تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814899165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي 4 صنعت بزرگ بورس و توجيه پذير بودن نوسان گيري سهامداران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۵۴ق.ظ)
بررسي 4 صنعت بزرگ بورس و توجيه پذير بودن نوسان گيري سهامداران موج - يک کارشناس بازارسرمايه با بررسي اجمالي ۴ صنعت بزرگ و مؤثر بورس اعلام کرد رفتار اين روزهاي سرمايه گذاران که توأم با نوسان گيري صرف شده، توجيه پذير است.
به گزارش خبرگزاري موج، امين ناطقي راد، مدير عامل شرکت توسعه تجارت انديشه نگر پاسارگاد، با ارائه مطلبي اجمالي از بررسي 4 صنعت بزرگ و مؤثر بورس اعلام کرد: رفتار اين روزهاي سرمايه گذاران که توأم با نوسان گيري صرف قابل توجيه است.
وي افزود: بازار سرمايه کشور طي روزهاي پاياني تير و 2 هفته ابتدايي مرداد با عبور از روزهاي انتهايي فصل مجامع سال 93 وارد سال سرمايه گذاري 1394 شده است. فضاي اين روزهاي بازار سرمايه کشور متأثر از عواملي است که هريک به نوبه خود مي‌توانند دورنمايي مبهم را براي فعالان اين بازار ترسيم کنند و آنان را از ورود جدي و با نگاه بلند مدت به بازار منع کنند. اين عوامل را مي‌توان در صنايع تاثيرگذاري جستجو کرد که هريک وزن قابل توجهي در ارزش روز بازار سرمايه کشور دارا هستند.

صنعت پتروشيمي
اين کارشناس بازار سرمايه بيان کرد: صنعت پتروشيمي با دارا بودن رتبه نخست و داشتن بيش از 22 درصد ارزش روز بازار سرمايه، اين روزها دچار عدم اطمينان در خصوص نرخ خوراک و از طرفي دورنماي مبهم در خصوص فروش محصولات است.
اين شرکت‌ها علي رغم کشمکش فراوان با وزارت نفت در سال‌هاي گذشته در خصوص افزايش نرخ خوراک، و عدم توفيق در مجاب کردن وزارتخانه مزبور در خصوص کاهش نرخ، براي سال 1394 نيز مجدداً نرخ گاز طبيعي را پايين تر از قانون مصوب فعلي (13 سنت/مترمکعب) و برابر 8 سنت/مترمکعب در نظر گرفتند که از ابتدا هم مشخص بود که اين عدد مورد قبول قرار نخواهد گرفت.
وي افزود: همين مسأله سبب در حاشيه قرار گرفتن سهام اين شرکت‌ها شد؛ زيرا فعالان بازار در شرايط فعلي حاضر نيستند به سرمايه گذاري در سهام شرکت‌هايي که دورنماي رشد EPS ندارند بپردازند؛ چه برسد به اين که شرکتي با احتمال تعديل منفي نيز رو به رو باشد.
ناطقي راد خاطرنشان کرد: از سوي ديگر اين روزها، بازار تقاضاي محصولات پتروشيمي نيز از وضعيت رو به رشدي برخوردار نيست؛ زيرا از طرفي شرايط اقتصاد جهاني به گونه اي نيست که بتواند رشد قابل توجهي براي مصرف اين محصولات و به تبع آن، رشد قيمت آن‌ها رقم بزند. از طرفي هم، راه اندازي طرح‌هاي متعدد پتروشيمي؛ به خصوص واحدهاي متانول و اوره و آمونياک در منطقه خاورميانه و همچنين طرح‌هاي در دست احداث، احتمالاً شرايط را براي سالهاي آينده از وضع موجود پيچيده تر خواهد کرد. (اين مسأله در سخنان چند روز گذشته وزير نفت نيز مورد اشاره قرار گرفت و که احداث اين حجم از طرح‌هاي متانول و اوره و آمونياک پس از اين در کشور، سرمايه گذاران را دچار مخاطره خواهد کرد).

صنعت فلزات اساسي (با تاکيد بر صنعت فولاد) و صنعت استخراج کانه‌هاي فلزي
مدير عامل شرکت توسعه تجارت انديشه نگر پاسارگاد عنوان کرد: دو صنعت فلزات اساسي (با تاکيد بر صنعت فولاد) و صنعت استخراج کانه‌هاي فلزي که به نوعي داراي ارتباط تنگاتنگي نيز با يکديگر هستند به ترتيب با داشتن 10 و 6 درصد ارزش روز بازار، پس از صنعت پتروشيمي، مجموعاً رتبه دوم را از اين حيث به خودشان اختصاص مي‌دهند. در اين ميان صنعت سنگ آهن توجه به يک نکته بسيار حائز اهميت است: «هيچ يک از کاموديتي ها به اندازه سنگ آهن، به اقتصاد کشور چين وابسته نيست؛ زيرا بيش از نيمي از توليد فولاد جهاني توسط کشور چين صورت مي‌گيرد و 98 درصد توليد سنگ آهن نيز به هدف مصرف در صنايع توليد فولاد، انجام مي‌شود.»
وي افزود: نگاهي به اقتصاد کشور چين نشان مي‌دهد رشد اقتصادي سالانه اين کشور از اعداد نزديک به 12 درصد در سال 2010، به محدوده 7 درصد در سال ميلادي جاري کاهش يافته و همين مسئله هم سبب شده رشد مصرف فولاد در اين کشور از محدوده 9.1 درصد در سال 2011 به 3 درصد در سال 2014 کاهش يابد که به تبع اين اتفاق، کاهش معني دار رشد مصرف سنگ آهن نيز رخ داده است.
ذکر اين نکته در انتهاي مبحث مربوط به اين دو صنعت ضروري است که پيش بيني مؤسسات معتبر بين المللي براي 2 الي 3 سال آتي ميلادي، نشاني از تغيير روند و رونق در صنعت فولاد و سنگ آهن ندارد، لذا طبيعي است فعالان بازار سرمايه نيز اقبال چنداني به سهام اين 2 گروه نشان ندهند.

صنعت بانکداري
کارشناس بازارسرمايه اظهار کرد: صنعت بانکداري که پس از صنايع پتروشيمي و مجموع 2 صنعت فلزات اساسي و استخراج کانه‌هاي فلزي، سومين رتبه را به لحاظ ارزش بازار دارا است (با 13 درصد ارزش روز کل بازار) با بيم و اميدهايي روبرو است که سبب مي‌شود فعالان بازار سرمايه نتوانند تصميم قطعي لازم را در خصوص خريد سهام اين گروه اتخاذ کنند و رفتارشان بر روي سهام اين گروه، بيشتر جنبه نوسانگيري داشته باشد.
وي ادامه داد: سرمايه گذاران، اين روزها از طرفي درگير ذهنيت فضاي مجامع سال 1393 بانک‌ها و صورت‌هاي مالي آن‌ها هستند و از طرفي هم نگاه به آينده دارند. يعني از طرفي صورت‌هاي مالي سال گذشته برخي بانک‌ها را مي‌بينند که سهم بانک از درآمدهاي مشاع و همچنين جريان وجوه نقد عملياتي بانک منفي بوده و بانک با برخي روش‌هاي غير عملياتي توانسته است سود اعلامي خود را پوشش دهد و از سويي هم به فضاي پسا تحريم براي اين صنعت مي‌نگرند که مي‌توانند به روزهاي خوب خود بازگردند و لذا فعالان بازار در انتظار روزهاي بهتر براي اين صنعت به سر مي‌برند.
ناطقي راد گفت: مجموع نکات گفته شده براي 4 صنعت تأثير گذار بازار سرمايه که به نوعي براي ساير صنايع هم به اشکال ديگر وجود دارد و صرفاً بيان برخي موارد تلقي مي‌شود، مويد اين مطلب است که رفتار اين روزهاي سرمايه گذاران که توأم با نوسانگيري صرف شده قابل توجيه خواهد بود و همچنان فعالان بازار به انتظار تحرک در خصوص صنايعي که قابليت تغييرات مثبت در آن‌ها مشاهده مي‌شود، خواهند نشست.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن