تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802735968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي در سايه توافق هسته اي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۳۱ق.ظ)
عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي در سايه توافق هسته اي موج- گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، سازمان همکاري شانگهاي در سال ۲۰۰۱ تاسيس شد و در حال حاضر کشورهاي روسيه، چين، ازبکستان، قرقيزستان، تاجيکستان و قزاقستان اعضاي اصلي آن به شمار مي روند.
علاوه بر اعضاي اصلي، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و يک سال بعد ايران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به اين سازمان ملحق شدند.
مهم اين که؛ در تير سال جاري (1394) سران کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي در اجلاس اوفا، به واسطه امضاي سندي با عضويت کامل پاکستان و هند در سازمان همکاري شانگهاي موافقت کردند. به اين ترتيب، با امضاي سند مربوطه، روند و مراحل عضويت کامل هند و پاکستان در سازمان همکاري شانگهاي آغاز شد. اين دو کشور در ماه سپتامبر سال 2014 بطور رسمي درخواست عضويت در سازمان همکاري شانگهاي را تقديم اين سازمان کرده بودند.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در اجلاس سران اين سازمان در تير سال جاري اعلام کرد که ارمنستان، کامبوج، نپال و جمهوري آذربايجان به عنوان شريک براي گفت وگو در سازمان همکاري شانگهاي پذيرفته مي شوند.
بلاروس به همراه ترکيه و سريلانکا نيز درحال حاضر شرکاي گفتگوي سازمان همکاري شانگهاي هستند و روساي جمهوري و هيات هاي نمايندگي اين کشورها به عنوان ميهمانان ويژه در اجلاس اوفا شرکت داشتند.
پوتين نيز در ديدار با آلکساندر لوکاشنکو رئيس جمهوري بلاروس گفت که تصميم براي اعطاي موقعيت عضو ناظر به بلاروس گرفته شده است.
گفتني است؛ جمهوري اسلامي ايران از سال 2005 به عنوان ناظر در سازمان همکاري شانگهاي حضور دارد و درخواست خود را براي عضويت کامل در اين سازمان ارائه کرده است.
سازمان همکاري شانگهاي ترکيبي از اهداف سياسي، امنيتي و اقتصادي را به صورت همزمان دنبال مي کند و مبارزه با تروريسم، جدايي طلبي و همچنين افراط گرايي را از اهداف اصلي خود مي داند. در اين ميان، مبارزه با نفوذ غرب و ناتو در منطقه آسياي مرکزي نيز از جمله مسائل راهبردي است که کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي به آن توجه ويژه اي دارند.
دکتر علي فتح الله نژاد، کارشناس شوراي روابط خارجي آلمان معتقد است که پيوستن جمهوري اسلامي به سازمان همکاري شانگهاي به نفع ايران است. وي مي گويد: با طي شدن مراحل عضويت دائم هند و پاکستان در سازمان همکاري شانگهاي، اين نهاد به انجمني طراز اول در حوزه وسيع اوراسيا تبديل شده و ايران مي تواند از اين موقعيت در زمينه هاي مختلف اقتصادي و سياسي بهره برداري کند.
از سويي ديگر، سيد حسين موسويان، دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي ايران اعتقاد دارد که عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي (SCO) براي روابط اقتصادي اين سازمان با شرکايش در سراسر آسيا مفيد است.
موسويان درباره عضويت احتمالي تهران در سازمان همکاري شانگهاي در کنفرانسي در شوراي ملي روابط آمريکا و اعراب گفت: اين امر روابط اقتصادي ايران را با آسيا تحت تاثير قرار خواهد داد.
وي ادامه داد: اگر اعضاي اين سازمان ايران را بپذيرند، اين موضوع فرصت‌هاي بيشتري را براي همکاري‌ها در آسيا فراهم خواهد کرد.
بسياري از ناظران بر اين باورند که با عضويت ايران به عنوان يک قطب بزرگ سياسي و اقتصادي در منطقه و جهان اقتدار اين سازمان در مسايل منطقه اي و بين المللي و اجراي طرح هاي مشترک انرژي نيز با افزايش قابل توجهي همراه خواهد بود.
ليو وي جيان، روزنامه نگارچيني در مطلبي که روزنامه ارگاني گلوبال تايمز چين هم به آن پرداخته، آورده است که اگر ايران به عضويت اين سازمان که زير تسلط غرب نيست درآيد، طبيعتا اعضاي ديگري هم خواستار ورود به آن خواهند شد. به اعتقاد وي در صورت ورود کشورهاي ديگر به اين سازمان يک سازمان منطقه اي بسياري قوي در زمينه هاي امنيتي و اقتصادي شکل مي گيرد.
ليو، استاد موسسه مطالعات بين المللي شانگهاي بر اين باور است که ايران بيش از گذشته به عضويت رسمي سازمان همکاري شانگهاي نزديک شده است.
شايان ذکر است؛ پيشتر مقامات اين سازمان و روساي جمهور کشورهاي عضو نيز درباره پيوستن جمهوري اسلامي به اين سازمان در صورت دستيابي به توافق هسته اي سخن گفته اند. در اين راستا، لاوروف وزير امور خارجه روسيه، اواسط فروردين ماه سال جاري، اعلام کرد که اگر توافق هسته‌اي با ايران حاصل شود، دورنماي پيوستن اين کشور به سازمان همکاري شانگهاي «خوب» است.
اواسط تيرماه سال جاري نيز دميتري مزنتسف، دبيرکل سازمان همکاري شانگهاي در يک مصاحبه تلويزيوني اعلام کرد: سطح پيشرفت مذاکرات هسته اي ميان ايران و گروه 1+5، تا اندازه زيادي ميزان نزديکي و مشارکت اين کشور به سازمان همکاري شانگهاي را تعيين خواهد کرد.
در همين مقطع زماني و کمي قبل از مذاکرات نهايي هسته اي ايران، آنتون کوبياکوف مشاور ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه بر عضويت کشورمان در سازمان همکاري شانگهاي پس از لغو تحريم هاي شوراي امنيت تاکيد کرد.
در اين ارتباط، مشاور رئيس جمهوري روسيه خاطرنشان کرد: با لغو تحريم هاي شوراي امنيت در مورد ايران، اين کشور به عضويت سازمان همکاري شانگهاي درمي آيد و عضويت ايران در اين سازمان در دستور کار اجلاس شانگهاي قرار دارد.
کارشناسان دو دليل اصلي را زمينه ساز هموار شدن شرايط براي پيوستن جمهوري اسلامي به سازمان همکاري شانگهاي مي دانند. اول، تيرگي روابط روسيه با غرب و تشديد رقابت چين با کشورهاي غربي و آمريکا و دوم به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته اي ايران.
مهم اينکه؛ به دنبال بحران اوکراين شاهد تنش شديد بين روسيه و غرب هستيم، که از نتايج آن مي توان به خروج روسيه از عضويت گروه جي ۸ (هشت قدرت اقتصادي جهان) در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد، که در نتيجه اين موضوع منطق جديدي در حال سايه انداختن بر روابط روسيه با غرب است. بنابراين؛ روسيه از پيوستن جمهوري اسلامي به سازمان همکاري شانگهاي به عنوان کشوري که ممکن است کفه روابط را به سوي شرق متمايل کند، ابايي ندارد.
علاوه بر اين، چين نيز به عنوان ديگر بازيگر کليدي سازمان همکاري شانگهاي مورد هجمه چرخش سياست هاي آمريکا به سمت منطقه آسيا – پاسيفيک قرار گرفته است که با رعايت حسن تعبير، ادامه همان سياست مهار پکن از سوي واشنگتن است. رقابت چين با غرب نيز زمينه ساز پيوستن جمهوري اسلامي به سازمان همکاري شانگهاي خواهد بود.
موضوع دوم اين است که تا مدتي قبل کشورهاي عضو سازمان مورد بحث بر اين عقيده بودند که چنانچه کشوري تحت تحريم باشد نمي تواند به عضويت سازمان همکاري شانگهاي در آيد، اما؛ حالا با توافق وين و برداشته شدن تدريجي تحريم ها و تحت حمايت هاي چين و روسيه، ايران به آستانه عضويت رسمي سازمان رسيده است.
دکتر علي آدمي، کارشناس روابط بين الملل و استاد دانشگاه علامه طباطبايي نيز معتقد است که بسياري از موانع تجاري ميان جمهوري اسلامي با چين و روسيه در سال هاي اخير به دليل تحريم هاي اعمالي از سوي غرب بوده است و با برطرف شدن تحريم ها به واسطه توافق هسته اي، روابط ايران با چين و روسيه گسترش خواهد يافت.
وي ادامه مي دهد: با وجود تمايل جمهوري اسلامي براي گسترش روابط با تمامي کشورها و از جمله با چين و روسيه اين کشورها در مورد نزديکي جمهوري اسلامي به کشورهاي غربي نگراني دارند که بي مورد به نظر مي رسد.
به نظر اين کارشناس پس از اجرايي شدن توافق هسته اي و برطرف شدن تحريم ها عملاً دوري جمهوري اسلامي از کشورهايي مانند چين و روسيه اتفاق نمي افتد و در دوره پساتحريم اگر روابط ايران با اين کشورها بيشتر نشود کمتر نيز نخواهد شد.
دکتر آدمي معتقد است که احتمالاً چين و روسيه به منظور جذب جمهوري اسلامي به سمت خودشان تسهيلاتي در مورد عضويت جمهوري اسلامي در سازمان شانگهاي و حتي گروه بريکس قائل شوند.
وي تأکيد دارد که روابط جمهوري اسلامي با چين و روسيه از گذشته وجود داشته است و به نظر نمي رسد که آمريکايي ها با توجه به اين موضوع به سمت توافق هسته اي کشيده شده باشند.
اين کارشناس در پايان توضيح مي دهد: آمريکايي ها نيز آگاهي دارند که سياست جمهوري اسلامي نسبت به چين و روسيه در دوره پساتحريم تغييري نخواهد کرد و ممکن است که جمهوري اسلامي به سمت برقراري روابط با کشورهاي غربي گرايش داشته باشد، امّا؛ اين موضوع به معني دور شدن از مسکو و پکن نيست.

شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن