تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815468332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه محبوب عکاسی در دنیای مدرن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: جایگاه محبوب عکاسی در دنیای مدرن خبرگزاری پانا: عکس، محصول دوربین عکاسی، گذشته را یادآوری می کند؛ ارزیابی می کند؛ به داوری می سپارد و تمام می کند.
۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۵ مرداد ساعت 08:35

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، امین ملك زاده دانشجوی كارشناسی عكاسی خبری دانشكده خبر شیراز- سرپرست اداره مستندات اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس در یادداشتی نوشت: عکاسی امکان دیدن لحظه ای را به ما میدهد که در برابرمان نیستند و در کنارمان حضور ندارند و ما با دیدن عکس میتوانیم صحنه را درک و زمان را ببینیم و با دقت در اجزاء موجود در تصویر ساعتها به آن خیره شده و با آن یک لحظه ،مدت زمانی را سپری کنیم. عکاسی، همچون سلاحی کارآمد و پر کاربرد در نشریات و آگهی های تبلیغاتی می باشد که جایگاه ویژه و محبوبی در دنیای مدرن امروزه دارد. امروزه شاید اکثر افراد جامعه به واسطه وجود عکس در اخبار منتشر شده در رسانه ها مجذوب آن میشوند.
با پیشرفت تکنولوژی ، نحوه دیدن عکس برای مخاطب آسان شده است و حتی در فضای مجازی ارتباط عکاس، مخاطب و عکس به حداقل رسیده، به گونه ای که بلافاصله بعد از ثبت تصویر و انتشار آن در فضای مجازی مخاطب در هر مکان قادر به دیدن تصویر بوده و میتواند نظر خود را در مورد آن بنویسد و هم زمان ارتباط خود را با عکاس و عکس برقرار نماید.
عکاس و عکس می تواند وسیله ای ارتباطی باشد میان جوامع بشری حال و گذشته ، زمان را ثابت نگاه میدارد تا ما به زمان سپری شده خیره شویم .
عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به عکس‌هایی گفته می‌شود که پیام و هدف اصلی آنها خبر رسانی است. و آنگونه که کارشناسان رسانه تعریف می‌کنند؛ عکاسان خبری، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا همان عکس هستند. امروزه عکاسان زبردستی برای نشریات از جمله روزنامه ها، مجلات و خبرگزاریها و سایت های خبری کار می کنند، این عکاسان خبره به مخاطبان رسانه ها کمک می کنند تا وقایع را درک و احساس نمایند.
عکس خبری به ما تصاویری ارائه می دهد که در آن افراد جامعه، ماجراها ، اتفاقات روزمره و حوادث و رخدادهای واقعی و مستند میباشد. به عبارتی دیگر عکس خبری دنیا را در عبارات بصری می بیند و به تصویر می کشد .
عکاس خبری باید قادر باشد که اخبار را شناسایی نموده و آنها را در یک قالب بصری منجمد نماید که به شکل خبری و تازه در آید . عکاس خبری باید اطلاعاتی در رابطه با ابزار آلات عکاسی ، نور ، دید خلاقانه داشته باشد تا اشتباهات خود را به حداقل کاهش دهد و بتواند تصویری گویا و بدون شرح به مخاطبان ارائه نماید.
همیشه باید بهترین موقعیت را برای ثبت بهترین لحظات در نظر بگیرید . آن عکاسی که عکس و خبر او زودتر از همه منتشر می شود برگ برنده را در اختیار دارد . گاهی یک عکاس خبری یک یا حتی چند مجموعه عکس خبری و یا پاراگراف های خبر را انجام می دهد .
عکاس خبری با کاوش در هنجارهای احتمالی و پرداختن به موضوعات زندگی روزمره مردم سطح آگاهی عمومی را از طریق رسانه عکس و ثبت آن به عنوان اسناد تصویری بالا می برد .
عکس هایی که دارای ارزش خبری هستند: مستند ، تبلیغاتی ، زندگی روزمره جوامع مختلف ، علایق انسانی ،ورزشی همایش ها و سمینارها ، فستیوال ها ، رویدادهای آموزشی، حوادث طبیعی و غیر طبیعی میباشد.
اخبار فوری : مثل حادثه ، بلایای طبیعی ، طوفان های بزرگ و ... اخبار کلی : مثل فوت ، ملاقات های بزرگ و...
اما دوراهی های اخلاقی در عکاسی خبری وجود دارد: در پس هر عکسی که ما می‌بینیم خواه در اینترنت، روزنامه، مجله یا هر جای دیگر دو داستان نهفته است: داستانی که مربوط به سوژه عکس است و دیگری داستان مرتبط با عکاس. دوراهی‌های اخلاقی که عکاسان حین تهیه تصویر با آن مواجه می‌شوند یکی از ده‌ها داستانی است که دنیای شخصی و حرفه‌ای آنان را به چالش می‌کشد. عکاسی کردن از صحنه‌های تراژدی به ویژه آن دست صحنه‌هایی که در آنها انسان جان خود را از دست می‌دهد موجب بروز تعارضات اخلاقی پیچیده و بغرنجی برای عکاسان خبری می‌شود. در هر حالت عکاس خبری شاهد رویدادی است که فهم و درک مخاطب را از مهمترین وقایع زندگی می‌سازد. برخی از این وقایع بلایا و فجایعی هستند که با خود مرگ، نابودی و تخریب را به همراه دارند. عکاسان خبری با چشمان خود شاهد و ناظر صحنه‌های شاد و تلخی هستند که ارتباط تنگاتنگی با زندگی و جان انسان‌ها دارد. عکاسان خبری مجبورند از میان عمل به وظیفه اخلاقی شان به عنوان یک فرد ناجی برای نجات قربانیان وعمل به مسئولیت شان به عنوان یک عکاس خبری برای به ثبت رساندن صحنه‌های تراژدی یکی را انتخاب کنند.
عکاسان خبری به مثابه داستان سرایان تصویری تلاش می‌کنند تا مسئولیت اجتماعی شان را در برابر عموم و جامعه به درستی انجام دهند. آنان در به انجام رساندن مسئولیت شان به ناچار با دوراهی های اخلاقی متعددی مواجه می‌شوند، دوراهی هایی که برای افرادی به غیر از آنها غیرقابل تصور است. شناخت این دوراهی های اخلاقی که عکاسان خبری را مجبور به انتخاب درستی و نادرستی ابعاد اخلاقی می‌کند از اهمیت بسیاری برخوردار است. شناخت این دوراهی ها نه تنها برای عکاسان خبری بلکه برای خوانندگان نیز حائز اهمیت است چرا که در اغلب موارد آنها بدون لحاظ دوراهی های اخلاقی که عکاس آن را تجربه کرده است و آگاهی از عوامل تاثیرگذار بر تصمیم گیری وی به قضاوت درباره عکس و عکاس می‌پردازند.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن