تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816226594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وين، ايستگاه پاياني کاسبان تحريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۴۹ب.ظ)
وين، ايستگاه پاياني کاسبان تحريم موج-تحريم ها اگر براي ما آب نداشت، براي برخي نان داشت؛ براي آن‌هايي که منافعشان با تعداد قطعنامه‌ها و طولاني تر شدن سياهه تحريم‌ها گره خورده بود؛ براي کاسبان تحريم.
ايرنا نوشت:
فضاي تحريمي سال‌هاي اخير و بسته بودن راه‌هاي عادي مبادلات مالي و تجاري ايران با کشورهاي ديگر باعث شکل گيري شبکه اي از دلالان و واسطه‌هايي شد که از اين طريق منافع بسياري را از آنِ خود کردند؛ اين‌ها همان «کاسبان تحريم» هستند که رييس جمهوري نيز به تازگي و بار ديگر به آن اشاره کرد.
«حسن روحاني» رئيس جمهوري در آخرين گفت و گوي راديو و تلويزيوني خود با تاکيد بر اين که پس از اجراي توافق وين تمام تحريم‌هاي اقتصادي اعم از تحريم مالي، بانکي، بيمه، حمل و نقل و پتروشيمي لغو مي‌شود، به ابعادي از تحريم‌ها و آنچه به دنبال اعمال تحريم‌ها در اين سال‌ها بر مردم و اقتصاد ما تحميل شد، پرداخت؛ اين که در اين دوران، واردات کالاهاي ضروري براي ما گران تمام مي‌شد؛ اين که بيشترين فشارهاي ناشي از افزايش قيمت تمام شده کالاها بر مردم تحميل مي‌شد و بالاخره اين که در اين شرايط، برخي از تحريم‌ها منتفع مي‌شدند و سود مي‌بردند. روحاني اين افراد را کاسبان تحريم توصيف کرد که در اين سال‌ها در دوبي، اروپا، چين و ايران حضور داشتند.
پرواضح است که تحريم‌هاي اقتصادي دست اندازهايي متفاوت براي کشوري که تحت تحريم قرار مي‌گيرد ايجاد مي‌کند؛ بستن راه‌ها و قطع روابط تجاري کشور تحت تحريم، مهم‌ترين هدفي است که اعمال کنندگان تحريم دنبال مي‌کنند؛ اين بسته شدن راه‌ها در ظاهر تنها از روابط تجاري کشور زير تحريم جلوگيري مي‌کند اما در واقع مشکل بزرگ‌تري نيز براي آن کشور ايجاد مي‌کند؛ افتادن در دام واسطه‌ها.
در ارتباط با حضور واسطه‌ها و دلالان و به تعبير رئيس جمهوري کاسبان تحريم در سالهاي اخير، نکاتي قابل توجه است:
1- وقتي راه اصلي بسته باشد، لاجرم ناگزير به انتخاب بيراهه مي‌شويم؛ وقتي تحريم راه‌هاي روابط تجاري ما را مسدود مي‌کند، مجبور به دور زدن آن مي‌شويم؛ اينجاست که پاي واسطه‌ها به فروش نفت و ميعانات گازي باز و سهم خواهي کاسبان در واردات کالاهاي ضروري آغاز مي‌شود.
پرونده «بابک زنجاني» به عنوان متهم بزرگ‌ترين پرونده فساد مالي کشور، به دنبال دور زدن تحريم‌هاي بين المللي شکل گرفت؛ زماني که صادرات نفت و ميعانات گازي با محدوديت مواجه شده بود و ما براي رويارويي با اين محدوديت‌ها به هر کاري دست زديم و اين گونه شد که بيش از 2.5 ميليارد يورو منابع وزارت نفت و بانک مرکزي از دست رفت.
ماجراي گم شدن دکل نفتي، مساله ديگري است که در اثر اعمال تحريم‌ها اتفاق افتاد؛ مالکان دکل‌هاي حفاري خارجي، شرکت‌هاي داخلي را تهديد به خارج شدن از آب‌هاي ايران مي‌کردند و شرکت‌هاي داخلي که از طرفي هر روز شاهد تهديد مالکان دکل‌هاي حفاري خارجي و از طرفي ديگر، به دنبال گسترش فعاليت‌هاي حفاري در ميدان پارس جنوبي بودند، تصميم گرفتند که به واسطه‌ها اعتماد و يک دکل دريايي را با کمک آن‌ها از يک شرکت خارجي خريداري کنند؛ در نتيجه اين پرونده نيز امروز حدود 87 ميليون دلار پول از دست رفته و ما مانده‌ايم و يک دعواي حقوقي بين المللي که به ليست دعواهاي بين المللي تاريخي مان اضافه شده است.
2- دومين مساله که اقتصاد ما در اين سال‌ها با آن رو به رو بوده است، نگاه کاسبکارانه چيني‌ها، هندي‌ها، ترک‌ها و برخي از ديگر کشورها به شرايط جديد بود؛ آنچه با عنوان تهاتر نفتي از آن ياد مي‌شود؛ تهاتر نفت با برنج، نفت با طلا و از آن بدتر، نفت با کالاهاي بي کيفيت و بي مشتري.
از اين طريق، برخي کشورها و شرکت‌هاي به اصطلاح دوست- که گفته مي‌شد هواي ما را دارند و با تحريم‌ها همراهي نکرده‌اند- با روش‌هاي مختلف نفت و ميعانات گازي را مي‌بردند و به جاي پول، کالاهاي بدون متقاضي در بازارهاي بين المللي را آن هم با قيمت‌هاي 20 تا 40 درصد بيشتر، به ما عرضه مي‌کردند.
تهاتر نفت، آن هم در شرايط تحريم، موجب مي‌شد که نخست منابع هيدروکربوري به ازاي واردات کالاهاي غيرضروري و غالباً بي کيفيت عرضه شود و دوم به دنبال واردات بي رويه و گسترده اقلام خارجي، توليدکنندگان داخلي متضرر شوند.
3- علاوه بر بروز فسادهايي که دو مورد از آن در بند نخست ذکر شد و همچنين سودمندي برخي کشورها از تهاتر نفت با کالا، مي‌توان به واسطه گري دلالان و کاسبان تحريم در تأمين کالاهاي مورد نياز نيز اشاره کرد.
به اين ترتيب، کالايي که طرف ايراني قصد داشت خريداري کند، واسطه الف، درصدي به قيمت کالا اضافه مي‌کرد، واسطه ب درصد ديگري و به اين ترتيب اصطلاحاً يک کالا چند دست مي‌چرخيد و هر بار هزينه اي به خريدار تحميل مي‌شد. روشن است که اين افزايش قيمت‌ها نيز در نهايت از جيب مصرف کنندگان -که همانا مردم بودند- هزينه مي‌شد.
اين موارد تنها بخشي از فشارهايي است که در شرايط تحريم توسط واسطه‌ها، دلالان و کاسبان بر اقتصاد ما تحميل شده است؛ فشارهايي که با بي مديريتي برخي مسوولان همراه شد و اقتصاد ايران بايد تا سال‌ها تاوان آن را پس بدهد. اينک اما با توافق نهايي هسته اي و عادي شدن روند ارتباطات بين المللي ايران، کاسبان تحريم موقعيت خود را از دست رفته مي‌بينند. شايد برخي از قيل و قال‌هاي سياسي عليه توافق هسته اي نيز ريشه در همين خشم و ياس از شرايط جديد و از دست رفتن منافع کاسبان تحريم باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن