تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833308909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از همایش مشروطیت؛ فرازها و فرودها، چشم‌انداز آینده فیرحی: تاوان اشتباه ۱۰۹ ساله ایرانیان از مشروطه تا عصر کنونی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از همایش مشروطیت؛ فرازها و فرودها، چشم‌انداز آینده
فیرحی: تاوان اشتباه ۱۰۹ ساله ایرانیان از مشروطه تا عصر کنونی
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: ما اندیشه‌های فلسفی زیادی داریم اما اندیشه‌های تکنیکی ما کم است ما می‌دانیم شهروند باید آزاد باشد اما نمی‌دانیم چگونه آزاد باشد و ۱۰۹ سال است که تاوان یک اشتباه را می‌پردازیم و آن عدم توجه به تکنیک حزبی است.

خبرگزاری فارس: فیرحی: تاوان اشتباه ۱۰۹ ساله ایرانیان از مشروطه تا عصر کنونی



به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، حجت‌‌الاسلام داود فیرحی عضو هیأت علمی دانشگاه در همایش مشروطیت؛ فراز و فرودها، چشم‌انداز آینده که عصر امروز در سالن همایش حزب اراده ملت ایران برگزار شد، اظهار داشت: مدت‌ها است که بنده درگیر بحث مشروطه هستم یکی به این دلیل که مشروطه تغییر بزرگی است و به نوعی آستان تجدد ما است. وی افزود: یک نظام سیاسی با همه ویژگی‌هایش آمده و یک نظام سیاسی با هم ویژگی‌هایش رفته و برخی معتقدند مشروطه سیستم سیاسی و نظام سیاسی را تغییر نداد چون روشنفکران، روحانیون و دولت‌مردان، مشروطه را براساس ظن خود توضیح می‌دهند. فیرحی گفت:‌ من به دو دلیل قائل به اهمیت مشروطه هستم نخست اینکه تجربه عمیقی است و کشورهایی مانند پاکستان، عراق و بحرین چنین تجربه‌ای ندارند و در کشورهای اسلامی تنها چند کشور مصر، اندونزی و ترکیه دارای چنین تجربه‌ای هستند. وی افزود: من در مطالعاتم احساس کردم که برخی وقایع تاریخی لحظه غیرقابل تکرار است و در تاریخ اسلام تاریخ سقیفه غیر قابل تکرار است  و جنگ ایران و روس و مشروطه نیز اینگونه هستند. این استاد علوم سیاسی و تاریخ اسلام با بیان اینکه می‌توان از مشروطه که تجربه غیرقابل تکرار آموخت گفت: در ادبیات شهید بهشتی حزب به عنوان نماد تحزب مذهبی است. فیرحی گفت: شهید بهشتی به عنوان نماد پیشرو در تحزب مذهبی دو جلد کتاب به عنوان حزب و بررسی مواضع حزب جمهوری اسلامی وجود دارد که ایشان در آنجا می‌گوید دولت مدرن نمی‌تواند شخصی اداره شود بلکه ناچار است به صورت جمعی اداره شود. وی افزود: حالا که دولت مدرن اساسش براساس مدیریت جمعی است تنها دو راه وجود دارد یا اینکه به صورت حزبی اداره شود و یا براساس تمرکز قدرت که فسادآور است، اداره شود. این استاد و تاریخ‌پژوه سیاسی گفت: نخستین فرض شهید بهشتی از دولت مشروطه مدرن است، و دومین فرض شهید بزرگوار این است که دولت مدرن دو راه بیشتر ندارد یا محفلی اداره شود - اصطلاحی که ناطق نوری به کار می‌برد - یا اینکه حزبی اداره شود و دولت محفلی قابل کنترل نیست و میل به فساد پیدا می‌کند. فیرحی ادامه داد: مطابق عقیده شهید بهشتی تنها راه اداره جامعه فعالیت احزاب صحیح هستند. انقلاب مشروطه بر نظام حکمرانی تحول ایجاد کرد و این تیتر سخن من است ما در ایران نوعی از نظام سیاسی داشتیم که ظاهرش پادشاهی بود و تکنیک اداره آن چیزی به نام ممالک محروسه است. ممالک محروسه بازمانده نوعی از اداره کشور توسط کوروش است. وی بیان داشت: در این نوع اداره کشور مناطق گوناگون کشور حداکثر خودمختاری را داشت و شاهنشاه به عنوان نماد وحدت کل کشور محسوب می‌شد. فیرحی گفت: در دوران مشروطه پنج ولایت در کل کشور داشتیم که شامل تهران، آذربایجان، خوزستان، اصفهان و خراسان بود و قبل از مشروطه افغانستان و بحرین نیز مال ما بودند. این استاد اندیشه سیاسی گفت: انقلاب مشروطه انقلاب انجمنی بود که انجمن تهران و تبریز و فارس هر یک اختیاراتی داشت و نظام انجمنی شبیه حکمرانی محلی بود. وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله نائینی در کتاب معروفش توضیح می‌دهد که انجمن‌ها موتور دموکراسی هستند و در آن کتاب از انجمن صحیح و انجمن غلط صحبت می‌کند. فیرحی افزود: از مجلس دوم به بعد چیزی به نام احزاب پیدا می‌شود و فرق احزاب و انجمن این بود که احزاب نظام انجمن‌ها را تکامل بخشید و جامعه را به سمت تمرکز سوق داد و به نوعی احزاب نقش مؤثری در فرایند تمرکزبخشی قدرت در ایران داشت و بعد از تحزب دولت ملی در ایران تشکیل می‌شود و ما در مشروطه دچار انقلاب کوپرنیکی شدیم. وی گفت: مشروطیت تبعات زیادی داشت قبل از انقلاب مشروطه نظام مذهبی غیر متمرکز بود و شباهت بسیاری به نظام سیاسی داشت به گونه‌ای که هر منطقه مجتهد محلی داشت مانند حاکم محلی گوناگون که در مناطق گوناگون کشور حکمرانی می‌کرد. فیرحی با بیان اینکه نظام مذهبی ما قبل از مشروطه نظام غیر متمرکز بود، افزود: رویه ثابتی به نام نظام دینی و قانونی قبل از مشروطه در کشور وجود نداشت و بعد از مشروطه اتفاق مهمی که افتاد این بود که هیچ نقطه‌ای از ایران خارج از قانون نمی‌توانست عمل کند. این عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: قانونی که در مجلس مشروطه تصویب می‌شد نباید مخالف شریعت باشد و بعد از این بود که گفته شد چگونه مجلسی باید ساخته شود که شریعت در آن رعایت شود به همین دلیل وقتی رئیس جمهور ما گفت پلیس نباید اسلام را اجرا کند بلکه باید قانون را عمل کند به این دلیل بود که اگر پلیس موظف به اجرای اسلام بود تفسیر و برداشت گوناگونی از اسلام وجود داشت که جامعه را به جامعه قبل از مشروطه یا مدرن سوق می‌داد. وی گفت: فکر کردن به حزب دو قسمت دارد یکی اینکه حزب چه شرایطی دارد که حزبی درست باشد و دوم اینکه حزب مانند نماز در شرایط و مقدماتی است که باید آن شرایط و مقدمات اجرا شود. فیرحی گفت: ما اندیشه‌های فلسفی زیادی داریم اما اندیشه‌های تکنیکی ما کم است ما می‌دانیم شهروند باید آزاد باشد اما نمی‌دانیم چگونه آزاد باشد و 109 سال است که تاوان یک اشتباه را می‌پردازیم و آن عدم توجه به تکنیک حزبی است. انتهای پیام/

94/05/14 - 21:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن