تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819504995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش منابع آبهای زیرزمینی با برداشت اضافه آب از منابع آب زیرزمینی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: کاهش منابع آبهای زیرزمینی با برداشت اضافه آب از منابع آب زیرزمینی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت:مهمترین معضل خراسان رضوی کاهش منابع آبهای زيرزميني خراسان رضوی به دليل اضافه برداشت است.

کاهش منابع آبهای زیرزمینی با برداشت اضافه آب از منابع آب زیرزمینی
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمدحسین جعفری گفت: اضافه برداشت از منابع آبهای زیرزمینی، در دشت مشهد 48 و در کل استان خراسان ضوی 65 درصد صورت می گیرد.


وی افزود: 74 درصد اقلیم خراسان رضوی خشک، 26 درصد آن نیمه خشک است لذا آمار 37 ساله نشان می دهد متوسط بارندگی دراز مدت در این استان از 224 میلیمتر به 210 میلیمتر کاهش یافته است، کاهشی که در 10 سال اخیر چشمگیر بوده است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بیان کرد: با اشاره به تبخیر قابل توجه آب در این استان ، 26 درصد مجموع منابع آبی تجدیدشونده از مجموع بارشها تشکیل می شود که از قابلیت تجدیدپذیری برخوردار است.


وی ادامه داد: از مجموع شش میلیارد و 400 میلیون متر مکعب برداشت آب 86 درصد آن مربوط به چاهها است.


جعفری افزود: از 37 محدوده مطالعاتی استان خراسان رضوی 34 محدوده با افت و یا بیلان منفی آب و 15 درصد با شرایط بحرانی مواجه هستند.


وی ادامه داد: دشتهای نیشابور، تربت جام و حتی مشهد به شدت با افت آب زیرزمینی مواجه هستند اما طی چند سال اخیر شیب این افت در مشهد بخاطر بهره برداری از سد دوستی کم شده است. 


وی افزود: برای مهار آبهای سطحی هم اکنون 30 سد در خراسان رضوی در حال بهره برداری، دو سد در حال اجرا و سه سد در حال مطالعه است و در مجموع 35 سد بعد از انقلاب در خراسان ساخته شده است. 


جعفری ادامه داد: کاهش بارندگی باعث کاهش روان آبها در استان شده و اگر بارندگی 30 درصد کاهش یافته، روان آبها 70 درصد کاهش یافته است لذا دیگر آبی برای مهار باقی نخواهد ماند.


انتهای پیام/ح






۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن