرح شد گفت نحوه استفاده از اموال دولتی دغدغهای بزرگ در ایناحمدی در گفتوگو با فارس: مسئولان وزارت خارجه پاسخ لازم به تهدیدات آمریکاییها را بدهند
احمدی در گفتوگو با فارس مسئولان وزارت خارجه پاسخ لازم به تهدیدات آمریکاییها را بدهندرئیس کمیته روابط خارجی مجلس گفت ضرورت دارد تا مسئولان وزارت خارجه پاسخ مناسبی را به تهدیدات مقامات آمریکایی بدهند اما خود مقامات آمریکایی هم میدانند که این تهدیدات آنها در حد لاف زدن بیشتر نیسدر گفتوگو با فارس عنوان شد ویژگیهای ترتیل جدید «احمد ابوالقاسمی»/ حقالزحمه این اثر را به آستان ام
در گفتوگو با فارس عنوان شدویژگیهای ترتیل جدید احمد ابوالقاسمی حقالزحمه این اثر را به آستان امام رضا ع هدیه کردمترتیل کل قرآن کریم با صدای احمد ابوالقاسمی در ماه مبارک رمضان رونمایی شد این ترتیل با سبکی جدید و ویژگیهای منحصر به فردی همچون استفاده از نغمات و دستگاههای ایرانپژوهشگر تاریخ در گفتوگو با فارس تاکید کرد: قیام مشروطه آینه عبرت مبارزان انقلاب اسلامی در سال 57 شد
پژوهشگر تاریخ در گفتوگو با فارس تاکید کرد قیام مشروطه آینه عبرت مبارزان انقلاب اسلامی در سال 57 شددر تاریخ معاصر کشور ما انقلاب مشروطه را میبایست منشأ مهمترین تحوّلات سیاسی- اجتماعی به حساب آورد بیشک حوادث دوران مشروطه و تحولات سیاسی پس از آن نقش مهمی در سرنوشت مردم ایران دعضو جبهه یکتا در گفتوگوی تفصیلی با فارس: اضلاع اصولگرایی بدون حضور یکتا ناقص بود/ مشایی دیگر با احمدینژاد نی
عضو جبهه یکتا در گفتوگوی تفصیلی با فارس اضلاع اصولگرایی بدون حضور یکتا ناقص بود مشایی دیگر با احمدینژاد نیست لیست مستقل اصولگرایان در عین وحدت خیانت استیک عضو جبهه یکتا با بیان اینکه مشایی دیگر با احمدینژاد نیست گفت اصولگرایی بدون احمدینژاد معنایی ندارد و اضلاع اصولگراییکتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» در فرهنگسرای اندیشه نقد شد زیبباکلام: آلاحمد مانیفست غربستیزی جمه
کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران در فرهنگسرای اندیشه نقد شدزیبباکلام آلاحمد مانیفست غربستیزی جمهوری اسلامی است فیاض شریعتی و آلاحمد نقشی در آینده ایران ندارندکتاب در خدمت و خیانت روشنفکران با حضور شخصیت هایی همچون صادق زیبا کلام و ابراهیم فیاض دوشنبه 5 مرداد ماه در فرهنگسرایشکایت کمیسیون تولید ملی مجلس از احمدینژاد
شکایت کمیسیون تولید ملی مجلس از احمدینژاد آفتاب نادر قاضیپور عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی از شکایت این کمیسیون از رئیسجمهور سابق خبر داد و گفت بر این اساس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شکایتی را از احمدینژاد رئیسجمهور سابق کشورمان مبنی برعارف درگذشت مادر احمد شیرزاد را تسلیت گفت
با صدور پیامی عارف درگذشت مادر احمد شیرزاد را تسلیت گفت در پی درگذشت مادر احمد شیرزاد نماینده اسبق مجلس و از فعالان سیاسی محمدرضا عارف در پیامی این ضایعه را به وی تسلیت گفت به گزارش ایلنا متن این پیام به شرح زیر است جناب آقای دکتر احمد شیرزاد درگذشت بانوی بافضیلت و پرهی-
گوناگون
پربازدیدترینها