تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804515626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم مساله آب را مشکل دولت مي دانند و نه مشکل خودشان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ مرداد ۱۳۹۴ (۱۷:۳۱ب.ظ)
مردم مساله آب را مشکل دولت مي دانند و نه مشکل خودشان موج - مدير دفتر مشارکت هاي مردمي سازمان محيط زيست بر توانايي کشور براي استفاده از ظرفيت هاي اکوتوريسمي و جايگزيني صنايع بزرگ و پرتبعات مانند فولاد، لاستيک و... تاکيد کرد و گفت: مزيت نسبي ايران رفتن به استحصال انرژي هاي نو است.
به گزارش خبرنگار موج، در يک نشست تخصصي درباره بحران آب و مسووليت هاي مدني که با حضور کارشناسان و مسوولان دولتي و به ميزباني صاحب نظران ارگان هاي مختلف دولتي و غير دولتي برگزار شد، به بررسي بحران آب از ديدگاه هاي متفاوت پرداخت.
محمد درويش مدير دفتر مشارکت هاي مردمي سازمان محيط زيست در نشست آب و مسووليت هاي مدني، از سکوت مديران دولتي، نهادهاي مدني وتشکل هاي محيط زيستي نسبت به تخريب محيط زيست و از دست رفتن منابع آب انتقاد کرد.
وي مقصر و مسبب اصلي به قهقرا رفتن محيط زيست کشور را چيدمان توسعه در کشور بدون توجه به شرايط اکولوژيک و بوم شناختي کشور دانست و ادامه داد: در چنين سرزميني چيدمان توسعه نبايد به سمت وابستگي به منابع آب و خاک باشد.

90 درصد اندوخته جانوري‌مان را ازدست‌داده‌ايم
به عقيده وي کشاورزي ناپايدار و افزايش وابستگي مردم ختم شده است و تاکيد کرد: ما در حال حاضر در شرايطي باهم صحبت مي‌کنيم که اندوخته جانوري کشور به نسبت زماني که اسکندر فيروز کلنگ سازمان محيط زيست را در سال 1350 را بر زمين زد، ما 90 در صد اندوخته جانوري‌مان را از دست‌ داده‌ايم.
وي تصريح کرد: بر اساس آماري که معاونت محيط طبيعي سازمان محيط زيست منتشر کرد و منجر به برکناري وي نيز شد، مجموع کل، بز، قوچ، ميش، شوکا، مرال و... در کشور به کمتر از 100 هزار رأس رسيده است.
درويش ادامه داد: آن زماني که اسکندر فيروز کلنگ سازمان را بر زمين زد در غرب استان فارس ما 200 هزار کل بز داشتيم، چرا اين اتفاق مي‌افتد و از آن غم‌انگيزتر سکوت و بي‌تفاوتي روشنفکران و متخصصان و نخبگان جامعه است.
وي با انتقاد از اينکه همه صحبت از بحران آب مي‌کنند اما کاري انجام نمي‌شود با اشاره به اينکه سرشاخه اصلي سفيدرود (آمازون ايران) در ارديبهشت خشک‌شده، گاوخوني، بختگان، تشت، کمجان خشک‌شده، جازموريان به چاله گردوخاک تبديل‌شده و... گفت: اين‌ها همه نشانگر وضع بحراني آب در ايران است.

فرونشست زمين در ايران به 90 برابر شرايط بحراني رسيده است
مدير دفتر مشارکت‌هاي مردمي سازمان محيط زيست تصريح کرد: در وسعت 100 ميليون هکتار از 165 ميليون هکتار قلمرو ايران افت سطح آب زيرزميني به دو متر و بيشتر رسيده است و نشست زمين فقط کرمان، يزد، فارس و سمنان گزارش نمي‌شود مناطقي مانند دامنه‌هاي سهند و سبلان و چهارمحال بختياري از نشست زمين صحبت مي‌شود. حتي در جنوب نشست زمين در تهران نشست زمين به 36 متر در سال يعني 90 برابر شرايط بحراني رسيده است.
وي در ادامه افزود: اين آمار نشان مي‌دهد که نوع نگاه ما به اندوخته‌هاي آبي به‌شدت نگران‌کننده است و بايد تغيير کند.

سکوت در برابر ناديده گرفتن محيط‌ زيست، آب، جنگل در برنامه ششم توسعه
درويش به نبود بندهاي محيط زيستي در برنامه ششم توسعه نيز پرداخت و خاطرنشان کرد: در چنين شرايط بحراني حتي در 80 بند برنامه ششم توسعه اشاره‌اي به محيط‌ زيست، آب، جنگل ديده نمي‌شود.
وي افزود: غم‌انگيزتر آنکه سازمان‌هاي درگير با موضوع محيط زيست، آب نه‌تنها در برابر اين فقدان سکوت مي‌کنند، حتي بيانيه و اطلاع‌رساني هم نمي‌پردازند، شگفت‌آورتر آنکه تشکل‌هاي مردم‌نهاد، رسانه‌ها همه سکوت کردند و هيچ‌کس نپرسيد چرا اين اتفاق افتاد.
درويش گفت: ديگر از اين شرايط بدتري وجود ندارد که در زمان حکمراني دولتي که خود را محيط زيستي اعلام کرده است، نسبت به نبود بندهاي محيط زيستي در برنامه ششم توسعه بي‌تفاوت بوده است.
وي از بي‌توجهي به موضوع آموزش محيط زيستي در کشور و تبعات آن هشدار داده اظهار کرد: در کشورهاي آمريکا و سوئد بر اساس تحقيقات انجام‌شده مشخص کرده که آموزش‌هاي محيط زيستي منجر به کاهش 40 درصدي مشکلات رواني در جامعه شده است.
اين کارشناس محيط زيست معتقد است: ما بايد نسلي را پرورش دهيم که عشق محيط زيست مثل عشق به عزيزترين کسانش باشد، تمام تلاشمان اين است در مدارس جم سواد محيط زيستي را به نسل آينده منتقل کنيم.

مزيت نسبي ايران رفتن به استحصال انرژي‌هاي نو و توسعه اکو توريسم است
وي بر توانايي کشور براي استفاده از ظرفيت‌هاي اکو بهارخوابمي و جايگزيني صنايع بزرگ و پر تبعات مانند فولاد، لاستيک و... تأکيد کرد و گفت: مزيت نسبي ايران رفتن به استحصال انرژي‌هاي نو است.
درويش گفت شايد ما آخرين نسلي هستيم که مي‌توانيم ايران را نجات دهيم، ايران نيازمند انسان‌هايي است که تالاب‌ها و منابع طبيعي و محيط زيست را مانند فرزندان خوددوست بدارند.

اصلاح فرايند حکم راني آب در کشور ضروري است
اسفندياري از اعضاي شوراي راهبردي انديشکده آب ايران مهم‌ترين نياز کشور را گسترش فضاي گفتگو درباره آب دانست، وي افزود: مساله آب و مساله نبودن آن در جامعه يک متناقض نما است که نشان‌دهنده عدم اعتماد عمومي به تبليغات دولتي درباره اين بحران است.
وي با اعلام وضعيت نگران‌کننده ظرفيت آب اعلام کرد: تصوير اطلاعات از وضعيت آب بسيار مغشوش است. وي همچنين گفت سازمان زمين‌شناسي وضعيت نشت زمين در سراسر کشور را بسيار نگران‌کننده دانسته است.
اسفندياري اعلام کرد: سازمان‌هاي بين‌المللي بحران آب را يک بحران خزنده معرفي مي‌کنند؛ و اضافه کرد: مطالبات مشارکت مردمي را در حل اين بحران ضروري دانسته و خواستار تبديل مساله آب به يک مساله اجتماعي است.

مردم مساله آب را مشکل دولت مي‌دانند و نه مشکل خودشان
وي بابيان اينکه يکي از دلايلي که آب در ايران مساله اجتماعي نيست تاکيد کرد: مردم مساله آب را مشکل دولت مي‌دانند و نه مشکل خودشان.
اسفندياري گفت: منظور از مساله اجتماعي اين است که درباره آب در همه‌جا و در همه حوزه‌هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي گفتگو شود تا تک‌تک افراد جامعه درباره آن فکر کنند. وي دليل ديگر اين بحران را تمرکز فعاليت‌ها در پايتخت و دولتي بودن مديريت آب در کشور دانست و گفت: بهاي ارزان آب از دلايل ديگر بي‌توجهي اجتماعي به معضل آب است.
اسفندياري راهبرد گفت و گوي اجتماعي را مهم‌ترين نياز کشور در شرايط فعلي براي اولويت يافتن مساله آب دانست و بر اصلاح فرآيند حکم راني آب در کشور تابيد کرد.

نبود نگاه آمايشي، کلان و استراتژيک در مديريت کشور را زمينه‌ساز بحران
در ادامه اين نشست، بهرام فياضي، دبير انجمن آب و فاضلاب، افول سرمايه اجتماعي و عدم مسووليت پذيري را از مهم‌ترين دلايل بحران آب دانست.
وي نبود نگاه آمايشي، کلان و استراتژيک در مديريت کشور را زمينه‌ساز بحران اخير عنوان کرد و ادامه داد: اين وضعيت باوجود ظهور اعلائم بحران نيز تغيير نکرده و چشم‌انداز آينده را نگران‌کننده دانست. وي از بدنه ناکارآمد دولتي در بخش‌هاي متولي آب انتقاد کرد و بر همسوسازي سياست‌هاي آب در کشور تاکيد کرد.
فياضي خاطرنشان کرد: نهادهاي مدني بايد در حل تعارض‌هاي اجتماعي بيشتر مشارکت کنند و ساختاري فراتر از وزارت نيرو را براي راهبري امر آب ضروري دانست.
وي اولويت دادن به موضوع اقتصاد آب را در شرايط فعلي ضروري دانست و بر پيگيري موارد زير تاکيد کرد:
1- بحران آب، واقعيت يا توهم؟
2- بحران آب و نقش دولت
3- بحران آب و مسووليت هاي مدني
4- بحران آب و تعارضات قومي
5- بحران آب و افول سرمايه اجتماعي

تغيير در مجلس براي حل مساله آب را ضروري است
آخرين سخنران اين مراسم احمدعلي کيخاه مشاور رياست سازمان محيط زيست حاکميت علم و قانون را مهم‌ترين عامل توسعه متوازن دانست.
وي با ذکر خاطره‌اي از مقام معظم رهبري بر همراهي و همسويي دولت و مجلس همانند بال پرنده در موضوع آب و محيط زيست تاکيد کرد.
کيخاه تغيير در مجلس براي حل مساله آب را ضروري دانست. وي برخي تصميم‌گيري‌هاي غيراصولي را توجه به منافع محلي نادرست به راي دهندگان دانست و دلايل متعددي را در فرآيند سياست‌گذاري براي خروج از تصميمات بهينه و اصولي عنوان کرد.
وي نقش راي مردم را در حل بحران‌هاي ملي مانند حل مساله هسته‌اي پراهميت دانست و بر حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي تاکيد کرد.
معاون پيشين طبيعي سازمان محيط زيست عنوان کرد: مجلس آينده بايد موضوع آب را اولويت اصلي خود بداند و تغييرات دو سال اخير را مثبت و اميدبخش توصيف کرد.
وي با اشاره به اينکه حفظ محيط زيست را وظيفه عمومي است تصريح کرد: نبايد با امضاي چند نفر از نمايندگان از اصل حياتي عدول کرد.

فصل الخطاب بودن سازمان محيط زيست را لازمه جلوگيري از تخريب‌هاي محيط زيستي
وي گفت فصل الخطاب بودن سازمان محيط زيست را لازمه جلوگيري از تخريب‌هاي محيط زيستي و بحران‌هاي پيش روي آن دانست و بر جلوگيري از اعمال نظرات شخصي تاکيد کرد.
کيخا اعلام کرد: بسياري از دستورات و خواسته‌هاي سازمان محيط زيست توسط ساير نهادها ناديده گرفته مي‌شود.
کيخا در انتها گفت زمان آن رسيده است که جامعه ما بدون حاشيه در اين حوزه کار کند. وي با گلايه از سازمان‌هاي مدني بر نقش‌آفريني اين سازمان‌ها در توسعه تاکيد کرد و افزود: اين سازمان‌ها نقش خود را به‌عنوان سازمان غيردولتي ايفا کنند تا بتوانند جهت‌بخش فعاليت‌هاي دولت و مجلس باشند.
وي از سازمان‌هاي مردم‌نهاد خواست در شرايطي که بستر براي حرکت اين سازمان‌هاي مهيا شده است، فرصت را براي حرکت درراه توسعه غنيمت شمارند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن