تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802141822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محيط‌باناني كه عاشق آب و خاكند و «تكيه بر باد» دارند !


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: محيط‌باناني كه عاشق آب و خاكند و «تكيه بر باد» دارند !
در چند وقت گذشته و با روي كارآمدن دولت يازدهم، اتفاقات خوبي در فرعيات زندگي محيط‌بانان و جنگل‌بانان رقم خورد.
نویسنده : علي‌خدايي بيجاري 


در چند وقت گذشته و با روي كارآمدن دولت يازدهم، اتفاقات خوبي در فرعيات زندگي محيط‌بانان و جنگل‌بانان رقم خورد. شايد خيلي از مسئولان بهبود نسبي معيشت اين قشر زحمتكش را اصل و اصولي اوليه بدانند، اما با توجه به رخُدادهاي تلخ واقع شده و نظر به اتفاقاتي كه هرازگاهي به قتل و حذف فيزيكي يكي از دو جناح مدافع و مخاصم مي‌انجامد، اين حقيقت رخ مي‌نمايد كه امنيت و آرامش خاطر محيط‌بانان و جنگل‌بانان عزيز و خانواده‌هاي صبور‌شان، اصل است و مابقي فرع‌! با وجود اين، حلقه مفقوده اين تسلسل معيوب، قانون حمايتگري است كه بايد پشتوانه اين قشر آسيب‌پذير باشد تا امر حفاظت و صيانت از منابع طبيعي به بهترين نحو صورت بگيرد.
 روز جمعه گذشته هوشنگ نادري، جنگلبان منابع طبيعي شهرستان بويراحمد، حين برخورد با قاچاقچيان چوب، جان خود را از دست داد و خبر چند روز ديرتر به پايتخت رسيد و در كمال تعجب هيچ انعكاسي در رسانه‌ها نداشت! گرچه مرحوم نادري در اين بي‌مهري‌ها تنها نيست و مانند 113محيط‌بان ديگر است كه در حين انجام وظيفه جان خود را فداي آرماني كردند تا شايد از مرگ زودهنگام محيط‌زيست جلوگيري كنند. 113خانواده‌اي كه به سوگ نشستند و هنوز بغض بي‌مهري‌ها در گلوي‌شان چنگ مي‌اندازد! و با درد و دريغ اين حكايت (به واسطه كم‌كاري مسئولان و نبود همتي براي رفع ضعف قانون مقابله با متجاوزان)هنوز ادامه دارد!

  بندهايي كه بر دست محيط‌بانان زنجير مي‌شوند !
حكايت پر‌حاشيه محيط‌باني و جنگلباني و شيوه حفاظت از مناطق تحت سيطره و صيانت دو سازمان حفاظت محيط‌زيست و جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با سلاح جنگي، حكايتي است كه بايد هرچه زود‌تر تكليف آن را روشن كرد، چراكه ضعف قانون در اين بخش موجب بلاتكليفي محيط‌بانان مي‌شود. به اين مفهوم كه دولت در كسوت سازمان جنگل‌ها و سازمان محيط زيست اسلحه‌اي جنگي به مأموران خود مي‌دهد كه به وسيله اين سلاح از مناطق تحت حفاظت و مواهب طبيعي كشور پاسداري و صيانت كنند. طبيعتاً اين سلاح بايد در برخورد با متجاوزان و مقابله با متعرضان به طبيعت كشور به كار گرفته شود، چراكه كساني كه براي شكار يا قاچاق چوب، زنده‌گيري حيوانات و هر تخلف ديگر به مناطق تحت حفاظت قدم مي‌گذارند، بي‌شك دشمن اين مردم و ثروت ملي و مواهب طبيعي اين مملكت و مهم‌تر از همه متعرض به قانون محسوب مي‌شوند. بنابراين كاملاً طبيعي است كه از چندصد فقره تخلفي كه در ماه در مناطق حفاظت شده كشور صورت مي‌گيرد، تيري به ضرورت شليك شود و ناخواسته و ناخودآگاه به متجاوز و متخلفي اصابت كند؛ متخلفي كه حجت بر او تمام است و مي‌داند كه براي تاراج آمده !
 اينجاست كه همان سازماني كه اسلحه به دست مأمور خود داده و او را موظف به پاسداري از اين مواهب كرده، پا پس مي‌كشد و قانون چنين محيط‌باني را كه مرتكب قتل يا ضرب و جرح شده چون افراد ديگر محاكمه مي‌كند و در بسياري از موارد(به استناد موارد موجود) آنان را به قصاص متهم مي‌كند! همچنين در موارد عكس كه محيط‌باني در اين درگيري‌ها، جان خود را از دست دهد، وي را «كشته‌» محسوب مي‌كنند. پس ادامه كار چنين قشري را بايد در عشق ديد و غم نان !

  يا زنگي زنگ، يا رومي روم
عاقبت بايد كسي بيايد و تكليف را يك سره كند. امنيت كاري اين قشر مهم‌تر از چند ده هزار تومان اضافه حقوق و ترفيع و رتبه‌! است، چراكه معيشت در كنار زندگي بي‌دغدغه معنا مي‌يابد. اگر قرار است محيط‌باني كشته شود يا جواني خود را در زندان بگذراند يا قصاص شود، بي‌ترديد دارايي سليمان نبي هم لبخندي بر لب او نخواهد نشاند.
با اين همه بايد معلوم شود كه يك محيط‌بان اجازه شليك دارد يا نه‌؟ اگر اسلحه جنگي است، حمايت لازم است و اگر حمايت نيست بايد نوع سلاح تغيير كند تا محيط‌بانان و جنگلبانان بتوانند در درگيري‌ها با وارد كردن شوك به متخلف او را دستگير و به مراجع قانوني تحويل نمايند.
با اين اوصاف بيراه نيست اگر بگوييم كه خلأها و شرايط موجود و بلاتكليفي در انجام وظيفه، محيط‌بانان و جنگلبانان را بر آن مي‌دارد كه چشم‌هاي بيدار خود را بر تخلفات ببندند؛‌ با اين فلسفه كه در اين شلوغه بازار نه كشته شوند و نه ناخواسته و ناگزير موجب كشته شدن متجاوزي شوند!



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن