تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813018382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش سبک زندگي سالم به 200 هزار دانشجوي پزشکي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۵۶ق.ظ)
آموزش سبک زندگي سالم به 200 هزار دانشجوي پزشکي موج - مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس گفت: «ارتقاي مراقبت و آموزش‌هاي ابتدايي دوران کودکي از صفر تا 8 سالگي از جمله برنامه‌هاي ماست و در اين راستا مي‌کوشيم کودکان از نظر رشدي سر و سامان بهتري پيدا کنند.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد اسماعيل مطلق افزود: براي تحقق اين هدف، سه دستگاه وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزيستي کشور دخيل هستند و البته دستگاه‌هاي ديگر مثل شهرداري‌ها و سازمان صدا و سيما نقش کمک‌کننده در اين زمينه دارند.
مطلق گفت: در برنامه ارتقاي مراقبت و آموزش‌هاي ابتدايي در دوران کودکي معتقديم هر کودکي پتانسيل نخبگي دارد، لذا نبايد هيچ کودکي به دليل اين که در خانواده‌اش امکانات وجود ندارد، پتانسيل نخبگي او هم مخفي بماند در واقع با اجراي اين برنامه مي‌توانيم عدالت اجتماعي را ترويج دهيم.
مطلق در ادامه بحث «تحکيم بنيان و پايداري خانواده» را مهم‌ترين موضوع بند چهارم سياست‌هاي کلي جمعيت عنوان کرد و گفت: در مقوله‌هايي که مرتبط به سلامت خانواده‌ها مي‌شود از جمله سلامت جنسي و باروري بايد خدمات درستي را به خانواده‌ها ارائه کنيم.
به گفته دکتر مطلق همه آمارها نشان مي‌دهد بخشي از طلاق‌ها به دليل عدم رضايتمندي زوجين از روابط جنسي هست، بنابراين براي پايداري خانواده به بحث سلامت جنسي نيز پرداخته‌ايم.
وي افزود: در اين رابطه مشاوره و آموزش‌هاي لازم را براي ارتقاي کيفيت سلامت جنسي در نظام ارائه خدمات خود ادغام کرده‌ايم و از اين طريق مي‌توانيم پايداري خانواده‌ها را افزايش دهيم.
مطلق با اشاره به موضوع «توسعه خدمات سلامت باروري و فرزندآوري که در بند چهارم سياست‌هاي کلي جمعيت» مورد تاکيد قرار گرفته است، گفت: ما مي‌خواهيم همه گروه هدف ما به خدمات با کيفيت سلامت باروري و فرزندآوري دسترسي داشته باشند.
وي گفت: براي تحقق اين هدف بسته خدمت سلامت باروري و فرزندآوري را بر اساس سياست‌هاي کلي تدوين کرده‌ايم به نحوي که ارائه دهنده خدمت ما متناسب با اين بسته آموزش داده مي‌شود تا بتواند خدمات لازم را براي گروه هدف اين برنامه‌ها تأمين کند.
وي همچنين به بند هفتم سياست‌هاي کلي جمعيت ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري اشاره کرد.
به گفته مطلق در اين بند «فرهنگ‌سازي براي احترام و تکريم سالمندان و ايجاد شرايط لازم براي تأمين سلامت و نگهداري آنان در خانواده و پيش‌بيني ساز و کار لازم براي بهره‌مندي از تجارب و توانمندي‌هاي سالمندان در عرصه‌هاي مناسب» مورد تاکيد قرار گرفته است.
وي با بيان اين که در تکريم سالمندان ما دستگاه همکار هستيم و با وزارتخانه‌هاي تعاون، کار و رفاه اجتماعي، فرهنگ و ارشاد اسلامي همکاري و سازمان صدا و سيما تعامل مي‌نماييم گفت: در بحث سلامت سالمندان ما دستگاه اصلي هستيم.
وي گفت: بايد براي تکريم سالمندان با همکاري سازمان‌هاي مرتبط به گونه‌اي تعامل نماييم که سالمندان در منزل بمانند و تکريم شوند.

ضرورت ايجاد بخش‌هاي بستري ويژه سالمندان
مطلق موضوع ارتقاي سلامت سالمندان را در برنامه ششم مورد اشاره قرار داد و گفت: بايد مراقبت‌هايي را در خانه‌ها به سالمندان ارائه دهيم چون خيلي از سالمندان توان بيرون آمدن از منزل را ندارند تا خدمات مورد نياز را دريافت کنند.
وي با اشاره به نبود بخش بستري سالمندان در کشور گفت: شايد فقط يک يا دو بخش بستري سالمندان در کشور وجود دارد در حالي که سالمندان در سراسر کشور هستند و بخش‌هاي بستري ويژه سالمندان را بايد در همه جاي کشور ايجاد کنيم.
وي گفت: در حال حاضر 34 درصد تخت‌هاي بستري کشور سالمندان هستند و سالمندان ممکن است در بخش‌هاي داخلي، اورولوژي و ساير بخش‌ها بستري شوند و به طور مشخص بخش ويژه سالمندان در کشور وجود ندارد.
وي گفت: مي‌خواهيم قشر سالمند را سالم نگه داريم تا آن‌ها بتوانند در مراقبت از کودکان در منزل با خانواده همکاري نمايند.
مطلق افزود: با حضور سالمندان در منزل و تکريم آنان اتفاقاتي در منزل مي‌افتد که علاوه بر کمک به خانواده‌ها، سالمندان از جنبه کدخدامنشي و ريش سفيدي در رفع اختلافات اعضاي خانواده نيز کمک کننده خواهند بود.

برنامه ريزي براي کاهش مرگ در گروه سني 30 تا 70 سال
مطلق کاهش مرگ ومير در نوجوانان، جوانان و ميانسالان را مورد تاکيد قرار داد و گفت: مراقبت از نوجوان و جوان ميانسال و کاهش مرگ در ميان اين گروه‌ها، از جمله ديگر سياست‌هاي بند ششم است که به خصوص کاهش مرگ در گروه سني 30 تا 70 سال را در اولويت قرار داديم.
وي يادآور شد ترويج شيوه سبک زندگي ايراني اسلامي را نيز در دستور کار قرار داديم.

آموزش سبک زندگي سالم به 200 هزار دانشجوي پزشکي
مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس در مورد بند 5 سياست‌هاي کلي جمعيت ابلاغي مقام معظم رهبري که درخصوص ترويج و نهادينه‌سازي سبک زندگي اسلامي ايراني و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگي غربي است، گفت: سال گذشته در قالب آموزش‌هاي سبک زندگي سالم 200 هزار دانشجوي پزشکي را به عنوان سفيران سلامت با مشارکت معاونت‌هاي فرهنگي و دانشجويي و بهداشتي از طريق برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي و ارائه کتاب و CD آموزش داديم.
وي همچنين برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي درخصوص توانمندسازي جوانان درخصوص شيوه زندگي سالم در 15 دانشگاه علوم پزشکي را از ديگر اقدامات اداره سلامت جوانان در راستاي اجرايي نمودن بند 5 سياست‌هاي کلي جمعيت عنوان کرد و افزود: در راستاي بند 2 سياست‌هاي جمعيتي، اقداماتي از جمله برگزاري کارگاه‌هاي تربيت مربي در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي، تهيه پيام‌هاي آموزشي، تدوين محتوي آموزشي خود مراقبتي جوانان با توجه به نيازسنجي آموزشي ادغام بسته خدمت سلامت جوانان در حاشيه شهرها انجام شده است.
مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس در ادامه به تشريح برنامه‌هاي اداره ميانسالان وزارت بهداشت در راستاي اجراي بند 6 سياست‌هاي کلي سلامت مبني بر اميد به زندگي و سلامت جامعه پرداخت و گفت: در اين اداره براي جمعيت 30 تا 59 کشور سال برنامه‌هايي مراقبتي ارائه مي‌دهيم.
وي گفت: براي سلامت باروري زنان و مردان برنامه‌هايي را در قالب مراقبت‌هاي ادغام يافته در مراکز بهداشتي درماني اجرا مي‌کنيم به نحوي که براي خانم‌هاي بالاي 50 سال حتماً توصيه به ماموگرافي مي‌کنيم و خانم‌هاي 40 تا 50 سالي که عامل خطر داشته باشند حتماً بايد يک ماموگرافي زمينه‌اي داشته باشند.
وي به موضوع «سلامت عمومي» در برنامه مراقبت‌هاي ادغام يافته اشاره کرد و گفت: اين مراقبت‌ها شامل سلامت جسم و روان مي‌شود و در اين حوزه به موضوع بيماري‌ها مي‌پردازيم.
مطلق در توضيح گفت: ابتدا سوابق بيماري و علائم بيماري پرسيده مي‌شود و جواب آزمايشات و يا احياناً راديولوژي‌هاي انجام شده از بيمار سؤال مي‌شود و براي عوامل خطر بيماري‌هاي قلبي – عروقي چند آزمايش براي آن‌ها انجام مي‌دهيم ضمن اين که فشارخون اين افراد نيز گرفته مي‌شود و در مجموع جمع‌بندي از وضعيت سلامت عمومي انجام مي‌دهيم و براساس آن افراد را مورد مراقبت ماهانه يا سه ماه يک بار قرار مي‌دهيم.‌

اجراي برنامه خودارزيابي سلامت براي توانمندسازي ميانسالان
مطلق برنامه خودارزيابي سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: هدف از اجراي اين برنامه توانمندسازي زنان و مردان است تا خودشان بتوانند مراقبت اوليه را از خود داشته باشند و اين موضوع باعث صرفه‌جويي در وقت ارائه دهنده خدمت و نيز در عين حال توانمندسازي افراد مي‌شود که اگر نيازي بود براي دريافت خدمات مراجعه نمايد.
وي گفت: در اين برنامه به افراد آموزش مي‌دهيم که شيوه زندگي خود را ارزيابي کنند بتوانند وزن خود را کنترل و يا چه موقع به پزشک مراجعه نمايند فشارخون خود را بررسي نمايند و اگر دچار فشارخون بالا بودند بدانند که بايد چه اقداماتي را انجام دهند و در برنامه‌هاي خود ارزيابي به آن‌ها آموزش مي‌دهيم که نحوه تغذيه آن‌ها بايد به چه صورتي باشد.

راه‌اندازي سايت خودارزيابي سلامت
مطلق از راه‌اندازي سايت خود ارزيابي سلامت خبر داد و گفت: اين سايت به نشاني mwselfcare.behdasht.gov.ir به مردم و دانشگاه‌هاي علوم پزشکي معرفي شده است.
مطلق در ادامه به تهيه اپ موبايل با عنوان «خود ارزياب سلامت» اشاره کرد و گفت: برنامه آن از روي بازار دانلود مي‌شود و فرد مي‌تواند فرم ارزيابي‌هاي مربوط به خود را تکميل کند و به عنوان يک شناسنامه هميشه همراه خود داشته باشد.
مطلق همچنين برگزاري هفته ملي سلامت زنان در هفته آخر مهر و نيز هفته ملي سلامت مردان در هفته اول اسفند را از ديگر برنامه‌هاي اداره ميانسالان عنوان کرد و گفت: در اين کمپين‌ها يک روز به سلامت باروري، فرزندآوري و فرزندپروري پرداخته مي‌شود و دانشگاه‌هاي علوم پزشکي خدمات رايگان را به مراجعه‌کنندگان ارائه مي‌دهند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن