تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812997262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو عضو پیشین تیم هسته ای، توافق ژنو را استثنایی و تاریخی توصیف کردند


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: دو عضو پیشین تیم هسته ای، توافق ژنو را استثنایی و تاریخی توصیف کردند
سیروس ناصری و محمد سعیدی دو عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، تلاش های تیم ایران برای توافق ژنو را استثنایی و تاریخی توصیف کردند.
آفتاب : به گزارش ایرنا این دو عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران عصر سه شنبه در نشستی که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد،
فعالیت دو سال اخیر تیم مذاکرات هسته ای کشورمان را ستودند.
وجه مشترک دو اظهارات عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، بی نظیر و تاریخی دانستن عملکرد تیم ایران در توافق با گروه 1+5 بود.
ناصری عضو اسبق تیم هسته ای گفت: برخلاف تصور دکتر روحانی رییس جمهوری که معتقد است ایران 3 بر 2 پیروز شده، اعتقاد داریم که اعضای تیم مذاکره کننده در این ماراتن نفس گیر با نتیجه 5 بر 1 به پیروزی دست یافتند.

وی افزود: بدون تردید توافق صورت گرفته استثنایی و تاریخی است و خود گروه 1+5 نیز از این موضوع به عنوان توافقی تاریخی نام بردند.
ناصری بیان کرد: به طور قطع این توافق برای ایران تاریخی تر است؛ در تاریخ کشورمان سراغ نداریم یک موضوع بسیار مهم و تأثیرگذار با یک مذاکره سنگین روبرو شود و با نفوذ به دل مذاکره کنندگان، نتیجه ای عزتمندانه و موفقیت آمیز به دست آید.
عضو اسبق تیم مذاکره کننده ایران ادامه داد: توافقنامه جنگ تحمیلی ایران با عراق نیز پیروزمندانه بود اما اعتقاد دارم موفقیت در توافق هسته ای پیروزمندانه تر و شیرین تر بود.

وی گفت: البته در داخل کشور برخی ها تلاش کردند این توافق را تلخ و شکست خورده جلوه دهند اما باید بدانند این ادعاهای آنها یا به خاطر غرض ورزی است و یا نا آگاهی.
ناصری با بیان اینکه «من بر خلاف رییس محترم جمهوری اعتقاد ندارم که پیروزی ما در این توافقات با یک گل به دست آمده است» افزود: دکتر روحانی بنا به دلایلی دوست ندارد نتیجه واقعی انتخابات را بگویند اما من اعتقاد دارم جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با اعضای گروه 1+5 با نتیجه قاطع 5 بر 1 پیروز شده است.

وی با اشاره به اینکه ما در این توافق برد اساسی داشتیم، اظهار داشت: در این زمینه دکتر روحانی ملاحظه طرف های مذاکره را داشته است که نتیجه پیروزی را 3 بر 2 اعلام کرده اند.
ناصری یادآور شد: در این توافق، جمهوری اسلامی ایران طرف های مقابل را وادار کرد و به نقطه ای رساند تا مهمترین موضوع مناقشه در این مذاکرات به نفع ایران به پایان برسد؛ این یک استثنا است و در طول تاریخ سابقه نداشته که کشور بزرگی مثل آمریکا بپذیرد برنامه های غنی سازی یک کشوری مانند ایران که با آنها همسو نیست، انجام شود و این موضوع حیرت آور است.
عضو پیشین دیگر تیم مذاکره کننده ایران در این نشست گفت: توافق ایران با گروه 1+5 یک اتفاق بی نظیر در روابط ما با کشورهای غربی در یکصد سال گذشته بوده است.
محمد سعیدی بیان کرد: در دوران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هیچ گاه غربی ها حاضر نبودند سر میز مذاکره با ایران بنشینند و گفت وگو یا دیالوگ برقرار کنند.

وی افزود: به دلیل آنکه جمهوری اسلامی ایران به فناوری ها و تکنولوژی های بسیار خوبی دست یافته است آنها ناچار شدند پای میز مذاکره بیایند و با بالاترین مقامات خود جدی و طولانی به بحث بنشینند؛ توانمندی و قدرت می تواند کشورهای غربی را مجبور به مذاکره کند.
سعیدی یادآور شد: تیم مذاکره کننده ایران در دور جدی با رویکردی منطقی و عقلانیت محور و با شناخت از مشکلات اصلی توافق به گفت وگو نشستند و این امیدواری را در همان دور اول مذاکرات ایجاد کردند که می توان به توافقات در سال 94 دست یافت.

وی گفت: اعضای گروه 1+5 به هیچ عنوان غنی سازی و رآکتور آب سنگین اراک را
نمی پذیرفتند اما با تدبیر به مرحله ای گام نهادیم که می توانیم عنوان کنیم تمام بخش های صنعت هسته ای را به طرف های مذاکره کننده تفهیم کردیم و آنها این موضوعات را پذیرفتند؛ موفقیت در مقابل 5 کشور بزرگی که حق وتو نیز دارند به هیچ عنوان رویداد کوچکی نیست.
سعیدی یادآورشد: در ابتدا اعتقاد داشتیم اگر 40 درصد قدرت هسته ای خود را زنده نگه داریم کار بزرگی انجام داده ایم اما در این مذاکرات تمام مجموعه هسته ای از جمله معادن اورانیوم، خط فرآیندی یو ای اف، سایت نطنز، سایت فردو، سایت اراک و مجتمع آب سنگین حفظ شد.
وی ادامه داد: در این مذاکرات حتی توانستیم با استدلال منطقی و دقیق فعالیت نسل های جدید و آینده ماشین های سانتریفیوژ و حق تحقیق و توسعه را به طرف مقابل بقبولانیم.
این دو عضو پیشین تیم هسته ای کشورمان به سؤالات حاضران در خصوص ابعاد مختلف فعالیت های هسته ای ایران پاسخ دادند.



تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن