تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830238524




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

 مسجدالاقصي را حضرت سليمان ساخت؟ / چرا مسلمانان آن را از خود مي دانند؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
مسجد الاقصي  مسجدالاقصي را حضرت سليمان ساخت؟ / چرا مسلمانان آن را از خود مي دانند؟

پرسمان؛
 مسجدالاقصي را حضرت سليمان ساخت؟ / چرا مسلمانان آن را از خود مي دانند؟
مسلمانان اگر مسجدالاقصي را از آن خود مي دانند براي آن نيست كه اجدادشان زودتر از همة اقوام در آن سرزمين سكني داشتند و آن منطقه را آباد كرده اند.



به گزارش سرويس ديني جام نيوز، قبل از آنكه به اصل پاسخ پرداخته شود، بهتر است خلاصه اي از تاريخچة مسجدالاقصي ذكر گردد و در اين رابطه مورخان نظريات متفاوتي دارند كه به برخي از آنها اشاره مي شود: 
 
1. حضرت داود ـ عليه السلام ـ بعد از آنكه شهر مهم يبوسان (اورشليم) را تسخير كرد و آن را پايتخت خود قرار داد و در صدد برآمد كه در آنجا معبدي بزرگ بسازد و صندوق عهد را مستقر سازد. اين نقشه اگرچه در زمان داود ـ عليه السلام ـ آغاز شد ولي در عهد فرزندش حضرت سليمان ـ عليه السلام ـ به پايان رسيد و او باني معبد بزرگ اورشليم (مسجدالاقصي) گرديد.(1) 
 
2. قول ديگر اين است كه يعقوب ـ عليه السلام ـ آن را بناء نمود و داود ـ عليه السلام ـ تجديد بنا كرد و سليمان ـ عليه السلام ـ آن را به انجام رسانيد. كه از لحاظ قدمت ساخت دومين مسجد روي زمين است.(2) 
 
و غير از اينها اقوال ديگري هم ذكر كرده اند كه بايد به كتب مربوطه رجوع كرد. 
 
 
اما در رابطه با اصل پاسخ دلايل زيادي مي توان اقامه كرد كه مسجدالاقصي فعلي هيچ تعلقي به يهودي‌ها ندارد، كه به چندي از آنها مي پردازيم: 
 
اولاً: در چنين مسائلي انسان بايد به يكي از دو رويكرد، كه در ذيل ذكر مي گردد ملتزم بشود كه در هر دو صورت حق از آن مسلمانان خواهد بود: 
 
1. رويكرد دنيوي: اگر قرار بر اين باشد كه هر قوم و ملّتي، ملك و سرزميني را اوّل تصرف كردند و به ملك خويش در آوردند، متعلق به آنها باشد. در اين صورت بايد گفت: تاريخ حكايت دارد كه اين سرزمين، (فلسطين) يا (بيت المقدس) كه مسجدالاقصي هم در آن جا واقع است. حدود 1360 سال قبل از ميلاد به عبارتي به دوران پيش از بني اسرائيل به (يبوسي) ها تعلق داشت. چنانچه در كتاب عهد عتيق تورات مي خوانيم: «ساكنان اصلي (اورشليم) يبوسيها بودند كه حدود 4000 سال پيش گروهي از آنها به همراه ديگر قبائل كنعاني از جزيرة العرب به سرزمين فلسطين كوچ كردند و در گوشه اي از اين سرزمين شهري به نام يبوسي بنا نهادند و بعد از مدتي نام اين شهر به (اوسالم) يا همان اورشليم تغيير نام يافت كه حدود 1500 سال در اختيار يبوسيها قرار داشته، و در واقع پايه گذاران اصلي بيت المقدس اين گروه بودند و حدود 2000 سال بعد از بناي اورشليم توسط يبوسيها حضرت داود آنها را مغلوب سپاه خود ساخت و براي نخستين بار دولت يهود را در اين سرزمين بنياد نهاد و بيت المقدس را پايتخت خود قرار داد.»(3) 
 
و در اين رابطه مؤلف كتاب (بيت المقدس شهر پيامبران) مي نويسد: «يهوديان چندين سال بعد از بناي شهر قدس توسط يبوسيها به فلسطين وارد شدند و يبوسيها اعرابي بودند كه از جزيرة العرب مهاجرت كردند و در كنار اين ديار سكني گزيدند.»(4)
 
با توجه به اين روي كرد كه يهوديان و حتي عده اي از مسيحيان بر اين بينش مصمم هستند بايد حق را به اعراب داد، چون آنها قبل از يهودي ها به اين سرزمين وارد شده و آن را آباد كرده اند. و اين سرزمين تعلق به همين مردمي دارد كه در آن ساكن هستند. 
 
 
2. روي كرد ديني: كه اين روي كرد مورد تأييد اسلام و مسلمين است، چون مسلمانان بر اين باورند كه حاكميت زمين بايد در دست پيروان دين حقي كه در هر زمان موجود است باشد.
 
سيرة عملي انبياء الهي هم گواه همين روي‌كرد است.
 
در واقع هر پيامبري كه از طرف خداوند مبعوث مي شد. بايد مردم به او ايمان مي آوردند و يا حداقل تسليم مي شدند و چنانچه مي بينيم پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ وقتي مبعوث شدند و با بعثت آن حضرت تمام اديان قبلي نسخ شدند و پيروانشان در هر سرزميني وقتي نداي اسلام را مي شنيدند بايد ايمان مي آوردند. و در عمل تابع احكام اسلام مي شدند.
 
اگر قبل از اسلام در معبد و كليسا عبادت مي كردند بايد بعد از دعوت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ معبد و كليسا را رها كرده به مكاني كه اسلام آنجا را محل عبادت معرفي مي كرد رجوع مي كردند. پس اگر روزي در بيت المقدس معبد و كليسا عبادت گاه بود، بعد از ظهور اسلام مساجد محل عبادت مسلمين قرار گرفت و مسجدالاقصي نيز در همين راستا به عنوان محل عبادت پيروان دين حق باقي ماند.
 
 
ثانياً: بر اثر تاخت و تازهاي كه در اين سرزمين بوجود آمده و بارها مورد تهاجم قرار گرفته بطوري كه در سال 598 قبل از ميلاد بخت نصر به بيت المقدس حمله كرد و اين شهر را به ويرانه تبديل كرد. و هيچ اثري از معبد بزرگ حضرت سليمان باقي نگذاشت.(5) و بعد از حمله بخت نصر يهوديها هيچ وقت تا اين اواخر (جنگ صليبي) به قدرت نرسيدند تا آن معبد حضرت سليمان را تجديد بناكنند. اما وقتي مسلمانان در زمان خليفة دوم فلسطين را به تصرف خود در آوردند و مردم آن مسلمان شدند دوباره ديوارهاي آن جاي مقدس را كه،‌حرم اطلاق مي شود، آباد كردند. و بعضي مساجدي هم مانند قبة الصخرة بنا كردند. تا اينكه در زمان عبدالملك بن مروان مسجد الاقصي پي ريزي شد و در زمان حكومت وليد بن عبدالملك بناي مسجد به پايان رسيد.(6) گذشته از همه اينها يهوديان اصلاً پيروان حضرت سليمان نمي باشند بلكه پيروان واقعي حضرت سليمان و همه انبياء الهي مسلمين هستند و بس. 
 
 
پس با توجه به دلائلي كه ذكر گرديد، مسلمانان اگر مسجدالاقصي را از آن خود مي دانند براي آن نيست كه اجدادشان زودتر از همة اقوام در آن سرزمين سكني داشتند و آن منطقه را آباد كرده اند بلكه بجهت اين است كه چون پيرو دين حق هستند و اين سرزمين بعد از ظهور اسلام بدست مسلمانان افتاده و يك مكان مقدس است و قبلة اول مسلمين در آن واقع شده، و خصوصاً با توجه به اينكه دين يهود منسوخ گرديده، پس حاكميت اين سرزمين و مسجدالاقصي بايد در دست مسلمانان باشد. 
 
 
 
 
پی نوشت‌ها:
1. جان ناس، تاريخ جامع اديان، ص 336، ترجمه علي اصغر حكمت، پيروز، سوم، 1354 ش.
2. گلي زواره اي، غلام رضا، سيماي قدس مصلاي پيامبران، ص 111-110، سازمان تبليغات، 1374ش.
3. روزنامة سلام، ت 26:1:1370، ص 6، مقاله تحت عنوان تاريخچة مسجدالاقصي، نويسنده بي نا.
4. ناصري، عبدالله، بيت المقدس شهر پيامبران، ص 19، 1367 ش، تهران.
5. اسعدي، مرتضي، بيت المقدس، ص 153، دائرة المعارف اسلامي، 1397 ش، تهران.
6. عبدالله ناصري، بيت المقدس شهر پيامبران، ص 20، سروش، 1367 ش.
 




۱۶/۰۵/۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن