تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819261998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکليف يکي ديگر از ميادين مشترک مشخص شد / ميدان «آذر» سال آينده به توليد 30 هزار بشکه در روز مي رسد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۱۴ق.ظ)
تکليف يکي ديگر از ميادين مشترک مشخص شد / ميدان «آذر» سال آينده به توليد 30 هزار بشکه در روز مي رسد موج - مجري طرح توسعه ميدان مشترک آذر از پايان حفاري ٤ حلقه چاه اين ميدان نفتي خبر داد و گفت: توليد زودهنگام از ميدان مشترک آذر با تمهيدات پيش بيني شده از سال ٩٥ با توليد ٣٠ هزار بشکه در روز شروع مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج، کيوان ياراحمدي با بيان اينکه هم‌اکنون عمليات احداث خط لوله انتقال نفت خام، تاسيسات سرچاهي، خطوط لوله جرياني و تاسيسات فرآورش مرکزي ميدان آذر در جريان است، ادامه داد: هم اکنون سقف هزينه‌هاي سرمايه‌اي طرح توسعه ميدان نفتي آذر تعيين شده و براساس برآورد صورت گرفته از ميزان پيش بيني اوليه براي توسعه ميدان نيز کمتر بوده است.
ياراحمدي درباره اعمال پروژه بازنگري طرحها تصريح کرد: به منظور بهره‌برداري هرچه سريعتر از ميدان مشترک آذر پروژه بازنگري طرحها (Modified Epc) تعريف شد که با اجراي آن ديگر فعاليتهاي مرتبط با توسعه ميدان از جمله احداث خط لوله، احداث تاسيسات سرچاهي و خط لوله جرياني و پايان حفاريها، مي‌توان به توليد زودهنگام از اين ميدان دست يافت.
مجري طرح توسعه ميدان نفتي مشترک آذر همچنين با بيان اين‌که ميدان آذر يکي از پرچالش‌ترين ميدانهاي ايران از نظر حفاري است، از عمليات شکافت اسيدي براي حفاري در چاههاي اين ميدان خبر داد و اظهار کرد: از جمله دلايل سختي عمليات حفاري در ميدان مشترک را توالي لايه‌هاي پرفشار و کم فشار، تعدد لوله‌هاي جداري و آستري استفاده شده و سايزهاي غيرمتعارف چاهها است.
ياراحمدي از ديگر مشکلات حفاري در ميدان آذر براي به توليد رساندن آنها را نياز به عمليات شکافت هيدروليکي اعلام کرد و گفت: براي انجام اينکار بايد از شکافت اسيدي بهره برد که تاکنون در ايران عمليات شکافت هيدروليکي از جمله شکافت اسيدي به طور موفقيت آميز و در ابعاد صنعتي اجرا نشده است، که براي اولين بار از اين عمليات براي حفاري در چاههاي ميدان مشترک آذر بهره خواهيم برد.

* قراردادن لوله جداري در عمق 2500متري
پيش تر نيز مهران مفرشي مدير پروژه حفاري ميدان نفتي آذر در شرکت ملي حفاري ايران از راندن لوله جداري (CASING) سنگين ١٨ و پنج هشتم اينچ در عمق 2500 متري زمين از سوي متخصصان شرکت در اين ميدان خبر داد و با بيان اين که اين سومين عمليات از نظر طولاني بودن CASING در حفاري چاههاي نفت و گاز در کشور است که در ميدان نفتي آذر محقق مي شود، گفت: جداري به کار گرفته شده در دو وزن ١١٤ و ١٣٦ پوند انتخاب و با وزن ٨٥٠ هزار پوند در اعماق زمين رانده شد.

وي افزود: عمليات جداري گذاري در اعماق زمين به منظور باز نگهداشتن چاه، جلوگيري از ريزش سازندهاي سست و شکننده، تفکيک لايه هاي متخلخل و با هدف دستيابي به منابع هيدروکربوري، يک عمليات فني تخصصي است که توسط متخصصان مجرب شرکت ملي حفاري ايران به واحدهاي متقاضي ارائه مي شود.

مدير پروژه حفاري ميدان نفتي آذر در شرکت ملي حفاري ايران، ميدان نفتي آذر را در رديف پيچيده ترين ميادين نفتي در جهان عنوان کرد و گفت: عمليات حفاري در اين ميدان به سبب پيچيدگيهاي فني، فشار طبقات، اطلاعات کم زمين شناسي و طبيعت ناشناخته بسيار دشوار است که از سوي متخصصان و کارشناسان ايراني طراحي شده و در دست اجراست.

* خصوصيات ميدان آذر
ميدان نفتي آذر با ٢,٥ ميليارد بشکه نفت درجا يکي از ميدانهاي هيدروکربوري مشترک با کشور عراق است که در بلوک اناران در دماغه کوههاي زاگرس و در امتداد مرز ايران و عراق ( در قسمت جنوب غربي ايلام) ميان دو شهر مهران و دهلران واقع شده است.

عمق بالاي مخزن هيدروکربوري و نياز به حفاري در سازندهاي مختلف نفتي از ويژگيهاي اين ميدان است که عمليات حفاري را بسيار پيچيده و طولاني مي‌کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن