تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818975071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا 22 درصد از صنایع کوچک استان قزوین تعطیل شده اند؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: چرا 22 درصد از صنایع کوچک استان قزوین تعطیل شده اند؟ استان‌ها > قزوین - «22درصد از صنایع کوچک مستقر در شهرک های صنعتی استان تعطیل شده اند»؛ مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین این را به خبرگزاری مهر گفته است و دلیل آن راه هم نداشتن سرمایه در گردش، بازار فروش، مواد اولیه و مشکلات حقوقی عنوان کرده است. گفته های ناصحی را می توان با گذری کوتاه در شهرک های صنعتی تایید کرد. شاید بتوان گفت او در ارائه این آمار جانب احتیاط را هم رعایت کرده و سخنی درباره بنگاه های کوچک نیمه تعطیل نیاورده است. بنگاه هایی که در تلاطم های اقتصادی چند سال گذشته و زیر فشار اقتصادی ناشی از سیاست های اقتصادی دولت سابق و تحریم های هسته ای کمر خم کردند. پای صحبت فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع کوچک هم که می نشینی، دغدغه هایی دارند از جنس گفته های ناصحی؛ «پول در بازار نیست و ثبات اقتصادی نیز وجود ندارد». برای بررسی این مشکلات به سراغ صاحبان صنایع کوچک و کارشناسان اقتصادی رفتیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان قزوین به نقل از سرویس اقتصادی صدای قزوین: سرمایه در گردش و ثبات اقتصادی
بهزاد عبدی یکی از افرادی است که به طور مشارکتی با جمعی از دوستان هم رشته ای خود شرکتی را راه اندازی کرده است. گروه صنعتی راژیا که در بخش تولید شمش آلومینیوم با ذوب قوطی های آلومینیومی فعالیت می کند. کار آنها جدید نیست اما خیلی هم به طور گسترده دنبال نشده است. اما داشتن تحصیلات مرتبط از ویژگی هایی است که آنها دارند و بسیاری از هم صنف هایشان از آن محروم هستند. تمامی اعضای هیات مدیره شرکت از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته متالورژی هستند. آنطور که عبدی می گوید یک بار پیش از این تجربه تلخ شکست را داشته اند. شاید اسم آن را ورشکستگی نتوان گذاشت؛ اما او پیش از این تجربه ناموفقی در راه اندازی شرکت داشته است. عبدی گفته های مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان را تایید می کند و بخش زیادی از مشکلات صنایع کوچک را همین مواردی می داند که ناصحی گفته؛ اگرچه بر روی سرمایه در گردش تاکید بیشتری دارد و ثبات بازار را هم به عوامل تاثیرگذار اضافه می کند. او می گوید: پول در بازار نیست و خرید مواد اولیه نقدی صورت می گیرد و فروش هم با چک. در این شرایط یا مجبور می شوی چک را در بازار با دادن 5 تا 7 درصد مبلغ چک نقد کنی و یا اینکه آنقدر سرمایه داشته باشی که بتوانی هزینه خرید مواد اولیه و تولید را فراهم کنی.
گرفتن تسهیلات از بانک ها برای تامین سرمایه در گردش را موثر می داند ولی پیشنهاد نمی کند: « برای گرفتن وام باید دوندگی زیادی انجام بدهی و اگر هم موفق شوی باید سود های آنچنانی بدهی که این کار را مشکل می کند». او می گوید که دریافت وام با سود 28 درصد و بعضا بیشتر هزینه های تولید را افزایش می دهد و صاحب شرکت را مجبور می کند که یا از پرداخت مالیات فرار کند و یا کارگر خود را اخراج و از سایرین بیشتر کار بکشد؛ عدم پرداخت حق بیمه هم یکی از اثرات همین اتفاق است که به وفور در صنعت به خصوص در صنایع کوچک دیده می شود.
همچنین عبدی به بی اعتباری چک های بانکی اشاره می کند و می گوید: متاسفانه قانون سفت و سختی در خصوص چک وجود ندارد و شخص نه به اعتبار چک فلان بانک که به اعتبار شرکت، از من چک قبول می کند. حتی در ابتدای کار که نیاز به سرمایه در گردش داری به دلیل بی اعتبار بودن چک های بانکی مجبور می شوی همه چیز را نقدی بخری؛ چرا که کسی به چک تو اعتماد ندارد.
او از عاملی می گوید که ناصحی از آن در صحبت هایش حرفی به میان نیاورده بود. «ثبات اقتصادی» از مهمترین مشکلاتی بود که در چند سال گذشته صاحبان صنایع را با مشکل مواجه کرد و بهزاد عبدی هم در گفتگو با ما به آن اشاره می کند: « بازار نوسان دارد و این نشان دهنده اقتصاد بیمار ماست. برای تولید کننده گران یا ارزان بودن اهمیت ندارد؛ بلکه مهم ثبات قیمت هاست.» او می گوید که هفته پیش آلومینیوم قراضه را شش هزار و 700 تومان خریده و در عرض یک هفته قیمت آن هزارتومان کاهش پیدا کرده است. این ها به گفته او باعث می شود تا شخص نتواند برنامه ریزی میان مدت و یا حتی کوتاه مدت داشته باشد؛ برنامه ریزی بلند مدت هم که بماند!
عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها
میثم رحیمی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز مشکل امروز صنایع کوچک و متوسط را عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها می داند و می گوید: بانک ها در پرداخت تسهیلات به صنایع تبعیض قائل می شوند و تسهیلات را بیشتر به شرکت های زیرمجموعه خود پرداخت می کنند تا شرکت های کوچک و غیروابسته.
او درباره نرخ بالای بهره تسهیلات بانکی اظهار می کند: در ایران نرخ بهره اسمی است و نرخ بهره واقعی مورد توجه نیست. به طور مثال در دولت های نهم و دهم نرخ بهره منفی بود؛ چرا که نرخ تورم تا 40 درصد رسیده بود و این در حالی بود که نرخ بهره بین 25 تا 30 درصد بود.
او ادامه می دهد: در حال حاضر فاصله میان نرخ بهره و تورم کم است و اینکه صنایع به دلیل بالابودن نرخ بهره تسهیلات از آن استقبال نمی کنند حقیقت ندارد. از این رو تقاضا از سوی صنایع برای دریافت تسهیلات زیاد است؛ اما به دلیلی که در ابتدا گفتم موفق به دریافت تسهیلات نمی شوند.
رحیمی با بیان اینکه بازار ایران با توجه به مشکلات اقتصادی روزبه روز در حال کوچک تر شدن است، به تسهیلات با نرخ بهره ترجیحی اشاره می کند و می گوید: در دوره ای از سوی برخی بانک های خاص تسهیلات با نرخ سود ترجیحی پرداخت می شد که برای بانک ها منفعت مالی نداشت، اما سبب جهش و حرکت مثبت در اقتصاد و صنعت کشور می شد. اما در چند سال اخیر این نوع تسهیلات از سوی بانک ها پرداخت نمی شود.  

کلید واژه ها: استان قزوین - قزوین - سرمایه‌گذاری صنعتی - وزارت صنعت،معدن و تجارت -




پنجشنبه 15 مرداد 1394 - 23:06:21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن